Motstyrning.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
när man snurrar ratten åt höger eller vad sa ni?

Å fan, har du ratt på Rettan! :D

Skämt o sido, hade en kompis i högstadiet som fick för sig att montera ratt (stor vit bussratt) på sin trampcykel. Det gick ju självklart att cykla med men snacka om att det kändes ovant! :tummenupp

Vi kom ju inte upp i speciellt höga hastigheter så därför funkade det! Ratt på hoj i 120 blås funkar säkert också men jag skulle nog ta det piano ett tag tills man "kört in sig" på det! :tungan

Mvh!
// Niklas

Last edited:

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Har inte läst hela tråden... men jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Kan bara konstatera att det inte är konstigt att det sker många singelolyckor med färska förare på kurviga vägar....

Hur är det möjligt att ens få körkort på en motorcykel utan att veta hur man styr!...
En del som undrar varför det går trögt i kurvorna här... sitter på hojar med 170hk och mer...
Om det är som ni många säger är att man INTE får lära sig detta i körskoleutbildningen så är ju detta skandal. Tog lätta kortet själv 94 och tung 96 och kommer inte ihåg vad min köreskolelärare sa. Men jag visste i allafall innan jag satte mig på motorcykel första gången att om man drog i styret motsatt håll till vad man skulle svänga för att luta in hojen i kurvarn.

Det är oxå enda sättet att göra ett snabbt nerlägg eller kursändring på kurvig väg.
Om man gör detta behöver man inte flytta sig som rossi på hojen för normalsnabb åkning på kurvig landsväg.

Att folk uppenbarligen åker ut och testar detta nu efter att ha haft kortet ett tag och får en aha upplevelse är skrämmande. De allra flesta gör rätt utan att kanske veta om det. Men de som testar "medvetet" nu och inser att hojen helt plötsligt börjar svänga enklare, ni borde ta det extremt lugnt på vägarna. För det sitter uppenbarligen inte i ryggmärgen för er.

Motstyrning är ingen ny metod eller race trick för att köra snabbare .... Det ÄR det enda sättet att över huvud taget svänga en motorcykel med kontroll genom en kurva!

Att köra genom att bara luta sig in är ungefär lika snabbt och säkert som att köra en bil på kurvig väg och styra enbart med knäna utan händer på ratten.

Trodde fört att tråden var ett skämt ... att starten av tråden var ironisk. Tydligen inte.

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Eller försök köra med bara en hand på styret. Då tvingas man att använda motstyrning.

Vad du känner är att du måste trycka styret åt motsatt håll mot vad du svänger. Det betyder inte att styret är vridet åt fel håll, bara att du behöver lägga på en kraft för att styret inte ska vrida sig MER innåt i kurvan.

Det verkar som det är mycket missuppfattningar om motstyrning här. Motstyrning handlar om att kontrollera cykelns lutning. Du justerar lutningen på cykeln genom att ändra vinkel på styret från den vinkel som ger jämvikt för en viss lutning i en viss hastighet. Vill du luta mer, ändra vinkeln utåt. Vill du luta mindre (sluta svänga), ändra vinkeln innåt. I konstant sväng och hastighet, utan sladd, är styret vinklat INNÅT i kurvan, så mycket så att hjulen vill tryckas in under cykeln lika mycket som cykeln vill falla i backen.

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Vad du känner är att du måste trycka styret åt motsatt håll mot vad du svänger. Det betyder inte att styret är vridet åt fel håll, bara att du behöver lägga på en kraft för att styret inte ska vrida sig MER innåt i kurvan.

Det verkar som det är mycket missuppfattningar om motstyrning här. Motstyrning handlar om att kontrollera cykelns lutning. Du justerar lutningen på cykeln genom att ändra vinkel på styret från den vinkel som ger jämvikt för en viss lutning i en viss hastighet. Vill du luta mer, ändra vinkeln utåt. Vill du luta mindre (sluta svänga), ändra vinkeln innåt. I konstant sväng och hastighet, utan sladd, är styret vinklat INNÅT i kurvan, så mycket så att hjulen vill tryckas in under cykeln lika mycket som cykeln vill falla i backen.

Jag tror inte jag sa nåt om att man skulle vrida på styret åt fel håll. Menade bara att det blir mer uppenbart med motstyrningsproceduren om man kör med bara en hand på styret.

Själv har jag alltid kört med motstyrning, ända sen jag övningskörde för A-behörighet och utan att få höra nåt om detta från min körskolelärare. Min övningskörningsmotorcykel var en med min far gemensamt ägd BMW R100RS från 1982. Denna mc hade ett jättestort framhjul - 19" och ett försprång långt som ett hangarfartyg (överdrift men ändå...). Enda sättet att få den maskinen att svänga alls i landsvägshastigheter, var just att använda motstyrning. Sen dess har motstyrningen blivit kvar i ryggmärgen och något jag alltid använder, trots att min nuvarande VFR inte kräver bråkdelen av motstyrning som RS:en gjorde.

Jag är själv lite smått chockerad att så många inte har en aning om vad motstyrning är, trots att de använder det. Är man medveten om vad som händer och varför med motorcykeln när man ör, tror jag vi skulle se mindre singelolyckor med mc.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Jag har kört motorcykel i 20 år både på bana o landsväg och jag har aldrig funderat på hur jag svänger. Skulle jag börja tänka på om jag ska trycka på fotpinnen eller motstyra, blir jag antingen omkörd eller så far jag ut i spenaten.
Det handlar nog om att träna, skaffa sig erfarenhet och få det att sitta i ryggmärgen.

(Håller med gramseboy)

Last edited:

FSMW

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Kawasaki ZZR 600
Hur tränar man motstyrning bäst?vad bör man tänka på?Vilken hastighet osv?

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Hur tränar man motstyrning bäst?vad bör man tänka på?Vilken hastighet osv?

en hand på styret

höger hand på gasrullen. vänster hand kan du hålla mot höften. prova att trycka ifrån dig styret så skall du se att du svänger åt höger och dra styret mot dig så kommer du styra åt vänster.

kör i typ 30-50 på en gatan som e tom på andra trafikanter.

tänk på att förankra dig bra i hojen genom att knipa åt med knäna.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Leta åt en tom parkering och kör tighta åttor. Du justerar nerlägg och reser/vänder hojen med motstyrning.

Jag skulle säga att du behöver lite fart så att du får ta i. Testa på en tom motorväg i 110 och kör slalom, när du skall svänga fram och tillbaka i fart så får man ta i ganska bra. Testa gärna med en hand på styret också så ser man hur det verkligen funkar:tummenupp

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Vad du ska tänka på är att inte rycka i styret som när du kollar fulla styrutslag. Ta det nätt, hastighet spelar ingen roll. Du kan testa med en cykel först om du vill.

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Undrade faktiskt lite när den här skulle piggna till igen... :D

Vilket säkert någon/några har nytta av, för mig var det iaf en rätt rejäl aha-upplevelse.
Hade inte tagit lappen än, (bara precis börjat med teori o nån krypkörningslektion), och gick ut och provade på trampcykeln, och upptäckte att det är ju precis vad man gör när man ska kasta runt den lite hastigt.

Och att det helt enkelt var frånvaron av någorlunda korrekt svängteknik som gjorde att det var ruskigt "trögt" att svänga i början... :rolleyes:

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Hoj
Thunderace -97
Kombinera detta med att klämma åt om tanken med knäna så att armarna blir avslappnade och ni kommer att uppleva att ni har en helt annan stabilare motorcykel under er.

Får man inte lära sig motstyrning på körskolorna fortfarande? Det är en sak att man inte fick lära sig det 1991 när jag tog mitt, men fortfarande inte?? :va

Dom pratar lite om detta på risktvåan.
Iaf när jag gjorde den här i gbg igår :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har kört motorcykel i 20 år både på bana o landsväg och jag har aldrig funderat på hur jag svänger. Skulle jag börja tänka på om jag ska trycka på fotpinnen eller motstyra, blir jag antingen omkörd eller så far jag ut i spenaten.
Det handlar nog om att träna, skaffa sig erfarenhet och få det att sitta i ryggmärgen.

(Håller med gramseboy)

Så är det helt klart. Behöver man tänka på hur man gör för att svänga rätt så kommer man automatiskt att göra fel om det går lite för fort in i en kurva och då ligger man nästan garanterat där ute i grönskan. Och det är en stor anledning til nybörjare att ta det lite lugnare i början innan dom fått in känslan. Samma sak är det väl även för erfarna förare i början av säsongen.
Det skadar inte att köra och aktivt fundera på motstyrningen lite ibland. Jag har aldrig upplevt att jag har haft några problem att svänga utan har gjort någorlunda rätt redan från början men efter att jag faktiskt funderat på det lite och testat det medvetet så har det blivit ännu lättare att svänga.

Det egentligen bästa sättet för att automatiskt få till motstyrning enligt mig är att man hänger lite inåt i kurvan. Det blir helt automatiskt så att man drar åt rätt håll i styret när man hänger lite inåt i kurvan.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle säga att du behöver lite fart så att du får ta i. Testa på en tom motorväg i 110 och kör slalom, när du skall svänga fram och tillbaka i fart så får man ta i ganska bra. Testa gärna med en hand på styret också så ser man hur det verkligen funkar:tummenupp

Absolut. I 50 är ju gyroeffekterna fortfarande relativt måttliga så man kan fortfarande påverka cykeln en del genom att bara flytta kroppsvikten. Men redan där börjar det ju bli trögt att svänga om man inte faktiskt motstyr. I 110 så är ju gyroeffekterna så stora att man behöver flera hundra meter på sig för att bara greja ett filbyte om man inte motstyr. Så det blir klart mycket tydligare i högre fart helt klart. Men det är ju också större risker om man faktiskt har problem med att svänga. Men då har man så stora problem så borde man väl kanske egentligen inte ha grejat körkortet från början.

För mig var det enklaste sättet att få till känslan ordentligt att ta ut hojen efter en lagom kurvig väg och hålla en hastighet som jag kände mig trygg med och sedan försökte jag se till att jag hängde lite inåt i varje kurva och kände efter vart jag drar och trycker. Följden när man hänger lite blir att man drar mer i yttre styränden så man motstyr helt automatiskt. Gör man det ett tag så får man in känslan för hur man ska göra utan att det är några stora risker med det.

Det funkar ju ganska bra om man bara ser till att verkligen tänka på att man styr hojen genom att luta den. Så att man istället för att tänka att man ska svänga tänker på att man ska få ett juste nedlägg i kurvan.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln