Motstyrning.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Kostet78 skrev:
Vi överdriver.... utan att röra styret och utan att ändra vinkeln på hojjen kliver jag över och ställer all min tygnd på höger fotpinne vilket håll far hojjen?! :tungan

När du kör utan att hålla i styret och svänger med hjälp av kropp-förflyttning, så motstyr du endå. Inte direkt via händer/armar men cyckeln gör faktiskt samma sak med automatik.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kostet78 skrev:
Nu får du förklara dig... lite!! Hur förklarar du att det går att styra när man kör på bakhjulet då??
Svetsa fast styret och du kan hänga apa hur mycket du vill, hojen går rakt fram.

Kör du på slangen är det en annan femma.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
#Olsson# skrev:
När du kör utan att hålla i styret och svänger med hjälp av kropp-förflyttning, så motstyr du endå. Inte direkt via händer/armar men cyckeln gör faktiskt samma sak med automatik.

Men är styret fast... far hojjen åt höger...
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
He he svänga är kul...
Så här är min teori...
Det är inget konstigt alls...
Försprång kallas det.
Om gaffelvinklen är 0 grader, dvs lodrät så skulle framhjulet vridas exakt i linje med tyngdpunkten på hojen (framåt sett, dvs tyndpunktslinjen (?) är parallell med dina fötter).

Framhjulet vrider sig inte runt dess kontaktpunkt i asfalten utan en bit längre fram.

Okej vad händer när du vrider på styret??
Min figur är i tre delar,
1. Överst visar vad försprång är.
Svart = framhjul
Blå = gaffel
Pil = Visar vilken punkt framhjulet kommer att vrida sig runt.

2. (Vänster) Visar framhjul / bakhjul och en tyngtpunktslinje däremellan.
Den röda plutten på framhjulet visar var hjulet kommer att vrida sig runt.
Den röda plutten på bakhjulet är bara där för att se snygg ut.

3. (Höger) som ni vet sitter gafflen fast i centrum på framhjulet och utför vridningen där, DOCK vrids framhjulet vid den röda punkten och som ni ser på figuren så har tyngpunkten flyttats lite lite åt vänter jämfört med framhjulets kontaktpunkt mot asfalten (grön punkt) och som man lärde sig i skolan, vad händer om någots tungpunkt är utanför dess kontaktyta?? Det ramlar! I detta fallet skulle hojen tveklöst ramla åt vänster, fast vi vrider åt höger.
Det behövs en kraft* för att ändra riktning på hojen.

Vad händer sen? Hojen tippar åt vänster och här är det en helt annan faktor som gäller, däckens rundning.

Tänk att du rullar en kon på asfalt, vad händer?
Den rullar i en cirkel, exakt den effekten har de rundade hjulen på en motorcykel. Hjulen fungerar som en kon och hojen rör sig i en cirkel.
Kraften* åt vänster och höger är densamma (läs nedan). Och eftersom ingen kraft är större än den andra så fortsätter förmålet sin bana.

Tills föraren drar (andra hållet i styret) och låter den kraften påverkar banan så hojen reses upp.

Massa andra sköna faktorer inverkar (din viktplacering mm).
Att testa effekten med en trampis är ingen bra ide, de har inte samma gemometri som en mc, framgafflen är ofta svängd framåt nere vid hjulet.
Varför?
För att flytta framhjulets kontaktpunkt närmare vridningspunten som framhjulet har.
Test 1 på mc, sitt helt planserat och tyng inte på någon av fötterna.
Släpp händerna och pressa med HÖGER knytnäve på gasrullen, dvs försök svänga genom att trycka din knytna näve mot bakkant på cliponet, vad händer?? I detta läge kan du bara "vrida" styret åt vänster.

Test 2 på mc, ställ dig upp och håll dina händer mitt på tanken som stöd.
Lyft ena foten och sätt den på samma fotpinne som den andra, he he nä då men lyftfoten och lägg mer vikt på den andra foten... vad händer??

Kommentera gärna eller kritisera gärna, detta är min teori! :)
/fredde

EDIT: Att kalla det motsyrning, medstyrning, hotstyrning eller vad som verkar konstigt, det heter ju redan styrning, hur skulle det annars funka?

* Kraft, en kraft är något som på verkar ett föremål så att det ändrar sin bana. Dvs ändrar riktning, accar, bromsar osv...
 

Bifogat

  • fsp.jpg
    fsp.jpg
    30.5 KB · Visningar: 81

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
UrbanTiger skrev:
Det är i stort just så det funkar geometriskt. Lägg till gyroeffekten på framhjulet så är det komplett.

Tänkte inte gör det för invecklat...
Testa att ta din trampcykel och rulla framåt, den rätar upp sig självt.
Testa att dra den bakåt, framhjulet vrider sig på direkten eftersom försprånget blir bakvänt.

/Fredde
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kostet78 skrev:
Vi överdriver.... utan att röra styret och utan att ändra vinkeln på hojjen kliver jag över och ställer all min tygnd på höger fotpinne vilket håll far hojjen?! :tungan
Det är inte möjligt att göra så utan att röra styret och utan att ändra vinklen på hojen. Någotdera måste ske.
Från att du och hojen har varit exakt upprätta så kommer hojen att luta något åt ena sidan och du givetvis mer åt andra sidan. Hur mycket respektive kommer att luta beror på massan och tyngdpunkten på respektive.
Detta kommer sig av att alla krafter (den kraft som din sidorörelse resulterar i mot knarren) har en motkraft (som gör att hojen kommer att vinklas något åt andra hållet). Resultatet är att den sammanlagda tyngdpunkten av dig och knarren är densamma, dvs rakt ovanför tofflornas anligg mot moder jord. Alltså lutar nu knarren. Men..., se mer nedan.

Och att alla krafter har en motkraft behöver vi säkert inte ens diskutera efersom det är fysik redan nånstans på högstadiet eller så. Och det formulerades långt innan både du och jag var födda. Eller ens våra föräldrar.

Dock kommer hojen att beskriva en mycket svag kurva åt det håll du hänger ut röva. Vad beror detta då på?
Jo det beror på att en faktor saknas i mitt ovanstående resonemang. Stabiliserande gyroverkan i hjulen. Tack vare den så kommer en större del av lutningen att hamna på dig och en mindre del av lutningen på knarren än vad som vore fallet annars. Detta beror på att knarrens egen massa "förstärks" stabilitetsmässigt av denna gyroverkan.
Därför kommer ekipagets sammanlagda tyngdpunkt trots allt att hamna något innanför (i detta fall till höger om) tofflornas anligg mot backen. Därmed initieras en mycket svag sväng. Eller rättare sagt så kompenserar man lutningen (tp innanför däckens anligg) genom att vrida styret något inåt så att gravitationen och centri-vadduvill-kraften tar ut varandra.
Så ja, visst går det att ändra kompassriktning något utan att motstyra. Men jag trodde vi pratade om att svänga här och det är något helt annat för mig än att göra en kurvradie om typ 500 meter eller så. :7peta :hihi
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
McB skrev:
Skit samma, det är bevismaterial! Om alla kan titta på filmen så kan vi låsa tråden sen.


Naturlagarna är nog det svåraste att förstå näst efter att ta sin egna hoj och testa
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
UrbanTiger skrev:
Kolla nästa gång ni åker kundvagn på ICA. Hjulen svänger omkring sig själv. Fast styret är fast :3freak

Nää fästet är inte placerat i centrum ovanför hjulet, det är placerat en bit framåt eller bakåt... annars skulle du inte komma långt... :)
 

P-E

Guest
Varför diskutera något så simpelt? De flesta använder säkert det utan att de vet om det. :confused:
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top