Motstyrningstråden 2.

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Tycker nästan det är dax för råller och en film igen, så det blir slut på allt tjat :) en uppföljare eller vad man ska säga till slangskolan vore på sin plats ! :yoparty
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
En hoj som sladdar balanseras av sig själv tack vare motstyrning. När hojen sladdar så vrider den sig själv runt styrhuvudet så att motstyrning uppstår, men åt det håll som motverkar sladden dvs den styr tillbaka hojen i ett balanserat läge. Samma princip som när vi cyklar utan att hålla i styret:)

Så eftersom hojen själv balanserar upp sig utan att man styr med sladden så är de praktkrascher jag gjort då jag ställt upp så att jag gått mot styrstopparna ren inbillning? ;)

(Jajaja, jag vet... länge sedan, men jag missade ditt inlägg. Sorry!)

Skämt åsido, när hojen vrider upp sig i och med sladden så ökar framhjulets slipvinkel, om man håller styret stadigt. Detta ger en ökad sidkraft. Ökar den snabbare än sidkraften från bakhjulets ökande sidledes framfart (mycket troligt) så kommer momentet snarare att sträva att vrida upp hojen ytterligare, varvid slipvinkeln på framhjulet ökar ytterligare och sidkraften ökar varvid... ehm... jag förespråkar nog ändå att styra med sladden för att balansera den.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så eftersom hojen själv balanserar upp sig utan att man styr med sladden så är de praktkrascher jag gjort då jag ställt upp så att jag gått mot styrstopparna ren inbillning? ;)

(Jajaja, jag vet... länge sedan, men jag missade ditt inlägg. Sorry!)

Skämt åsido, när hojen vrider upp sig i och med sladden så ökar framhjulets slipvinkel, om man håller styret stadigt. Detta ger en ökad sidkraft. Ökar den snabbare än sidkraften från bakhjulets ökande sidledes framfart (mycket troligt) så kommer momentet snarare att sträva att vrida upp hojen ytterligare, varvid slipvinkeln på framhjulet ökar ytterligare och sidkraften ökar varvid... ehm... jag förespråkar nog ändå att styra med sladden för att balansera den.

Sladden kommer ju sig av att bakhjulets friktionskoffecient är något låg, vilket i sin tur beror på att en något överförfriskad gashand har varit extra glad. Om vi bortser från detta lilla problem så strävar hojen efter jämvikt och häver sladden själv... i teorin alltså. I verkligheten så är det många faktorer såsom hastighet, gas, hur snabbt bakhjulet har släppt, var förarens balanspunkt befinner sig i förhållande till hojens osv. Därför slutar ofta en sladd med sand i munnen..:)
 

Robz

Guest
....Skämt åsido, när hojen vrider upp sig i och med sladden så ökar framhjulets slipvinkel, om man håller styret stadigt. Detta ger en ökad sidkraft. Ökar den snabbare än sidkraften från bakhjulets ökande sidledes framfart (mycket troligt) så kommer momentet snarare att sträva att vrida upp hojen ytterligare, varvid slipvinkeln på framhjulet ökar ytterligare och sidkraften ökar varvid... ehm... jag förespråkar nog ändå att styra med sladden för att balansera den.
För den som orkar läsa, finns "Ytterpinnetråden" :tummenupp
Fysik som är starkt inverkande på bl a sladd och hur denna inleds/slutar, men även tankvärt för avancerad körteori.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134293&page=5
Det intressanta börjar vid inlägg 91, tar en stund innan alla fysiker samlas... :D

Men nu var det motstyrning ja - klart att alla använder den för att svänga! Men när man använder den MEDVETET, blir effekten betydligt bättre kontroll och mycket snabbare uppnådd minimal svängradie - dvs man svänger snabbare och effektivare... Man kan senarelägga sin svängpunkt eller rädda en nödvändig korrigering mitt i sväng (om man inte redan ligger inne med max nedlägg).
Att medvetet "träna" motstyrning är inte svårare än att alltid försöka tvinga ner hojen så snabbt som möjligt till önskat nedlägg... gärna genom att trycka till med "innerhanden" (försiktigt till en början!!) på styret, hellre än att dra med ytterhanden... När detta sitter, lägger man på den diagonala rörelsen att ytterbenet tar spjärn mot ytterpinne och man därifrån trycker över kraften till innerhanden.
Förutom SMCs:
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/FULL KONTROLL SVENO.pdf

Vill jag absolut tipsa om Keith Code och Twist of the Wrist II - LÄÄÄS, denna vinter!!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top