Mt-01 vägrar starta

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Tjena har ett "stort" problem.
Min mt-01:a vägrar starta. Jag var ute o körde ena dagen utan problem bara för stt nästkommande dag vägra starta.
Jag har haft den i snart 3000 mil o egentligen aldrig haft några problem. Dock har jag aldrig laddat batteriet osv så jag misstänkte givetvis det. Särskilt då det typ bara klickar när jag försöker starta.
Jag har precis köpt ett nytt batteri på Biltema, ja på biltema. 12 v och 10ah. Sätter i det och hojen beter sig precis likadant som med det gamla batteriet. Alla systemen verkar gå i gång, bensinpumpen låter lysen, display tuta osv fungerar. MEN när jag trycker på startknappen klickar det till och alla system verkar starta om liksom. Vad fan ska jag göra?? Jag är ytterst osugen på att ta den på släp för dyra genomgångar på verkstad. Hjälp hjälp hjälp!!

Mvh Eken.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Batterier från Biltema MÅSTE i princip alltid laddas innan de monteras i hojen, speciellt när det är 1670cc V-twin som skall dras runt. 10Ah låter lite för en MT-01, är det rätt batteri?
Köp/låna en batteriladdare och koppla över natten innan du provar igen.

Edit: Du kan prova med startkablar från bilbatteri, men se till att bilens motor är avstängd hela tiden.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Nej 12, men det som satt i innan var 10 och det end som passade i hållaren så jag körde på det. Jag har testat med att starta via kabel till bil men det fungerade inte, var exakt samma som med batteri. Jag har startat den tidigare med kablar och då fungerade det:(

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Kollat så kabelskorna har bra kontakt, både på batteriet och startmotorn.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Tack det var bra input, jag är inte svin haj på att skruva på djupet så att säga. Var bör startmotorn sitta?:eek: jag har mina aningar men jag är jävligt osäker:/

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Jag köpte ett batteri på biltema som betedde sej likadant, och den var ändå till en motor på halva storleken. Jag fick rekonda det två gånger med min smartladdare innan det vaknade till liv. Jag tror biltemas batterier kan stå väldigt länge på hyllan, och då hinner dom bli dåliga.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Som jag nämnde så har jag även testat med kablar så batteriet borde inte vara problemet.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Från fabrik satt det ett Yuasa YT14B-BS batteri i din MT-01. Personligen tycker jag att det är egentligen ett lite klent batteri för en 1700 kubiks v-Twin.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Så kan det säkert vara, men som jag nämnt så har det i så fall suttit där och gjort sitt jobb i minst 4 år utan att underhållas. Det ger mig ingen klarhet i problemet.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Ett annat symptom märker jag är att om jag håller in tändningsknappen så "sprakar" det runt batteriet och neutrallampan fladdrar. Startmotorn vill jag helst inte ge mig på för den sitter tillsynes förjäkla illa till. Man får skruva bort halva motorn för att ta sig dit:va
Bedömt så verkar det spraka runt pluss polen:/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mät spänningen över polerna på batteriet när du trycker på startknappen, och gärna på kablarnas väg ner till startmotorn med.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Kolla så att plusskabeln är ren från oxid sen drar du åt den ordentligt. Det ska inte spraka och gnistra alls!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det Du beskriver är EXAKT det fenomen som inträffar när man, av någon anledning, får ett spänningsfall när man trycker på startknappen och spänningen sjunker under en kritisk nivå (normalt ca 11.7 volt). Då avbryts startsekvensen och ECU "bootar om" instrument och startkontroller.

Den vanligaste anledningen är att batteriet har någon cell borta och att strömkapaciteten helt enkelt inte räcker till. Det innebär att det kan visa mer än 12V innan men när startknappen pressas in faller spänningen direkt.

Alternativt kan Du ha en komponent som fallerat och genererar betydligt mindre motstånd än normalt, alternativt orsakar kortslutning (men då borde någon säkring gå). En tredje möjlighet är att en kabel är skadad någonstans eller att någon kontakt (t ex vid batteriet) är kraftigt ärgad.

Men detta kan Du inte felsöka utan ett multiinstrument. Så börja enligt Ulvhamnes förslag och mät vilken spänning Du har mellan polerna innan Du pressar på startknappen samt när Du pressar in den. Och naturligtvis att batterikablarnas kontakter är rengjorda och fräscha.

Sprängskisser på Din hoj hittar Du t ex på www.bikebandit.com Lycka till:tummenupp

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Troligast är de bara dålig kontakt på batteripolerna som redan nämnts eller dålig kontakt vid startmotor eller startrelä. Lätta på alla "grova" batterikablar och startmotor/startrelä och reka lite samt häll på lite vatten på batteripolerna för de tar bort ärga. Spruta på sprayolja på övriga kopplingsplintar.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Tack för all hjälp, jag har semester i dag o hoppas jag ska få klarhet i problemet:Bugar

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
För långa skruvar som håller kablar på batteriet?
Har haft detta fel, drog åt skruvar men kabelsskon var ändå lite lös:huvet

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...