Säger bara en sak, TL-tråden. Snart 300 sidor.The Editor skrev:Längsta tråden sporthoj skådat eller..?
Kostet78 skrev:Svetsa fast styret på din hoj och kör sakta framåt får vi se hur långt du kommer....
Robban_C skrev:...
Går det tillräckligt fort och man är tillräckligt brutal i hanteringen av styret blir sidoförflyttningen av framtofflan i kombination med höjdledes förändring av tyngdpunkten så stor att framtofflan tappar fästet fram precis då knarren är upprätt under en bråkdel av en sekund. Åtminstone känns det så när tofflan tar ett steg i sidled samtidigt som cykelns rörelse ska snabbt ändras från uppåt till nedåt. ...
R1 wannabe skrev:Det är väl inte så konstigt att folk inte har koll på motstyrning.
T.o.m de som kör F1 har ju tydligen problem med att förstå att det är med broms och gas man förflyttar tyngpunkten på en bil och unyttjar det för att styra....Allt enligt de riktiga F1 förarna från förr
Dock så kan man ju bara konstatera att det går att åka fort utan att veta vad man gör för att svänga.....
Oooppss vad missade jag?P-E skrev:
R1 wannabe skrev:Oooppss vad missade jag?
GSXR1100R skrev:Det går att luta utan att styra ja, men du kommer bara att åka rakt fram.
För att du ska kunna svänga måste du vippa till med styret.
När du lutar dig så är styret inte rakt.Suomalainen skrev:app app app..inte helt rakt. Man kan faktiskt svänga utan att hålla i styret!! Då går det inte ens att motstyra omedvetet. Har själv provat i ca 120, petade i neutralen och släppte styret och försökte åka slalom mellan mittlinjerna... gick väl sisådär 50 mittlinjer mellan varje sväng.
Men men, som robban skrev... beror väl på hur man definierar svänga, man blir ju inte snabbast i världen och svängarna tenderar att bli lååånga, men det GÅR!
GSXR1100R skrev:När du lutar dig så är styret inte rakt.
freddexwing skrev:Öhh det var ju du som skrev att det gick...
P-E skrev:Dåså.
Testade göra det, fast med cykel, jag rullade väl i 40km/h och sen höll jag i ramen på cykeln och försökte svänga, det var omöjligt.
Intressant exempel för de som tror att man svänger bara genom att luta och att motstyrning är bara nonsens:Kostet78 skrev:....att luta hojjen utan att svänga...JA!! Svetsar du fast styret på din hoj och kör iväg sakta så fallar du....Du svänger inte men hojjen och du tippar åt nått håll!!
Kostet78 skrev:Hur långt kom du då?? Du faller om du gör så!!
Du har ett j_vla driv i pjuckorna... 40km/h på hoj med fastsvetsat styre
P-E skrev:HAH var inte tillräckligt tydlig, men styret var inte fastsvetsat. Det var helt vanligt, men om du släpper händer och håller i ramen kör så så pass fort att styret hållar sig ganska rakt. Försökte luta lite och det gick ju lite, eftersom styret inte sitter helt fast. Men långt ifrån så bra som det skulle blivit om jag hade hållt i styret, och om styret hade suttit fast kan jag tänka mig att det inte går att svänga en cm.
Zoidberg skrev:För att kasta mig in i denna långa debatt,
...vill jag påstå att motstyrning endast blir nödvändig i hastigheter där hjulens gyrokraft (motviljan att svänga) blir märkbar, ...vid 10km/t eller nåt. Innan dess går det utmärkt att ersätta motstyrning med att luta sig (& direkt efter styra åt det håll man ska för att inte välta förstås).
Man kan säga att man övergår från att hålla balansen till att slippa hålla balansen när gyroeffekten tar vid, ...& då behövs motstyrning för att övervinna gyrokraften.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|