Motstyrning.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
MostWanted_NKPG skrev:
asså shitt läst igenom hela tråden,, men är endå bara förvirrad??? vad är det ni menar svänger ja styret åt vänster åker ja åt höger??? gah

gäller detta även i krypkörningshastigheter+?? :huvet

Förvirrad? Varför? Eller du skoja :7peta Prova på vilken tvåhjuling som helst. Kör rakt fram på raksträcka, gärna hög fart men inget krav. Vrid sedan på styret växelvis höger, vänster och gärna kraftigt. Den kommer tippa över, vänster-höger-vänster..osv (höger styrutslag-->vänster tipp o vise versa)

Prova och v v kom tillbaka till tråden och meddela resultatet.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
valmers skrev:
Igår var jag ute och körde och testade motstyrning. Kom till en vänsterkurva, svängde höger, och vad händer? Höll på att köra rätt ut i skogen åt höger! Ni är idioter, tänk om jag hade skrotat Audin? :mad:

:rofl :rofl :fyllisar

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Citat:
Inskickat av valmers
Igår var jag ute och körde och testade motstyrning. Kom till en vänsterkurva, svängde höger, och vad händer? Höll på att köra rätt ut i skogen åt höger! Ni är idioter, tänk om jag hade skrotat Audin?

Felet är att du körde för sakta. :kocko Med bil måste man sladda genom kurvan för att motstyrning ska funka. Testa igen med rejält bredställ :tummenupp

PS. Det är lättare med en bakhjulsdriven bil.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
fråga: om man lutar hojjen i kurvan,,, så reducerar man styrvinkeln åt andra hållet för att den inte skall bli för skarp?

NuclearX

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2004
Hoj
Kåteem
Jo jag har läst hela tråden och jag fattar principen.
Min körskola lärde mig även detta vid senaste lektionen, fungerar förövrigt utmärkt på grus oxå då man åker på lite sladd.

Ni som inte fattar kolla in bilden noga, där framgår det rätt tydligt hur de svänger imot ibörjan av kurvan!!

Bifogat

• motogp2.jpg
    motogp2.jpg
    30.7 KB · Visningar: 277

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
NuclearX skrev:
Jo jag har läst hela tråden och jag fattar principen.
Min körskola lärde mig även detta vid senaste lektionen, fungerar förövrigt utmärkt på grus oxå då man åker på lite sladd.

Ni som inte fattar kolla in bilden noga, där framgår det rätt tydligt hur de svänger imot ibörjan av kurvan!!

ja, det syns ju faktiskt. För att krångla ännu mer så motstyr man även i den etablerade konstanta svängen i mindre lutningsvinklar upp till sådär 28 grader lutning. I svängar under denna vinkel pekar hjulet utåt i svängen :skrämd

adl

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
FZ 750 -89, skrapad, tappad, tejpad... Dessutom startar den inte!
Satt och läste den här tråden igår kväll/natt och övningskörde för första gången idag. Min handledare tog upp det här med motstyrning, skall bli intressant att se om körskolan gör det också.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
valmers skrev:
Igår var jag ute och körde och testade motstyrning. Kom till en vänsterkurva, svängde höger, och vad händer? Höll på att köra rätt ut i skogen åt höger! Ni är idioter, tänk om jag hade skrotat Audin? :mad:

Du måste ju ge full gas också!!!
:tungan

Bjozac

mjoo
Gick med
14 May 2004
Hoj
ktm 250sx -00, 450exc -08
ojoj

Jag gav upp efter dom 5 första sidorna och några länkar...
Men nu tror jag jag har det klart för mig :yoparty
Aldrig någonsin tänkt på det förrut... Cyklat mopedat crossat i mängder å nu landsvägar jag men inte en aning om hur jag kör :död

Kanske skulle ta å cykla hem å se hur jag gör...

men en himla bra tråd var det om än aningens repeterande...

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Har precis börjat haja det där med motstyrning (tror jag) och det e nog fan så. Har jag fel i att om man lutar i en kurva och upptäcker att man plötligt måste luta mer för att klara den så tvingar man bara styret lite lätt åt motsatt håll. Efekten blir då att hojen lutar mer och svängen blir kraftigare?

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Motstyrning funkar som fan!. børjar at få rosten av kjørningen nu efter 10 års uppehåll..

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Santo skrev:
Har precis börjat haja det där med motstyrning (tror jag) och det e nog fan så. Har jag fel i att om man lutar i en kurva och upptäcker att man plötligt måste luta mer för att klara den så tvingar man bara styret lite lätt åt motsatt håll. Efekten blir då att hojen lutar mer och svängen blir kraftigare?
Stämmer, fast du gör på samma sätt när du "lutar".

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Gör ett enkelt test:

Be din kompis åka bredvid dig. Be honom (och Gud) att lägga handen på ditt styre, hålla i det och sedan bromsa försiktigt så han drar i styret. Då svänger hojen åt andra hållet.

Enkelt men fullkomligt livsfarligt :kocko

There is nothing right in my left brain and there is nothing left in my right brain...
:banana

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
bsajanne skrev:
Gör ett enkelt test:

Be din kompis åka bredvid dig. Be honom (och Gud) att lägga handen på ditt styre, hålla i det och sedan bromsa försiktigt så han drar i styret. Då svänger hojen åt andra hållet.

There is nothing right in my left brain and there is nothing left in my right brain...
:banana

Det där verkar ju livsfarligt :näsblod

Det bästa är att åka ut på nån bred raksträcka och dra i styret själv :tummenupp

Våga testa vad som händer med hojen vid olika manövrar. Det är det enda sättet att lära sig. (Själv har jag börjat träna grusvägskörning nu. Börjar få till riktigt långa sladdar genom att styra med gasen :D )

Vill ni verkligen känna vilka krafter som krävs för att svänga en hoj, provkör en glidare. :fakta

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
bsajanne skrev:

Både svårt och otroligt korkat om du nu menar allvar..

Som det redan skrivits är det ju bara åka rakt fram,dra i styret och se vad som händer..
Det är inget jävla iq test..

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Kör ut på en kurvig väg med lite trafik o kör med en hand istället, förslagsvis höger. :)

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750
Själv trodde jag att den som berättade om motstyrning för mig va dum i huvudet :kocko men efter att jag köpt mig en hoj å började köra lite fortare så insåg jag att motstyrning är det enda rätta :yoparty

Därimot så har jag en fråga till forumets kundskaper när man kör fooort och andvänder sig av motstyrning så kommer man till ett läge när man måste börja bryta i styret för att den ska lägga ned nog mycket så därför lyder min fråga kan man bryta så hårt så att framhjulet tappar fästet :confused:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln