Motstyrning.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Gasglad&Full skrev:
du e inte riktigt klok hur fan har du tänkt dig åka vänster när man styr åt höger????? ...
Det fungerar faktiskt så. Åker man rakt fram och vill svänga vänster så _måste_ man börja med en svag högerstyrning. Den gör givetvis att "undre halvan" av knarren dras åt höger, med andra ord kommer knarren att börja luta åt vänster (eftersom dess tyngdpunkt befinner sig högre än den del som dras åt höger). Och luter knarren åt vänster så måste man alltså börja svänga åt vänster för att inte ramla ikull inåt i böjen.
Den som inte tror på detta borde testa att åka rätt fram och dra i styret lite lätt åt ena hållet och känna hur knarren reagerar. Och framförallt inte argumentera mot detta innan de testat.
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Gasglad&Full skrev:
du e inte riktigt klok hur fan har du tänkt dig åka vänster när man styr åt höger????? de händer när du gör en broms burnie och inget annat

Ut och prova istället för att sitta här och gnälla.

Kan inte den här tråden dö snart? :huvet
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gasglad&Full skrev:
du e inte riktigt klok hur fan har du tänkt dig åka vänster när man styr åt höger????? de händer när du gör en broms burnie och inget annat
Vrid gärna styret åt höger inför en högersväng, men skyll inte på mig när du bränner ut i skogen åt vänster.


Only in Göteborg....
 
Last edited:

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Lokke skrev:
Alla experter måste uttala sig först..... :mattias

Tråden är redan 15 sidor.....finns det verkligen fler experter :va

Ni som fortfarande är tveksamma, läs hela tråden :rolleyes:

Jag är då helt övertygad och glad att ha tränat in motstyrning så att det sitter i ryggmärgen. :D :D :D
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
DreeTman skrev:
Jo det är väll så. Om alla bara kunde ut och försöka istället och inte bara sitta och tycka så kanske de lär sig nått på kuppen. :3freak

Ganska intressant att folk som kör hoj, kan säga att motstyrning inte funkar :)
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Testa att släppa styret och luta kroppen så mycket du kan åt ena hållet: Det händer inte mycket hur man än tar i, bara en mycket mycket långsam lutning av hojen. Det är helt omöjligt att hålla sig på vägen utan att använda sig av motstyrning!
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
UrbanTiger skrev:
Motstyrning + mini moto = sant :va


Funkar det på samma vis, måste veta.

Nope, det är helt annorlunda, men jag säger inte hur....

Är det det nya Spyke-stället på din avatar? :7peta
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kostet78 skrev:
Så när du gjorde "garagesvängen" motstyrde du...eller???
Prova du att göra garagesvängen med att enbart svänga "inåt". Resultatet blir att knarren garanterat kommer att tippa utåt. GARANTERAT! Tänk lite!

_Alla_ svängar med ett tvåhjuligt fordon initieras med en kort sväng åt "fel" håll för att fordonet ska börja luta åt rätt håll. Att så många hojförare inte vet detta är fanimej skrämmande.
Eller inbillar ni er att ni är starka nog att tippa 250-300 kilo (inkl chaffis) enbart genom att tänka "sväng"? Uri Geller allihopa?
Lägg ner diskussionen tills det blir åkbart väder, sen kan ni testa i realiteten istället.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
MostWanted skrev:
:D kan du tänka själv?

Att inte använda motstyrning när man kör sakta är lika självklart som att man använder det vid högre hastigheter. :tummenupp

Jag frågade vilken hastighet man har när man börjar motstyra..... borde kanske ligga kring 30-40km/h...
Finns det nån matematiker här som har svaret??
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Varför skulle naturlagarna (framförallt centrifugalkraften och gravitationen) verka annorlunda i låga farter?
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Robban_C skrev:
Prova du att göra garagesvängen med att enbart svänga "inåt". Resultatet blir att knarren garanterat kommer att tippa utåt. GARANTERAT! Tänk lite!

Tänker....Hmmm.... TÄNK SJÄLV!!! :fatta!
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Kostet78 skrev:
Att inte använda motstyrning när man kör sakta är lika självklart som att man använder det vid högre hastigheter. :tummenupp

Jag frågade vilken hastighet man har när man börjar motstyra..... borde kanske ligga kring 30-40km/h...
Finns det nån matematiker här som har svaret??

Ut och cykla gäller ju även där..har inte tänkt på de själv innan heller men de ju bara att testa och acceptera att det gäller..behövs inte ens 30 km/h som sagt testa med cykel behöver bara va rullfart för att testa dvs. 5-10 km/h går säkert ännu långsammare men blir mindre märkbart då..
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kostet78 skrev:
Tänker....Hmmm.... TÄNK SJÄLV!!! :fatta!
Gör som The Editor skriver ovan, ta en helt vanlig trampcykel och testa lite. Sen är du välkommen åter med en ursäkt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top