Motstyrning.

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E

Det är bara bra, den här tråden förtjänas att lyftas.
Finns säkert jättemånga som inte har upptäckt motstyrningens mysterier.

Jag kom även på att motstyrningen inte funkar om man åker i ett djupt spår på t.ex. en sämre grusväg. Då kan man inte använda styret till att svänga. Styr gör man då genom att flytta kroppstyngden åt motsatt håll. Alltså om man snabbt ska få hojen att luta/svänga vänster får man snabbt flytta kroppstyngden åt höger. Kroppsstyrning kanske det heter?

Ha..ha... mer griller i huvet på de som läser tråden.:va
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Mina ögon blinkar och mina lungor andas utan att jag behöver tänka på det.

Motstyrning....är det verkligen nått folk tränar på?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Instämmer med gulleplutt, man kan ju inte ta kurvor med mindre radie än nån kilometer om man inte motstyr.
Jag tror dom flesta gör det automatisk utan att tänka på det faktiskt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Grejen med att förstå varför man gör det, och att veta att man kan ta i lite mer, och lite raskare för att få snabba nedlägg, gör ju att man kan göra rask kursförflyttning med....vid t.ex undanmanöver.

Men det kräver att man tränar, tränar och tränar, kurser på bana är något alla med potenta bågar borde få förmånen att gå. :)

/J - sjukt nöjd med SMCs SHK
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Mina ögon blinkar och mina lungor andas utan att jag behöver tänka på det.

Motstyrning....är det verkligen nått folk tränar på?


Instämmer med gulleplutt, man kan ju inte ta kurvor med mindre radie än nån kilometer om man inte motstyr.
Jag tror dom flesta gör det automatisk utan att tänka på det faktiskt.

Jo men NÄR Inger och Bengt-åke 57 kommer åkandes på sin Vulcan i för hög hastighet mot en kurva och det uppstår ett "det må bära eller brista" scenario så är det på sin plats att veta åt vilket håll man tvingar ner hojen.

Dessutom är det läskigt många i tråden som inte hade en aning om företeélsen samt även en klart ansenlig skara människor som erkännt den till 50%:3freak men fortfarande, i 40-talistanda hävdar att rådande egenskaper och naturlagar upphör eller kastas om när man svängt mer än en viss procent exempelvis åt höger.

Så tråden(arna de andra som startats) fyller sin funktion då de förstnämda i alla fall ofta får en aha-upplevelse då de testar motstyrning och finner körningen sedan mer underhållande.

Grejen med att förstå varför man gör det, och att veta att man kan ta i lite mer, och lite raskare för att få snabba nedlägg, gör ju att man kan göra rask kursförflyttning med....vid t.ex undanmanöver.

Men det kräver att man tränar, tränar och tränar, kurser på bana är något alla med potenta bågar borde få förmånen att gå. :)

/J - sjukt nöjd med SMCs SHK

Bara det inte blir som i motstyrningstråden-2 där det fanns en banåkare (tro han var instruktör) som inte kunde låta bli att hålla fast vid att efter ett visst lut så upphör motstyrningen, newtons lag och läran om friktion och "att svänga genom att luta hojen" tar över.

Fast det är ju klart att om instruktören snackar gojja så kan man väl strunta i honom.
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Det är ganska pinsamt att körskolorna inte
lär ut om motstyrning till blivande Mc-förare :fakta

Tänkte just samma sak.

Jag övningskörde för hundra år sen med en BMW R100RS med 19"-framhjul och med en trettiocentimeters linjal till styre... Effekten med motstyrning har jag insett är mer uttalad ju större framhjul och smalare styre man har. BMW:n gick fan inte att svänga med, i allt över 30knyck om man inte motstyrde först så att den började luta.

Denna tråd borde klistras. Undrar hur många som kört ihjäl sig för att de styrt bort från bil/hinder/träd bara för att inse att man styrt rakt in i bilen etc...
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Jag tycker inte motstyrning och "luta-hojjen-för-att-svänga" ska ses som något motstatsförhållande. Att hojjen lutas är ju det som sker när jag motstyr. Poängen med att motstyra är att hojjen lutas snabbare och effektivare...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mina ögon blinkar och mina lungor andas utan att jag behöver tänka på det.

Motstyrning....är det verkligen nått folk tränar på?

Precis min tanke. Märker man inte hur motstyrning fungerar första gången man sätter sig på en hoj?:va

Förresten, det vore intressant att se hur en hoj helt utan styrförmåga (där det inte går att vrida framhjulet alltså) beter sig... Visst förstår man ju en del om hur det hade funkat, men jag kan inte föreställa mig riktigt i detalj hur det skulle vara att köra en "stelopererad" hoj... Kunde vara intressant att se.

Så tråden(arna de andra som startats) fyller sin funktion då de förstnämda i alla fall ofta får en aha-upplevelse då de testar motstyrning och finner körningen sedan mer underhållande.

Självklart fyller trådarna ett syfte, och självklart kan det vara bra att få mer ingående kläm på fenomenet för framtida bruk. Vad jag tror att gulleplutt (och jag med flera) menade var att det är förvånande många (eller snarare förvånande att det finns några alls) som blir alldeles "Jaha, där ser man!" när man berättar om motstyrning för dem.
 
Last edited:

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hallå alla!!
Ta och läs " A twist of the wrist" del 1 eller 2 , vilken som , så förstår ni hur det funkar. Motstyrning är:yoparty

Ha de....Per :squid
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Fan den här tråden skrämmer mig lite faktiskt :näsblod
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Självklart fyller trådarna ett syfte, och självklart kan det vara bra att få mer ingående kläm på fenomenet för framtida bruk. Vad jag tror att gulleplutt (och jag med flera) menade var att det är förvånande många (eller snarare förvånande att det finns några alls) som blir alldeles "Jaha, där ser man!" när man berättar om motstyrning för dem.

Varpå trådarna blir än viktigare.


Antagligen för att så många inte har en aning om fenomenet samt att en del sk inbitna hojåkare envist hävdar att det är en myt.
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.


Läskigt att folk inte insett hur motstyrning funkar, jag menar alla använder det ju när dom kör, hur skulle man annars kunna svänga i farter över kryphastighet? Men bättre att inse fenomenet sent än aldrig :tummenupp

Tycker körskolor borde vara bättre på informera folk vad dom egentligen gör när dom svänger med hojen.

Antagligen för att så många inte har en aning om fenomenet samt att en del sk inbitna hojåkare envist hävdar att det är en myt.

Precis så ja :fakta
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Läskigt att folk inte insett hur motstyrning funkar, jag menar alla använder det ju när dom kör, hur skulle man annars kunna svänga i farter över kryphastighet? Men bättre att inse fenomenet sent än aldrig :tummenupp

Tycker körskolor borde vara bättre på informera folk vad dom egentligen gör när dom svänger med hojen.

Körskolan jag övningskörde för A var primärt en bilskola, så det kan väl ursäktas. Idag är avsaknad av sån information rent kriminellt, oavsett typ av körskola!

Jag är inbiten hojåkare. :banana

Ser inget skumt med motstyrning. Konstiga människor. De märker väl själva?? Eller styr de åt det hållet man ska åt och tvingar dit hojen medelst lutning? Korkat... Och farligt...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Pro twinbike Dragster
Jag har inte läst en bråkdel av den här tråden men jag blir full i skratt av många som tror att dom kommit på grejen och att alla måste inse vad motstyrning är annars går det åt fanders.
Jag tror nog inte det är så lätt... alla motstyr ju oavsett om dom känner till det eller inte, fysiska lagar går inte ändra på.
En mycket vanlig olycka är att man inte vågar lägga hojen tillräcklig i en kurva och kör ur...
men då har du ju redan motstyrt för att få hojen till att lägga sig ner för att sedan svänga åt rätt håll igen (motstyr gör man bara i brytpunkten)
Problemet ligger nog snarare att man haft för hög fart in i kurvan och har fokuserat blicken på fel ställe ut mot kanten och inte dit man skall.
Hojen har en väldig stor förmåga att gå dit man tittar...
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
mm, på vissa låter det som om styret är åt fel håll genom hela svängen -lycka till :)
Jag knäcker till lite åt fel håll så att cykeln lägger sig, sen motstyr jag inte ett dugg längre, då skulle jag trilla omkull.
Skillnaden mellan att "knycka till" med kroppen och luta sig och att motstyra är faktiskt inte så stor, motstyrningen gör det lite effektivare bara...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
mm, på vissa låter det som om styret är åt fel håll genom hela svängen -lycka till :)
Jag knäcker till lite åt fel håll så att cykeln lägger sig, sen motstyr jag inte ett dugg längre, då skulle jag trilla omkull.
Skillnaden mellan att "knycka till" med kroppen och luta sig och att motstyra är faktiskt inte så stor, motstyrningen gör det lite effektivare bara...
Det är nog mer än "lite" effektivare... ;)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är nog mer än "lite" effektivare... ;)
Det där med att "knycka till", "luta sig" och "vikta fotpinnen" anser jag bara vara en omedveten motstyrning.
Det går att styra hojjen i låg fart utan att hålla i styret.
Men den reagerar otroligt mycket långsammare än om man håller i styret.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top