Mr Helmut´s Turbo Fz1

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Läser allt du skriver men har bara inget vettigt att skriva förutom att det ser bra ut, väldigt bra!!!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Skönt att bli lite ryggdunkad :) Värstingförkylning men tycker det är värdelöst att typ ligga i soffan så ikväll tog jag mig bort till garaget igen.

Gjorde ett test i ett 2" avgasrör ifrån biltema för att se hur det skulle se ut. (lite billigare än att göra fel i aluminium-röret)

Efter lite kapande och bankande. Inte bara bankande på röret utan jag tabbade mig och dunkade även röret i ansiktet allt vad jag kunde så nu har jag en svullen blodig näsa....
IMAG0851.jpg

Tanken är att gå över kylet där om jag inte skall använda Marklundgaveln jag fick av Andersson. Men fördelen vore att jag inte "breddar" hojen utan den ser orginal ut.
IMAG0854.jpg

Proportionerna är fel på bilden men denna gavel räcker inte in till IC för att kylar-gaveln är för djup. Skall denna användas skall jag göra en box för att göra gaveln djupare.
IMAG0857.jpg

Detta lär bli tight:va
IMAG0860.jpg

Kom äntligen på hur dislpayen skulle fästas. Nu skall flärparna bara fräsas ned så kanterna blir raka och fina på botten till displayen.
IMAG0848.jpg

Är detta en bra eller dålig lösning tror ni? Jag tycker att det är helt omöjligt att plenumet skulle kunna ta sig någonstans:va Om man tänker att det skulle kantra sig ur insugningsgummina måste den ju dra med sig min yyyyber stenhårda slang som går fram till intercoolern.
IMAG0849.jpg

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vart har du fäst banden under själva plenumet?

Bak så sitter dom i ett L-format järn som är svetsat i ramen (orginal) i den korta biten av L har jag ett hål som jag fäst en ögelskruv i. Sen är spännbandet trätt igenom öglan och upp tillbaka.
Framtill är ju runt tvästaget i ramen. Jag tycker ju detta skulle vara starkare än dom öronen ni har svetsade på plenumena men å andra sidan bli ju erat sätt att fästa plenumet mer "utan flex" eftersom ni saknar banden. + att ni helförsäkrar er om kantring.

Jag unviker ju svetsning så långt jag kan eftersom jag inte känner någon i närheten som kan och jag tyckte detta såg ut att kunna bli riktigt bra.

Men det kan ju alltid vara något man missat:va

edit: la upp en tydligare bild

Bifogat

• IMAG0844.jpg
    IMAG0844.jpg
    241.7 KB · Visningar: 226
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det där borde fungera utan problem, speciellt om du säger att laddtrycksslangen är styv då kan inte boxen kantra heller.
Den får ganska mycket stöd av slangarna ner till spjällhuset också, om jag demonterar mina stag till plenumet orkar jag inte dra lös plenumet för hand... Så det nyper ganska bra.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu är även envägskonversation slut, radiotystnad

Sommaren är snart slut:wiggle

Nej då det är lååångt kvar. Denna vecka räknar jag med att göra många timmar om dagen i garaget så nu ska det göras lite framsteg.

Idag lossnade min tidigare flaskhals. Det är väldigt skönt att ha blivit av med glappet.
IMAG0924.jpg

För att kompensera min mycket korta tur så dog 5ans växel på bilen idag:huvet

Innan det hann jag köpa en hjälm som passade sportåkandet och den svarta hojen lite bättre än crosshjälmen.
IMAG0906.jpg

I morgon skall jag göra gavlarna i alu :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har en undran. Ni som har returpump hur funkar det där hojen stått ett tag?

Min bolmar vid uppstart eller inte bara bolmar utan det rinner mer olja ur avgashuset. Vad kan vara fel? Måste jag ha en strypning innan turbon eller hur var det?

Aluminiumröret med 3mm godstjocklek var inte att leka med. Klarade inte av att fläka ut det utan att banka sönder det så skall se om jag kan ta hjälp av en bockningsmaskin på någe vis:va

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur mycket rymmer returoljekärlet? gammrävarna förespråkar minst 0.5l

mitsu aggen kräver ingen strypning för det redan inbyggt i lagerhusen.

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk

Kan bara svara för mig själv, men utan strypning så kom det olja ut i luftfiltret ( AN6) som matning. Efter att peter p svarvade en strypning så var turbon tät som en grodröv

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Inte 0,5 L :confused: 0,75dl rymmer mitt kärl under turbon.

Kan bara svara för mig själv, men utan strypning så kom det olja ut i luftfiltret ( AN6) som matning. Efter att peter p svarvade en strypning så var turbon tät som en grodröv

Den styrpningen var hur liten då? Den monterade du under banjobulten på inloppet till turbon?

-------------------
Bjuder på ett fint kort ja tog ikväll påväg hem ifrån garaget. Hittade en ny väg :)

Bifogat

• tur.jpg
    tur.jpg
    142.2 KB · Visningar: 150

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Inte 0,5 L :confused: 0,75dl rymmer mitt kärl under turbon.

Den styrpningen var hur liten då? Den monterade du under banjobulten på inloppet till turbon?

-------------------
Bjuder på ett fint kort ja tog ikväll påväg hem ifrån garaget. Hittade en ny väg :)

hej
vi körde med an 6 inlopp på turbon och i det inloppet så svarvade jag en plugg som passade exakkt i som sen borrades till 2,5 mm.an6 har ett stop i botten så att inte reducering ramlar ner i turbon.

catchtanken jag har är på 0,5 liter

mvh peter

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hej
vi körde med an 6 inlopp på turbon och i det inloppet så svarvade jag en plugg som passade exakkt i som sen borrades till 2,5 mm.an6 har ett stop i botten så att inte reducering ramlar ner i turbon.

catchtanken jag har är på 0,5 liter

mvh peter

Strypningen kanske är vad som saknas i sånt fall. Jag har betydligt grövre fram till turbon än 2,5mm.

Men volymen får jag nog undersöka lite. Jag kan öka min något genom att bara korta banjobulten som sticker in i lådan undertill.

Tänker högt:
Men man borde ju kunna göra ett test. Starta -> bygga upp oljetryck -> låta oljan rinna ut i en bunke -> stänga av -> se mängden olja som rinner ur efter avstängning. För under drift skall ju egentligen inte bunken behövas förutom till avluftningen så returpumpen inte suger ur turbon. För jag har för mig att någon tidigare viskat att 0,5dl - > 1 dl skall räcka.

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Strypningen kanske är vad som saknas i sånt fall. Jag har betydligt grövre fram till turbon än 2,5mm.

Men volymen får jag nog undersöka lite. Jag kan öka min något genom att bara korta banjobulten som sticker in i lådan undertill.

Tänker högt:
Men man borde ju kunna göra ett test. Starta -> bygga upp oljetryck -> låta oljan rinna ut i en bunke -> stänga av -> se mängden olja som rinner ur efter avstängning. För under drift skall ju egentligen inte bunken behövas förutom till avluftningen så returpumpen inte suger ur turbon. För jag har för mig att någon tidigare viskat att 0,5dl - > 1 dl skall räcka.

hej
jag hade ju oxå problem med min gamla gsxr 1100 den rök o hade sig om du orkar så kolla min gamla tråd där har jag lagt in en film på hur pumpen suger vid olika tillfällen :tummenupp

hittade den nuuuuuuu http://www.youtube.com/watch?v=0bLx-tUqpoQ&feature=player_embedded

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hej
jag hade ju oxå problem med min gamla gsxr 1100 den rök o hade sig om du orkar så kolla min gamla tråd där har jag lagt in en film på hur pumpen suger vid olika tillfällen :tummenupp

hum. Ja detta får jag nog upp å kolla på:näsblod Sitter på jöbbe så kan inte höra din motor yla.

Igår var det svårt å få till det i garaget eftersom det var så jävla tungt med den godstjockleken.
IMAG0931.jpg

Men idag kom ja på ett sätt
IMAG0938.jpg

Fixar till radien lite
IMAG0939.jpg

Yes baby
IMAG0940.jpg

Ska åka 8 mil för å hämta andra röret sen blir det samma veva med de andra röret i morgon.:näsblod Sen snedkapning m.m.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Plockade av turbon och såg att det mycket riktigt var en strypning där.

Men kom på det att även om det sitter en strypning där så har ju en strypning under en kort sträcka lite effekt, så genom att tillsätta en längre sträcka med en mindre diameter kommer maximala volymen olja som kan flöda att minska. Så skall göra en 9mm lång strypning med en håldiam på 2,5mm som jag placerar under banjobulten i hålet på bilden (inloppet på turbon).

Skrik ni som vet om iden är dum.

Bifogat

• IMAG0941.jpg
    IMAG0941.jpg
    243.5 KB · Visningar: 83
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...