Mr Helmut´s Turbo Fz1

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Jo jag förstår att ni har lite mindre plats på en hoj, men det där ser ju riktigt nice ut, jag böt ut pinnbultarna mot bultar för att skruva fast grenröret, blev mycket enklare att få dit grenröret då, men det kanske finns plats ändå för dig?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag gjorde några "emtespumpar" finns bilder på en i min byggtråd "2steg fram ett steg bak" det var ett jäkla mekk. Hatten av till den som gjorde dom från första början och sålde dem för ca 1500!

Jag kan inte tillverka dem längre ens om jag ville, för jag har inte tillgång till den maskinparken längre.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jo jag förstår att ni har lite mindre plats på en hoj, men det där ser ju riktigt nice ut, jag böt ut pinnbultarna mot bultar för att skruva fast grenröret, blev mycket enklare att få dit grenröret då, men det kanske finns plats ändå för dig?

Jag tror det skall funka. Hade jag gjort om något så skulle jag gjort hålen i min fläns mindre så det hade kunnat varit gängor i den istället.

Jag gjorde några "emtespumpar" finns bilder på en i min byggtråd "2steg fram ett steg bak" det var ett jäkla mekk. Hatten av till den som gjorde dom från första början och sålde dem för ca 1500!

Jag kan inte tillverka dem längre ens om jag ville, för jag har inte tillgång till den maskinparken längre.

Bra att veta:tummenupp

Ska kolla i din tråd då.

Detta var lite klurigt. Men jag drog ihop rören i mitten nu också (som Andersson visade). Ska nog lämna bort kollektorn nu på helsvetsning för det vill jag inte göra med miggen.
 

Bifogat

  • IMG_8488.jpg
    IMG_8488.jpg
    236.7 KB · Visningar: 431

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Punkta ihop varje krök för sig , Låt helsvetsa dom slipa rent och polera

Att svetsa ihop allt som en collektor och svetsa dit flänsplattan är det ABSOLUT sista man gör

Tyvär har alla alldeles för bråttom att svetsa där det ser enkelt och kul ut

Det är allså dom trängsta och svåraste ställena man börjar att svetsa på

Du kommer också att behöva nån typ utav jigg att spänna fast bitarna i

Det drar sig saaaatan

Mina jiggplattor brukar vara 20mm tjocka i stål ( vattenskurna) Med rätt cc

Lycka till
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sådär då backar jag och inte helsvetsar utan.

1. Punktar allt
2. Bygga jig till hela grenröret
3. Ta isär
4. Bygga jigg till cylinderfläns
5. Helsvetsa cylinderfläns (i jigg)
6. Helsvetsa alla 4 rör induviduellt
7. Montera allt i jigg och punkta ihop
8. Helsvetsning

Riktigt bra helg. Klura - surfa sporthoj - greja lite - klura lite

Helt sjukt när man tittar på ni andra som byggt. Vilken konst.

Hittade en metallbit i ett av uthusen (30mm gavlar och 20mm mellan):D Så nu ska jag hitta på hur jag utnyttjar den bäst till jiggarna.

Edit: Hur stor måste oljereturbyttan vara?
 

Bifogat

  • IMAG0365.jpg
    IMAG0365.jpg
    243.8 KB · Visningar: 522
  • Oljebytta.jpg
    Oljebytta.jpg
    193.3 KB · Visningar: 190
  • Oljebytta+koppling.jpg
    Oljebytta+koppling.jpg
    55.8 KB · Visningar: 188
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Provtryck gärna efter du svetsat ihop hela grenröret, det är lätt att missa lite.

Sedan planslipar/fräser jag gärna flänsen mot turbon för den vill gärna krokna aningen även om man har en kraftig jigg.

Ser finfint ut! :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Elakt eller inte men jag är inte så imponerad

Det är precis så där jag beskrev över telefon att man INTE ska göra

ABSOLUT INTE småkrökar hit och dit

En jämn böj som ligger platt på bordet är det man vill ha

Naturligtvis så kapar man bort några grader ur en 90graders för att hamna rätt


Lås dig INTE vid din redan ihop gerade kollektor
Det är just här man har möjligheten att styra vinkeln på krökarna

Sorry om jag låter elak
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Elakt eller inte men jag är inte så imponerad

Det är precis så där jag beskrev över telefon att man INTE ska göra

ABSOLUT INTE småkrökar hit och dit

En jämn böj som ligger platt på bordet är det man vill ha

Naturligtvis så kapar man bort några grader ur en 90graders för att hamna rätt


Lås dig INTE vid din redan ihop gerade kollektor
Det är just här man har möjligheten att styra vinkeln på krökarna

Sorry om jag låter elak
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tyvär är jag inte lika imponerad

Det var just detta vi pratade om i telefon

Du måste släppa tanken att du redan är färdig med kollektorn

Varje krök ska bara ha en jämn böj,och naturligtvis så kapar man ur en bit från 90 gradarn om böjen blir för lång

Man lägger inte i småbitar som vänder böjen

Du har gott om plats att lyckas med dragningen då turbon sitter rätt lågt

Sorry om det låter elakt

Peter
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tyvär är jag inte lika imponerad

Det var just detta vi pratade om i telefon

Du måste släppa tanken att du redan är färdig med kollektorn

Varje krök ska bara ha en jämn böj,och naturligtvis så kapar man ur en bit från 90 gradarn om böjen blir för lång

Man lägger inte i småbitar som vänder böjen

Du har gott om plats att lyckas med dragningen då turbon sitter rätt lågt

Sorry om det låter elakt

Peter

Äntligen tillbaka i garaget efter en arbetsvecka i Belgien och Tyskland.

Jo nu tog jag isär det och byggde klar jiggen så jag kan bygga allt en bit ifrån motorn. Så ska göra ett nytt försök.

1. En bild på bränslepumpen i plastbotten. Filtret innan pumpen går inte att få ned där (enormt) så är sugen på att skippa det och ta ett på slangen istället, frågan är om pumpen är tok-känslig kanske? Orginal utgång kommer nog få agera returanslutning och den nya utgången får bli ett nytt hål i tanken med en skruvanslutning så jag vet den sitter kvar vid 3,2 bars bränsletryck.

2. Mitt jigg som nog borde kunna hålla ihop grenröret under byggnation och svetsning. (rörbiten sitter bara som provbit så jag vet vart flänsarna skulle var i förhållande till varandra)

Blir nog å beställa ifrån MCX denna vecka:
#IC
#Malpassi
#Oljepump

Inte kul att möta alla motorcyklar nu på vägarna när man själv ju är en bit ifrån det.
 

Bifogat

  • IMAG0407.jpg
    IMAG0407.jpg
    244.6 KB · Visningar: 213
  • IMAG0406.jpg
    IMAG0406.jpg
    242.8 KB · Visningar: 236
  • IMAG0404.jpg
    IMAG0404.jpg
    240.4 KB · Visningar: 222
  • IMAG0401.jpg
    IMAG0401.jpg
    232.4 KB · Visningar: 217
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kanske skulle byta trådnamn till 1 steg fram 7 steg bakåt. Så känns de med grenröret nu. Inte kul längre de där.

Har fått i pumpen i tanken både elektriskt klar och med slangar. Har också mätt upp tankmätaren så de skall dit ett motstånd istället (så de alltid står fullt) 22ohm full 50ohm halv 140ohm tom.

Checkade också så att standard tjockleken ifrån MCX skulle gå in med komprimerad gaffel och det verkar den göra (+ en mejsel) så har beställt en IC utan gavlar i storlek: Djup 45 , Bredd 320 , Höjd 200. Min orginalkylare är 420 bred och 230 hög. Så ca 50mm kvar per gavel vilket borde bli bra.

För att lugna abstinensen funderar jag på att när jag fått BTR ifrån MCX skruva ihop den och åka lite sugmotor (är ju bara att skruva dit orginal grenrör och ett filter i tryckröret) för det går för segt nu. Så ska jag se om jag kan ta hjälp av någon för att få ihop grenröret bra.

Det är ju detta jag vill uppleva NU:D
[YOUTUBE-ID]tkYDxtLyo_I[/YOUTUBE-ID]
 

Bifogat

  • IMAG0418.jpg
    IMAG0418.jpg
    241.2 KB · Visningar: 210
  • IMAG0426.jpg
    IMAG0426.jpg
    243.9 KB · Visningar: 214
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Kanske skulle byta trådnamn till 1 steg fram 7 steg bakåt. Så känns de med grenröret nu. Inte kul längre de där.

Har fått i pumpen i tanken både elektriskt klar och med slangar. Har också mätt upp tankmätaren så de skall dit ett motstånd istället (så de alltid står fullt) 22ohm full 50ohm halv 140ohm tom.

Checkade också så att standard tjockleken ifrån MCX skulle gå in med komprimerad gaffel och det verkar den göra (+ en mejsel) så har beställt en IC utan gavlar i storlek: Djup 45 , Bredd 320 , Höjd 200. Min orginalkylare är 420 bred och 230 hög. Så ca 50mm kvar per gavel vilket borde bli bra.

För att lugna abstinensen funderar jag på att när jag fått BTR ifrån MCX skruva ihop den och åka lite sugmotor (är ju bara att skruva dit orginal grenrör och ett filter i tryckröret) för det går för segt nu. Så ska jag se om jag kan ta hjälp av någon för att få ihop grenröret bra.

Det är ju detta jag vill uppleva NU:D
[YOUTUBE-ID]tkYDxtLyo_I[/YOUTUBE-ID]

hej
det går så trögt ibland att man har lust att bara stänga garage dörren med en smäll o skita idet.men jag lovar att om du kämpar på kommer du bli så jävla nöjd med dig själv när du får ordning på den:D

kör hårt nu
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Kvällen räddad.

Bifogar en bild på pumpen som frågats om i en annan tråd. Som jag funderar på att fixa till. Dock funderar jag på hur det skulle funka med montering på veven som har vanlig högergäng(bulten vid nedrekemkedjedrevet). Skulle den inte vilja gänga upp sig? Eller hur är pumpen gjort. Att komma åt andra sidan tror ja inte funkar.

Hej!
Var fick du tag i ämnesröret?
Jag har bara fått tag i hellängder och behöver ju bara en kort bit.
Mvh
Peter
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej!
Var fick du tag i ämnesröret?
Jag har bara fått tag i hellängder och behöver ju bara en kort bit.
Mvh
Peter


I en verkstad i Falun jag inte kan namnet på. Men det var en stump han hade liggandes. Kan ju dock höra mig för. Vad är det för dimension du behöver då?

//Alex
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
I en verkstad i Falun jag inte kan namnet på. Men det var en stump han hade liggandes. Kan ju dock höra mig för. Vad är det för dimension du behöver då?

//Alex

Jag behöver 50x35, men som Andersson behöver går det ju lika bra med 50x25 ca 300 mm långt.
Mvh
Peter
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jasså du har sadlat om till metall försäljare istället :tungan
Hur går det med byggandet, fått ihop grenröret?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jasså du har sadlat om till metall försäljare istället :tungan
Hur går det med byggandet, fått ihop grenröret?

hehe ne inte riktigt men ska åtminstonde fråga verkstaden på tisdag när jag skall förbi där så får man se om man kan hjälpa herrarna.

Ska också cadda klart en cylinderfotspackning jag håller på med till "quaden".

Nej jag har stannat upp helt med det. Har klurat nu ett tag så har lagt upp en ny plan.

Har tagit 10 dagars ledigt nu i sträck så ska göra ett ryck.
 

Bifogat

  • Planering.jpg
    Planering.jpg
    70.1 KB · Visningar: 222

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
hehe ne inte riktigt men ska åtminstonde fråga verkstaden på tisdag när jag skall förbi där så får man se om man kan hjälpa herrarna.

Ska också cadda klart en cylinderfotspackning jag håller på med till "quaden".

Nej jag har stannat upp helt med det. Har klurat nu ett tag så har lagt upp en ny plan.

Har tagit 10 dagars ledigt nu i sträck så ska göra ett ryck.

Hej!
Efter att ha frågat på ett antal ställen så lyckades jag idag få tag i en stump ämnesrör så det har löst sig, men tack för hjälpen. nu blir det ju mer kvar åt Andersson.
Mvh
Peter
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top