Andersson turbo
Turbotok
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- upplands väsby
- Hoj
- suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har testat att byta styrsystem på en Yamaha R6 2003 till ett Vipec och känner därför till omfattningen, så går det att få allt att fungera med orginal är jag ju glad.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204306&page=9
Har idag installerat en sånhär:
Det som jag fått höra av en annan person som överladdat denna motor är att man bör byta foder till stålfoder så den inte klarade av laddet. Men detta var med en kompressor och inte turbo. Uppnås inte maximalt tryck i cyl vid max vridmoment vilket borde vara på lägre varv med en Kompressor vilket borde vara elakare emot topppackning?
Hur som helst har jag nu två alternativ.
Alt 1. Köpa ett färdigt plenum och köra på med ny soppapump, regulator bygga om fuel railen så den passar dom nya kortare spridarna (gröna Bosch eller liknande högohmiga spridare) och kan få en återcirkulation på fuelrailen.
Regulatorn skall inte vara 1:1 har jag förstått då man med större spridare får problem på lågt varv med stora spridare, så man har en regulator som ställer ned trycket för att inte dränka motorn?
Alt 2. Köpa ett färdigt plenum med Mcexpress spridare + styrbox. Det borde betyda att jag kan lägga dessa extra spridare i serie och slippa byta pump (om den flödar tillräckligt) och även regulator då dessa spridare styrs av Mcpexress styrning som väll bara anrikar på tryck så låter man orginalstyrningen vara intakt?
Jag har också konstaterat att cylinderraden går att ta ur och att jag då istället skulle kunna lägga en tjockare cylinderfotspackning istället för topplockspackning vilket borde betyda att man slipper den negativa effekten av att ändra utformningen på förbränningsrummet med en spacer i toppen?
Mitt mål skulle jag sätta till 185 bhp utan komsänkning med E85 för att bara se att det fungerar och att det blir gjort för att sedan i steg 2 riva av cylinderraden och komsänka den för att kunna ladda på mer och kanske nå 225bhp.
Min tanke är inte att plugga axelhålen till den ECU-styrda spjällraden utan bara demontera (brickorna?). För så mycket kan ju knappast axeln störa.
Som jag skrivit flertal gånger åt andra så gör rätt från början
det vill säga KOMPSÄNK , Naturligtvis med spacer under cylindern när detta är möjligt
BENSIN börjar man på då detta bränsle är mycket snällare mot materialet , Tvärt imot vad många tror
När sprit spikar så är det för sent
Motorn spikar ALLTID innan man har lärt sig det hela
Bränslepump bytes ALLTID , Regulatorn ska vara 1:1
Detta sköter man i PC5 genom att skriva negativa värden
exempelvis - 50% i huvudtabellen , Anrikning sker sedan procentuellt mot lasten (trycket / varvtal) också detta i PC5 miljön
Att cylindern är pläterad ( nicasil) är inte bekymret Lätt att skylla på dock när det går söndert
Jag har själv gjort det allt för många gånger för att senare komma på att det var mänskliga faktorn som felat
Tack vare att jag har erfarenhet av att sätta upp och mappa bensinmotorer och turbo så kunnde jag i våras mappa in en E85 busa
med fantastiska resultat, dock beter sig inte sprten helt lika bensinen
Jag rekomenderar därför inte förstagångs byggarna att ge sig i kasst med E85 innan man har koll på grunderna
Jag har ju läst en del om vad du åstakommit med andra projekt och är väldigt imponerad
Men Turbo är turbo och kan lätt bränna hål i plånboken om inte annat
Ps Pc5an behöver en Mapsensor och behöver 5volts drivning till den samme, Den får man knycka ur orginalhärvan någonstans
MVH Peter
Last edited: