Motstyrning.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Må så vara att det heter centripetalkraft (jag har aldrig brytt mig om att lära mig den korrekta nomenklaturen) men likförbannat så inleds varje sväng med ett tvåhjuligt fordon genom att göra en liten sväng åt "fel" håll.
Argumentera inte mer förrän du har varit ute med trampcykeln! Eller knarren om den är i drift.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
#Olsson# skrev:
Eh, om du har en centripitalkraft. Så borde man ju kunna döpa den motsatta till centrifugalkraft. Eller? Det är ju bara ett ord och om kraften faktiskt finns där så varför inte?

I tekniska sammanhang är centrifugalkraft ett begrepp men bara om man använder det roterande systemet som referensram....
Men skit samma jag retas bara lite med våran hojbroder.... :hihi han verkar hetsa upp sig såå lätt.. :lol
 
Last edited:

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Kostet78 skrev:
Nu ber jag om ursäkt.. men det finns fortfarande ingen centrifugalkraft.

http://www.ifm.liu.se/~majoh/mekanik03/fragor.html


finns ingen centrifugalkraft? hum...

om du har en kula som sitter i ett snöre, så snurrar du det runt runt... kulan kommer att sträcka snöret.

snöret agerar i detta fall Centripetalkraften. å precis som det står i länken, Centrifugalkraften är resultatet av kulans hastighet...

om du kommer med hojen i en kurva, verkar däcken mot asfalten som Centripetalkraft. tappar du greppet så verkar centrifugalkraften å soppar dig ut i skogen...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kostet78 skrev:
... retas bara lite med våran hojbroder.... :hihi han verkar hetsa upp sig såå lätt.. :lol
Nja, snarare att jag blir skrämd (eller i alla fall oroad) över att chaffisar på knarrar som gör minst 250 km/h+ inte ens har reflekterat över hur bitarna fungerar. Eller i alla fall att de inte ens börjar fundera då ämnet kommer på tal.
Seså, ge dig nu ut med trampcykeln och testa. :7peta
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Robban_C skrev:
Nja, snarare att jag blir skrämd (eller i alla fall oroad) över att chaffisar på knarrar som gör minst 250 km/h+ inte ens har reflekterat över hur bitarna fungerar. Eller i alla fall att de inte ens börjar fundera då ämnet kommer på tal.
Seså, ge dig nu ut med trampcykeln och testa. :7peta

Det är skoj att diskuttera lite...

Jag har kört hoj snart 3 år... har väl ca 150mil bankörning både med motard och SH.... För mig är motstyrning självklart. Det går inte att göra snabba svängar utan motstyrning... Men när jag kör sakta har jag tagit förgivet att jag inte motstyr men jag kanske har fel.... :va

Det går att luta en motorcyckel utan att motstyra... givetvis mycket trögare men det går... eller hur??
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Fluxir skrev:
om du kommer med hojen i en kurva, verkar däcken mot asfalten som Centripetalkraft. tappar du greppet så verkar centrifugalkraften å soppar dig ut i skogen...


tappar du greppet upphör centripitalkraften och ingen kraft påverkar dej. Alltså kommer din böjda bana upphöra och du åker istället rakt fram, vilket tyvärr oftast innebär rätt ut i skogen.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Fluxir skrev:
.... tappar du greppet så verkar centrifugalkraften å soppar dig ut i skogen...

Njae, det är ingen centrifugalkraft eller annan kraft som soppar dig ut i skogen. Om du tappar greppet så försvinner krafterna. Kraften återkommer dock när du smakar på trädet i din färdriktning :D
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kostet78 skrev:
Det är skoj att diskuttera lite...

Jag har kört hoj snart 3 år... har väl ca 150mil bankörning både med motard och SH.... För mig är motstyrning självklart. Det går inte att göra snabba svängar utan motstyrning... Men när jag kör sakta har jag tagit förgivet att jag inte motstyr men jag kanske har fel.... :va

Det går att luta en motorcyckel utan att motstyra... givetvis mycket trögare men det går... eller hur??
Japp. Ex vis kan man luta en hoj utan att motstyra genom att kicka på bilen bredvid. :hihi
Nån form av kraft måste ju initera lutningen, antingen att man försöker sparka in dörren på Hulda som tränger sig in i filen eller att man initiellt styr "utåt" inför en kurva.
Att sen det behövs relativt lite i låga farter är ju rätt naturligt eftersom de stabiliserande krafterna (främst (enbart?) gyrokrafterna i hjulen) är så mycket mindre. Men trots detta behövs det nåt som initierar lutningen.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Robban_C skrev:
Japp. Ex vis kan man luta en hoj utan att motstyra genom att kicka på bilen bredvid. :hihi
Nån form av kraft måste ju initera lutningen, antingen att man försöker sparka in dörren på Hulda som tränger sig in i filen eller att man initiellt styr "utåt" inför en kurva.
Att sen det behövs relativt lite i låga farter är ju rätt naturligt eftersom de stabiliserande krafterna (främst (enbart?) gyrokrafterna i hjulen) är så mycket mindre. Men trots detta behövs det nåt som initierar lutningen.

Räcker det inte med att bara flytta tyngdpunkten på ekipaget.... tex flytta ut arslet utanför sadeln...

Edit: Vid mycket låga hastigheter....
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kostet78 skrev:
Räcker det inte med att bara flytta tyngdpunkten på ekipaget.... tex flytta ut arslet utanför sadeln...
Nej du svänger till höger om du vill åt vänster.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Kostet78 skrev:
Vi överdriver.... utan att röra styret och utan att ändra vinkeln på hojjen kliver jag över och ställer all min tygnd på höger fotpinne vilket håll far hojjen?! :tungan

Det är hastighetsberoende, men titta på filmen.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kostet78 skrev:
Vi överdriver.... utan att röra styret och utan att ändra vinkeln på hojjen kliver jag över och ställer all min tygnd på höger fotpinne vilket håll far hojjen?! :tungan
Rakt fram
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top