Claus Diseth skrev:
Hva tror du skjer om man setter bildekk på en mc? Vil den svinge like godt, da?
Nu blandar du ihop orsaker och verkan!
Du måste ha runda däck på en MC för att kunna bibehålla kontaktytan och väggreppet vid nedlägg. Nedlägg är nödvändigt för att skapa ett motmoment till det moment som lateralaccelerationen orsakar vid sväng, d v s hålla balansen.
Svaret på din fråga är alltså att med ett bildäck på en MC kommer den att svänga uselt, först för att det är svårt att lägga ner den och sedan för att den blir ruggigt instabil och totalt saknar väggrepp när du balanserar på däckets skuldra. Den kommer däremot
inte att svänga uselt p g a att du saknar en diameterskillnad i sidled över kontaktytan.
Detta blir framförallt tydligt om man betänker att diameterskillnaden i bildäcksfallet kommer att bli snarlik om du kör omkring med däcket nedlagt – och inte fasen kommer det att bli en trevlig upplevelse för det.
Visst kommer ett glas eller en kon att rulla i cirkel. Det har dock nästan ingenting med motorcykelfallet att göra! En motorcykel är inte en kon.
För att få en korrekt analog till en motorcykel med hjälp av koner måste du ta två gummikoner, fem centimeter höga med en innerdiameter om 10 cm och en ytterdiameter om 12 cm. Då har jag räknat med en fem centimeter bred kontaktyta och ett däck där diametern vid inre anliggningsgränsen är 17”.
Sätt dessa i varsin ände på en 1.4 m lång pinne och putta den pinnen längs golvet med ett par hundra kilo tyngd på. Du har nu skapat en bra motsvarighet till en motorcykel (minus att konerna lär vara mindre flexibla i kontaktytan och alltså kommer att försöka svänga mer än ett MC-hjul). En kon eller ett glas är en usel motsvarighet och säger väldigt lite om hur en motorcykel kommer att bete sig. Det saknas framförallt ett andra hjul.
Kommer pinnen att svänga sådär enormt mycket? Jag vill påstå att så inte är fallet. De krafter/det moment som uppkommer genom diameterdifferensen och den resulterande töjningen i kontaktytan är inte på långa när kraftiga nog för att påverka slipvinkeln för konen/däcket i pinnens/motorcykelns andra ände i någon nämnvärd utsträckning, än mindre kraftiga nog för att få det andra däcket att släppa – vilket vi skall vara väldigt glada för!
Diameterskillnad eller inte, hjulen kommer att färdas som de roterar plus eller minus ett par grader för däckets slipvinkel.
Kör man däremot på ett hjul så finns ingen kraft som håller mot i motorcykelns andra ände. Där har vem det nu var som frågade förklaringen till att man
kan styra genom att flytta sin tyngd (och därmed vinkla motorcykeln) vid en wheelie/stoppie, medan motstyrning är det som gäller med två hjul i backen.
”Konteorin” är förmodligen ett exempel på en förklaring som låter så bra och självklar att den, efter att ha publicerats några gånger, blivit en "sanning" utan att egentligen vara särskilt välgrundad.
Jag ser fram mot svar och fortsatt diskussion. Se bara till att ha ordentligt på fötterna – rejäla sulor!
Mvh,
/Fredrik