Motstyrning.

P-E

Guest
The Editor skrev:
Okej..får väll ge mig denna gång man kan reagera rätt utan att veta hur man gör då..

Det gäller ju inte alla, jag anser mig som en duktig förare. Iallafall på cykel och moped. Kanske berodde på mig. Du kanske har helt rätt. :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
P-E skrev:
Jo jo för fan, antar att motstyrning fungerar på mopeder och cyklar också? Jag lånade en kompis lillabrorsas moped i sommras och var ute och gasade. Sen uppstod en nödsituation där jag var så nära på att krocka, men svängde undan utan problem. Jag visste inte vad motstyrning var då, vet inte det nu heller riktigt. Använder det säkert, men utan att veta att jag just använder motstyrning, eller att det heter motstyrning. Måste ut och testa det på cykeln.

Det funkar utmärkt på cykel. Vridet du till åt höger börjar den luta åt vänster. När du sedan ligger i vänstersvängen har du styret vridet åt vänster genom svängen. När du sedan ska räta upp vrider du bara till mer åt vänster så kommer du på "rätt köl". Precis som på MC.
 

P-E

Guest
Bearing skrev:
Det funkar utmärkt på cykel. Vridet du till åt höger börjar den luta åt vänster. När du sedan ligger i vänstersvängen har du styret vridet åt vänster genom svängen. När du sedan ska räta upp vrider du bara till mer åt vänster så kommer du på "rätt köl". Precis som på MC.

Jag ska ge mig ut under helgen och testa om det är motstyrning jag använder mig av.
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
P-E skrev:
Okej jag anser mig själv vara så pass duktig på att cykla så jag borde ha kommit på den där tekniken. Men jag ska ge mig ut under helgen och testa om det är motstyrning jag använder mig av.

Blir en helt ny grej att cykla m.m. när man tänkte på det.. :tummenupp
känns skumt till en början lite konstigt eftersom man alltid gjort det innan oså... :3freak
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
#Olsson# skrev:
Helt rätt. Om du ligger etablerad i sväng på 100% av framhjulets kapacitet (sidokraft) Om du då styr ytterligar innåt i kurvan för att resa hojen så är det adjö. På samma sätt kan man få släpp när man bromsar upp tipprörelsen efter man har satt hojen i snabb rotation. Det första man gör är accelerera hojens tipprörelse. När avsedd lutningsvinkel är uppnådd. Eller nästan uppnådd, så är det ju dags att bromsa rotationen med motstyrning åt andra hållet. Då har man ju två källor att kämpa mot. 1. Underhåll av svängen som faktiskt påbörjats. 2. uppbromsning av rotationen. Båda kräver ju kraft från däcket och det är möjligt att summan blir för stor.
Ja precis.. så man måste vara grymt försiktig när man ska dra upp hojjen igen, om man nu ligger väldigt mycket ner? Men det är väl det man gör, motstyr, för att få upp hojjen, kan ju inte luta upp den direkt :)

Man kan ju oftast luta bra mycket mer än man tror, sålänge man inte lutar 100% så bör det vara lungt att motstyra hårt både vid nerlägg och upptagning?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
scud skrev:
Ja precis.. så man måste vara grymt försiktig när man ska dra upp hojjen igen, om man nu ligger väldigt mycket ner? Men det är väl det man gör, motstyr, för att få upp hojjen, kan ju inte luta upp den direkt :)

Man kan ju oftast luta bra mycket mer än man tror, sålänge man inte lutar 100% så bör det vara lungt att motstyra hårt både vid nerlägg och upptagning?
Nej, du kan inte luta 100%. Vad nu det är...max vinkel för "gatdäck" är ungefär 45 grader och för däck med ban-spec 55 grader .

Om du kör mjukt (blanda inte ihop det med långsamt) kan du ge viss gas redan innan apex, då behöver du inte s.a.s. styra upp hojen utan den reser sig genom att du ökar gaspådraget.

De flesta kommer att säga att jag har fel, samtidigt som de gör :Bugar när California Superbike School kommer på tal. Då har de inte gått kursen...

PS. Snälla, kan inte nån stänga den här tråden? :död DS
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Jåke skrev:
Nej, du kan inte luta 100%. Vad nu det är...max vinkel för "gatdäck" är ungefär 45 grader och för däck med ban-spec 55 grader .

Om du kör mjukt (blanda inte ihop det med långsamt) kan du ge viss gas redan innan apex, då behöver du inte s.a.s. styra upp hojen utan den reser sig genom att du ökar gaspådraget.

De flesta kommer att säga att jag har fel, samtidigt som de gör :Bugar när California Superbike School kommer på tal. Då har de inte gått kursen...

PS. Snälla, kan inte nån stänga den här tråden? :död DS

Så att jag reser moppen genom att gasa, jo det är ju sant. Grejjen är den att jag är ganska grön, och vill ju inte tabba mig genom att använda fel teknik. I mitt tempo som det är just nu kan jag motstyra upp hojjen. Men ska jag bli vassare på att köra måste jag lära mig den bästa tekniken, planerat är att gå en kurvtagningskurs i vår/sommar, hoppas man får plats bara.

Håller med, lås tråden, den börjar bli läskigt lång.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
scud skrev:
Så att jag reser moppen genom att gasa, jo det är ju sant. Grejjen är den att jag är ganska grön, och vill ju inte tabba mig genom att använda fel teknik. I mitt tempo som det är just nu kan jag motstyra upp hojjen. Men ska jag bli vassare på att köra måste jag lära mig den bästa tekniken, planerat är att gå en kurvtagningskurs i vår/sommar, hoppas man får plats bara.

Håller med, lås tråden, den börjar bli läskigt lång.
Tempo eller fart har inget med saken att göra, du kan leka Rossi i 50 knyck med benet rakt ut och i backen eller låta hojen sköta kurvtagningen genom grundgas och ta samma kurva i 70 knyck utan att nåt alls tar i. Det är trots allt hojen som har kontakt med asfalten, så den borde "veta" bättre än du.

Däremot är det inget du bör träna på allmän väg, att gå en b&k-kurs är i det läget kanon. Tillåmed farsan som kört enduro i 20 år kunde lära sig ett och annat om att köra på asfalt. :tummenupp

Nu kommer jag att få på nöten igen, var så säker. Att uttrycka sig via text blir ganska begränsat...
 

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Rätt båge
Skrämmande läsning men ganska underhållande ibland.

Att alla motstyr borde väl vara ganska klart efter 22 sidor.

Det som borde ingå i allas utbildning är väl att verkligen bryta styret åt vänster för att åstakomma en skarpare högersväng än normalt och vice versa.

Har man inte fattat den tekniken så är det lite oroväckande.

När inte jag tänker på och styra brukar jag komma till fel ställe och får vända tillbaka, min sambo kallar det tankspriddhet :banana
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Fast ja fick inte direkt nått svar på min fråga, är det motstyrning jag använder (eller borde använda) i HELA nedlägget?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
scud skrev:
Fast ja fick inte direkt nått svar på min fråga, är det motstyrning jag använder (eller borde använda) i HELA nedlägget?
Håller du dig på vägen även när det svänger?

Om svaret är ja, bekymra dig inte så mycket. För mycket teori komplicerar gärna saker i onödan.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Jåke skrev:
Håller du dig på vägen även när det svänger?

Om svaret är ja, bekymra dig inte så mycket. För mycket teori komplicerar gärna saker i onödan.
om svaret är nej då? :)
Nä men skulle vara intressant o veta så att ja inte klantar mig, jag håller mig på vägen och det beror på att jag kör saktare då jag inte tycker att jag kan svänga tillräckligt kraftigt i högre fart, och det måste ju övas på. men men.. ja ska sluta tjata om detta nu, så kanske tråden någon gång dör (hoppas kan man ju).
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
PastaRacing skrev:
Att alla motstyr borde väl vara ganska klart efter 22 sidor.

När inte jag tänker på och styra brukar jag komma till fel ställe och får vända tillbaka, min sambo kallar det tankspriddhet :banana
Jaa-aaa...det kan man tycka. Det var därför jag bad om en stängning av tråden.

Fast jag kan hålla med om att tankspriddhet drabbar oss lite var till mans, har åkt förbi många avtagsvägar där jag borde "motstyrt"... :död
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
scud skrev:
om svaret är nej då? :)
Tja, gräs är åxå ett intressant underlag. Speciellt när det är blött...jag menar inte att vara otrevlig eller på något sätt verka duktig.:brinnerup
Tycker bara det har gått inflation i denna tråden. Nånting alla gör för att alls hålla sig på vägen med en mc har bara blivit ett gigantiskt diskussionsämne...
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Jåke skrev:
.

Fast jag kan hålla med om att tankspriddhet drabbar oss lite var till mans, har åkt förbi många avtagsvägar där jag borde "motstyrt"... :död
Haha, ...läste nyligen att det finns en sammanslutning/klubb för tankspridda.
Deras roligaste exempel var en dam som tog bussen till bilprovningen :rofl
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
scud skrev:
Fast ja fick inte direkt nått svar på min fråga, är det motstyrning jag använder (eller borde använda) i HELA nedlägget?

Alla kursändringar kräver motstyrning. För att lätt förstå principen, ta ett kvastskaft och balansera detta stående i handlatan. För att få skaftet att luta höger drar du handen till vänster. Lutar det för mycket höger drar du handen till höger.

Det är så att hojen balanserar på hjulen och för att få den att luta måste undersidan på däcken flyttas åt motsatt håll =motstyrning.

Det är inte lätt att fatta, men efter några hundra kurvor sitter det i ryggmärgen. Jag hade svårt att dra styret åt fel håll i början. Då knuffade jag lite på styret istället, alltså i högerkurva ska högerhanden först in i kurvan och i vänsterkurva ska vänsterhanden först in i kurvan. Det är ju samma sak, men man lurar hjärnan.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
mudder skrev:
Alla kursändringar kräver motstyrning. För att lätt förstå principen, ta ett kvastskaft och balansera detta stående i handlatan. För att få skaftet att luta höger drar du handen till vänster. Lutar det för mycket höger drar du handen till höger.

Det är så att hojen balanserar på hjulen och för att få den att luta måste undersidan på däcken flyttas åt motsatt håll =motstyrning.

Det är inte lätt att fatta, men efter några hundra kurvor sitter det i ryggmärgen. Jag hade svårt att dra styret åt fel håll i början. Då knuffade jag lite på styret istället, alltså i högerkurva ska högerhanden först in i kurvan och i vänsterkurva ska vänsterhanden först in i kurvan. Det är ju samma sak, men man lurar hjärnan.
Ok, så det är alltså det jag använder när jag tar ner och upp hojjen. Jo jag vet ju att det funkar, för jag har provat.. men visste inte om det är det man ska använda när de lutar en del, klänger man ut på sidan borde ju gravitationen ta hand om resten.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
scud skrev:
...klänger man ut på sidan borde ju gravitationen ta hand om resten.
Hur förklarar du då att man i MotoGP kan hänga rätt mycket bredvid hojen när man bromsar inför en kurva utan att svänga...?

Att flytta tyngdpunkten hjälper naturligtvis till, men enbart det tar alldeles för lång tid för att få hojen att ändra riktning. Om den ändrar riktning alls d.v.s, vilket inte alls är säkert.

Prova mudders beskrivning med kvastskaftet.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
ja förstår hur det funkar med kvastskaftet osv.. nu ska jag försöka att inte skriva mer i denna tråd, ja väntar hellre på sommarn sen ska krökas styre som aldrig förr..
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jåke skrev:
Hur förklarar du då att man i MotoGP kan hänga rätt mycket bredvid hojen när man bromsar inför en kurva utan att svänga...?

Att flytta tyngdpunkten hjälper naturligtvis till, men enbart det tar alldeles för lång tid för att få hojen att ändra riktning.
1) skulle tro man får hålla emot lite i styret eftersom bromskraften då vill vrida
lite i styret pga att det inte bromsar mitt på däcket. Ungefär som om du kör
på en väg som lutar kraftigt åt en hållet.
2) Du flyttar inte tyngdpunkten genom att hänga ut. Vad som händer är att
hojens tyngdpunkt flyttas åt ena hållet o din åt det andra. Du kan inte flytta
tyngdpunkten utan att ta spjärn mot nåt, o det enda som finns är vägen.
/u
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top