MP: Lägg ner motorsport!

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Motorsport i Schweiz

Man kan förbjuda precis allt, bara man har stöd o uppbackning för det i en omröstning.
Har för mig att man i Schweiz hade en sådan omröstning, och motorsport är numera förbjudet att utöva där :gnissla
Spela roll i praktiken, då kör man bana som ett översvin i Österrike, Tyskland o Italien istället ju, hehe :D

Som rättvis kontring så tycker jag att man borde göra miljövänligt dasspapper av alla miljöpartister pronto!! Om dom nu inte skärper till sig o slutar röka på, på arbetstid!! :mad:

:mattias Nu släppte ju Schweizarna sitt förbud 2007, 50 år efter kraschen som fick dem att förbjuda motorsport.
(var bara tvungen att messerschmitta lite :krama )

Själv har jag röstat MP någon gång :näsblod men efter att ha läst detta så lär det ju inte hända igen inom överskådlig framtid... Inte bara för motorsportfrågan... avskaffa ränta och inflation... vilket hjon! :huvet

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Din avatar säger mig att du är en smula arg och du verkar är över att du inte har nån hoj,,,,,,,,, ingen hoj det är ju miljövänligt.:tummenupp Din miljöknutte där:)

Jaja jag vet - men jag har kört mycket hoj och funtar på att skaffa en igen, nu cyklar jag alltid, pantar burkar och lämnar till pappersinsamlingen och allt det där men att det skulle hjälpa miljön är bara bullshit.

Enda sättet att om man verkligen ska hjälpa miljön är att leva i dess naturliga kretslopp som tex djuren gör, på alla andra sätt förbrukar vi bara resurser och är miljösvin. Att påstå att man "dragit ner" osv är ju bara skitsnack och hyckleri.

/Fredde

Med risk för att det kan sluta med lite pajkastning här .. (det är inte menat till någons specfik utan bara allmänna reflektioner eftersom att SD var på tapeten); Är det inte lustigt att det råder nästan perfekt korrelation mellan kommuner med låg utbildning och hur många röster SD får? Dessto högre genomsnittsutbildning en kommun har dessto färre röstar på SD. Detta har även ett starkt samband mellan de som "tror" på vår miljöpåverkan och de som inte "tror" att människan har någon inverkan på miljön.

Om miljöhotet är ett "påhittat" problem så kan någon gärna berätta för mig vad som är ett "riktigt" problem.. :glömdet

Du svänger dig bara med en typsik PK-floskel, du tror inte snarare att det beror på att många områden med stora integrationsproblem har låg utbildningsnivå och pågrund av integrationsproblemen röstar många på SD.

I jämförelse med välutbildade kommuner som inte har några större integrations-problem, där finns inget behov av att rösta på SD.

En trend är dessutom att om integrationsproblemen fortsätter så sjunker andelen SD-röstare och istället ökar andelen SD-röster i kranskommunerna eftersom SD-röstaren flyttat dit istället.

Nu har ju tråden inget med SD att göra så vi kanske kan lämna det.

/Fredde

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo visst är det så, men jag tänkte mer på mängden utövare. Motorsportare är ju ingen stor mängd jämföreslevis.

Sedan skall ju motorsporten göra vad den kan för o bli miljövänligare.

Det är ju just det låga antalet utövare som ställer till det.

Hade det varit en publiksport såsom fotboll hade det ringa utsläppen på banorna inte varit ett problem.

Jaja jag vet - men jag har kört mycket

Du svänger dig bara med en typsik PK-floskel, du tror inte snarare att det beror på att många områden med stora integrationsproblem har låg utbildningsnivå och pågrund av integrationsproblemen röstar många på SD.

I jämförelse med välutbildade kommuner som inte har några större integrations-problem, där finns inget behov av att rösta på SD.

En trend är dessutom att om integrationsproblemen fortsätter så sjunker andelen SD-röstare och istället ökar andelen SD-röster i kranskommunerna eftersom SD-röstaren flyttat dit istället.

