Motstyrning.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hur får du filmen till det? :va

Han sa att när man kör sjukt långsamt är det svårt att aktivt motstyra så då ska man inte tänka på det och bara luta hojen. Sen att man då motstyr i alla fall oavsiktligt är ju en annan sak. Som sagt så är det så det fungerar så svänger man, har man motstyrt.

Bra film i övrigt. Förklarade ganska precis vad Jag och Noice tjatade om när det begav sig i den här tråden (eller om det var i motstyrningstråden 2?...)

:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Han sa att när man kör sjukt långsamt är det svårt att aktivt motstyra så då ska man inte tänka på det och bara luta hojen. Sen att man då motstyr i alla fall oavsiktligt är ju en annan sak. Som sagt så är det så det fungerar så svänger man, har man motstyrt.

Bra film i övrigt. Förklarade ganska precis vad Jag och Noice tjatade om när det begav sig i den här tråden (eller om det var i motstyrningstråden 2?...)

:tummenupp

Ja precis.
Filmens hela budskap är ju att motstyrning är ett oundgängligt villkor för att öht kunna ändra kursen på en hoj. Utan motstyrning blir det förvisso en viss kursändring.... fast i vertikalplanet istället
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det var enbart tack vare sporthoj.com som jag lärde mig att man ska använda motstyrning aktivt. Det är ju det som är hela poängen, det är först då det blir ett verktyg under körningen. Och jag är djupt tacksam för denna kunskap.

/perris

Precix! Många olyckor sker i kurvor där föraren kommer in i för hög fart. Om man inte vill ta till sig detta och anser att det inte är något man skall tänka på utan hoj kör man på känsla så ligger det nära till hands att man slirar av åt fel håll då man i panik försöker bryta omkull hojen med styret.

Till alla som kör som kungar och anser att det inte är något man skall tänka på. Tänk på det så kör ni ännu bättre.

Ja precis.
Filmen budskap ju att motstyrning är ett oundgängligt villkor för att öht kunna ändra kursen på en hoj. Utan motstyrning blir det förvisso en kursändring.... fast i vertikalplanet istället

Amen.

Känns skönt att det numer anses som facit. När man började bjäbba om det, även i motstyrningstråden-2 (som märkligt nog behövdes, och som jag själv kan ha startat) så var det inledningsvis relativt bitter stämning. Som hos en flock kristna som börjat få klart för sig att skapelseteorin inte var helt vattentät men förnekade det in i det sista.

Det var allt ifrån vi som eldade på om motstyrning till de som hävdade att det var en myt och mitt i mellan de som hävdade att motstyrning endast genomfördes i initialskedet på en sväng:näsblod

Som de förklarade i filmen på ett bra sätt så brukas motstyrning konstant för att ändra kurs var man än befinner sig mellan fullt styrutslag höger resp vänster.
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Komiskt att någon tror att de lyckats styra ens en cykel utan motstyrning. Det går inte att styra tvåhjuliga fordon utan motstyrning - alls. Oavsett fart. Inte ens krypköra. Så alla använder motstyrning - jämt.

Jodå, det går. I vissa hastigheter, läs låga, är motstyrning inte en speciellt bra idé. Kan bli spännande. En trampcykel kan enkelt styras genom att vrida styret åt hållet man ska åt och genom att man lutar lite åt det hållet. Att det går med trampcykeln har möjligen att göra med att trampcykeln är så lätt.

Jag tror du är lite kategorisk i ditt uttalande, det beror ganska mycket på vilken hastighet och vad för tvåhjuligt fordon det handlar om, dess vikt osv.

I vilket fall, ingen som kommenterat att i filmklippet används motstyrningen att få hojen att ändra hållet man kör åt och att man sen faktiskt riktar hjulet åt det hållet man svänger åt? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jodå, det går. I vissa hastigheter, läs låga, är motstyrning inte en speciellt bra idé. Kan bli spännande. En trampcykel kan enkelt styras genom att vrida styret åt hållet man ska åt och genom att man lutar lite åt det hållet...

Utan mycket breda hjul eller en yttre kraft från tex en sidvindsknuff eller vindroder så är det tyvärr omöjligt.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
I vilket fall, ingen som kommenterat att i filmklippet används motstyrningen att få hojen att ändra hållet man kör åt och att man sen faktiskt riktar hjulet åt det hållet man svänger åt? :)

Hojen måste ju komma i balans. Om man fortsätter motstyra så fortsätter väl hojen öka lutningen tills det tar stopp?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Utan mycket breda hjul eller en yttre kraft från tex en sidvindsknuff eller vindroder så är det tyvärr omöjligt.

Talar vi trampcykel eller motorcykel nu?

Hojen måste ju komma i balans. Om man fortsätter motstyra så fortsätter väl hojen öka lutningen tills det tar stopp?

Jo, precis. Skulle man fortsätta att motstyra i den låga farten skulle man ligga ner rätt snart. :crash Fast man kan ju kompensera med gasen och fortsätta motstyra, men det innebär också att farten ökar. Meningen var ju att man skulle krypköra.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Talar vi trampcykel eller motorcykel nu?

Både ock så länge de är tvåhjuliga. Runda däck kan inte överföra moment, de är att betrakta som en led. Dvs systemet förare-hoj är att betrakta som en dubbel pendel. Flyttar sig föraren i sidled så gör lagen om verkan och motverkan att (motor)cykeln förskjuter sin tp lika mycket åt andra hållet.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm... Njae... Jag vet inte riktigt om jag håller med där. Får ut och prova med trampcykeln så snart det är lite mindre grus. Får återkomma.

Jag la till lite förklarande text i inlägget ovan.

Jag tror att man som människa ofta är oförmögen att uppfatta så små rörelser, och att det är detta som ligger till grund för att många människor tror att det finns fler sätt än motstyring att ändra kurvradie på en tvåhjuling
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ojdå, finns det ännu någon som tvivlar på att man svänger m h a motstyrning.

När jag läste det första gången för ca 25 år sedan hade jag kört hoj i ett antal år utan att fundera på hur man styr. Det gick ju bra ändå. Som fysiklärare tyckte jag det var intressant och kontrollerade att det verkligen var så men funderade inte så mycket mer på det som hojförare. Fast förra våren fick jag klart för mig att det är oerhört bra att känna till vad det verkligen är som gör att man svänger.

Vid en avfart från motorväg som övergår i vanlig tvåfilig väg (en fil åt varje håll) hade en Saab 9-5 fått för sig att vända precis där det enfiliga tar slut så när jag kom ut ur kurvan så står bilen tvärs över vägbanan. Stålräcke på vänster sida och djuuupt dike på höger.

Jag skäms för att säga detta men trots så många år på hoj gjorde jag till en början alla fel man tänkas kan. Tittade och styrde därmed rakt mot faran. Bromsade utav bara helvete. Även med bakhjulet som låste sig.

När krocken kändes som ett faktum dök det plötsligt upp två saker i skallen som jag läst i hojtidningar för många år sedan. "Du styr dit du tittar" och "när du svänger åt höger vrider du styret åt vänster".

Jag släppte bromsarna, tittade på diket och tryckte styret åt vänster för att jag ville åt höger ner i diket. I sista stund lyckades jag rädda det hela genom att köra längs kanten av diket utan att ens gå omkull.

Jag tror alltså stenhårt på att det ibland kan vara bra att veta vad det egentligen behövs för att hojen ska svänga även om det i de flesta fall räcker med det som sitter i ryggmärgen.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag tror att man som människa ofta är oförmögen att uppfatta så små rörelser, och att det är detta som ligger till grund för att många människor tror att det finns fler sätt än motstyring att ändra kurvradie på en tvåhjuling

Det kan jag hålla med om! :)

Ska tilläggas att jag använder mig av motstyrning i vanliga fall, så fort jag kommit upp i fart. Det är mest i mycket låg fart, vid krypkörning exvis, som jag inte är helt säker på om jag verkligen använder motstyrningen. Men det verkar ju sannolikt som Jörgen skriver att det är så små rörelser att de inte uppfattas som motstyrning, men att det faktiskt är det.

Det viktiga är att man är medveten om "fenomenet".
 
Last edited:

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Jodå, det går. I vissa hastigheter, läs låga, är motstyrning inte en speciellt bra idé. Kan bli spännande. En trampcykel kan enkelt styras genom att vrida styret åt hållet man ska åt och genom att man lutar lite åt det hållet. Att det går med trampcykeln har möjligen att göra med att trampcykeln är så lätt.

Jag tror du är lite kategorisk i ditt uttalande, det beror ganska mycket på vilken hastighet och vad för tvåhjuligt fordon det handlar om, dess vikt osv.

I vilket fall, ingen som kommenterat att i filmklippet används motstyrningen att få hojen att ändra hållet man kör åt och att man sen faktiskt riktar hjulet åt det hållet man svänger åt? :)

Men suck - motstyrning händer jämt oavsett om du lutar eller trycker på styret - alltid. Ibland märker du inget men det händer ändå. Se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Countersteering
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Adrian_vg. Testa att släppa styret på din trampcykel och se hur bra du kan svänga bara genom att luta kroppen. Jag har cyklat och balanserat och lekt mycket med cykel när jag var liten och jag vet ATT det går. Men det är väldigt svårt och kräver god framförhållning.
I hög fart går det knappt ens med en cykel trots att den väger så lite.

Det som händer när du lutar kroppen åt ett håll utan att hålla i styret på din trampcykel är att framhjulet först viker av åt motsatt håll (motstyr av sig själv). För att inte ramla så gäller det att hålla kroppen upprätt trots att cykeln vinklas inåt så att man kan vicka till den lite och parera så att framhjulet viker tillbaka och balans uppnås i kurvan.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hmm... Njae... Jag vet inte riktigt om jag håller med där. Får ut och prova med trampcykeln så snart det är lite mindre grus. Får återkomma.

Det handlar inte om att hålla med eller ej. Det ÄR så. Fysique du vet...

Det kan jag hålla med om! :)

Ska tilläggas att jag använder mig av motstyrning i vanliga fall, så fort jag kommit upp i fart. Det är mest i mycket låg fart, vid krypkörning exvis, som jag inte är helt säker på om jag verkligen använder motstyrningen. Men det verkar ju sannolikt som Jörgen skriver att det är så små rörelser att de inte uppfattas som motstyrning, men att det faktiskt är det.

Det viktiga är att man är medveten om "fenomenet".

Precis. Det är så de säger i filmen också. Man motstyr inte medvetet när det går långsamt, är på en grusväg, trampar rackig damcyckel där fenomenet "dränks" i allt svinn.

Hela hojen ballans utgörs ju av många väldigt små rörelser. En hoj går aldrig rakt fram. Endast en hoj med låst styrled går rakt men välter då genast. Så även om man ligger i en tvär högersväng eller åker "rakt" fram så gäller samma princip.

När krocken kändes som ett faktum dök det plötsligt upp två saker i skallen som jag läst i hojtidningar för många år sedan. "Du styr dit du tittar" och "när du svänger åt höger vrider du styret åt vänster".

Jag släppte bromsarna, tittade på diket och tryckte styret åt vänster för att jag ville åt höger ner i diket. I sista stund lyckades jag rädda det hela genom att köra längs kanten av diket utan att ens gå omkull.

:tummenupp Grymt exempel på varför det är så viktigt att man lär ut motstyrning på utbildningen. De sa inte ett ord om det när jag tog kortet. Jag frågade om det men körläraren sa att det inte var fastställt att det verkligen var så varpå det endast stod en liten notis om det i körkortsboken...:näsblod
 
Last edited:

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Motstyrning är också anledningen till varför det är vansinnigt att sätta stödhjul på cyklar för barn. När stödhjulen höjs upp växlar det mellan att vara tre- och två-hjuligt. Dvs. man styr nästan tvärt om beroende på om ett stödhjul tar i eller inte. Skitsvårt och ingen vuxen förklarar...

Har för mig att det t.o.m tas upp i filmvarianten av "twist of the wrist II". Alla har väl läst/sett den annars är det bara hem o plugga på :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Motstyrning är också anledningen till varför det är vansinnigt att sätta stödhjul på cyklar för barn. När stödhjulen höjs upp växlar det mellan att vara tre- och två-hjuligt. Dvs. man styr nästan tvärt om beroende på om ett stödhjul tar i eller inte. Skitsvårt och ingen vuxen förklarar...

Har för mig att det t.o.m tas upp i filmvarianten av "twist of the wrist II". Alla har väl läst/sett den annars är det bara hem o plugga på :)

Prova att köra sidvagnsekipage. Det känns som en hoj, tills man svänger. Att tvinga runt åkdonet med ren muskelstyrka samtidigt som det lutar åt fel håll ger hår på bröstet. Men en bra konstruktion är det icke.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Prova att köra sidvagnsekipage. Det känns som en hoj, tills man svänger. Att tvinga runt åkdonet med ren muskelstyrka samtidigt som det lutar åt fel håll ger hår på bröstet. Men en bra konstruktion är det icke.

Var det inte någon här som berättade om en herre vid ett rödljus som relativt odramatiskt bara la omkull sin hoj med sig själv på. Den som nämnde detta hade hört hur det var med karln varpå han berättade att han hängt av sin sidovagn dagarna innan och glömt bort det.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
[...] Endast en hoj med låst styrled går rakt men välter då genast. [...]

Ofta man tar man just en låst/fastsvetsad styrled som exempel. Skulle vilja prova det nångång. Inget är som praktik... :rolleyes:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top