Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fan va fränt med turbohoj i stan =) duktigt jobbat! Mvh Jocke

Tack ska du ha. Kul att höra.

Idag kom det lite delar ifrån laserskärning:) Om de passar får vi väll se:gnissla
 

Bifogat

  • 188460_10150172498210605_517595604_8810961_3666231_n.jpg
    188460_10150172498210605_517595604_8810961_3666231_n.jpg
    47.3 KB · Visningar: 271

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Idag kom det lite delar ifrån laserskärning:) Om de passar får vi väll se:gnissla

Nice nice, nu håller jag lite mer koll på din tråd, ser kanon ut, ska bli spännande att se hur sprutet fungerar, eller rättare sagt hela hojen så klart:tummenupp
Själv så börjar jag om med motor nr 2
Flytta över lådan från den trasiga motorn och förhoppningsvis har toppen också klarat sig, annars får man väll putsa till spik kanterna i den andra toppen.....

Jobba på nu, sommaren är snart här.....
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
smidigt o bra med laser ;) vilken firma har du börjat jobba på då?

En väldigt liten firma ute på en råg-åker:tungan

Nice nice, nu håller jag lite mer koll på din tråd, ser kanon ut, ska bli spännande att se hur sprutet fungerar, eller rättare sagt hela hojen så klart:tummenupp
Själv så börjar jag om med motor nr 2
Flytta över lådan från den trasiga motorn och förhoppningsvis har toppen också klarat sig, annars får man väll putsa till spik kanterna i den andra toppen.....

Jobba på nu, sommaren är snart här.....

Spännande, låter som att det är mycket jobb? Är en ny motor billigare än att laga dina skador eller är det oron för skit i motorn?

Jo sommaren kommer med stormsteg. Idag fyllde jag i ledigheten v29-30 för mc semester till nordligaste Sverige så nu måste den ihop :D

Fasen vad fint!
Nästa grenrör jag bygger då ska jag ha en sån där fläns mot toppen!

Kul att höra:)

Nu strular det med dimensioner på böjar och rör. Jag vill ha böjar och rör i 40x2 men det som finns på hyllan hos lokala firman är 40x1,5 (37 inner alltså). Då får jag klen väggtjocklek på stumpen ut egenom denna fläns som bara är 40 i diameter.

Måste ju vara bättre med 2 i väggtjocklek på raka rör och böjar för att inte bränna igenom med min MIG punktning tänker jag?
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
En väldigt liten firma ute på en åker:tungan



Spännande, låter som att det är mycket jobb? Är en ny motor billigare än att laga dina skador eller är det oron för skit i motorn?

Jo sommaren kommer med stormsteg. Idag fyllde jag i ledigheten v29-30 för mc semester till nordligaste Sverige så nu måste den ihop :D



Kul att höra:)

Nu strular det med dimensioner på böjar och rör. Jag vill ha böjar och rör i 40x2 men det som finns på hyllan hos lokala firman är 40x1,5 (37 inner alltså). Då får jag klen väggtjocklek på stumpen ut egenom denna fläns som bara är 40 i diameter.

Måste ju vara bättre med 2 i väggtjocklek på raka rör och böjar för att inte bränna igenom med min MIG punktning tänker jag?


38 x 2 ska du ha till denna där

Under 450 hk behöver du inte grövre

Du bör också svarva 4 stoser som går in i toppen perfekt

Pressa fast dessa i långflänsen sen svetsar du böjarna på utsidan sen
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
38 x 2 ska du ha till denna där

Under 450 hk behöver du inte grövre

Du bör också svarva 4 stoser som går in i toppen perfekt

Pressa fast dessa i långflänsen sen svetsar du böjarna på utsidan sen

Orginal är 36 inner så det skulle emot toppen bli krast med 34 inv men jag gjorde distansen som en kona nu. Ska se om ja kan få till den i morgon. Distansen gör jag 38 i ytter (det som ligger emot min fläns som är 40 inv) så att alla kan centrera ordentligt i hålen sen svetsar jag det precis som du säger ifrån utsidan (så jag inte får spänningar ifrån början i det). Sen eftersom den är 38 ytter med 2 i väggtjocklek så blir det samma som anslutande första böj så jag kan svetsa dom kant i kant.

Så ska jag försöka få upp det där spåret i utblåsflänsen som dom ju inte kan skära med lasern.

Inloppsflänsen till turbon tänkte jag köpa två rostfria bultar som jag svetsar fast i flänsen.

Min nya hållare så lödningen ska bli lite bättre :)

Försökt att hitta på en lösning ikväll för att ansluta den tänkta Walbro till ut och även få in en returledning. Idag hittade jag en anslutning som nog kan fungera som genomföring för returen genom plasten. Sen klurar jag på om man skulle pressa in en gängad hylsa i plasten (som på bilden) men med tightare passning för utloppet.

Då kan jag ha pumpen monterad i botten av denna plasthållare. Låta utloppet på pumpen peka upp och sen (eventuellt ett soppa filter) för vad ska man med det till när det redan sitter ett på inloppet till pumpen? Sen en 180 gradersböj på en slang ned till detta utlopp.

Iden är i alla fall att ha så mycket jag kan i tanken för att bli av med det.
 

Bifogat

  • IMAG0339.jpg
    IMAG0339.jpg
    233.1 KB · Visningar: 201
  • IMAG0340.jpg
    IMAG0340.jpg
    234.4 KB · Visningar: 224
  • IMAG0329.jpg
    IMAG0329.jpg
    240.9 KB · Visningar: 230
  • IMAG0328.jpg
    IMAG0328.jpg
    227.1 KB · Visningar: 229
  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    143.1 KB · Visningar: 200
  • Distans.jpg
    Distans.jpg
    118.3 KB · Visningar: 216
Last edited:

Tasse74

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Karlstad
Hoj
KTM SMR
kul med nya projekt. ser tråden i att du gillar mest att greja och hitta nya lösingar mer än körningen:tuttar

lycka till :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
kul med nya projekt. ser i tråden att du gillar mest att greja och hitta nya lösingar mer än körningen:tuttar

lycka till :tummenupp

Jo visst är det så. Jag börjar med tiden komma mer och mer till självinsikt att köra är nog mer prio 2. Tycker detta är skitkul att pyssla och klura lite på. Sen är det ju nyttigt att kunna lära mig massa saker på min fritid som jag drar nytta av i jobbet (och tvärt om).

Idag har jag varit i kontakt med Marklund (McXpress).
1. Han säljer IC som är 45 på djupet och 320 eller 370 i bredd (höjd valfri). Var tvungen att ringa och höra om leveranstid då jag vill vänta till grenröret är klart innan jag beställer.
2. Jag hade tänkt bänka hos TurboAndersson men denna Ecu som jag har som är ifrån McXpress kräver att man köper en display för att kunna justera Ecu:n alt bänkar hos McXpress (180mil T&R). Displayen kostar 6000kr. Men köper jag den så ingår lambda givare och den har ju då laddtryck i displayen.

10 st 90 graders böjar i 38x2 och 1,5m rakt rör borde jag ha i morgon.

Men så saknades ämne för att svarva distanserna så i morgon börjar jakten på Rostfritt rör i dimension 45mm eller en stång.:näsblod

Oljepump är en anna sak på frågeteckenlistan. Emtes skall ju vara "det enda rätta" men den säljs inte för tillfället. Biltema pumpen verkar flera använda men kanske är lite onödigt stor för den lilla mängd olja som ska bort. McXpress har en vevdriven oljepump (som inte passar min) för 1000kr som jag kanske kan bygga något till för att funka.

En annan intressant sak som Marklund nämnde var att dom aldrig använder återcirkulerande fuelrails utan använder dom som sitter (som inte är det på dagens motorer).

Så det är stora poster kvar att tömma kassan med (vad kan man ta bort?):
Avgasrör 1500kr
Display 6000kr
Bänkning 4000kr?
Intercooler 2500kr
Walbropump 1500kr
Malpassi BTR 1000kr
Svetsjobb 1500kr?
Oljepump+krafs 2000kr
Oljeslangar 500kr
Luftfilter 1000kr

Totalt: 21500kr

Bifogar info om displayen om någon skulle söka info om den i framtiden.

Marklund hade visst aldrig turbomatat den motorn jag håller på med.

Edit: Bifogar yttligare en bild på Emtespumpen för den framtida byggaren som undrar hur den ser ut
 

Bifogat

  • Display_info.pdf
    654.3 KB · Visningar: 1,850
  • pump_2.jpg
    pump_2.jpg
    23.8 KB · Visningar: 1,739
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Den var inte dum. Letade då runt lite och hittade denna på ebay:
http://stores.ebay.co.uk/driven2automotive/pages/walbro-products.html

Så nu är en "Walbro 255 GSS342 Authentic Fuel Pump Kit" beställd (860kr inkl frakt till dörren).

Någon som har testat att svetsa in en rörstump i en tank likt min? Det är dubbla plåtar väll?
 

Bifogat

  • 427737645_o.jpg
    427737645_o.jpg
    233.1 KB · Visningar: 131
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det kostar att ligga på topp, eller hur de nu säger...
Man blir lite bortskämd i och med att jag kan fara till mcx och låna en display och bänka där.
Fast erkänn, nog hade det varit extra roligt att ha en display egentligen... :näsblod
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det kostar att ligga på topp, eller hur de nu säger...
Man blir lite bortskämd i och med att jag kan fara till mcx och låna en display och bänka där.
Fast erkänn, nog hade det varit extra roligt att ha en display egentligen... :näsblod

Minst sagt! Jo visst vore de lite kul. Vi får väll se här framöver hur de artar sig. Nr 1 nu är ju att få till grenröret och IC dock.

