Mr Helmut´s Turbo Fz1

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Helmuts hoj

ser ju bra ut de där men tankstaget kan du gott tunna ur lite ( för viktens skull)

Grattis till ett kalas projekt, lustigt när man har samma intressen, det känns som vi är jämngamla (Helmut), trotts att jag är nästan tre gånger din ålder....
Första gången jag åkte potent turbohoj kändes det exakt som 1966 när jag åkte rödmyra första gången (3,5hk) armarna bara förlängdes i axet eller Yamaha xjs 125 uj uj..

Nu är jag Farfar o Morfar och suktar efter 400+, tur att man är frisk eller hur!!

Mvh Pelle
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ser ju bra ut de där men tankstaget kan du gott tunna ur lite ( för viktens skull)

haha

Grattis till ett kalas projekt, lustigt när man har samma intressen, det känns som vi är jämngamla (Helmut), trotts att jag är nästan tre gånger din ålder....
Första gången jag åkte potent turbohoj kändes det exakt som 1966 när jag åkte rödmyra första gången (3,5hk) armarna bara förlängdes i axet eller Yamaha xjs 125 uj uj..

Nu är jag Farfar o Morfar och suktar efter 400+, tur att man är frisk eller hur!!

Mvh Pelle

Rödmyra var faktiskt också första hojen jag körde. Den högra där har jag gjort i ordning lite med nya gummidetaljer m.m. och den vänstra står fortfarande och väntar :) (men den vet jag inte om det kommer gå att få in i registret)

Men Fazern kommer nog bli lite annorlunda hoppas jag :) Men även om man vänjer sig kan jag inte förstå hur du kan vilja ha mer när du redan har 350-400 bakhjulshästar:näsblod
 

Bifogat

  • IMG_3499.jpg
    IMG_3499.jpg
    237.8 KB · Visningar: 185
Last edited:

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Mer effekt !

haha



Rödmyra var faktiskt också första hojen jag körde. Den högra där har jag gjort i ordning lite med nya gummidetaljer m.m. och den vänstra står fortfarande och väntar :) (men den vet jag inte om det kommer gå att få in i registret)

Men Fazern kommer nog bli lite annorlunda hoppas jag :) Men även om man vänjer sig kan jag inte förstå hur du kan vilja ha mer när du redan har 350-400 bakhjulshästar:näsblod

:banana Njae Öööh vill inte alla de eh :D skämt och sidor, jag gillar att bygga och se hur lång man kan nå, för min del vill jag komma över 500 för att sedan ha en hoj som man sällan belastar fullt ut, förhoppningsvis håller den också om man gör rätt.
Vi får se om du får bacillen :yoparty

Mvh Pelle :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Såhär ser det ut just nu när jag kopplar upp mig mot hojen.
Untitled.jpg


Extrasprutet styrs av RPM signal, Atmosfärstryck, Tryck under spjäll.

Laddstyrningen kan styras av växelgivare eller TPS

Jag tror inte att jag har växelgivare och i instruktionen till boxen stod det att den skulle in på TPS:en. Men när jag kopplat in det så visar den 12% =(0%) och 78% = (100%).

Så nu har man provat på alla sätt och vis för att nollställa men tydligen så går det inte.

Svaret blev (vilket ju faktiskt är sant):
Vi har aldrig provat nollställa TPS:en, utan accepterat de värden den visar.Man vet ju i alla fall att t.ex 75% är full gas som i ditt fall.

Men jag kan inte förstår hur TPS signalen kunde vara ett lämpligt sätt att styra laddtryck, kanske var det tänkt för snöskoter. Till vintern kanske man skulle kunna få laddtryck att bli en funktion av hastigehet istället. Tex 0% upp till 50km/h och sen 50% till 75km/h sen 100% till vad den ger.

Mappen styrs av tryck och RPM så den fungerar ju felfritt oavsett. Tills vidare har jag klippt av kablarna till Laddstyrningen och fyllt i 100% i alla rutor för laddstyrningen i mjukvaran så den absolut inte ska kunna ställa till något.

Vidare är den enda saken jag är nervös för om jag fått bort störningen till displayen som gjorde att den visade 44000rpm (på tomgång) sist jag provade. Men jag har inte hittat någon inställning för att justera antalet pulser/rpm ifall att det inte bara var en störning. För om jag skulle köra waste spark eller sekventiell insprutning så får jag ju olika många signaler på spridarna:va.

Anteckningar till näste:
1. Gör ändring - > tryck Alt+b (bränna ned till ECU) - > stäng av -> starta
2. Öka bränsle i mappen - > Q
3. Minska bränsle i mappen -> W
4. För att kontrollera om extrasprutet fungerar, starta hojen - > ta en kompressorslang -> Sätt tryck mot mapsensorn på boxen -> motorn bör ge antydan till att dö eller dö pga för mycket bränsle.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Störigt problem, hjälp

brrrrrr schhiiiiiiiiii pchi lät det idag :D:tummenupp:tummenupp

uppladda.jpg


Inte gasat kraftigt men testat lite, laddet verkar komma runt 3500-4000. Hade ju tänkt slänga i nya fjädrarna idag men dom kom inte idag så orkade inte vänta utan satte ihop det.

