Mr Helmut´s Turbo Fz1

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Underbart vackert bygge!

Jag sitter själv i tankarna att turbokonvertera en FZ1, men jag ser nog att det är ett aningen för stort projekt.
Jag får lägga ett bud på din när du tröttnat på den. :)

Har du klarat av att hålla dig till budgeten eller har det spårat ur helt? Vet du hur mycket du har lagt hittills?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Underbart vackert bygge!

Jag sitter själv i tankarna att turbokonvertera en FZ1, men jag ser nog att det är ett aningen för stort projekt.
Jag får lägga ett bud på din när du tröttnat på den. :)

Har du klarat av att hålla dig till budgeten eller har det spårat ur helt? Vet du hur mycket du har lagt hittills?

Tackar. Jo det är ett väldigt stort projekt faktiskt. Idag blev det 7,5h på jobbet och 7h i garaget :) Statistiskt så brukar jag tröttna efter 2 år men vi får se denna gång:tungan

Budgeten jag skissade på i början var om jag skulle kört ett eftermarknadssprut. Det gjorde jag inte. Sen finns det inte med en uppsjö med saker (småsaker som blir dyra) så den budgeten är sprängd. Men jag räknar inte utan det får kosta för det är väldigt kul, det jag tycker är allra roligast att hålla på med.

---------------------------------------------------------
I helgen gjorde jag ett studiebesök hos TurboAndersson, var väldigt kul att få lite tips och få se lite effektstarkare hojar :) Detta gjorde också att jag blev väldigt mycket mer sugen på att bänka.

Idag kopplade jag om och nu fungerar Powercommandern och MCX boxen utan störningar. Även bytt olja+filter, tagit bort loggningen av TPS för att slippa att den markören flyttar sig under bänkningen (jordat kabeln), flyttat in kyl och IC i underkant, ställt på dämpningen fram , laddat powercommander med en map ifrån en kille som förutom turbo har samma modifikationer som mig, Fettat på mappen som gäller under laddtryck,

Konstaterat att Bigccracing skickat fel fjädrar(alltså har jag tagit ned kopplingen för 5e gången nu), måste nästan vara något konstigt med min hoj eftersom både dom och touringbutiken gett mig fel. Men nu blir det att svarva distanser och förspänna orginalfjädrarna tills vidare istället. Vart kan man köpa kopplingsfjädrar efter mått?

I morgon ska en kompis med och se om den ryker under laddtryck (svårt att se när man kör) tänkte så inte turbon är kronslut för då är det inget kul att åka och bromsa.

Men kommer alla bitar falla på plats i morgon finns det chans för bänkning till helgen :yoparty

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Mcxpress Hayabusa Turbofjädrar brukar gå att få dit på det mesta

Om fjädrarna är något för stora i diameter så brukar det gå utmärkt att ta upp hålen i tryckplattan med en planförsänkare eller pinnfräs

Dom brukar vara koniska så det brukar räcka med att ta lite i botten

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Tackar. Jo det är ett väldigt stort projekt faktiskt. Idag blev det 7,5h på jobbet och 7h i garaget :) Statistiskt så brukar jag tröttna efter 2 år men vi får se denna gång:tungan

Budgeten jag skissade på i början var om jag skulle kört ett eftermarknadssprut. Det gjorde jag inte. Sen finns det inte med en uppsjö med saker (småsaker som blir dyra) så den budgeten är sprängd. Men jag räknar inte utan det får kosta för det är väldigt kul, det jag tycker är allra roligast att hålla på med.

---------------------------------------------------------
I helgen gjorde jag ett studiebesök hos TurboAndersson, var väldigt kul att få lite tips och få se lite effektstarkare hojar :) Detta gjorde också att jag blev väldigt mycket mer sugen på att bänka.

Idag kopplade jag om och nu fungerar Powercommandern och MCX boxen utan störningar. Även bytt olja+filter, tagit bort loggningen av TPS för att slippa att den markören flyttar sig under bänkningen (jordat kabeln), flyttat in kyl och IC i underkant, ställt på dämpningen fram , laddat powercommander med en map ifrån en kille som förutom turbo har samma modifikationer som mig, Fettat på mappen som gäller under laddtryck,

Konstaterat att Bigccracing skickat fel fjädrar(alltså har jag tagit ned kopplingen för 5e gången nu), måste nästan vara något konstigt med min hoj eftersom både dom och touringbutiken gett mig fel. Men nu blir det att svarva distanser och förspänna orginalfjädrarna tills vidare istället. Vart kan man köpa kopplingsfjädrar efter mått?

I morgon ska en kompis med och se om den ryker under laddtryck (svårt att se när man kör) tänkte så inte turbon är kronslut för då är det inget kul att åka och bromsa.

