Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Plockade av turbon och såg att det mycket riktigt var en strypning där.

Men kom på det att även om det sitter en strypning där så har ju en strypning under en kort sträcka lite effekt, så genom att tillsätta en längre sträcka med en mindre diameter kommer maximala volymen olja som kan flöda att minska. Så skall göra en 9mm lång strypning med en håldiam på 2,5mm som jag placerar under banjobulten i hålet på bilden (inloppet på turbon).

Skrik ni som vet om iden är dum.

Bara lite svammel, något jag lärt mig under mina år i hydralikbranschen "oljan tar alltid den lättaste vägen"

Dvs där det är minst mottryck där vill oljan gå

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Plockade av turbon och såg att det mycket riktigt var en strypning där.

Men kom på det att även om det sitter en strypning där så har ju en strypning under en kort sträcka lite effekt, så genom att tillsätta en längre sträcka med en mindre diameter kommer maximala volymen olja som kan flöda att minska. Så skall göra en 9mm lång strypning med en håldiam på 2,5mm som jag placerar under banjobulten i hålet på bilden (inloppet på turbon).

Skrik ni som vet om iden är dum.

Om du tittar riktigt noga så ser du att det gär ytterligare ett smörjhål borrat snett bort mot kompressordelen till. Se nu till att inte blocka för det om du nu vill stoppa i en strypning till.

Personligen tror jag att du har något annat som strular. tex dålig catchtank ventilation eller nåt.
mitsuna ska inte behöva strypning för att funka. De är strypta så det räcker.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bara lite svammel, något jag lärt mig under mina år i hydralikbranschen "oljan tar alltid den lättaste vägen"

Dvs där det är minst mottryck där vill oljan gå

Svammel kan vara bra det med:tummenupp

Om du tittar riktigt noga så ser du att det gär ytterligare ett smörjhål borrat snett bort mot kompressordelen till. Se nu till att inte blocka för det om du nu vill stoppa i en strypning till.

Personligen tror jag att du har något annat som strular. tex dålig catchtank ventilation eller nåt.
mitsuna ska inte behöva strypning för att funka. De är strypta så det räcker.

Med turbon i ena handen och slangar i andra så kollade jag tydligen inte tillräckligt noga. Bra att du sa det med det sneborrade hålet:tummenupp. Skall ta mig en koll på det då. Men jag tror nog du kan ha rätt att något annat är kajko men jag är till 99% säker på att Marklund sagt att 0,5dl behållare under turbon räcker.

Även om det skvimpar över lite en gång för PeterP så ska det ju inte finnas överkapacitet på tillflödet under längre perioder så pumpen borde dränera. Den andra aspekten är ju i avstängningmomentet då oljan fortsätter att rinna men inte pumpen snurrar. Inte kan ju en halvt mjölkpaket olja rinna ur. Jag förstår inte.

Men att min ventilation är dålig kommer jag ihåg nu när du säger det Ellfors. Skall ordna det i morgon och prova igen.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Då är jag o marklund överens. jag skrev ju minst 0.5l o du hade .75l så den biten kan vi släppa nu.

peterp hade inga problem med oljan på sin biltema mitsu, det var först med kkk 27hybriden aka mcx550 som strypningen blev aktuell.

jag körde problemfritt med oljan på mitt mitsu agg. men testade med strypning när jag bytte till kkk24:an. men mitt problem var dålig kapacitet på returpumpen vilket gjorde att den inte riktigt hängde med på full mutter. det avhjälptes med att catchventen leddes in i ventilkåpan. Det gör även gött för oljetrycket på kkk aggen med strypning för de har så stora inlopp i lagerdelarna

DesMonster

SDK Socio #2925
Gick med
18 Sep 2008
Hoj
Monster S4R -08
Tjena Alex

Mycket fint bygge, imponerad av det fina hantverket. Gillar 750:n också :tummenupp.

Hoppas du trivs i Dalarna och med nya jobbet.

Hälsningar från f.d. garagegrannen i Värmland.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Då är jag o marklund överens. jag skrev ju minst 0.5l o du hade .75l så den biten kan vi släppa nu.

peterp hade inga problem med oljan på sin biltema mitsu, det var först med kkk 27hybriden aka mcx550 som strypningen blev aktuell.

jag körde problemfritt med oljan på mitt mitsu agg. men testade med strypning när jag bytte till kkk24:an. men mitt problem var dålig kapacitet på returpumpen vilket gjorde att den inte riktigt hängde med på full mutter. det avhjälptes med att catchventen leddes in i ventilkåpan. Det gör även gött för oljetrycket på kkk aggen med strypning för de har så stora inlopp i lagerdelarna

1l = 10dl
0,5l = 5dl <- skriver ni att man ska ha
0,05l=0,5dl <- Har jag (eller egentligen 0,75dl)

Men jag tror ni menar den volymen som jag har.

Nu har jag lite att förbättra. Tack Elffors.

Tjena Alex

Mycket fint bygge, imponerad av det fina hantverket. Gillar 750:n också :tummenupp.

Hoppas du trivs i Dalarna och med nya jobbet.

Hälsningar från f.d. garagegrannen i Värmland.

Nemen tjenare, det var ett tag sen.

Beröm är alltid kul att få:Bugar

Jo då trivs fin fint här uppe:tummenupp

Hoppas allt är bra med dig och du åker mycket bana med finhojen.

Last edited:

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
1l = 10dl
0,5l = 5dl <- skriver ni att man ska ha
0,05l=0,5dl <- Har jag (eller egentligen 0,75dl)

Men jag tror ni menar den volymen som jag har.

Nu har jag lite att förbättra. Tack Elffors.

Nemen tjenare, det var ett tag sen.

Beröm är alltid kul att få:Bugar

Jo då trivs fin fint här uppe:tummenupp

Hoppas allt är bra med dig och du åker mycket bana med finhojen.

Ajdå, massuppfittning från min sida. läste slarvigt och utgick från att vi snackade liter båda 2.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Mycket snyggt bygge :tummenupp

I catchtankmätartävlingen slänger jag in info om min som är på 0,7 dl och har avluftningsrör med 8 mm inner.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mycket snyggt bygge :tummenupp

I catchtankmätartävlingen slänger jag in info om min som är på 0,7 dl och har avluftningsrör med 8 mm inner.

Kul att höra och bra att veta:tummenupp

----------------------------------------------
Gjort framsteg med gavlarna :)

Fick pressa upp lite igen när jag snedkapat
IMAG0942.jpg

Ena helt färdig. Det allra sista om det skall in lite närmare IC:n lämnar jag åt svetsaren och hans finkänsla. Snedkapade ju röret nu men gjorde det också på två håll så gaveln vinklar ut ifrån kylet för att inte ta i den där jäkla kanten. Så får man se hur lättsvetsat det är, vill minnas att PeterP skrivit att intercoolern inte är det enklaste att svetsa i.
IMAG0943.jpg

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tänk på att du bör svetsa om kompressorutloppet ( ympa dit 90 graders böj)

För att slippa konstiga rördragningar på den sidan

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tänk på att du bör svetsa om kompressorutloppet ( ympa dit 90 graders böj)

För att slippa konstiga rördragningar på den sidan

Jag har inte passat in det supernoga ännu men funderar om det inte borde funka med en 45 graders på utloppet och en 45 graders på gaveln samt en bit raksträcka. Brukar du alltid fräsa av utloppet på turbon och sänka ned en böj eller?
--------------------------------------------
Nu är gavlarna polerade och oljelådans anslutningar förbättrade. Imponerad av flänstätningen jag använder i botten av lådan. Var ganska svårt att få av locket för att det satt så ordentligt.
--------------------------------------------
Har påbörjat avgassystemet idag också. Men avbröt när jag började känna mig lite osäker för att åka hem och kolla på lite bilder på hur andra gjort med 90 gradersböjen ut ur turbon.

IMAG0948.jpg

Tänkte jag skulle reducera det vänstra röret och sen kapa av på böjen på ena sidan för att minska den "raka" delen samt snedkapa lite för att få något mer än 90 grader. Tips?
IMAG0951.jpg

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fortsatte kapandet och filandet idag. Kapa lite där, de flyttar sig där, fixa där det flyttar sig där.

Har en skarv (den efter kröken) som ja inte vet vad som blivit tokigt med men tror jag är nöjd.

IMAG0954.jpg

IMAG0955.jpg

IMAG0958.jpg

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jäklarns så fint, stormsteg i rätt riktning!
Det närmar sig turbovissel! :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad kommer hk gissningsvis att hamna på vid behaglig körning?

I mina drömmar står det 230-250 hästar på pappret när den kommer ut ifrån bänkrummet. Jag har ju sen en elstyrd ventil som går att koppla in för att kunna justera så man kan få mindre hästar på exempelvis lägre växlar men just nu sitter den inte monterad (för att inte göra det mer komplicerat än nödvändigt till en början).

---------------------------------------------------------
Känns som att kopplingen kommer slira. Hittade hårdare fjädrar, är det något som någon rekomenderar?
http://www.bigccracing.com/shop/product.asp?idproduct=49&source=thumb
image291_big.jpg

Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
måste bara säga att det ser verkligen bra ut det du gör:tummenupp
till nästa bygge måste du köpa en egen tig svets o börja steka dina egna grejjer

mvh

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hej
måste bara säga att det ser verkligen bra ut det du gör:tummenupp
till nästa bygge måste du köpa en egen tig svets o börja steka dina egna grejjer

mvh

Kul att höra att du tycker det :) Jo det hade varit roligt att ha en TIG-svets. Har provat det lite och det är ju väldigt kul.

Hade varit bra att finna något i Borlänge Falun trakten som kan svetsa aluminium. Finns det någon här tro?

--------------------------------------------------------------

Fick hjälp å helsvetsa röret i fredags på en svetsfirma. Sen blev det en lätt polering (och ojämn än så länge)
IMAG0962.jpg

IMAG0964.jpg

På plats (utan lambda i för att härda avgaspastan innan montage så den inte dör)
IMAG0967.jpg

IMAG0969.jpg

Bernett kopplingsfjädrarna som jag tänkt köpa byttes ut mot några som Touringbutiken hade (+15% i fjäderstyrka)) för att sponsra en lokal firma
IMAG0971.jpg

Tycker de låter så jävla gött
[YOUTUBE-ID]G4joaxqS6aY[/YOUTUBE-ID]

Byta slangen i tanken
Löda och flytta sladden på spridaren (displayen visar 44.000rpm)
Svetsa gavlar i alu och passa in (svetsare sökes)
Svetsa lite där jag pressat upp slutröret (läcker)

Provköra
Boka bänkning

Sen ska det väll vara klar:va vad kan gå fel ???:tungan

Men mest jobb i helgen blev gjort här :)
IMAG0982.jpg

Last edited:

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Kolla med Peter på Isakssons han e ju en hejare på Alusvetsning eller nån av de andra gubbsen.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha