Är den den rätta slangen eller
Om den inte kostar apa så kan vi väll gå ihop och köpa en rulle då. Annars har jag en dunlophiflex återförsäljare ganska nära där jag bor så skulle kanske kunna börja med att höra om dom har hemma?
Jag har nu läst att dom vanligast slangarna består av NBR (Nitrilgummi) på insidan men inte utsidan. När man monterar och sölar förstör man antagligen ytterhöljet som gör slangen sådär sliskig.
1432-10 står det
"Yttertub: Olje- och bensinbeständigt gummi"
"Innertub: Nitril (NBR)"
Så det kan nog vara vilket skit som helst på utsidan när dom inte specar det.
1432-10 gick visst att få som som grön (inriktat mig på grön slang nu) om man tar bort S i beställnings-nr.
Den gröna slangen du hänvisar till är ju oljebeständig på både ut och insidan.
Som dessa:
http://www.hrmarin.se/bransleslang-iso7840-p-557.html?cPath=157_158
Eller hydroscands 1432-30 (dock stor ytterdiam) ID 8mm ->YD 18mm
http://tillbehor.bildelskatalogen.se/(S(iozrwj45knovmg551uxoyz55))/Article.aspx?aID=2317&cID=767
Nitrilgummi (NBR) -35°C +100°C
Den mest utmärkande egenskapen är oljebeständigheten, men även mot bensin och lösningsmedel. Oljebeständighet ökar med ökande akrylnitrilhalt men på bekostnad av en ökad köldförstyvnad. Dålig ozon- och väderbeständighet. Nitrilgummi är den mest vanliga gummit i våra slangar idag. Nitril är bl.a standardmaterial i O-ringar samt packningar.
+ Hög bensin/oljeresistens, god kemikalieresistens.
- Låg väder/ozon beständighet
Kloroprengummi (CR)
CR är ett syntetgummi introducerat av Du Pont1931 kallat duprene, vilket senare har ändrats till neoprene. Det är ett kloroprengummimaterial. Du Pont har lyckats så bra i sin marknadsföring att neoprene har blivit ett synonym till till kloroprene. CR har bra värmeegenskaper, värdebeständighet, nötningsegenskaper och är oljebeständigt.
+ God väder och ozonbeständighet. God oljeresistens.
+ God värmeresistens
- Måttlig bensinresistens
Tänk vad mycket konstigt man skall få lära sig bara för att kunna montera ett liten stress-snurra.
Edit: Såg att slagen jag monterat på hojen ifrån hydroscand inte var 1432-10. Tog en av bitarna och la den i bensin i 12h (den har nu helt släppt mellan inner/ytterhölje) På slangen står det "Made in USA Fuel line 8mm". Bifogar bild på hur den ser ut idag.