Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Art-nr 144-0074

http://www.dunlophiflex.se/admin/files/20050502124240.pdf

Gruppköp på en rulle Ellrrr



Sidan 5 / 32

Är den den rätta slangen eller:kär

Om den inte kostar apa så kan vi väll gå ihop och köpa en rulle då. Annars har jag en dunlophiflex återförsäljare ganska nära där jag bor så skulle kanske kunna börja med att höra om dom har hemma?

Jag har nu läst att dom vanligast slangarna består av NBR (Nitrilgummi) på insidan men inte utsidan. När man monterar och sölar förstör man antagligen ytterhöljet som gör slangen sådär sliskig.

1432-10 står det
"Yttertub: Olje- och bensinbeständigt gummi"
"Innertub: Nitril (NBR)"

Så det kan nog vara vilket skit som helst på utsidan när dom inte specar det.

1432-10 gick visst att få som som grön (inriktat mig på grön slang nu) om man tar bort S i beställnings-nr.

Den gröna slangen du hänvisar till är ju oljebeständig på både ut och insidan.
Som dessa:
http://www.hrmarin.se/bransleslang-iso7840-p-557.html?cPath=157_158

Eller hydroscands 1432-30 (dock stor ytterdiam) ID 8mm ->YD 18mm

http://tillbehor.bildelskatalogen.se/(S(iozrwj45knovmg551uxoyz55))/Article.aspx?aID=2317&cID=767


Nitrilgummi (NBR) -35°C +100°C
Den mest utmärkande egenskapen är oljebeständigheten, men även mot bensin och lösningsmedel. Oljebeständighet ökar med ökande akrylnitrilhalt men på bekostnad av en ökad köldförstyvnad. Dålig ozon- och väderbeständighet. Nitrilgummi är den mest vanliga gummit i våra slangar idag. Nitril är bl.a standardmaterial i O-ringar samt packningar.
+ Hög bensin/oljeresistens, god kemikalieresistens.
- Låg väder/ozon beständighet

Kloroprengummi (CR)
CR är ett syntetgummi introducerat av Du Pont1931 kallat duprene, vilket senare har ändrats till neoprene. Det är ett kloroprengummimaterial. Du Pont har lyckats så bra i sin marknadsföring att neoprene har blivit ett synonym till till kloroprene. CR har bra värmeegenskaper, värdebeständighet, nötningsegenskaper och är oljebeständigt.
+ God väder och ozonbeständighet. God oljeresistens.
+ God värmeresistens
- Måttlig bensinresistens

Tänk vad mycket konstigt man skall få lära sig bara för att kunna montera ett liten stress-snurra.

Edit: Såg att slagen jag monterat på hojen ifrån hydroscand inte var 1432-10. Tog en av bitarna och la den i bensin i 12h (den har nu helt släppt mellan inner/ytterhölje) På slangen står det "Made in USA Fuel line 8mm". Bifogar bild på hur den ser ut idag.
 

Bifogat

  • grön slang.jpg
    grön slang.jpg
    126.9 KB · Visningar: 142
  • Untitled5.jpg
    Untitled5.jpg
    157.6 KB · Visningar: 136
  • Untitled4.jpg
    Untitled4.jpg
    167.5 KB · Visningar: 138
  • IMAG0764.jpg
    IMAG0764.jpg
    250.7 KB · Visningar: 224
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

jag har redan problem med mina slangar,jag var ute o körde igåt och tyckte att soppapumen lät mycket och hojjen gick sämre o sämre
så idag kollade jag och tog bort slangarna och det var redan veck på dom så att det kom dåligt med soppa därav oljudet från pumpen.

sen la jag i tig rostfria elektroder i slangarna det blev bättre men det måste ju sluta med att slangarna pajjar helt.

jag är med på att köpa ett par meter RIKTIG slang

mvh han med benet
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Är den den rätta slangen eller:kär
Jag har nu läst att dom vanligast slangarna består av NBR (Nitrilgummi) på insidan men inte utsidan. När man monterar och sölar förstör man antagligen ytterhöljet som gör slangen sådär sliskig.

Nitrilgummi (NBR) -35°C +100°C
Den mest utmärkande egenskapen är oljebeständigheten, men även mot bensin och lösningsmedel. Oljebeständighet ökar med ökande akrylnitrilhalt men på bekostnad av en ökad köldförstyvnad. Dålig ozon- och väderbeständighet. Nitrilgummi är den mest vanliga gummit i våra slangar idag. Nitril är bl.a standardmaterial i O-ringar samt packningar.
+ Hög bensin/oljeresistens, god kemikalieresistens.
- Låg väder/ozon beständighet

Kloroprengummi (CR)
CR är ett syntetgummi introducerat av Du Pont1931 kallat duprene, vilket senare har ändrats till neoprene. Det är ett kloroprengummimaterial. Du Pont har lyckats så bra i sin marknadsföring att neoprene har blivit ett synonym till till kloroprene. CR har bra värmeegenskaper, värdebeständighet, nötningsegenskaper och är oljebeständigt.
+ God väder och ozonbeständighet. God oljeresistens.
+ God värmeresistens
- Måttlig bensinresistens

Tänk vad mycket konstigt man skall få lära sig bara för att kunna montera ett liten stress-snurra.

Edit: Såg att slagen jag monterat på hojen ifrån hydroscand inte var 1432-10. Tog en av bitarna och la den i bensin i 12h (den har nu helt släppt mellan inner/ytterhölje) På slangen står det "Made in USA Fuel line 8mm". Bifogar bild på hur den ser ut idag.

Intressant det där om nitrilgummi. Även på min närmasta OK-tapp har de slutat sälja de gröna soppaslangarna, då började de med nitrilslang med svart tyghölje istället.
så det har jag på hela min fläkthoj nu, funkar ypperligt. Blev snyggt även på gammharlyn min.
I de snävaste böjarna har jag fått dra slangen i fjädrar som jag lindat i svarven för att unvika veck. (efter tips från andersson)

Tyvärr har ok-tappen numer gått över till 8mm bensinslang som får konsistens och storlek likt en mindre halvslak kuk vid närmare kontakt med bensin:huvet
Hur jävla svårt ska det vara att sälja bensinslang som tål bensin!!
Precis som laktosfri o glutenfri mat som säljs i mataffär, men den går inte att äta!
idiotiskt...
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jaa , Å visst ere kul när man frågar nån yngling i butikerna efter Bensinslang som tål bensin

Man får sån där konstig blick efter en som om man rymt från hospis eller nått
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Om du vill ha slang av bättre kvalite än NBR skall du kika på Viton (Fluoroelastomer) slang.
Dessa tål även E85 till 100%

Dom kostar endel men fortfarande billigare än teflon slang som tex hydroscand säljer.

Meca är enda återförsäljaren i sverige vad jag har hittat som säljer gates viton slangar.

http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?CategoryID=2136&CategoryType_ID=12

1455-421903681
BRÄNSL.SLANG 6MM E85 7.62M

1.553,75 kr

1455-421903682
BRÄNSL.SLANG 8MM E85 7.62M

1.625,00 kr

1455-421903683
BRÄNSL.SLANG 10MM E85 7.62M

1.755,00 kr

1455-421905184
Bränsleslang för bränsletank
• Konstruerad för konstant kontakt med bensin och andra flytande oljeprodukter, på både utsidan och insidan. Möter SAE 30R10 kraven
• Längd [mm] 305

235,00 kr

http://www.gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=3014&location_id=2958
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Är den den rätta slangen eller:kär

Om den inte kostar apa så kan vi väll gå ihop och köpa en rulle då. Annars har jag en dunlophiflex återförsäljare ganska nära där jag bor så skulle kanske kunna börja med att höra om dom har hemma?

Jag har nu läst att dom vanligast slangarna består av NBR (Nitrilgummi) på insidan men inte utsidan. När man monterar och sölar förstör man antagligen ytterhöljet som gör slangen sådär sliskig.

1432-10 står det
"Yttertub: Olje- och bensinbeständigt gummi"
"Innertub: Nitril (NBR)"

Så det kan nog vara vilket skit som helst på utsidan när dom inte specar det.

1432-10 gick visst att få som som grön (inriktat mig på grön slang nu) om man tar bort S i beställnings-nr.

Den gröna slangen du hänvisar till är ju oljebeständig på både ut och insidan.
Som dessa:
http://www.hrmarin.se/bransleslang-iso7840-p-557.html?cPath=157_158

Eller hydroscands 1432-30 (dock stor ytterdiam) ID 8mm ->YD 18mm

http://tillbehor.bildelskatalogen.se/(S(iozrwj45knovmg551uxoyz55))/Article.aspx?aID=2317&cID=767


Nitrilgummi (NBR) -35°C +100°C
Den mest utmärkande egenskapen är oljebeständigheten, men även mot bensin och lösningsmedel. Oljebeständighet ökar med ökande akrylnitrilhalt men på bekostnad av en ökad köldförstyvnad. Dålig ozon- och väderbeständighet. Nitrilgummi är den mest vanliga gummit i våra slangar idag. Nitril är bl.a standardmaterial i O-ringar samt packningar.
+ Hög bensin/oljeresistens, god kemikalieresistens.
- Låg väder/ozon beständighet

Kloroprengummi (CR)
CR är ett syntetgummi introducerat av Du Pont1931 kallat duprene, vilket senare har ändrats till neoprene. Det är ett kloroprengummimaterial. Du Pont har lyckats så bra i sin marknadsföring att neoprene har blivit ett synonym till till kloroprene. CR har bra värmeegenskaper, värdebeständighet, nötningsegenskaper och är oljebeständigt.
+ God väder och ozonbeständighet. God oljeresistens.
+ God värmeresistens
- Måttlig bensinresistens

Tänk vad mycket konstigt man skall få lära sig bara för att kunna montera ett liten stress-snurra.

Edit: Såg att slagen jag monterat på hojen ifrån hydroscand inte var 1432-10. Tog en av bitarna och la den i bensin i 12h (den har nu helt släppt mellan inner/ytterhölje) På slangen står det "Made in USA Fuel line 8mm". Bifogar bild på hur den ser ut idag.
Precis de där länkarna letade jag upp från en tråd jag startade om ämnet.

Jag minns inte riktigt hur det slutade för min del men det kan mycket väl vara de från Bildelskatalogen jag köpte. Isåfall har de legat dränkta i bensintanken på min ena hoj i två år utan problem.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om du vill ha slang av bättre kvalite än NBR skall du kika på Viton (Fluoroelastomer) slang.
Dessa tål även E85 till 100%

Dom kostar endel men fortfarande billigare än teflon slang som tex hydroscand säljer.

Meca är enda återförsäljaren i sverige vad jag har hittat som säljer gates viton slangar.

http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?CategoryID=2136&CategoryType_ID=12


1455-421903682
BRÄNSL.SLANG 8MM E85 7.62M

1.625,00 kr

http://www.gates.com/europe/brochure.cfm?brochure=3014&location_id=2958


Har du något referensobjekt där du själv använt denna slang?


Den gröna slangen finns inte längre:
DUNLOP HIFLEX AB skrev:
Hej Alexander.

Denna slang har utgått ur vårat sortiment.

Med vänliga hälsningar / Best regards
Patrik Sjörs

DUNLOP HIFLEX AB

Godsvägen 8 784 72 Borlänge

Telefon: +46 (0)104144600

Telefax: +46 (0)243-87356

www.dunlophiflex.se

VAG handlaren här i Borlänge hade då inte den gröna slangen. Jag ger upp och försöker testa olika kvaliteter tills någon inte mjuknar för mycket när dom legat ett par dagar i bensin.

Hydroscands stålomspunna slang är precis stenhård nu efter 3 dagar i soppa.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hej

jag har redan problem med mina slangar,jag var ute o körde igåt och tyckte att soppapumen lät mycket och hojjen gick sämre o sämre
så idag kollade jag och tog bort slangarna och det var redan veck på dom så att det kom dåligt med soppa därav oljudet från pumpen.

sen la jag i tig rostfria elektroder i slangarna det blev bättre men det måste ju sluta med att slangarna pajjar helt.

jag är med på att köpa ett par meter RIKTIG slang

mvh han med benet

Vart har du köpt din slang? Vilket artikel-nr? Så jag slipper testa samma om din inte funkar.

Jag hittar ingen grön slang tyvärr
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Har du något referensobjekt där du själv använt denna slang?
Har endast använt gates Submersible fuel line hose i tanken på bilen.
Bilen är megasquirtad och jag har tänkt regga den som etanolkonverterad.
För att göra det krävs det lite intyg på att slangarna klarar E85.
Efter lite forskande framkom det att NBR slangar inte tål etanol något vidare.
Men även vissa NBR slangar jag har haft under kort tid på bilen med bensin i tanken har stelnat och börjat spricka.

Började läsa på om SAE standarderna samt patent för soppaslang och e85.
Blandade även in morsans gubbe som jobbar på volvo (testavdelningen) och han kontakade labbet där det framkom att dom använder Fluoroelastomer slangar till Flexifuel bilarna.

slutsatsen är att det läcker en hel del genom NBR slangarna till skillnad mot flour plast slangarna som klarar sae30r10 :Bugar
 

Bifogat

  • E85-Fuel-System-Comptability-May-2010-KD.pdf
    50.6 KB · Visningar: 175
  • permeation.pdf
    21.7 KB · Visningar: 220
  • RFA's Literature Search - permeation study.pdf
    33.8 KB · Visningar: 250

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Men då finns det åtminstone ett alternativ. Nu verkar det dock som att det har löst sig ändå men tack för tipsen:tummenupp

Gavel till ditt laddluftkyl är nu på väg med postverkets ryttare

Kanon:tummenupp

Påväg med posten är även min ECU och Display ifrån MCX som ännu en gång glappar och inte fungerar. Verkar vara otroligt dåliga kontakter men Marklund skulle ta sig en titt på det.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag har jag förstorat ena änden på rörbiten som kommer ur sliponet. Tycker jag var lite uppfinningsrik nu :D Blev nog användbart i alla fall. För jävla kul att gå till jobbet när man jobbar man samma saker man har som hobby. På förmiddagen blev pressbiten klar till ett test på jobbet där diameterna råkade bli 2,5"
 

Bifogat

  • IMAG0776.jpg
    IMAG0776.jpg
    241.1 KB · Visningar: 207
  • IMAG0778.jpg
    IMAG0778.jpg
    247.2 KB · Visningar: 186
  • IMAG0781.jpg
    IMAG0781.jpg
    243.5 KB · Visningar: 217
Last edited:

McBain

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Malmö
Hoj
Japansk Dieselraket DeluXE 2000
Slang

Vill bara påpeka att slang köps på Hydab Scandinavia AB i Halmstad. Där är dem inte bara trevliga utan även väldigt kunniga :tummenupp

035-172280
www.hydab.se

Mvh
McBain
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Men då finns det åtminstone ett alternativ. Nu verkar det dock som att det har löst sig ändå men tack för tipsen:tummenupp



Kanon:tummenupp

Påväg med posten är även min ECU och Display ifrån MCX som ännu en gång glappar och inte fungerar. Verkar vara otroligt dåliga kontakter men Marklund skulle ta sig en titt på det.

Tråkigt att det inte fungerar som tänkt, tredje gången gillt?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vill bara påpeka att slang köps på Hydab Scandinavia AB i Halmstad. Där är dem inte bara trevliga utan även väldigt kunniga :tummenupp

035-172280
www.hydab.se

Mvh
McBain

Du jobbar där eller?

Tråkigt att det inte fungerar som tänkt, tredje gången gillt?

Jo jag hoppas ju så.


---------------------------------
Sen så blev jag så himlans avundsjuk på peterpains digitala momentnyckel :tungan så idag köpte jag en sats då min gamla momentnyckel var skrot (som uppmärksammades tidigare då topplocksbulten gick av)
 

Bifogat

  • IMAG0782.jpg
    IMAG0782.jpg
    241.7 KB · Visningar: 186

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag blev det en uppdatering i garaget för att stilla körsuget lite:banana Yzf750R
 

Bifogat

  • IMAG0786.jpg
    IMAG0786.jpg
    271.9 KB · Visningar: 315
  • IMAG0787.jpg
    IMAG0787.jpg
    257.8 KB · Visningar: 221
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top