Motstyrning.

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Johan skrev:
För att ändra spår i långa kurvor kan man även använda gasen. Mer gas och du flyter ut i ett vidare spår, slå av gas och du närmar dig innerkanten av kurvan.

Fel!!!
Eftersom bakhjulet styr när du väl lagt ner så om du ger gas "lyfter" det in framhjulet och svängen blir skarpare tills det går för fort för däcken...
Iaf enl keith code!!!!

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
P-E skrev:
Spelar ändå ingen roll faktist, för man tänker aldrig, nej nu ska jag motstyra lite. Eller när man håller på krocka, skit okej nu ska jag motstyra. Man bara svänger, även om man vet att det är motstyrning det heter eller inte. Alla har kunnat svänga lika bra utan att veta massa fakta.
läsa.

I ett nödläge gör du bara som man tror man ska gör och inte som man annars gör utan att veta hur de går till..körde in i kompisen moppe för nåt år se luta mig bara motstyrde inte -> moppen svängde ej :(

P-E

Guest
UrbanTiger skrev:
Svänga me kopplingen, nu är jag inte med på baanan (igen) :va

Det han menade var att när du ska göra en gargevändning, så svänger du styret till max, och sen släpper in kopplningen mer eller mindre och på det sättet reglerar hastigheten. Precis som när man krypkör fast man har styret svängt åt något håll.

Last edited:

P-E

Guest
The Editor skrev:
I ett nödläge gör du bara som man tror man ska gör och inte som man annars gör utan att veta hur de går till..körde in i kompisen moppe för nåt år se luta mig bara motstyrde inte -> moppen svängde ej :(

Men om du inte kan svänga en moppe ska du inte köra. Hur gjorde du när du körde vanligt? Svängde du aldrig då? Och om du svängde varför svängde du inte på samma sätt som du brukar när du höll på krocka?

P-E

Guest
UrbanTiger skrev:
Okej. Killen kan ju de här :gnissla

Inte jag som sa det, skrev bara vad han hade sagt till mig, låter det cp ta det me honom istället för att hacka på mig! :kocko

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Johan skrev:
Fel!!!
För att ändra spår i långa kurvor kan man även använda gasen. Mer gas och du flyter ut i ett vidare spår, slå av gas och du närmar dig innerkanten av kurvan.
Vit Blade skrev:
Fel!!!
Eftersom bakhjulet styr när du väl lagt ner så om du ger gas "lyfter" det in framhjulet och svängen blir skarpare tills det går för fort för däcken...
Iaf enl keith code!!!!
Fel det med enl Keith. i ToftWII chap.4 tolkar jag det som att både påslag och avslag av gas skickar dig till utkanten av kurvan iom att det påverkar cykeln (och indirekt motstyr) I praktiken tycker jag att det känns annorlunda men jag ger tydligen omedvetna inputs till hojen. Keith tar ju tom upp extremfallet med lyft framhjul vid gaspåslag utan att ändra riktning på hojen. ALLA kursändringar sker alltså med motstyrning. My bad...

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Johan skrev:
Fel det med enl Keith. i ToftWII chap.4 tolkar jag det som att både påslag och avslag av gas skickar dig till utkanten av kurvan iom att det påverkar cykeln (och indirekt motstyr) I praktiken tycker jag att det känns annorlunda men jag ger tydligen omedvetna inputs till hojen. Keith tar ju tom upp extremfallet med lyft framhjul vid gaspåslag utan att ändra riktning på hojen. ALLA kursändringar sker alltså med motstyrning. My bad...

Nja tydligen mitt oxå!!!! :fyllisar

Lennart258

247 kg fulltankad!
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
zx9r -97
Till alla er som aktivt använder motstyrningsteknik: använder ni aktivt den-ena-foten-framför-den-andratekniken när ni är ute och går?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Jag börjar med att erkänna att jag inte läst igenom alla 21 sidor med inlägg.

Jag undrar hur mycket man vågar motstyra, när hojjen är upprätt är det ju bara slita, men hur länge kan jag göra det? När man väl ligger ner borde ju risken för hjulsläpp öka rätt mycket, har jag helt fel?
Och om jag ska lägga över åt andra hållet, är det bara att motstyra så den går upp och sedan över åt andra hållet (ja, ja vet att det fungerar för jag har provat, men kan man ta i hårt?), finns det inte risk att man lyckas vrida hjulet så mycket att man får en duktig luftresa?

Kanske kan formuleras som såhär också, ska man motsyra hela tiden, eller bara inledningsvis för att påbörja lutningen? Jag har som sagt provat lite själv under sommaren, men är väl för feg för att ta i ytterligare.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Lennart258 skrev:
Till alla er som aktivt använder motstyrningsteknik: använder ni aktivt den-ena-foten-framför-den-andratekniken när ni är ute och går?

BRA liknelse :tummenupp
På samma sät som att det inte finns nåt annat sätt att gå finns det bara ett sätt att svänga en tvåhjuling. Eller förresten att hålla balansen på en tvåhjuling eller enhjuling....

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
scud skrev:
Jag börjar med att erkänna att jag inte läst igenom alla 21 sidor med inlägg.

Jag undrar hur mycket man vågar motstyra, när hojjen är upprätt är det ju bara slita, men hur länge kan jag göra det? När man väl ligger ner borde ju risken för hjulsläpp öka rätt mycket, har jag helt fel?
Och om jag ska lägga över åt andra hållet, är det bara att motstyra så den går upp och sedan över åt andra hållet (ja, ja vet att det fungerar för jag har provat, men kan man ta i hårt?), finns det inte risk att man lyckas vrida hjulet så mycket att man får en duktig luftresa?

Kanske kan formuleras som såhär också, ska man motsyra hela tiden, eller bara inledningsvis för att påbörja lutningen? Jag har som sagt provat lite själv under sommaren, men är väl för feg för att ta i ytterligare.

Tänk inte, bara gör. Du märker när du gör rätt.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
enhjuling skrev:
BRA liknelse :tummenupp
På samma sät som att det inte finns nåt annat sätt att gå finns det bara ett sätt att svänga en tvåhjuling. Eller förresten att hålla balansen på en tvåhjuling eller enhjuling....

Visst kan man åka 20 mil utan att hålla i styret. Så det finns flera sätt naturligtvis. Men det finns bara ett som är effektivt. D v s du är inte begränsad endast till långsamma tipprörelser. Man ligger ju redan långt ur fas med faktisk kursändring och det sista som behövs är att förlänga gapet ytterligare.

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
McB skrev:
Tänk inte, bara gör. Du märker när du gör rätt.
Ja men saken är som sådan, att jag får inte ner hojjen mer, vad beror det på i teorin, att jag inte vågar motstyra tillräckligt?

Vill bara få ett svar ja/nej på om man kan slita på riktigt hårt även om man redan lagt ner en bit, för att gå ner mer eller upp.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
scud skrev:

Helt rätt. Om du ligger etablerad i sväng på 100% av framhjulets kapacitet (sidokraft) Om du då styr ytterligar innåt i kurvan för att resa hojen så är det adjö. På samma sätt kan man få släpp när man bromsar upp tipprörelsen efter man har satt hojen i snabb rotation. Det första man gör är accelerera hojens tipprörelse. När avsedd lutningsvinkel är uppnådd. Eller nästan uppnådd, så är det ju dags att bromsa rotationen med motstyrning åt andra hållet. Då har man ju två källor att kämpa mot. 1. Underhåll av svängen som faktiskt påbörjats. 2. uppbromsning av rotationen. Båda kräver ju kraft från däcket och det är möjligt att summan blir för stor.

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
P-E skrev:
Men om du inte kan svänga en moppe ska du inte köra. Hur gjorde du när du körde vanligt? Svängde du aldrig då? Och om du svängde varför svängde du inte på samma sätt som du brukar när du höll på krocka?

Normalt motstyr man utan att tänka på detta vet man istället om att man gör det gör man även det i nödlägen. Vet du inte att du motstyr vet du inte heller det när det inträffar ett nödläge. Nödlöge medför ofta att man reagerar reflexmessigt, man har inte reflexen om man inte gjort det med vetet innan.

P-E

Guest
The Editor skrev:
Normalt motstyr man utan att tänka på detta vet man istället om att man gör det gör man även det i nödlägen. Vet du inte att du motstyr vet du inte heller det när det inträffar ett nödläge. Nödlöge medför ofta att man reagerar reflexmessigt, man har inte reflexen om man inte gjort det med vetet innan.

Jo jo för fan, antar att motstyrning fungerar på mopeder och cyklar också? Jag lånade en kompis lillabrorsas moped i sommras och var ute och gasade. Sen uppstod en nödsituation där jag var så nära på att krocka, men svängde undan utan problem. Jag visste inte vad motstyrning var då, vet inte det nu heller riktigt. Använder det säkert, men utan att veta att jag just använder motstyrning, eller att det heter motstyrning. Måste ut och testa det på cykeln.

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
P-E skrev:
Jo jo för fan, antar att motstyrning fungerar på mopeder och cyklar också? Jag lånade en kompis lillabrorsas moped i sommras och var ute och gasade. Sen uppstod en nödsituation där jag var så nära på att krocka, men svängde undan utan problem. Jag visste inte vad motstyrning var då, vet inte det nu heller riktigt. Använder det säkert, men utan att veta att jag just använder motstyrning, eller att det heter motstyrning. Måste ut och testa det på cykeln.

Okej..får väll ge mig denna gång man kan reagera rätt utan att veta hur man gör då..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln