Motstyrning.

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
mb skrev:
Skaffa en riktig hoj :7peta :hihi
Kunde du inte låta tråden vara.... Låt den glömmas bort och självdö... Fast det är klart, det kanske är några nya människor här nu som inte lärt sig om motstyrning ännu... Det kan ju vara bra för dom att få veta... Så glöm vad jag sa... Bra att du drog upp tråden igen...

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Firefly skrev:
Kunde du inte låta tråden vara.... Låt den glömmas bort och självdö... Fast det är klart, det kanske är några nya människor här nu som inte lärt sig om motstyrning ännu... Det kan ju vara bra för dom att få veta... Så glöm vad jag sa... Bra att du drog upp tråden igen...

Jag är en av dom där orutinerade du nämner, jag drog ut och testade, motstyrning gör nog alla, men när man gör det medvetet som jag testade nu, då plötsligt får man en helt annan känsla av att verkligen svänga. :banana Mer eller mindre motstyrning lägger ner hojen mera eller mindre, fast det visste väl alla ni andra då.... :confused: Med motstyrning kan man verkligen påverka spårvalet hela tiden igenom kurvan, och det känns skönt, nu är det jag som bestämmer, inte hojen.....

Fast min hoj är väl inte direkt känd som någon kurvtagare då... :yoparty

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
kurre3 skrev:
1275010 Coolt, jag lärde mig faktiskt detta av kurshållaren när jag tog Eu-moppekörkort!

Man förvånas varje gång man berättar för en rutinerad mc-förare hur segt det är att få det i deras pannor...

Det går bra för det mesta om man kör ovetatnde iof..

skumt, går ju att motstyra med en cykel, dem kanske får börja öva på en sådan.. :p

graphite ghoast

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Yaaama Retta
här kommer några ord från en fullständig nybörjare...

den som säger att man inte använder motstyrning kan bara ge sig ut och testa sen tror jag att man kan lägga ner denna disskutionen.. :yoparty

jag blev lite lätt "imponerad" efter att jag själv testat det..grymt!! :tummenupp

så ut och motstyr så det svänger om det......(vet, har kass humor)..

ciaoooo

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
graphite ghoast skrev:
2279381 här kommer några ord från en fullständig nybörjare...

den som säger att man inte använder motstyrning kan bara ge sig ut och testa sen tror jag att man kan lägga ner denna disskutionen.. :yoparty

jag blev lite lätt "imponerad" efter att jag själv testat det..grymt!! :tummenupp

så ut och motstyr så det svänger om det......(vet, har kass humor)..

ciaoooo

det märkliga är att man inte hör ett knyst om det på körskolan.

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
bra inte dog

Jag tycker det är bra att tråden inte självdog.

Såg den förra veckan tror jag det var, och motstyr numera aktivt och
det har hjälp körningen avsevärt, så tack! :)

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja, det är verkligen helt otroligt att det inte lärs ut på körskolorna hur man styr en motorcykel. När vi har SMC-kurserna har vi två teori&praktik-lektioner om just motstyrning/snabbstyrning och det går verkligen upp ett ljus för många skeptiska. Får man det förklarat för sig av nån som kan teorin så förstår också enkelt varför det måste vara på det sättet som det är.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
När jag nämnde motstyrning på trafikskolan sade läraren något om att det bara blir för mycket att tänka på och att man bara skall luta i svängen och inte tänka så mycket på detaljerna typ...

Själv tycker jag det är helt fel att inte gå igenom det ordentligt pga risken att man som ovan mcförare då kanske får "cykelstyrepanik" och försöka vrida styret ifrån den stora långtradaren man tycker att man är på väg att krocka med...pooof...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
psxcare skrev:
2281349 När jag nämnde motstyrning på trafikskolan sade läraren något om att det bara blir för mycket att tänka på och att man bara skall luta i svängen och inte tänka så mycket på detaljerna typ...

Själv tycker jag det är helt fel att inte gå igenom det ordentligt pga risken att man som ovan mcförare då kanske får "cykelstyrepanik" och försöka vrida styret ifrån den stora långtradaren man tycker att man är på väg att krocka med...pooof...
Du styr en trampcykel på exakt samma sätt, utom i krypfart.

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Skurk
Lär man sig inte det här i dom senare delarna av fysikstudierna på gymnasiet? Rörelsemängdsmoment?

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
Det här blir lite "off topic"!
men med ett körkort som snart är en månad gammalt har jag läst en hel del här på SH.
Diskussionerna angående motorstyrning var något helt nytt för mig.
Men jag har läst igenom det här på SH..
Sen har jag försökt praktisera det under "hyfsat" säkra förhållanden.

Initialt stred det lite mot de fysiska lagarna som jag har inbyggda.
Men efter en tids prakiserande så kan jag inte annat än konstatera att jag numera känner att jag har betydligt bättre kontroll på hojen när jag kommer in i en kurva och behöver "snäva till" den.

Så kontentan är egentligen att jag skall anmäla mig till en kurs!
Vidare så vill jag bara säga till er som delar med er av era erfarenheter på något underligt sätt säkert bidrar till att utveckla andra förare som är här och läser!

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
SUKI_RF900 skrev:
2324961
Sen har jag försökt praktisera det under "hyfsat" säkra förhållanden.

Var försiktig. Motstyrng skall provas endast på en godkänd roadracingbana, i trafiken gör vi som körskolan lärt oss - d v s ingenting. :mattias

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
#Olsson# skrev:
2325053 Var försiktig. Motstyrng skall provas endast på en godkänd roadracingbana, i trafiken gör vi som körskolan lärt oss - d v s ingenting. :mattias

Va? Är du allvarlig nu? Skulle tro att ALLA utövar motstyrning varje gång de kör, åtminstone sporthoj. De flesta omedvetet. Räcker ju med att cykla för att man ska utöva motstyrning. Dessutom kan motstyrning utövas även vid färd rakt fram.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
X-up skrev:
2325066 Va? Är du allvarlig nu? Skulle tro att ALLA utövar motstyrning varje gång de kör, åtminstone sporthoj. De flesta omedvetet. Räcker ju med att cykla för att man ska utöva motstyrning. Dessutom kan motstyrning utövas även vid färd rakt fram.

Närå, jag tyckte inlägget från SUKI_RF900 var så skojigt att jag blev på humör att skoja vidare. Självklart har du helt rätt.

Miss Bumblebee

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Suzuki sv650s-99 såld!
Chaval skrev:
111774

Enkelt hemmatest: Sätt dig på knän på golvet och sen lägger du händerna 2-3 dm framför knän med utsträckta armar. Testa nu att luta kroppen åt ex. höger, då kommer du att känna att höger hand vill fara framår lita grann. :eek:

Helt naturligt eller hur?

Ha det.

Detta tyckte jag var en bra grej, blir ganska självklart då, testa...

Har kört MÅNGA lektioner på körskola, har inte en enda gång hört talas om motstyning, fick veta av en kompis som tipsade om denna tråden...

Vad vv anser är vettigt fattar inte jag, detta lär man sig inte men dom kräver att man ska köra i 70 på håliga grusvägar för att få kortet, vägar som jag inte ens med bil skulle köra i dom hastigheterna...:huvet

Tack för alla tips ska så snart tillfälle ges ut o testa :)

Miss Bumblebee

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Suzuki sv650s-99 såld!
Nu har jag testat :Rockbanan Kändes helt naturligt o självklart, en riktig aha upplevelse, det kommer givetvis att ta ett par turer innan det sitter, blir ett annat sett att tänka. Men så lätt det blir i kuvorna sen...:)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln