Motstyrning.

JASON A.G.H

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000-03
Mavve har helt rätt! Jag har för mig att jag har läst någonting om att det kan kallas för pushteknik också..
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Robban W skrev:
Om jag svänger tex vänster så håller jag tryck på vänstra handtaget hela tiden och om jag vill svänga mer vänster medans jag redan svänger vänster så trycker jag lite mer på vänster handtag och hur mycket jag än tittar på styret så ser det rakt ut hela tiden. Jag tror motstyrning handlar om hokuspokus. :)
Skilj på tryck/drag och vridning. Vilket inte är så lätt eftersom vridningarna är
väldigt små i allt över promenadfart. O hojen normalt kräver nåt litet tryck/drag
för att hålla konstant svängradie. Ligger du i vä sväng o vill ta upp den så vrider
styret en aning åt vä. Hur du gör det spelar ingen roll.
(En lustig grej är att det kräver lite extra grepp för att ta upp den. Ligger man på gränsen går den inte att ta upp, i teorin iaf.)

Hokus-pokus ? Om du vill förstå fysiken, ja. Men för att köra behöver man 'bara'
lära sig hur man gör, inte varför. Dessbättre.
/u
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
NuclearX skrev:
Jo jag har läst hela tråden och jag fattar principen.
Min körskola lärde mig även detta vid senaste lektionen, fungerar förövrigt utmärkt på grus oxå då man åker på lite sladd.

Ni som inte fattar kolla in bilden noga, där framgår det rätt tydligt hur de svänger imot ibörjan av kurvan!!

Ja man motstyr när man LUTAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!hojen går inte att motstyra när man kör rakt fram"mission impossible"
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
sporTlovEr skrev:
Ja man motstyr när man LUTAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!hojen går inte att motstyra när man kör rakt fram"mission impossible"

Du motstyr när du initierar en sväng, dvs. kör rakt fram och börjar svänga. Alltså "mission very possible".
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
McB skrev:
Du motstyr när du initierar en sväng, dvs. kör rakt fram och börjar svänga. Alltså "mission very possible".
Du glömde "!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
valmers skrev:
Du glömde "!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

ha ha ha haaa ja de är humor det....

Förresten Valmers är rg500an på bilden till salu?

:hihi
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
He, he..mycket snack om att man ska svänga (motstyra) hojen ut ur kurvan åxå. Hur många gånger per kurva svänger du?

:lol

:corn
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jåke skrev:
He, he..mycket snack om att man ska svänga (motstyra) hojen ut ur kurvan åxå.
Tror inte jag fattar poängen med ditt inlägg. :va
Sättet att räta upp den är samma som att lägga ner den. Vill du att hojen
ska vrida sig åt vänster (runt sin längsaxel sas) så ska framhjulet styras lite
åt höger. Vare sig du rätar upp från nedlägg åt höger eller ska lägga ner åt vänster.
/u
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
McB skrev:
Du motstyr när du initierar en sväng, dvs. kör rakt fram och börjar svänga. Alltså "mission very possible".

NOT NOT!!! Kolla själv på filmsnutten...man MÅSTE luta för att motstyra :fatta! Se själv, han lutar SAMTIDIGT som han motstyr, det är det jag påtalat nu flertal ggr, när man motstyr så "motlutar "man(kanske finns en anledning till att det heter MOTSTYR)

Men hur som helst..vi kan väl glömma vara eller icke vara..detta kommer automatiskt när man kör, skall man tänka "motstyra" hela tiden, så kommer man köra käpprätt åt H-e, och som jag sagt tidigt tidigt i denna tråd, motstyra kunde jag som 5 åring när man cyklade(cyklar ibland idag också..), det är inget big deal!! Ungerfär som att säga" Svänger du vänsterkurva med bilen, o drar handbromsen så sladdar bakändan åt samma håll som kurvan, den fortsätter i tangentens rikting...
 
Last edited:

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
sporTlovEr skrev:
NOT NOT!!! Kolla själv på filmsnutten...man MÅSTE luta för att motstyra :fatta! Se själv, han lutar SAMTIDIGT som han motstyr, det är det jag påtalat nu flertal ggr, när man motstyr så "motlutar "man(kanske finns en anledning till att det heter MOTSTYR)
Det kallas motstyrning pga att man vrider styret åt "fel" håll.
Jag skulle för övrigt gärna se en filmsekvens på dig när du "motlutar".

/A
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Rundningsmärke skrev:
Det kallas motstyrning pga att man vrider styret åt "fel" håll.
Jag skulle för övrigt gärna se en filmsekvens på dig när du "motlutar".

/A
Jag skulle vilja se dig motstyra när du kör rakt fram utan att göra en antydan till att börja svänga(för det går inte)
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
sporTlovEr skrev:
Jag skulle vilja se dig motstyra när du kör rakt fram utan att göra en antydan till att börja svänga(för det går inte)
Är du ett troll? Isf ett relativt gammalt sådant.

Klart som fan det går att motstyra när man bara kör rakt fram, vrid styret åt höger eller vänster bara så lutar du helt plötsligt åt motsatt håll.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sporTlovEr skrev:
Jag skulle vilja se dig motstyra när du kör rakt fram utan att göra en antydan till att börja svänga(för det går inte)
Är du helt väck? Åk ut och prova för bövelen.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
sporTlovEr skrev:
Jag skulle vilja se dig motstyra när du kör rakt fram utan att göra en antydan till att börja svänga(för det går inte)
Du vet inte vad motstyrning innebär, va?
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
motluta? nu krävs det en förklaring här, de verkar bara vara ett påhitt, men förklara om det nu är sant för jag fattar fan inte hur det går till.

Motstyrning är klart som korvspad men vadå motluta går väl fan inte o göra?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top