Motstyrning.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Rakt ut i natur skrev:
Själv trodde jag att den som berättade om motstyrning för mig va dum i huvudet :kocko men efter att jag köpt mig en hoj å började köra lite fortare så insåg jag att motstyrning är det enda rätta :yoparty

Därimot så har jag en fråga till forumets kundskaper när man kör fooort och andvänder sig av motstyrning så kommer man till ett läge när man måste börja bryta i styret för att den ska lägga ned nog mycket så därför lyder min fråga kan man bryta så hårt så att framhjulet tappar fästet :confused:
Du an(d)vänder dig ALLTID av motstyrning.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Otroligt att detta skapar så mycket tvivel.
Prova för f-n och tänk på vad ni gör och vad som händer.
Prova med cykel, moped eller Mc, vadsomhelst som har 2 hjul.
Det funkar likadant oavsett
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
enhjuling skrev:
...........vadsomhelst som har 2 hjul......

>>Enhjuling. När jag såg ditt nickname började jag och fundera :va :va
Motstyra måste man väl även göra när man ska svänga med en enhjuling, eller? :va
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
mudder skrev:
>>Enhjuling. När jag såg ditt nickname började jag och fundera :va :va
Motstyra måste man väl även göra när man ska svänga med en enhjuling, eller? :va

faktiskt är det så, skridskor och skidor också men eftersom man inte har nåt styre då så nämnde jag inte det.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Rakt ut i natur skrev:
Själv trodde jag att den som berättade om motstyrning för mig va dum i huvudet :kocko men efter att jag köpt mig en hoj å började köra lite fortare så insåg jag att motstyrning är det enda rätta :yoparty

Därimot så har jag en fråga till forumets kundskaper när man kör fooort och andvänder sig av motstyrning så kommer man till ett läge när man måste börja bryta i styret för att den ska lägga ned nog mycket så därför lyder min fråga kan man bryta så hårt så att framhjulet tappar fästet :confused:
Ja, om du bryter ner så mkt att något tar i tex. :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mavve skrev:
Prova när du kör rakt fram. Vrid styret åt vänster och titta vad som händer: Hojjen svänger höger automatiskt.

Kan rädda liv kanske nån dag........

750RR :tummenupp

man behöver inte ens fundera över något konstigt namn på detta, har alla varit ute o kört kurviga vägar, rondeller, rakt fram, så det är klart att det går till på detta viset, men ingen behöver tänka sig det!!!! Jag kunde det när jag var 5 år gammal(man motstyr när man cyklar också!) Det går av bara farten!!
 

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Blade 929 -00
Mavve skrev:
Prova när du kör rakt fram. Vrid styret åt vänster och titta vad som händer: Hojjen svänger höger automatiskt.

Kan rädda liv kanske nån dag........

750RR :tummenupp

Ang. detta med motstyrning:

Ni som INTE tror på att man faktiskt motstyr utan att kanske tänka på det, ta och kör på en liten kurvig 70 väg tex och kör med bara högerhanden så ska ni se att fenomenet uppenbarar sig ganska snabbt. Ska ni svänga höger så trycker ni automatiskt högerhanden framåt ifrån er.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
ITS ALIVE!!!!,,,,,AGAIN! :lol
denna tråd har fått många att :va :D
måste erkänna att jag försöker styra mer med styret nu och det går fortare att svänga efter att ha läst denna tråd :tummenupp
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
DwD skrev:
ITS ALIVE!!!!,,,,,AGAIN! :lol
denna tråd har fått många att :va :D
måste erkänna att jag försöker styra mer med styret nu och det går fortare att svänga efter att ha läst denna tråd :tummenupp


samma häer..
prova efter omkörning att försöka luta cykeln utan att bryta så mkt i styret.. å i närmare 200 blås så va de faninte lätt
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Nu är det så här, att en kamrat till mig hävdar att man när man kör på nerlägg så svänger man i motsatt håll mot kurvan genom kurvan. Jag tycker detta låter grymt ologiskt men då jag inte är speciellt insatt så tänkte jag att det är bäst att fråga. Jag förstår om man svänger åt fel håll precis innan kurvan för att få motorcyklen att lägga sig ner med hjälp av centrufigalkraften men att svänga åt fel håll i själva kurvan verkar ju absurt. Jag tycker att det borde resultera i att man välter så det står härliga till men jag kanske har fel?