/Fredde

Jag har sett siffror från en liknande undersökning som den som nämns. Där utbildningnivån och medellönen hade stor inverkan oavsett om det var mellan 2 kommuner med lika obetydande andel invandrare. Så jag köper stenhårt argumenten om lågutbildad -> SD-röst.

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Jag har sett siffror från en liknande undersökning som den som nämns. Där utbildningnivån och medellönen hade stor inverkan oavsett om det var mellan 2 kommuner med lika obetydande andel invandrare. Så jag köper stenhårt argumenten om lågutbildad -> SD-röst.

Det är bara trams och precis som jag säger en typisk aftonbladet-undersökning.

Hur ser utbildningsnivån ut i typiska områden med integrationsproblem?

Om du ska göra en sådan undersökning kan du inte göra den på kommunnivå utan den måste göras på individnivå.

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Bensin påstås vara ett miljöproblem. Hur stort eller litet kan man säkert diskutera.. Jag släpper den diskussionen. Däremot det som jag tror är ganska säkert är att det finns en begränsad tillgång på olja. Nyproduktion sker under så långa tidsepoker att vi antagligen kan bortse från den.

Dvs en dag står vi mitt uppe i en olje/energi kris och då blir det inte roligt för människan.. Kanske lyckas vi mildra denna effekten något om vi redan nu tillåter teknikutveckling inför framtiden? En grej t.ex. är att det går att odla alger som sen kan omvandlas till oljeprodukter såsom bensin. Kanske detta skulle kunna vara något? Det kommer bli dyrt så klart men eliten skulle då kunna fortsätta med motorsport o liknande aktiviteter. Människa behöver ha roligt också. Vi kan inte alla dra ner allt till noll och sitta ute i skogarna och elda samt spela gitarr.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är bara trams och precis som jag säger en typisk aftonbladet-undersökning.

Hur ser utbildningsnivån ut i typiska områden med integrationsproblem?

Om du ska göra en sådan undersökning kan du inte göra den på kommunnivå utan den måste göras på individnivå.

Om jag minns rätt var undersökningen jag såg fördelad på postnummer. Vilket ger en rätt smal avgränsning.

Och även om man släpper statistiken, så känns det föga chockerande om det är så att lågutbildade lättare tar till sig argument från SD, vänstern, Hitler eller BlondinBella. Oförmågan att kritisera och den bristande förståelsen för varför sverige ser ut som det gör, och vad invandrarna kommer ifrån gör såklart SDs argument hållbara i vissas ögon.

Men hur mkt man än sminkar en gris...

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada

/Fredde

Men hördu... var det en öm tå eller? :va
Skrev jag något alls om hur JAG tolkade resultaten? Drog jag några slutsatser? Jag påpekade att det fanns ett intressant samband (för DET FINNS DET!), thats it. Vill du ta åt dig så är du välkommen.
Med det sagt så är jag övertygad om att genomsnittsväljaren för SD är betydligt lägre utbildad än för övriga partier. Detta är väl knappast någon överraskning? Det har ju gång på gång visats att extrempartier (och/eller enfråge-partier) har lättare att attrahera lågutbildade människor.

Att SD-väljare flyttar från kommuner med integrationsproblem, jahapp... vad är det för poäng du vill framföra med detta? Dessutom lär det väl finnas andra faktorer som avgör huruvida man flyttar ifrån en kommun eller ej? Om en SD-röstare flyttar ifrån kommunen p.g.a jobb på annan ort, kommer detta då statistikföras som att kommunen man flyttade ifrån har integrationsproblem? Har du tillgång till den undersökningen så länka gärna, hade varit intressant att se (för att förtydliga; Jag är inte ironisk, det är inte för att förlöjliga, jag är verkligen intresserad, så har du tillgång till undersökningen skulle jag tycka det var intressant att läsa).

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Men hördu... var det en öm tå eller? :va
Skrev jag något alls om hur JAG tolkade resultaten? Drog jag några slutsatser? Jag påpekade att det fanns ett intressant samband (för DET FINNS DET!), thats it. Vill du ta åt dig så är du välkommen.
Med det sagt så är jag övertygad om att genomsnittsväljaren för SD är betydligt lägre utbildad än för övriga partier. Detta är väl knappast någon överraskning? Det har ju gång på gång visats att extrempartier (och/eller enfråge-partier) har lättare att attrahera lågutbildade människor.

Att SD-väljare flyttar från kommuner med integrationsproblem, jahapp... vad är det för poäng du vill framföra med detta? Dessutom lär det väl finnas andra faktorer som avgör huruvida man flyttar ifrån en kommun eller ej? Om en SD-röstare flyttar ifrån kommunen p.g.a jobb på annan ort, kommer detta då statistikföras som att kommunen man flyttade ifrån har integrationsproblem? Har du tillgång till den undersökningen så länka gärna, hade varit intressant att se (för att förtydliga; Jag är inte ironisk, det är inte för att förlöjliga, jag är verkligen intresserad, så har du tillgång till undersökningen skulle jag tycka det var intressant att läsa).

Nejdå, inte alls en öm tå.
Du skrev ju att du tolkade resultaten och tyckte det fanns ett "intressant samband" och jag läste det som att det var "din tolkning". Vad menar du att jag ska tå åt mig av?

Men om vi ska slå upp i faktaboken:

Tex i Skånelän har SD ca 10% men i Malmö bara 7.8% är det troligt att det beror på att de som inte bor i Malmö är lågutbildade?

Om vi sen zoomar in lite till och tittar på en random gata på Möllevången så har SD futtiga 2.85% så där måste ju utbildningsnivån vara superhög!

Dina personliga övertygelser är inte att anse som fakta - tyvärr.

Hund skrev:
Spelar ingen roll att det är per postnummer det blir ändå ett felaktigt perspektiv för att kunna dra sådana slutsatser, se mitt exempel ovan.

Det är ju snarare SD som ställer sig kritiska till kostnaden för integrationen. En personlig fråga, hur är det själv, är du kritisk till kostnaden för integrationen i Sverige eller tycker du att den är rimlig?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Spelar ingen roll att det är per postnummer det blir ändå ett felaktigt perspektiv för att kunna dra sådana slutsatser, se mitt exempel ovan.

Det är ju snarare SD som ställer sig kritiska till kostnaden för integrationen. En personligt fråga, hur är det själv, är du kritisk till kostnaden för integrationen i Sverige eller tycker du att den är rimlig?

Det spelar en väldig roll om det är på postnummer eller kommun. Då svenska områden är tydligt segregerade på det viset. Kulturer, ideal och normer växer ofta fram just områdesvis.

Och om vi tar gata 1-12 i område Z, där ett hus kostar 3,5 - 5 msek. >60% av invånarna är akademiker och har en hushållsinkomst över den sista kvartilen.

Jämfört med en håla i redneckville, med hög arbetslöshet, låg medelinkomst och ännu lägre utbildningsnivå.. Så menar du att det är ointressant om andelen SD-röster skiljer sig åt mellan dessa två invandrarfria områden?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Och jag tycker att kostnaden är rimlig, däremot är insatserna förkastliga. Nu är jag också lite färgad av mitt sista halvårs fokus med nationalekonomi på heltid, men trots det inser även jag att man måste skilja på vad som är samhällsekonomiskt lönsamt och vad som är politiskt mänskligt.

Ska man gå till ekonomin så ska svårt sjuka och narkomaner nekas vård så att vi kan fokusera på de som kan bidra med produktion. Barn med bokstavskombinationer och dyslexi ska i tidigt stadium tas från skolbänken och lära sig svetsa eller flytta kartonger på ett lager osv..

Och med deras obefintliga kunskap ska deras rösträtt dras in.
--------------------------------------------------------

Så ser inte världen ut!

freddexwing

&#1076;&#1100;&#1103;&#1074;&#1086;&#1083;
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Det spelar en väldig roll om det är på postnummer eller kommun. Då svenska områden är tydligt segregerade på det viset. Kulturer, ideal och normer växer ofta fram just områdesvis.
BS, även inom en familj kan en person rösta M den andra S och den andra tjänar dubbelt så mycket som den första.

Jämfört med en håla i redneckville, med hög arbetslöshet, låg medelinkomst och ännu lägre utbildningsnivå..

Om vi tar ett område som uppfyller dina kriterier t.ex. Norrbotten, där har SD 3.8% ca 2% lägre än resten av Sverige.

Nu kanske det är lite främmande med riktiga orter och inte påhittade fantasiorter.

Och jag tycker att kostnaden är rimlig"

Trevligt, och eftersom du ändå är nationalekonom så kanske du kan redogöra för, i lite mer detalj hur kostnaden för integrationen ser ut?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
BS, även inom en familj kan en person rösta M den andra S och den andra tjänar dubbelt så mycket som den första.

Om vi tar ett område som uppfyller dina kriterier t.ex. Norrbotten, där har SD 3.8% ca 2% lägre än resten av Sverige.

Nu kanske det är lite främmande med riktiga orter och inte påhittade fantasiorter.

Trevligt, och eftersom du ändå är nationalekonom så kanske du kan redogöra för, i lite mer detalj hur kostnaden för integrationen ser ut?

1. Jag är inte nationalekonom, men lite grundläggande NEK ingår (och borde ingå för fler) när man läser företagsekonomi eller statsvetenskap.

2. Inom en familj kan det vara så, ja. Men inte över ett gränssnitt av 1000 familjer. Och det är som tur är inte en slumpvis vald familj som avgör valen.

3. (???)

"Om vi tar ett område som uppfyller dina kriterier t.ex. Norrbotten, där har SD 3.8% ca 2% lägre än resten av Sverige."

Så??? Vad händer då?

freddexwing

&#1076;&#1100;&#1103;&#1074;&#1086;&#1083;
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
1. Jag är inte nationalekonom, men lite grundläggande NEK ingår (och borde ingå för fler) när man läser företagsekonomi eller statsvetenskap.

2. Inom en familj kan det vara så, ja. Men inte över ett gränssnitt av 1000 familjer. Och det är som tur är inte en slumpvis vald familj som avgör valen.

3. (???)

Så??? Vad händer då?

1. Ok

2. Precis samma sak med dina postnummer, det går alltid att hitta ytterligheter i utkanterna på en normalfördelningskurva, det är precis det jag menar. Precis samma sak med kommun vs utbildning vs SD och postnummer vs utbildning vs SD.

3. Precis, du har ingen som helst koll på kostnaden men ändå tycker du att den är rimlig - hur var det nu med det kritiska tänkandet...? ;)

Så??? Vad händer då?

Ja? Enligt ditt resonemang skulle ju SD ha mycket röster, men mitt exempel visar motsatsen.

Jag har gett dig två bra exempel att tugga på och bemöta om du velat det har du inte gjort och handen på hjärtat har jag inget intresse att argumentera mer med dej och det är inte för att jag tycker du har rätt (det framgår nog ovan :) ) utan för att detta är inget som varken har med sporthoj eller racing att göra.

Det finns andra forum att diskutera politik i.

Ha en fortsatt trevlig dag! :)

Last edited:

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
I think your "ambitios" also "weight" more than your brain...

Man tackar men tänk på att alla upplever problem på olika sätt och alla har olika livserfarenhet. Bara och acceptera istället för och kasta skit för vi gillar väl alla olika?
:va

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Tillhör du också en av dem inom partiet som tycker att inflation och ränta borde avskaffas? :rofl

Eller för att dra pluggen ur kärnkraftverken imorrn, för "det löser sig"?

:glömdet

Jag har ännu aldrig hört en miljöpartist stå för något som är varken sunt, samhällsekonomiskt hållbart eller gällande miljöfrågor, genomförbart!

Du får gärna motbevisa mig, pliiiiiz

Näej......jag tillhör nog inte den minoritet av oss som används som exempel för att hålla liv i de stereotypa fördommar som ,in absurdum tillväxtorienterade, rövarkapitalister brukar försöka odla.....

Jag tillhör skaran av vanliga miljöpartister som tror att man bör ta ansvar för sitt liv - ur alla synvinklar... ekonomiska såväl som ekologiska......
..och jag är övertygad om att vi bör ta större ansvar för vår energitörst än vad vi gör när vi accepterar alla de baksidor som kärnkraften för med sig.......

...och jag är medveten om att det kommer att ställa krav på att vi ändrar vårt liv - och det kommer att svida......men även ge oss andra värden tillbaka......

Men det är såklart svårt att ta när man så enkelt kan exemplifiera och analysera vad det innebär om vi får 300kr i jobbskatteavdrag hit.....eller 400kr mindre eftersom som soccarna höjde skatten eller.......

...och det är såååååå mycket svårare att se...att förstå....att greppa .....att ens vilja se vad det innebär att inteckna våra barn/barnbarns framtid ( om inte redan vår egen morgondag) för att få lite lättförtjänta pengar som vi kan spendara i konsumptionens heliga tillväxtgral på bekostnad av tex biologisk mångfald.....en ännu större global temperaturökning och ökad nord/syd-snedfördelning....som dessutom kommer att kosta morgondagens världsmedbnorgare mer än vad vi själva fick i förtjänst.....

Har du någonsin - ärligt talat- förutsättningslöst hört på någons argument...någons argument som inte från början tillsynes stämmer överens med vad någon annan sagt åt dig att du skall tro på ?

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Näej......jag tillhör nog inte den minoritet av oss som används som exempel för att hålla liv i de stereotypa fördommar som ,in absurdum tillväxtorienterade, rövarkapitalister brukar försöka odla.....

Jag tillhör skaran av vanliga miljöpartister som tror att man bör ta ansvar för sitt liv - ur alla synvinklar... ekonomiska såväl som ekologiska......
..och jag är övertygad om att vi bör ta större ansvar för vår energitörst än vad vi gör när vi accepterar alla de baksidor som kärnkraften för med sig.......

...och jag är medveten om att det kommer att ställa krav på att vi ändrar vårt liv - och det kommer att svida......men även ge oss andra värden tillbaka......

Men det är såklart svårt att ta när man så enkelt kan exemplifiera och analysera vad det innebär om vi får 300kr i jobbskatteavdrag hit.....eller 400kr mindre eftersom som soccarna höjde skatten eller.......

...och det är såååååå mycket svårare att se...att förstå....att greppa .....att ens vilja se vad det innebär att inteckna våra barn/barnbarns framtid ( om inte redan vår egen morgondag) för att få lite lättförtjänta pengar som vi kan spendara i konsumptionens heliga tillväxtgral på bekostnad av tex biologisk mångfald.....en ännu större global temperaturökning och ökad nord/syd-snedfördelning....som dessutom kommer att kosta morgondagens världsmedbnorgare mer än vad vi själva fick i förtjänst.....

Har du någonsin - ärligt talat- förutsättningslöst hört på någons argument...någons argument som inte från början tillsynes stämmer överens med vad någon annan sagt åt dig att du skall tro på ?

För att citera någon jag inte minns namnet på: "Aldrig har någon pratat så mycket utan att få någonting sagt"

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet

Vill inte verka otrevlig men du verkar ha svalt svamlet från trädkramarna och alarmisterna med hull och hår.

Det finns inga konkreta och hållbara bevis för att människan har orsakat några temperaturförändringar på jorden. Att forskare och journalister som livnär sig på klimatförändringar hävdar motsatsen är helt naturligt.

Poolerna skiftar plats, dvs nord blir syd och tvärtom, lite då och då. Senast för ca 780 000 år sedan. Ibland kan det tydligen gå 30 miljoner år utan att det sker något skifte.

Vad jag däremot håller med om är att man inte ska slösa på de resurser vi har :)

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Psst, tror din punkt-tangent hängt sig.

För övrigt har jag aldrig sett en miljöpartist, sosse eller kommunist leva som han/hon lär.
Hur många motorcyklar hade du föressten?

Jag har en hel del motorcyklar men kör inte mer än omkring 300 mil totalt per år nuförtiden - hur myckert kör du själv ?

Hur mycket co2 bidrar du med till atmosfären ?

Har du gjort något som hade till syfte att minska din miljöbelastning de senaste åren ?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!