Motstyrning.

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Ort
märsta
Hoj
zx7r
motstyrning

fan det e väl inget att tjafsa om, ta ut en cykel fan o pröva... jag har inte ens hojkortet än..(men snart) men det vet väl fan alla hoppas jag iaf som har kört nån form av tvåhjuligt fordon att om man ska vänster dvs lägga ner hojen i en vänster kurva så går det väldigt mycket fortare om man först(medvetet) svänger höger på styret. kolla på bilar som åker på 2 hjul tex inte fan svänger dom höger för att åka till höger....
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
I norge lærte vi at nød styra dvs motstyra på kjørskolan, och at det funkar vet alla som provat..
 

Garga

Punami Racing
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Degerfors
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k9 Yoshimura R-77 Carbon.
Hur fan kan folk ha missat det? har dom hojjar eller?
 

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Pörtom
Hoj
sextresex ninnnnja
Affe_R1 skrev:
Det är ganska pinsamt att körskolorna inte
lär ut om motstyrning till blivande Mc-förare :fakta
Det är bland det första man lär sig i bilskolan i finland när man tar MC kort. Och sedan präntas det in tills det sitter i ryggraden så att man säkert ej ska glömma.
Men likaväl finns det STJÄRNOR som en kille som var i bilskolan med mej.
han svarade alltid rätt och första sommarn gick bra. Men våren kom och vips var han i skogen..Så tänk på det när ni åker på första turen. alla e vi lite rostiga efter en vinters väntan..
Kör så det ryker :yoparty
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Munken skrev:
Ni som säger att det inte fungerar med motstyrning har ni ens provat?
Fungerar klockrent att motstyra prova så får ni se.

Ja iom att det är det enda sättet att styra en mc på så lär det funka.
 

Claus Diseth

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Ort
Norge
Hoj
2007 R6/R1
scud skrev:
Kanske kan formuleras som såhär också, ska man motsyra hela tiden, eller bara inledningsvis för att påbörja lutningen? Jag har som sagt provat lite själv under sommaren, men är väl för feg för att ta i ytterligare.
Hei! Jeg har heller ikke lest alle 23 sidene, men svar på ditt spørsmål har jeg: Du motstyrer til du har fått den nedleggsvinkelen du ønsker. Deretter slapper du helt av og gjør resten med god gasskontrol - altså rulle på med gass umiddelbart etter at du har fått det nedlegget du ønsker. Motstyring og god gasskontroll er forøvrig to av de første teknikkene man lærer seg på et kurs med California Superbike School hvor jeg jobber som instruktør.

Om du ikke orker lese A Twist of the Wrist I og II har Norsk Motorcykkel Union (NMCU) en bok som heter "Full Kontroll". Den kan du laste ned her:
http://www.nmcu.org/kompetanse/fullkontroll/fullkontroll_hi.pdf
Claus - CSS Instruktør
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Weee.. de var den segaste tråden någonsin här på SH.. :eek:)
Lika bra å göra ett inlägg så den blir ännu längre..

Jag hävdar att motstyrning inte alls fungerar och bara är ett dumt påhitt av alla för att lura mig att åka av vägen... :rolleyes:

Mohahaha...
:lol
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
fezt skrev:
Weee.. de var den segaste tråden någonsin här på SH.. :eek:)
Lika bra å göra ett inlägg så den blir ännu längre..

Jag hävdar att motstyrning inte alls fungerar och bara är ett dumt påhitt av alla för att lura mig att åka av vägen... :rolleyes:

Mohahaha...
:lol


Nä, du har FEL, FEL ,FEL och nu ska alla på hela Sporthoj förklara varför... :huvet

Motstyrning fungerar så att när du drar i/trycker på styret väcker du små älvor som bor i luften i framdäcket. Eftersom dom är trötta och vill att du ska sluta bända i styret så dom kan få somna om lutar dom hojen åt dig!
Prova kör med lite luft så bevisas min teori direkt: det blir tungstyrt pga att det inte får plats tillräckligt med älvor i däcket :fakta
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Hej!

Detta var allt en lång tråd...
Nåja, jag känner iaf för att berätta min historia bokom motstyrningen.
För ett års sen köpte jag en CBR 600F -87a, ägarn innan berätta hur det här med motstyrning gick till. Jag tog till mig informationen och efter några veckor när jag inte var så blyg på att gasa på så testade jag motstyrningen lite mer ingående, och det fungerade precis som han sagt.
I slutet av sommarn gick det av reflex att pressa styret lite åt "fel" håll. Hade inte förra ägarn sagt detta till mig hade jag inte vetat om det och vart en kanske hälften så bra förare som jag är idag?!
Vad jag menar är att förarskolorna absolut borde lära ut denna teknik. Precis som ni säger.