Mitt problem med varvtal kvarstår. Man ska koppla in sig på en spridare och det har jag gjort nr 29,cyl 3, blå-svart. Jag har provat att leda om den sladden ifrån alla andra också men den fortsätter att visa 47000rpm. Gasar jag så kan den till och med gå ned i varv enligt displayen. Kan kännas lite mer logiskt att ta ut varvtal ifrån tändningen men det står då injector i manualen.

Sitter här i garaget och vet inte vad jag ska göra :va

Spridarf%2525C3%2525A4rger.jpg
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
såna problem som u har är så jävla störiga och så kan man inte bara låte det vara heller utan det bara skaaaa fixas:tummenupp

tyvärr kan jag ju inte hjälpa dig men du löser detta snart
håller tummarna för ditt fina bygge

mvh
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Prova med en diod i serie på signalen, testa på båda hållen och se vad som funkar. Du kan inte sabba nått så prova på du ;)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Välkommen till insprutningsträskets glada problematik

Du har väl inte buntat ihop för många kablar och för snyggt intill andra kablar

Det brukar dom inte gilla dom där megaskutt prylarna

Pc5 får du hålla långt ifrån
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
brrrrrr schhiiiiiiiiii pchi lät det idag :D:tummenupp:tummenupp

uppladda.jpg


Inte gasat kraftigt men testat lite, laddet verkar komma runt 3500-4000. Hade ju tänkt slänga i nya fjädrarna idag men dom kom inte idag så orkade inte vänta utan satte ihop det.

Mitt problem med varvtal kvarstår. Man ska koppla in sig på en spridare och det har jag gjort nr 29,cyl 3, blå-svart. Jag har provat att leda om den sladden ifrån alla andra också men den fortsätter att visa 47000rpm. Gasar jag så kan den till och med gå ned i varv enligt displayen. Kan kännas lite mer logiskt att ta ut varvtal ifrån tändningen men det står då injector i manualen.

Sitter här i garaget och vet inte vad jag ska göra :va

Spridarf%2525C3%2525A4rger.jpg

Jasså, det räckte inte med turbo, du kör med gas också :)
Kul att du fått snurr på hojen, ser fram i mot bänkning.....
Hoppas du löser det digitala.....
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Prova med en diod i serie på signalen, testa på båda hållen och se vad som funkar. Du kan inte sabba nått så prova på du ;)

Skall testas om Marklund inte svarar mig något smart under morgondagen.

Välkommen till insprutningsträskets glada problematik

Du har väl inte buntat ihop för många kablar och för snyggt intill andra kablar

Det brukar dom inte gilla dom där megaskutt prylarna

Pc5 får du hålla långt ifrån

Nja, jag har ju haft det med mig som du sa tidigt att dom stör varandra så PC5an sitter ju där bak och kablarna går fram till vänster sida om plenumet. Så sitter MCX boxen fram till höger och denna kabel går på höger sida till mitten av plenumet. Orginal ECU sitter ju ca 10cm ifrån MCX boxen. Kabeln satt samman med dom andra kablarna ifrån MCX boxen men jag tog också isär och drog den för sig själv över plenumet för att ta bort eventuella störningar men det ändra precis inget.

MEN, PC5an ligger ju i kontakt med spridarna men inte tändningen. Borde det inte gå på ett ut att koppla in sig på signalkabeln till tändhatten/tändsteget. Dom ska ju skicka signal lika ofta.

Jasså, det räckte inte med turbo, du kör med gas också :)
Kul att du fått snurr på hojen, ser fram i mot bänkning.....

Nemen tjenare, har du kommit hit igen. Hur går det med din projekt inför vintern då? Jag tycker allt är kul, det var riktigt häftigt att höra när den spolade upp och sen när man kunde åka och dumpa.:tuttar

Tänkte du menar nog kompressorslangen, men såg brandsläckaren på bilden nu :) Tyckte det kändes säkrast att ha den med idag.


Injector pulswidth är också död men det kanske den ska vara :va Bifogar bilden för att visa att motorn pallar 47000rpm
 

Bifogat

  • Untitled2.jpg
    Untitled2.jpg
    188.8 KB · Visningar: 133
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kul att det börjar röra på sig, dock trist med insprutnings problemen.
Jag har själv buntat ihop alla kablar i originalhärvan "snyggt" och prydligt på min moppe, och där får jag inga konstiga varvtal... :näsblod
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kul att det börjar röra på sig, dock trist med insprutnings problemen.
Jag har själv buntat ihop alla kablar i originalhärvan "snyggt" och prydligt på min moppe, och där får jag inga konstiga varvtal... :näsblod

Skulle ju kunna prova att ta ur powercommandern också ( de har väll inte du någon?) . Menar bara för att se.

Tänker högt igen:
Tror ja gjorde en tankevurpa förut( gällande att ta signal från tändningen) . Eftersom den sprutar in soppan på signal av spridaren kanske den öppnar injektorerna vid rätt tillfälle, eller skulle det inte spela någon roll att spruta in soppan när ventiler är stängd och den håller på att tända. Menar med tanke på att den har högt varv och det tar en stund för bränslet att ta sig ned. Om sprutet visste vilken injektor och tändföljd motorn har så borde ju sprutet kunna köra sekventiellt och inte öppna alla på begäran av en signal.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Min bäste Helmuth,

När jag kopplade in min (billiga) bredbandslambda stötte jag på bekymmer att tappa varvtalet från injektorerna, det blev helknasiga värden. Lösningen fick bli att koppla in sig på ECU - tändspole och störa av signalen med ett enkelt bandpassfilter, något som dyrare loggutrustningar tydligen redan har på ingången. Jag vet att samma lösningar tillgrips på enklare Innovative-prylar.

Så Du kanske skulle prova med tändpuls trots allt?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Skulle ju kunna prova att ta ur powercommandern också ( de har väll inte du någon?) . Menar bara för att se.

Tänker högt igen:
Tror ja gjorde en tankevurpa förut( gällande att ta signal från tändningen) . Eftersom den sprutar in soppan på signal av spridaren kanske den öppnar injektorerna vid rätt tillfälle, eller skulle det inte spela någon roll att spruta in soppan när ventiler är stängd och den håller på att tända. Menar med tanke på att den har högt varv och det tar en stund för bränslet att ta sig ned. Om sprutet visste vilken injektor och tändföljd motorn har så borde ju sprutet kunna köra sekventiellt och inte öppna alla på begäran av en signal.
Jo jag har en pc3a, om jag inte kommer ihåg helt galet så skulle man väll koppla in sig på - vid spridaren och inte +. Men det har du säkert redan gjort?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Lågpassfilter

Du kanske redan vet det men lågpassfilter gör man enkelt själv med komponenter för några kronor.
T.ex. pulser man plockar upp från tändspolar ser inte roliga ut.
För att lugna ner tillbehörsvarvräknare med exremt högohmiga (känslig) ingångar kan man t.ex. göra så här:
1) Köp ett motstånd 100kOhm + en kondensator 10nF.
2) Koppla motståndet i serie med varvräknaringången.
3) Koppla kondensatorn mellan varvräknaringången och jord (efter motståndet från CDI-boxen sett dvs pulsen skall först passera motståndet innan konensatorn dyker upp).

Lösningen brukar gå att applicera på (nästan) vilken störig signal som helst. Labba lite med värdena för att få rätt tidskonstant.

Grundformeln är T = C * R där C = capacitans, R = resistans och T = tidskonstant.

R=100k , C=10nF ger en tidskonstant T på 1ms.

/Ingvar
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Heeeeelt sjukt, satan vad den går :D trean eller fyrans växel vi 100 och när laddet slog in kändes de som om ja skulle åka av:D :D . (utan powercommande)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Välkommen i klubben, den sugade känslan och armarna som blir 2dm längre är oslagbart:banana

Jo det ska bli fränt när man vant sig lite och litar lite mer på den.

film or it dident happend ;)

hehe, har kollat på kamera med ekonomin har nått en ny djupare botten så annat får gå före.

---------------------------------------------------

Idag fortsatte felsökningen.
1 Började med en diod i serie med signalkabeln. Ena hållet visade displayen som vanligt och åt andra hållet visade den inget.
2. Provade att lägga mig på den andra kabeln som gick till spridaren (MCX tyckte så) men då visade den inget
3. Provade signalkabeln på den och den visade lika fel som den gjorde på den andra spridaren.
4. Provade att byta jordpunkt eftersom boxarna jordas på samma punkt (batteriet) men ingen skillnad
5. Kopplade helt bort Powecommander och då funkade det direkt.

Så lät det vara och tog en tur utan den. Satan i gatan. Inte vågat fullt och tror det var bra för trycket verkar stiga ordentligt.

Blev nervös när den smällde upp framhjulet vid 120km/h så slog tvärt av och då dunkade framhjulet i intercoolern. Ska nog försöka få till en såndär modd på IC som peterpain gjort (intryckt i mitten) och skicka i kraftigare fjädrar i gaffeln samt tvinga in kylet i nedkant.

Så undrar om man kan isolera kablarna eller om ja ska försöka få till ett störningsfilter för att kunna få tillbaka PC5an.


0,7bar vid 6800rpm fick mig att bli nervös (loggningen verkar bra)
Loggning%2525202011-08-11%252520f%2525C3%2525B6rsta%252520rundan.jpg


IMAG1237.jpg


IMAG1243.jpg


IMAG1240.jpg
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du ska naturligtvis ta signalen INNAN pc 5an

Det vill säga signalen från orginal ecu , Efter den gått igenom Pc5an så kan det mycket väl ligga störningar som megaskutten uppfattar som varsignal
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top