(Mattias flyttade denna hit där den hör hemma)

Det stämmer. Upp till ca 25-28 grader lutningsvinkel styr man utåt i kurvan. Det är däcken som producerar tillräckligt med sidokraft för att man måste kompensera med att styra utåt i kurvan. Samma princip som en kon som rullas. Olika radier men samma varvtal ger olika färdlängd för de båda sidorna.
 

lasseliten

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Vimmerby
Hoj
RD 125 Twin
Då jag är lite lat och inte orkar läsa igenom 12 sidor forumtext tänkte jag bara slänga in en snabb fråga. Min polare hävdar att man motstyr (dvs svänger åt fel håll) genom hela kurvan, detta låter för mig absurt men eftersom jag inte är någon mc-snubbe så tänkte jag att man kan fråga er för att höra vad ni säger om saken.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
lasseliten skrev:
Då jag är lite lat och inte orkar läsa igenom 12 sidor forumtext tänkte jag bara slänga in en snabb fråga. Min polare hävdar att man motstyr (dvs svänger åt fel håll) genom hela kurvan, detta låter för mig absurt men eftersom jag inte är någon mc-snubbe så tänkte jag att man kan fråga er för att höra vad ni säger om saken.
Han har missuppfattat begreppet. Motstyr gör man bara när man vill ändra
nedläggningsvinkeln, inte annars. När du reser upp den är det oxå mha
motstyrning. Så fort den passerat upprätt läge är det nedläggning igen fast
då svänger det ju åt andra hållet sas.

Beroende på hoj o däck o kurva o hastighet kan det ju hända att han får
håll emot i styret åt ena eller andra hållet, men det är inte motstyrning.
/u
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
ulf_lundin skrev:
Han har missuppfattat begreppet. Motstyr gör man bara när man vill ändra
nedläggningsvinkeln, inte annars. När du reser upp den är det oxå mha
motstyrning. Så fort den passerat upprätt läge är det nedläggning igen fast
då svänger det ju åt andra hållet sas.

Beroende på hoj o däck o kurva o hastighet kan det ju hända att han får
håll emot i styret åt ena eller andra hållet, men det är inte motstyrning.
/u

Om jag svänger tex vänster så håller jag tryck på vänstra handtaget hela tiden och om jag vill svänga mer vänster medans jag redan svänger vänster så trycker jag lite mer på vänster handtag och hur mycket jag än tittar på styret så ser det rakt ut hela tiden. Jag tror motstyrning handlar om hokuspokus. :)
 

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen numer :-(
Detta är inte menat som kaxighet.....Men detta fick jag lära mej när jag tog mckort för en massa år sedan...
Jag tog för givet att alla kör på detta viset, blev faktiskt förvånad över att det ens diskuteras....

Skiljer det så mycket på de olika utbildarna/körskolorna?

Jag har efter att jag sett denna tråd, provat att inte använda "motstyrning"....Huvvva, tillåmed svaga svängar känns ju tvära....

Känndes som att man inte vågade köra fortare än vad de svarta siffrorna mot gul bakgrund visar.....
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Affe_R1 skrev:
Det är ganska pinsamt att körskolorna inte
lär ut om motstyrning till blivande Mc-förare :fakta


Hej kompis ! :tungan Det är väl ännu mer pinsamt att det
finns hojåkare därute som inte har ngn aning om ATT dom
motstyr utan att veta om det (försöker inte va kaxig, utan
gör bara en reflektion över det som skrivs) Det ska väl tilläggas
att höjer/sänker man gaffelben och ändrar chassi inställningar
ganska mkt så minskar behovet av motstyrning, men visst gör
man det ändå !! Tack för ordet !
 

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen numer :-(
Förresten.....
Hojjen står på gården, stället ligger framme å vägen har börjat torka upp....
Om en 1/2 timmer 3 kvart ska det ut å motstyras...!!!!!

:D
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mavve skrev:
Det är nämligen som så att även om man kastar sig åt ett håll för att svänga så gör man motstyrning automatiskt ändå. Man tänker inte på det men så ÄR det. Varför går det att vrida på styret? För att träna garagesväng? Man behöver ju inte styret när man kör om man lutar åt ett håll väl?

Nej, så är det verkligen inte, man motstyr även om man vill det eller ej, men det underlättar om man vet om det.

750RR

TEstat detta nu, det GÅR INTE om du kör spikrakt fram, att styra till höger eller vänster utan att "följa" med lite med kroppen, det känns bara som hojen är låst då!!!
 

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Gult ljudmonster!
Läskigt det där med motstyrning! Att man gör det omedvetet är ingen tvekan om men det läskiga är när mna försöker lära sig göra det medvetet! Känns ändå fel på något sätt att svänga åt fel håll!

Låt mig se om ajg har förstått det hela rätt nu så man inte klotar när man försöker!

1.) Börja sväng, lägg omkul hojen
2.) För att lägga ner den mera pressa styret åt motsatt håll du ska svänga
3.) Be till gud att framhjulet inte släpper
 
Last edited:

HanneZ

Guest
prise skrev:
Läskigt det där med motstyrning! Att man gör det omedvetet är ingen tvekan om men det läskiga är när mna försöker lära sig göra det medvetet! Känns ändå fel på något sätt att svänga åt fel håll!

Låt mig se om ajg har förstått det hela rätt nu så man inte klotar när man försöker!

1.) Börja sväng, lägg omkul hojen
2.) För att lägga ner den mera pressa styret åt motsatt håll du ska svänga
3.) Be till gud att framhjulet inte släpper
Jag tycker de låter väldigt onödigt att lägga omkull hojen bara för att du ska svänga!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top