Motstyrning.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag vet inte hur det funkar, därför ber jag om en demonstrationsfilm. Jag har aldrig lyckats svänga en hoj mer än kanske en kurva av motorvägsstorlek utan att vrida styret.

När jag närmar mig ett tättbebyggt område så reser jag mig ofta upp för att räta lite på ryggen. För att göra det måste jag ju släppa clip-on-styret. Beroende på omständigheterna kan jag då ha allt från 80-140+ km/h och eftersom vägen in mot den aktuella byn inte nödvändigtvis är rak så styr jag med kroppen. Antingen genom att luta mig eller genom att trycka på den fotpinnen som är på den sidan som jag vill svänga åt.
Du får inte till några mikroradier, men hojen svänger. Har du aldrig provat?
Tyvärr ligger Tony Foyale's sida om "Basic principles of balancing" nere, annars hade du kunnat se där vad som händer när du lutar hojen och därmed framhjulet.
Du kan själv göra experimentet med ett cykelhjul. Tippa det roterande hjulet åt höger och det vrider sig också åt höger i horisontalplanet.
Detta är dock andra ordningens system och du får inte så stark reaktion från gyralkrafterna som om du knycker till och vrider hjulet i horisontalplanet. Det är första ordningen och det är den s k motstyrningen som kommer in där.
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
jag har skummat igenom tråden i all hast och sökt på nätet men jag har inte riktigt förstått begreppet motstyrning. Hur kan hojen åka höger om man svänger vänster??? P.S håller på med mitt A Kort nu :)

Så som jag har förstått det så svänger du bara vänster strax innan du vill påbörja svängen åt höger. När du väl har svängt till lite till vänster så kommer hojjen luta åt höger och du svänger då även höger med styret.

Många skriver så som att dem svänger åt motsatt håll genom hela kurvan men det torde ju vara stört omöjligt om man inte har bakhjulsläpp/häng hela kurvan.
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Så som jag har förstått det så svänger du bara vänster strax innan du vill påbörja svängen åt höger. När du väl har svängt till lite till vänster så kommer hojjen luta åt höger och du svänger då även höger med styret.

Många skriver så som att dem svänger åt motsatt håll genom hela kurvan men det torde ju vara stört omöjligt om man inte har bakhjulsläpp/häng hela kurvan.

Huvet på spiken :yoparty
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Ni som fortfarande är skeptiska gällande motstyrning kan prova att svänga utan att hålla i styret och luta hojen med bara kroppen som hjälp.

Kör sedan som vanligt och reflektera över varför hojen svänger lättare med händerna på styret. :va

(Undrade över ovanstående redan som 4 åring när jag satt på min cykel)

Kan det vara så att ni motstyr undermedvetet?

Därefter kan ni träna på att göra denna manöver medvetet....

Detta och mer lär man sig på BKK/SHK :)

Ha det fint allihopa :hej
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ni som fortfarande är skeptiska gällande motstyrning kan prova att svänga utan att hålla i styret och luta hojen med bara kroppen som hjälp.

Kör sedan som vanligt och reflektera över varför hojen svänger lättare med händerna på styret. :va

(Undrade över ovanstående redan som 4 åring när jag satt på min cykel)

Kan det vara så att ni motstyr undermedvetet?

Därefter kan ni träna på att göra denna manöver medvetet....

Detta och mer lär man sig på BKK/SHK :)

Ha det fint allihopa :hej

:tummenupp

PUNKT!
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Så som jag har förstått det så svänger du bara vänster strax innan du vill påbörja svängen åt höger. När du väl har svängt till lite till vänster så kommer hojjen luta åt höger och du svänger då även höger med styret.

Många skriver så som att dem svänger åt motsatt håll genom hela kurvan men det torde ju vara stört omöjligt om man inte har bakhjulsläpp/häng hela kurvan.

När du kör nästa gång och kommer till en kurva, när du lutar hojen, prova att trycka till framåt på den innersta (högra i en högerkurva och vänstra i en vänsterkurva) återkom gärna med kommentarer om vad som hände. Och du kommer inte köra omkull.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Det tydligaste jag sett i aktiv motstyrning var nu senast på Sachsenring.
Med höghastighetskameran visade dom när MotoGP nissarna vek över från höger till vänster med gas över en svacka, framhjulet lättade över svackan och dom vek höger duktigt med framhjulet i luften för att slå över cykeln åt vänster snabbt när den landa... Riktigt coolt..
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har av förklarliga skäl ej läst alla inlägg då dom är många.

Jag tror att många använder motstyrning utan att ens inse att dom gör det.

Dom som nu inte hittat hem till hur man kör hoj får väl fortsätta åka hoj tills eureka slår dom i huvet:)
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
När du kör nästa gång och kommer till en kurva, när du lutar hojen, prova att trycka till framåt på den innersta (högra i en högerkurva och vänstra i en vänsterkurva) återkom gärna med kommentarer om vad som hände. Och du kommer inte köra omkull.

Vad som händer är att när hojen börjar luta styr hojen själv in i kurvan (altså svänger åt rätt håll) för att motverka krafterna som uppstår.
 

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
på shk-kursen fick jag tipset att köra ett par varv på G-Åsen med bara en hand på styret,då blev det jättetydligt det här med motstyrning,man kände verkligen hur man jobbar med styret åt "fel" håll in i kurvorna

själv så drar jag mer än jag trycker men principen är ju densamma...:tummenupp

för snabba undanmanöver och riktningsbyten är detta oslagbart:tummenupp
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Eller försök köra med bara en hand på styret. Då tvingas man att använda motstyrning.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Detta lärde jag mig på moppetiden, körde hem med en ryggsäck med trasig rem på ena sidan. Först då man börja fundera lite, men man tänker ju inte alltid på det. Det sitter ju i ryggmärgen att man använder det..
 

salletiger

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Tiger 98
Tog lappen 2/7-09 och har haft riktiga problem med kurvtagning i lite högre fart, tills jag fick grepp på detta med motstyrning, vilken otrolig skillnad det blir när man trycker till lite på styret, cykeln går som på räls. Ni som inte har greppat detta ut o testa.
Då kommer min fråga, hur funkar detta när regnet öser ner?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
...
Då kommer min fråga, hur funkar detta när regnet öser ner?

Samma teknik! Funkar exakt lika dant eftersom hojen inte byggts om. Enda skillnaden är att man inte har lika mycket tillgängligt grepp så man kan inte köra lika fort i kurvorna och alla rörelser man gör BÖR vara lite mjukare än de behöver vara vid torrt (mest pga. att man oftast har mer marginalen vad gäller grepp att tillgå vid torrt än vid blött).

Lycka till!
// Niklas
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Tog lappen 2/7-09 och har haft riktiga problem med kurvtagning i lite högre fart, tills jag fick grepp på detta med motstyrning, vilken otrolig skillnad det blir när man trycker till lite på styret, cykeln går som på räls. Ni som inte har greppat detta ut o testa.

Kombinera detta med att klämma åt om tanken med knäna så att armarna blir avslappnade och ni kommer att uppleva att ni har en helt annan stabilare motorcykel under er.

Får man inte lära sig motstyrning på körskolorna fortfarande? Det är en sak att man inte fick lära sig det 1991 när jag tog mitt, men fortfarande inte?? :va
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Kombinera detta med att klämma åt om tanken med knäna så att armarna blir avslappnade och ni kommer att uppleva att ni har en helt annan stabilare motorcykel under er.

Får man inte lära sig motstyrning på körskolorna fortfarande? Det är en sak att man inte fick lära sig det 1991 när jag tog mitt, men fortfarande inte?? :va

Finns i körkortsböckerna, men den trafikskola jag gick på nämnde det inte.

När man kör på våt bana kan det vara bra att luta sig själv rejält inåt i kurvorna. Då behöver man inte luta cykeln lika mycket. Lutar man cykeln mycket kan man tappa greppet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top