elwe
Att veta och kunna är inte samma sak ...
Jag vet inte hur det funkar, därför ber jag om en demonstrationsfilm. Jag har aldrig lyckats svänga en hoj mer än kanske en kurva av motorvägsstorlek utan att vrida styret.
När jag närmar mig ett tättbebyggt område så reser jag mig ofta upp för att räta lite på ryggen. För att göra det måste jag ju släppa clip-on-styret. Beroende på omständigheterna kan jag då ha allt från 80-140+ km/h och eftersom vägen in mot den aktuella byn inte nödvändigtvis är rak så styr jag med kroppen. Antingen genom att luta mig eller genom att trycka på den fotpinnen som är på den sidan som jag vill svänga åt.
Du får inte till några mikroradier, men hojen svänger. Har du aldrig provat?
Tyvärr ligger Tony Foyale's sida om "Basic principles of balancing" nere, annars hade du kunnat se där vad som händer när du lutar hojen och därmed framhjulet.
Du kan själv göra experimentet med ett cykelhjul. Tippa det roterande hjulet åt höger och det vrider sig också åt höger i horisontalplanet.
Detta är dock andra ordningens system och du får inte så stark reaktion från gyralkrafterna som om du knycker till och vrider hjulet i horisontalplanet. Det är första ordningen och det är den s k motstyrningen som kommer in där.