Men kommer alla bitar falla på plats i morgon finns det chans för bänkning till helgen :yoparty

hej
jag har en uppsättning med mcx fjädrar,du kanske har måtten så att du kan jämföra eller du vill modda din korg så att dom passar

fint bygge gillar det
mvh

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mcxpress Hayabusa Turbofjädrar brukar gå att få dit på det mesta

Om fjädrarna är något för stora i diameter så brukar det gå utmärkt att ta upp hålen i tryckplattan med en planförsänkare eller pinnfräs

Dom brukar vara koniska så det brukar räcka med att ta lite i botten

Problemet nu har varit att pinnarna som fjädern rider på är koniskt med en så stor diameter i botten att den inte kommer hela vägen in.

Men får se vilka mått pains fjädrar har då.

hej
jag har en uppsättning med mcx fjädrar,jag kan mäta dom ikväll om det är intresant
mvh

Det vore jätte snällt:tummenupp

(som anteckning till mig själv också)
ID=13,5mm
YD=18mm
L=51mm

inte riktigt klar ska försöka göra klart en ljuddämpare i helgen och sen skystera tändningen:tummenupp

Hoppas att ni får ihop den :) Häftigt att bygga på en 125cc, det var en av mina ideer som 16 åring också men det var nog tur att jag inte hade en aning om hur man skulle göra. Men när jag och kompisen var 15år testade vi att turbomata polarens moppen i form av en datorfläkt från Biltema :D

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Om det rider på tornen så kan en liten hålsåg göra jobbet

Inte så noga med ytan

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
busa kopplings fjädrar

hej

nu har jag mätt lite o tagit nåra kort,hoppas att du kan andvända dom så att du kan höjja trycket hehe

Bifogat

• 008.jpg
    008.jpg
    243.8 KB · Visningar: 112
  • 009.jpg
    009.jpg
    209.1 KB · Visningar: 114
  • 010.jpg
    010.jpg
    217.3 KB · Visningar: 112
  • 011.jpg
    011.jpg
    214.8 KB · Visningar: 118
  • 012.jpg
    012.jpg
    213.5 KB · Visningar: 111

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
hej

nu har jag mätt lite o tagit nåra kort,hoppas att du kan andvända dom så att du kan höjja trycket hehe

Tack ska du ha. Dom är nog lite i kortaste laget. Jag ska leta hålsåg i morgon och se om jag kan nagga lite på tornen som Andersson säger.

Hade vridit på wastegaten så den stod öppen idag (0,4bar) men filmade lite. Hojen ryker som en tvåtakt med kall olja men inget när oljan blivit varm (det jag ville veta idag)
[YOUTUBE-ID]CRLnQKRlOXE[/YOUTUBE-ID]

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Plockade isär en del igår för att göra iordning till helgens bänkning.

Idag åkte jag min vardagliga rutt för att leta delar. Swedol - > Wurt -> Järnaffär och sen -> Ahlsell :D

Blev å såga bort konisiteten på tapparna för att få mina dunderfrjädrar på plats.
IMAG1262.jpg

Lite uppslipning av wastegatehålet. Dock orolig för att ta bort för mycket då tallriken är så jävla glapp åt alla håll:confused:
IMAG1264.jpg

Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Erik tog upp den 2-3mm, om man tar upp den mer än så håller den inte tätt. Vad var totala storleken av hålet / tallriken?
Har demonterat mitt avgassystem så jag kan gå ut och mäta hur mycket det är borta på min.

Jag laddade nästan kilot i början och har sedan sakta tappat laddtryck, var och pratade med Erik igår och han sa att fjädern till wg:n som de satte dit kan ha satt sig osv.. Så nu laddar jag 0,75 ungefär, borde vara ganska lämpligt att sikta på liknande mått för dig då kanske?

Nu ska jag ut och fippla med laddtrycksstyrningen så jag kan få upp trycket till ett kilo på 4-5-6an :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Erik tog upp den 2-3mm, om man tar upp den mer än så håller den inte tätt. Vad var totala storleken av hålet / tallriken?
Har demonterat mitt avgassystem så jag kan gå ut och mäta hur mycket det är borta på min.

Jag laddade nästan kilot i början och har sedan sakta tappat laddtryck, var och pratade med Erik igår och han sa att fjädern till wg:n som de satte dit kan ha satt sig osv.. Så nu laddar jag 0,75 ungefär, borde vara ganska lämpligt att sikta på liknande mått för dig då kanske?

Nu ska jag ut och fippla med laddtrycksstyrningen så jag kan få upp trycket till ett kilo på 4-5-6an :tummenupp

Jo det blev ungefär så mycket för mig med. Jag har en spec ifrån Andersson att följa :) Men jag störde mig på glappet i luckan. Är din också så eller?

Vi får se men 1 bar kan kanske vara lagomt efter vad jag hört :) Absolut inte mer.

Jag ska plocka ihop hojen i morgon och dra in den laddstyrningen som ja inte tänkt använda egentligen men nu blir det med hög/låg-läge.

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Grattis, riktigt riktigt bra med den spisen:tummenupp Det blir intressant att se graferna, vilket laddtryck slutade Du på? Nu blir det spännande att följa Din beskrivning av den första, riktiga provturen. Vågar man hoppas på lite film? :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC