MT 01-tråden

XiQt

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
KTM RC8R
Om raask bara skulle vara ett par krokiga rörbitar vad är då skillnden mellan att ta ur insattsen ur orginaldämparna, och hur mycket effekt förlorar man igentligen på att byta? Kompen i motorn måste ju förändras en del och man vill ju inte förlora allt för mycket effekt
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Jag har inte märkt någon större skillnad...Jag plockade isär original dämparna. Det är dock lite klurigt då de är gjorda av titan, inte lätt att svetsa eller löda. Mtn blev lite "lugnare" på låga varv annars märks det inte bortsett från att det blev ganska högt ljud.

edit:
om du kollar på denna post (lite tidigare) ser du hur mina ombyggda original dämpare ser ut.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5125023&postcount=718

Jag har kapat upp dämparna och ändrat innuti, sedan blev det en aluminium "plutt" för att hålla ihop det. Ska prova med lite andra prylar på innsidan, ungefär som lazer dual sound. Men det blir efter att semsestern är avklarad:D



http://www.laserexhausts.com/Portals/0/docs/Brochures/Laser_DualSound_Brochure.pdf
 
Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Om raask bara skulle vara ett par krokiga rörbitar vad är då skillnden mellan att ta ur insattsen ur orginaldämparna, och hur mycket effekt förlorar man igentligen på att byta? Kompen i motorn måste ju förändras en del och man vill ju inte förlora allt för mycket effekt

Orginaldämparna är reflektionsdämpare med flera olika kammare, så det är tyvärr inte så enkelt som att bara ta ut insatserna... Vet däremot att det är ganska många som byggt om orginaldämparna till absorptionsdämpare istället med ett perforerat rör och dämparull. Inte omöjligt, men man bör ha utrustning för att kunna bearbeta och svetsa titan :)
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Hej alla, va precis och hämtade min moppe i måndags och är grymt nöjd med den, förutom att jag tycker den går lite tyst, har läst igenom tråden lite och funderar på om man skulle köpa raask men blir det någon markant skillnad? Och hur är det utan db killer? Är det så att grannarna blir sura. Acra pipor ligger lite högt för min prisklass just för tillfället och med risk för kritik tycker jag inte det är allt för snyggt. Så är det värt att lägga ut 3000 för dom, eller är det att kasta pengar i sjön. Skulle även behöva nytt bakdäck så tips på det är välkommet :)
Raask: man får vad man betalar för.
Köp begagnade Akra på eBay.co.uk, 5-7000, och du får igen pengarna när du säljer dom.
Kör på Michelin PR2, just nu 1200 mil bak o 1100 fram, rullar säkert 200 mil till lagligt, men köregenskaperna är inte optimala sedan 200 mil tillbaka, hojen vill falla in i kurvorna.
Ska byta snart. Är det någon som provat Michelin Pilot Road 3?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Såg just en annons på mt-owners-club.org om en kille där som modifierar orginalpiporna för £160 + frakt UK t.o.r
Bra pris som troligtvis låter betydligt bättre än Raask-piporna.

Pap: hur f-n har du lyckats få ut 1100mil på en uppsättning PR2???
Undrar om det är min gaffel som är fullständigt feljusterad, eller varför mitt framdäck bara höll 400 mil... Visserligen kör jag rätt hårt, men inte SÅ hårt :rolleyes:
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
...Pap: hur f-n har du lyckats få ut 1100mil på en uppsättning PR2???...
Vet ej, jag bara kör.
Kör mest 70 vägar, normalt max 110, kortare sträckor fortare när "hornen växer ut".
Har skruvat en del på fjädringsinställningarna, ganska hård inställning, inte så bekvämt men funkar bra för mig vid lite hårdare körning på kurviga vägar.

Uppdatering 110505: Nya däck Michelin Pilot Road 3.
Hoppas dom är minst lika bra som dom förra PR2:eek:rna som är det bästa jag haft någonsin. Hade kunnat köra ett par 100 mil till på dom gamla men ska köra bana om några veckor o då vill jag ha bra däck. Hann med 1160 mil på framdäcket, 1260 på bak, inte så illa pinkat tycker jag.
Hade Dunlop RoadSmart tidigare, bra däck, samma känsla som PR2:eek:rna men håller inte lika bra, inte lika bra i regn heller.
 
Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Däckuppdatering:
Nu har jag för första gången provat att pressa de ny Metzeler Z8-orna lite mer, och är tyvärr inte längre lika nöjd :brinnerup
Med varma däck lyckades jag få ett par små framhjulssläpp vid bromsning från ca 110. Inget jättedramatiskt, men ändå mer än jag någonsin fått med PR2. När jag sedan hade låtit däcken svalna och gav mig på högfartsbromsning igen, fick jag ett ordentligt släpp så jag nästan gick omkull med hojen. Jag tyckte inte att jag bromsade så extremhårt, och har inte ändrat några inställningar sedan förra året....
Jag tycker även att baken blivit lite mer orolig vid hårdare kurvtagning, och jag fick ett mindre bakhjulssläpp med skjuts på häromveckan.
Tror jag går tillbaka till Michelin nästa byte, det får väl kosta med bra grepp :rolleyes:
 

leonum

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
örnsköldsvik
Hoj
-05 MT01 Yamaha
Hej! är ny här på SH...

ha köpt mej en MT01 och ha en klickande ljud i motorn på låga varv.... låter inte som den knackar eller ventiler... någon som vet vad de kan bero på??

den ha bara gått strax över 400 mil så den e praktiskt taget ny... ska prova å köra på 98 bara för att utesluta knackning iaf...
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Däckuppdatering:
Nu har jag för första gången provat att pressa de ny Metzeler Z8-orna lite mer, och är tyvärr inte längre lika nöjd :brinnerup ...
Jag valde nog "rätt" då (Michelin PR3), jättenöjd så här långt, en fröjd att svänga med de nya däcken.
Hade Z6 en gång i tiden, tyckte dom var skit trots att dom var testvinnare i pressen.
Det är ganska lätt att låsa framhjulet på en MT om man är för snabb på bromsen (typ panikbromsning), antar att det beror på att tyngdpunkten inte hinner förskjutas till framhjulet innan det släpper.
I ditt fall gissar jag att dina släpp inte beror på att du varit för snabb på bromsen utan helt enkelt hala däck.
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Besiktning med Akra

Då var det klart, hojen gick igenom med steg 1 rören på.

Enda lilla bekymret för bes.mannen var att halvljuset inte är asymmetriskt.
Är det så på alla MT-01 eller är det bara på min?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Då var det (kanske) dags att till sist sälja MT-01:an... Det var med blandade känslor jag slängde ut en annons på Blocket :huvet
MT:n är nog den hoj jag gillat mest av de 30-tal jag ägt hittills, men suget efter en lite mer "grusvänlig" hoj blev riktigt stort när jag provade nya Tiger 800XC.
Synd att man inte har ekonomin att ha bägge två i garaget :rolleyes:
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Då var det (kanske) dags att till sist sälja MT-01:an... Det var med blandade känslor jag slängde ut en annons på Blocket :huvet
MT:n är nog den hoj jag gillat mest av de 30-tal jag ägt hittills, men suget efter en lite mer "grusvänlig" hoj blev riktigt stort när jag provade nya Tiger 800XC.
Synd att man inte har ekonomin att ha bägge två i garaget :rolleyes:
Lycka till med trajjan.
 

Duro

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
SYD
Hoj
MT 01, Ducati 900 SSie
Köpte ett nytt Varta AGM Batteri till MT 01 i förra veckan, på autoexperten för 655:- kändes som ett bra Köp !! Jämfört med vad ett orginal Yuasa kostar...
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Köpte ett nytt Varta AGM Batteri till MT 01 i förra veckan, på autoexperten för 655:- kändes som ett bra Köp !! Jämfört med vad ett orginal Yuasa kostar...
Bra tips, finns det några nackdelar med AGM jämfört med original?
Mitt batteri är inne på 5:e säsongen, inga tecken på avmattning än.
 

Duro

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
SYD
Hoj
MT 01, Ducati 900 SSie
Bra tips, finns det några nackdelar med AGM jämfört med original?
Mitt batteri är inne på 5:e säsongen, inga tecken på avmattning än.

Ser inga nackdelar, original är ett GEL Batteri, Mao finns ingen fri syra som kan rinna ut, däremot är det ett högre motstånd i syran, vilket inte är optimalt för många korta starter. AGM, består av av flera tunna glasfibermattor, som håller ner motståndet i syran....

Enligt Varta är deras AGM VARTA absolut tipp- och läckagesäkert samt vibrations- och cyklingståligt...Rent Logiskt, så känns ett AGM klockrent på en MT 01:banana

Någon som bytt, sina broms och kopplings handtag till korta, kanske titax, pazzo eller liknade, positivt eller negativt, skriva några rader !!!!

Blev sugen att dra en order från http://viewitem.eim.ebay.se/YAMAHA-MT01-0509-TITAX-GP-SHORT-BLACK-LEVERS/200607668285/item halva priset mot http://www.nilssonsmc.se/produkt/Yamaha-MT-01-05-08-Titax-kopplingsgrepp-kort
 
Last edited:

Bernljung

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2010
Ort
Vimmerby
Hoj
2005 Yamaha MT-01, 1987 Yamaha TT 600 Motard
Ser inga nackdelar, original är ett GEL Batteri, Mao finns ingen fri syra som kan rinna ut, däremot är det ett högre motstånd i syran, vilket inte är optimalt för många korta starter. AGM, består av av flera tunna glasfibermattor, som håller ner motståndet i syran....

Enligt Varta är deras AGM VARTA absolut tipp- och läckagesäkert samt vibrations- och cyklingståligt...Rent Logiskt, så känns ett AGM klockrent på en MT 01:banana

Någon som bytt, sina broms och kopplings handtag till korta, kanske titax, pazzo eller liknade, positivt eller negativt, skriva några rader !!!!

Blev sugen att dra en order från http://viewitem.eim.ebay.se/YAMAHA-MT01-0509-TITAX-GP-SHORT-BLACK-LEVERS/200607668285/item halva priset mot http://www.nilssonsmc.se/produkt/Yamaha-MT-01-05-08-Titax-kopplingsgrepp-kort

Jag köpte korta Kinakopior på pazzos för 280:- inklusive frakt. Kvalitén är över förväntan. Kompisen har original Pazzo på sin och bortsett ifrån pazzo klistermärket så ser eller känner man ingen som helst skillnad på mina kopior och hans original.

I övrigt så kan inte jag komma på några nackdelar med att byta till kortare. Det ser bättre ut och är riktigt skön känsla. Så enligt mig är det bara att handla!
 

stealax

Road rage
Gick med
31 Jan 2008
Ort
mitten till höger
Hoj
MT-01 KTM 250r freeride -14
Jag köpte korta Kinakopior på pazzos för 280:- inklusive frakt. Kvalitén är över förväntan. Kompisen har original Pazzo på sin och bortsett ifrån pazzo klistermärket så ser eller känner man ingen som helst skillnad på mina kopior och hans original.

I övrigt så kan inte jag komma på några nackdelar med att byta till kortare. Det ser bättre ut och är riktigt skön känsla. Så enligt mig är det bara att handla!

Var köpte du dina pazzo kopior?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top