Motstyrning.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
The Editor skrev:
Längsta tråden sporthoj skådat eller..? :hihi
Säger bara en sak, TL-tråden. Snart 300 sidor.
Men säkert längsta tråden om en relativt enkel sak Tror detta beror på att det är så enkelt för de som greppat och så till synes vanvettigt för de som ännu inte greppat = som gjort för långa diskussioner.
Nu blir jag säkert påhoppad för detta också. :)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Robban_C skrev:
...
Går det tillräckligt fort och man är tillräckligt brutal i hanteringen av styret blir sidoförflyttningen av framtofflan i kombination med höjdledes förändring av tyngdpunkten så stor att framtofflan tappar fästet fram precis då knarren är upprätt under en bråkdel av en sekund. Åtminstone känns det så när tofflan tar ett steg i sidled samtidigt som cykelns rörelse ska snabbt ändras från uppåt till nedåt. ...

[humor]Vem är denna tofflan du parat om? Vissa säger att jag är en toffel... Vad menar dom med detta? Jag kanske ska tillägga att jag inte brukar släppa mig i kurvorna[/humor] :va
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det är väl inte så konstigt att folk inte har koll på motstyrning.

T.o.m de som kör F1 har ju tydligen problem med att förstå att det är med broms och gas man förflyttar tyngpunkten på en bil och unyttjar det för att styra....Allt enligt de riktiga F1 förarna från förr :)

Dock så kan man ju bara konstatera att det går att åka fort utan att veta vad man gör för att svänga.....
 

P-E

Guest
R1 wannabe skrev:
Det är väl inte så konstigt att folk inte har koll på motstyrning.

T.o.m de som kör F1 har ju tydligen problem med att förstå att det är med broms och gas man förflyttar tyngpunkten på en bil och unyttjar det för att styra....Allt enligt de riktiga F1 förarna från förr :)

Dock så kan man ju bara konstatera att det går att åka fort utan att veta vad man gör för att svänga.....

:fakta
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Kan man inte loopa den här tråden på ett enklare sätt än att skriva samma saker om och om igen? (OK kundvagnsexemplen va nya) Spar de första 7-sidorna och när man klickar på sid 8 kommer man tbax till sid 1 :)
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
GSXR1100R skrev:
Det går att luta utan att styra ja, men du kommer bara att åka rakt fram.

För att du ska kunna svänga måste du vippa till med styret.

app app app..inte helt rakt. Man kan faktiskt svänga utan att hålla i styret!! Då går det inte ens att motstyra omedvetet. Har själv provat i ca 120, petade i neutralen och släppte styret och försökte åka slalom mellan mittlinjerna... gick väl sisådär 50 mittlinjer mellan varje sväng. :gnissla

Men men, som robban skrev... beror väl på hur man definierar svänga, man blir ju inte snabbast i världen och svängarna tenderar att bli lååånga, men det GÅR!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Suomalainen skrev:
app app app..inte helt rakt. Man kan faktiskt svänga utan att hålla i styret!! Då går det inte ens att motstyra omedvetet. Har själv provat i ca 120, petade i neutralen och släppte styret och försökte åka slalom mellan mittlinjerna... gick väl sisådär 50 mittlinjer mellan varje sväng. :gnissla

Men men, som robban skrev... beror väl på hur man definierar svänga, man blir ju inte snabbast i världen och svängarna tenderar att bli lååånga, men det GÅR!
När du lutar dig så är styret inte rakt.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
GSXR1100R skrev:
När du lutar dig så är styret inte rakt.

Sant men han motstyr ju inte heller eftersom han inte håller i styret.
Möjligt att hojen gör det åt honom isåfall.

Men för att reta folk så kan man ju säga att man kan svänga endast genom att flytta vikten och utan att röra styret :hihi
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
freddexwing skrev:
Öhh det var ju du som skrev att det gick...

....att luta hojjen utan att svänga...JA!! Svetsar du fast styret på din hoj och kör iväg sakta så fallar du....Du svänger inte men hojjen och du tippar åt nått håll!!
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
P-E skrev:
Dåså.



Testade göra det, fast med cykel, jag rullade väl i 40km/h och sen höll jag i ramen på cykeln och försökte svänga, det var omöjligt. :)

Hur långt kom du då?? Du faller om du gör så!!

Du har ett j_vla driv i pjuckorna... :tummenupp 40km/h på hoj med fastsvetsat styre :yoparty
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kostet78 skrev:
....att luta hojjen utan att svänga...JA!! Svetsar du fast styret på din hoj och kör iväg sakta så fallar du....Du svänger inte men hojjen och du tippar åt nått håll!!
Intressant exempel för de som tror att man svänger bara genom att luta och att motstyrning är bara nonsens:
Skicka ut dem på en RR-bana med en järnstång istället för styrdämpare. :)



Att inte tro mot motstyrning är som att förneka evolutionsteorin. :brynad
 

P-E

Guest
Kostet78 skrev:
Hur långt kom du då?? Du faller om du gör så!!

Du har ett j_vla driv i pjuckorna... :tummenupp 40km/h på hoj med fastsvetsat styre :yoparty

HAH var inte tillräckligt tydlig, men styret var inte fastsvetsat. Det var helt vanligt, men om du släpper händer och håller i ramen kör så så pass fort att styret hållar sig ganska rakt. Försökte luta lite och det gick ju lite, eftersom styret inte sitter helt fast. Men långt ifrån så bra som det skulle blivit om jag hade hållt i styret, och om styret hade suttit fast kan jag tänka mig att det inte går att svänga en cm. :)
 
Last edited:

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
P-E skrev:
HAH var inte tillräckligt tydlig, men styret var inte fastsvetsat. Det var helt vanligt, men om du släpper händer och håller i ramen kör så så pass fort att styret hållar sig ganska rakt. Försökte luta lite och det gick ju lite, eftersom styret inte sitter helt fast. Men långt ifrån så bra som det skulle blivit om jag hade hållt i styret, och om styret hade suttit fast kan jag tänka mig att det inte går att svänga en cm. :)
:tummenupp
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
För att kasta mig in i denna långa debatt,

...vill jag påstå att motstyrning endast blir nödvändig i hastigheter där hjulens gyrokraft (motviljan att svänga) blir märkbar, ...vid 10km/t eller nåt. Innan dess går det utmärkt att ersätta motstyrning med att luta sig (& direkt efter styra åt det håll man ska för att inte välta förstås).
Man kan säga att man övergår från att hålla balansen till att slippa hålla balansen när gyroeffekten tar vid, ...& då behövs motstyrning för att övervinna gyrokraften.

Ett skolexempel är:
Ta ett cykelhjul med handtag påskruvat på axeltapparna. Sätt dig på en snurrstol med hjulet lodrätt framför dig. Låt någon sätta fart på hjulet.
Om du "svänger"hjulet åt höger, märker du att (förutom att det är väldigt trögt att vrida på hjulet = gyrokraften) att pallen vrider sig tillsynes omotiverat åt vänster. Samma sak händer när man kör mc !

...drog förresten av gasvajern på min FZR1000 en gång. Gick utmärkt att med pimpelgas ligga på 200 knutar från Malmö-Lund utan att hålla i styret. Värre var det i lägre hastigheter när man var tvungen att hålla i styret & pimpelgasa med en hand, ...ryckigt !!!
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Zoidberg skrev:
För att kasta mig in i denna långa debatt,

...vill jag påstå att motstyrning endast blir nödvändig i hastigheter där hjulens gyrokraft (motviljan att svänga) blir märkbar, ...vid 10km/t eller nåt. Innan dess går det utmärkt att ersätta motstyrning med att luta sig (& direkt efter styra åt det håll man ska för att inte välta förstås).
Man kan säga att man övergår från att hålla balansen till att slippa hålla balansen när gyroeffekten tar vid, ...& då behövs motstyrning för att övervinna gyrokraften.

Nu blir du hackkyckling...... :fatta!

Men jag tror du har rätt!! :tummenupp
 

P-E

Guest
Spelar ändå ingen roll faktist, för man tänker aldrig, nej nu ska jag motstyra lite. Eller när man håller på krocka, skit okej nu ska jag motstyra. Man bara svänger, även om man vet att det är motstyrning det heter eller inte. Alla har kunnat svänga lika bra utan att veta massa fakta.

Jag tänkte vafan, det här kan inte stämma, sen när man verkligen är ute och cyklar märken man a det här har jag gjort hela mitt liv. Bara jobbigt att läsa det och försöka förstå det framför en skärm.

Samma sak med att svänga genom att använda kopplingen när man gör garage vändning, min kompis hade tagit en körlektion för lätt mc så sa han du vet väl att man kan svänga genom att använda kopplingen.

Så sa jag vadu, så visade han. Då sa jag aha, men åh, så har jag gjort hela tiden, inget nytt med det. Bara att det låter jätte konstigt när man skall förklara.

Ska man visa sånt här ska det vara i verkligheten, samma sak med alla som frågar hur man wheelar. Tror det är svårt att lära sig sånna saker genom att läsa.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top