Det tråkiga var att far min lånade motorcykeln 1 Augusti 2004 och körde av vägen i en kurva som han påstod sig ha tagit i för hög hastighet.
Hans förklaring var att det inte gick att svänga.
Ändå har han kört mycket motorcykel, dock aldrig en sportmotorcykel.
Motorcykeln blev skrot och far min går fortfarande å haltar. Han klarade sig ändå lindrigt. :)



Med vänliga hälsningar

Peter
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
R1 wannabe skrev:
T.o.m de som kör F1 har ju tydligen problem med att förstå att det är med broms och gas man förflyttar tyngpunkten på en bil och unyttjar det för att styra....Allt enligt de riktiga F1 förarna från förr :)

Epepep! Tyngdpunkten flyttar du inte på. Däremot förändrar du hur mycket av vikten som ligger på respektive hjul/hjulpar. Inte bara nackdelar med att man inte kan få masscentrum att ligga i markplanet. :)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
freddexwing skrev:
He he svänga är kul...
Så här är min teori...

(Direktlänk till inlägget)

En inbjudan till diskussion och grunannde, så trevligt! Ett litet avbrott från "nej, det fungerar inte" mot "jo, det fungerar visst :fatta!" i alla fall. ;)

För det första, varför ritar du in att tyngdpunkten flyttas när du vrider hjulet? När cykeln börjar vinklas över så flyttas däckens kontaktyta medans tyngdpunkten ligger kvar. I den skissen skulle det se ut som en tyngdpunktsförflyttning men den kommer inte innan cykeln börjar vinklas ner. Kanske är det just det du menar men det framgår inte riktigt. Man skulle kunna läsa det som att styrvridningen magiskt flyttar tyngdpunkten och orsakar nerlägg och så är ju inte riktigt fallet.

Den gröna kontaktytepunkt du talar om lyser också med sin frånvaro. Så är det väl med grönt i trafiken, finns aldrig när man behöver det? :(

Det är en lateralkraft från det snedställda framhjulet som trycker cykelns framände åt sidan i nederkant och därmed lägger cykeln ner. Kontaktytan flyttas alltså ut åt sidan medan tyngdpunkten stannar i mer eller mindre samma läge. Denna sidkraft komme även att rotera cykeln utåt runt vertikalaxeln, vilket man väl hellre skulle vara utan. Så länge vi inte har bakhjulsstyrning får vi nog leva med det. Kanske skall ett optimalt spår justeras lite inåt vid den punkt där man börjar styra för att kompensera? :D



Att däckens rundning på något vis skall ge en svängande kraft har många, även renommerade, skribenter hävdat men jag har hittills inte hittat någon som kan förklara det. Klart är att man genom däckets varierande diameter kommer att få framåt- och bakåtriktade krafter i kontaktytans inner- och ytterkanter vilket ger ett vridmoment - men ingen lateralkraft. Det uppkomna momentet är dessutom en piss i Nilen jämfört med det moment som skapas av skillnader i lateralkrafter mellan fram och bakhjul. Kanske nog för att märkas i styret men inte nog för att svänga cykeln.

Den omtalade konen är en kass analogi. Det uppkomna momentet är där av en helt annan magnitud jmf konens massa och kommer att rotera konen tills dess att dess vinkelhastighet i princip utraderar momentet - d v s konen rullar i en cirkel där vare sig inner- eller ytterkant slirar.

Någon som tror sig kunna förklara exakt vad som händer är mycket välkommen att göra ett försök!


Ja, gaffeln på en pedalcykel är svängd framåt nere vid hjulet. Det är precis samma sak som att gaffelbenen på din MC sitter en bit framför styraxeln. Det är just därför samma principer gäller för en pedalcykel som för en MC. Samma geometri, annat sätt att komma dit.


Varför det har en väldigt marginell effekt att hålla på och kliva på fotpinnar förklarades bra ovan. :)

Ha det!
/Fredrik
 

Claus Diseth

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Ort
Norge
Hoj
2007 R6/R1
ft skrev:
(Direktlänk till inlägget)
Att däckens rundning på något vis skall ge en svängande kraft har många, även renommerade, skribenter hävdat men jag har hittills inte hittat någon som kan förklara det. /Fredrik

Hva tror du skjer om man setter bildekk på en mc? Vil den svinge like godt, da? Forstillingens geometri får forhjulet til å svinge når sykkelen lenes over. Men: I motsetning til bildekk er motorsykkeldekk runde i profilen. Rulleomkretsen er dermed større langs midtlinjen enn på skulderen av dekket. Se for deg et konisk vannglass (eller ølglass, om du foretrekker det). Legg det på siden, slik at det ligner et mc-dekk i et nedlegg (bruk fantasien). Gi glasset et dytt og du vil se at det svinger - det ruller ikke rett fram. Årsaken er at den siden med lengst omkrets (toppen av glasset) ruller lenger for hver omdreining. Det samme gjelder for fordekket ditt, noe som påvirker forhjulet til å svinge samme vei som sykkelen heller.

Det er forøvrig den samme runde dekkprofilen som gjør at hastigheten bremses noe med en gang du legger sykkelen ned i en sving: Siden rulleomkretsen blir mindre, må turtall/hastigheten økes noe for at dekket skal tilbakelegge samme distanse i samme fart som det gjorde når det trillet rett fram.
Claus
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Claus Diseth skrev:
Hva tror du skjer om man setter bildekk på en mc? Vil den svinge like godt, da?

Nu blandar du ihop orsaker och verkan!

Du måste ha runda däck på en MC för att kunna bibehålla kontaktytan och väggreppet vid nedlägg. Nedlägg är nödvändigt för att skapa ett motmoment till det moment som lateralaccelerationen orsakar vid sväng, d v s hålla balansen.

Svaret på din fråga är alltså att med ett bildäck på en MC kommer den att svänga uselt, först för att det är svårt att lägga ner den och sedan för att den blir ruggigt instabil och totalt saknar väggrepp när du balanserar på däckets skuldra. Den kommer däremot inte att svänga uselt p g a att du saknar en diameterskillnad i sidled över kontaktytan.

Detta blir framförallt tydligt om man betänker att diameterskillnaden i bildäcksfallet kommer att bli snarlik om du kör omkring med däcket nedlagt – och inte fasen kommer det att bli en trevlig upplevelse för det.

Visst kommer ett glas eller en kon att rulla i cirkel. Det har dock nästan ingenting med motorcykelfallet att göra! En motorcykel är inte en kon.

För att få en korrekt analog till en motorcykel med hjälp av koner måste du ta två gummikoner, fem centimeter höga med en innerdiameter om 10 cm och en ytterdiameter om 12 cm. Då har jag räknat med en fem centimeter bred kontaktyta och ett däck där diametern vid inre anliggningsgränsen är 17”.

Sätt dessa i varsin ände på en 1.4 m lång pinne och putta den pinnen längs golvet med ett par hundra kilo tyngd på. Du har nu skapat en bra motsvarighet till en motorcykel (minus att konerna lär vara mindre flexibla i kontaktytan och alltså kommer att försöka svänga mer än ett MC-hjul). En kon eller ett glas är en usel motsvarighet och säger väldigt lite om hur en motorcykel kommer att bete sig. Det saknas framförallt ett andra hjul.

Kommer pinnen att svänga sådär enormt mycket? Jag vill påstå att så inte är fallet. De krafter/det moment som uppkommer genom diameterdifferensen och den resulterande töjningen i kontaktytan är inte på långa när kraftiga nog för att påverka slipvinkeln för konen/däcket i pinnens/motorcykelns andra ände i någon nämnvärd utsträckning, än mindre kraftiga nog för att få det andra däcket att släppa – vilket vi skall vara väldigt glada för!

Diameterskillnad eller inte, hjulen kommer att färdas som de roterar plus eller minus ett par grader för däckets slipvinkel.

Kör man däremot på ett hjul så finns ingen kraft som håller mot i motorcykelns andra ände. Där har vem det nu var som frågade förklaringen till att man kan styra genom att flytta sin tyngd (och därmed vinkla motorcykeln) vid en wheelie/stoppie, medan motstyrning är det som gäller med två hjul i backen.

”Konteorin” är förmodligen ett exempel på en förklaring som låter så bra och självklar att den, efter att ha publicerats några gånger, blivit en "sanning" utan att egentligen vara särskilt välgrundad.

Jag ser fram mot svar och fortsatt diskussion. Se bara till att ha ordentligt på fötterna – rejäla sulor! ;)

Mvh,
/Fredrik
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Jag kan bara tacka trådstartaren, jag hade aldrig hört talas om motstyrning(nu undrar jag hur kunde jag köra tidigare då) Inte en enda av de trafikskole lärare som jag körde för berättade om detta.

Nu blev körningen mycket roligare.

Tack
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Maciver skrev:
Jag kan bara tacka trådstartaren, jag hade aldrig hört talas om motstyrning(nu undrar jag hur kunde jag köra tidigare då) Inte en enda av de trafikskole lärare som jag körde för berättade om detta.

Nu blev körningen mycket roligare.

Tack


Coolt, jag lärde mig faktiskt detta av kurshållaren när jag tog Eu-moppekörkort!

Man förvånas varje gång man berättar för en rutinerad mc-förare hur segt det är att få det i deras pannor...

Det går bra för det mesta om man kör ovetatnde iof..
 

P-E

Guest
Vi skulle byta bromsbelägg på kompisens lilles bros moped, testade den innan och körde upp till 70, testade motstyra, fan vad mycket lättare där är, hojen svänger så mycket lättare.

Ska öva lite så det sitter och man gör det bättre och så. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top