Idag snöar det igen så nu känns det lite bättre att man inte kommit så långt:banana
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kvällen räddad.

Bifogar en bild på pumpen som frågats om i en annan tråd. Som jag funderar på att fixa till. Dock funderar jag på hur det skulle funka med montering på veven som har vanlig högergäng(bulten vid nedrekemkedjedrevet). Skulle den inte vilja gänga upp sig? Eller hur är pumpen gjort. Att komma åt andra sidan tror ja inte funkar.
 

Bifogat

  • oil pump.pdf
    155.5 KB · Visningar: 273
  • 050930 179.jpg
    050930 179.jpg
    245.6 KB · Visningar: 220
  • IMAG0359.jpg
    IMAG0359.jpg
    245.6 KB · Visningar: 225

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Igår gav jag mig på att börja kapa och svetsa kollektorn. Gick ju hyfsat men inte riktigt bra. Ganska liten yta att få ned rören tillsammans på.

Idag gick jag tillbaka till att vara teoretiker och börja cadda på hur jag skall sätta ihop det (se hur jag skall kapa)

Såhär ska jag nog inte bygga såg jag nu. För skarv nr två hamnar så de inte går att svetsa, kanske.
 

Bifogat

  • Test på grenrör.jpg
    Test på grenrör.jpg
    49.6 KB · Visningar: 172

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Igår gav jag mig på att börja kapa och svetsa kollektorn. Gick ju hyfsat men inte riktigt bra. Ganska liten yta att få ned rören tillsammans på.

Idag gick jag tillbaka till att vara teoretiker och börja cadda på hur jag skall sätta ihop det (se hur jag skall kapa)

Såhär ska jag nog inte bygga såg jag nu. För skarv nr två hamnar så de inte går att svetsa, kanske.

Varför inte göra så här :) eller blir det för trångt?
 

Bifogat

  • 34821_179087762123192_100000659082397_458539_842765_n.jpg
    34821_179087762123192_100000659082397_458539_842765_n.jpg
    77.4 KB · Visningar: 207
  • 168874_179087218789913_100000659082397_458537_2293409_n.jpg
    168874_179087218789913_100000659082397_458537_2293409_n.jpg
    48.6 KB · Visningar: 199
  • IMAG0044.jpg
    IMAG0044.jpg
    234 KB · Visningar: 226
  • IMAG0373.jpg
    IMAG0373.jpg
    240.9 KB · Visningar: 187
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Igår gav jag mig på att börja kapa och svetsa kollektorn. Gick ju hyfsat men inte riktigt bra. Ganska liten yta att få ned rören tillsammans på.

Idag gick jag tillbaka till att vara teoretiker och börja cadda på hur jag skall sätta ihop det (se hur jag skall kapa)

Såhär ska jag nog inte bygga såg jag nu. För skarv nr två hamnar så de inte går att svetsa, kanske.

hej
gör rören lösa först o svetsa allt och tänk noga innan du svetsar sen det sista svetsa dom o flänsen mot turbon där du kommer åt på utsidan sedan resten på insidan där du inte kommer åt.glöm inte att det slår sig friskt när man håller på:D

kör på
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Varför inte göra så här :) eller blir det för trångt?

Nej det funkar ej, har aningen mindre plats. Kollektorn är fin men jag försöker göra det enkelt med tanke på min ynka erfaranhet av metallarbeten.

ett rör flera rör

Jo det där ser ju nice ut. Men jag vill helst hålla det öppet i mitten för att göra det enkelt. Bifogar en bild på ett grenrör jag länge kollat på som ser enkelt ut.

hej
gör rören lösa först o svetsa allt och tänk noga innan du svetsar sen det sista svetsa dom o flänsen mot turbon där du kommer åt på utsidan sedan resten på insidan där du inte kommer åt.glöm inte att det slår sig friskt när man håller på:D

kör på
Hej,
Jo det låter ju som en bra ide. Men mitt första problem är faktiskt att kapa så det inte blir så mycket glipor. Jag gjorde en jig idag men rondellkapen når inte igenom så jag tänkte köpa mig en tigersåg imorgon för att göra ett nytt försök. Känns som det vore en fördel om gliporna kunde bli så små som möjligt.

Idag blev en hylsa till soppan klar och utloppsflänsen fräst så att en pyramidpackning ska få plats.
 

Bifogat

  • Bild004.jpg
    Bild004.jpg
    159.1 KB · Visningar: 181
  • IMG_8482.jpg
    IMG_8482.jpg
    229.4 KB · Visningar: 176
  • IMG_8485.jpg
    IMG_8485.jpg
    237 KB · Visningar: 184
  • IMG_8480.jpg
    IMG_8480.jpg
    224.2 KB · Visningar: 167
  • IMG_8481.jpg
    IMG_8481.jpg
    226.8 KB · Visningar: 153
  • Test på grenrör2.jpg
    Test på grenrör2.jpg
    223.2 KB · Visningar: 149
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top