Mugello MGP:GRAN PREMIO D'ITALIA TIM

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
.... När fabriksteamen och FIM och Dorma dödade dom små teamen så blev klockan slagen för den här typen av tävlingsform.
Patetiskt när för några år sen dom små teamen kom och ville köra fyrtakt.
Så skulle det vara prototypracing och inget annat Dorma gnällde för ett av teamen GUDFÖRBANNAT!!! hade en orginal Yamahaskruv i ett topplock typ..
BANNING!!!!!!!!!!!!
UTESLUTNING!!!!!!!!!!!!!!!!

Bara för att några år senare hitta på en alldeles egen ide om att!!
"Varför ska vi inte köra med en enhetsmotor av standardkaraktär"....:arsele:arsele:arsele:arsele

Dom är såååå duktiga....

Lägg ner och gör om. ...

Mitt tips är att om 3-4 år är motoGP stendött

Jepp till det mesta ovan!

Varför inte ersätta MotoGP med en free-for-all-klass utan andra krav än:

- etanol, el, väte eller annat förnyelsebart, ej förorenande drivmedel

- omräkningregler som gör icke-Ottomotorer konkurrenskraftiga

- säkerhetskrav på bromsar, chassihållfasthet etc.

- alla hojar till salu efter säsongen för SEK 2 000 000 - eller annan lämplig summa - så att de stor budget inte lika lätt spöar mindre bemedlade. Innovationer skyddas med patent som vanligt.

Vi skulle då snabbt få fram innovationer vi inte kan drömma om idag och som skulle revolutionera motorcykeln som vi känner den. Vilket väl är grundtanken med prototypracing - att driva utveckling som förbättrar konsumentprodukter?

Naturligtvis kan man också klasser för 125 och 250 cc om så önskas.

(RFFP)
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
motoGP i Assen

Det finns en filmsnutt på motoGP: s hemsida ur några vinklar och när man betraktar den så får vi och Rossi vara glada att det "bara" slutade i en benfraktur.
Edit: Enligt färsk uppgift från "Viasat motor" sker kraschen i ca 200 km/h.

Hoppas att han kan och vill vara tillbaka snart.

Själv har jag planerat och sett framemot sommarens semester ovanligt mycket i år och denna tråkiga händelse grumlar det hela en aning.

1. 5 v sammanhängande semester, ev. på hojjen i Europa! (1: a gången IRL) :)
2. Köpt biljett på "första parkett" till motoGP Assen på midsommardagen, mycket för att bl a få se Rossi stå i första startled (1: a gången IRL) :Bugar

Men jag e inte bitter :gnissla det ska iaf bli fantastiskt kul att se Lorenzo, Stoner, Spies och dom andra :tummenupp
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu kommer Lorenzo vinna titeln i år och alla kommer klaga på att "han fick inte fajt nog", "han förtjänar inte titeln".

Bla bla bla
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Patetiskt när för några år sen dom små teamen kom och ville köra fyrtakt.
Så skulle det vara prototypracing och inget annat Dorma gnällde för ett av teamen GUDFÖRBANNAT!!! hade en orginal Yamahaskruv i ett topplock typ..
BANNING!!!!!!!!!!!!
UTESLUTNING!!!!!!!!!!!!!!!!

Bara för att några år senare hitta på en alldeles egen ide om att!!
"Varför ska vi inte köra med en enhetsmotor av standardkaraktär"....:arsele:arsele:arsele:arsele

Det var inte Dorna som gnällde. Det var FIM som drog ärendet, kanske för att Flammini-bröderna gnällde. Avtalen ser lite annorlunda ut nu, dessutom.

MotoMatters: Was it the Flamminis [the brothers who run the production-based World Superbike series]? Because you were disqualified by the FIM inspectors.

Peter Clifford: I don't know. There was not a single objection within the ranks of MotoGP or Dorna or the MotoGP teams. In fact we had full support from all the other MotoGP teams.
http://www.motomatters.com/interview/2009/11/12/peter_clifford_interview_wcm_blata_and_p.html
http://www.motomatters.com/interview/2009/11/13/peter_clifford_interview_part_ii_how_wcm.html

Problemet för Lorenzo kan ju vara att Rossi vill inte ha kvar honom i Yamaha, så antingen går han eller Lorenzo, kan Lorenzo slå Rossi med en Honda eller Ducce? Kan Rossi vinna på en DUcce? Ser inga direkt andra alternativ om det skulle vara Rossi som gick.

Det jag funderar lite på är ju hur det skulle bli om Lorenzo vinner mästerskapet i år. Han vill ju ha kontroll över utvecklingen av cykeln, och därmed vara försteförare. Om han vinner men ändå inte får vara försteförare om Rossi fortsätter med Yamaha, vad händer då?

Stackars Valle, hoppas han är på benen snart.
Kommer Spies ta över fabriksstyrningen tills han repat sig?

Frågan är om han får det iom rookiereglerna?

Om han inte får det pga rookie-reglerna, så borde de rimligtvis inte heller kunna ersätta Rossi med en testförare, eller nån annan extern förare, heller? Alltså, om rookie-reglerna gäller i det här fallet, så MÅSTE de köra med Edwards eller nån fd MotoGP-pilot. Toseland? Troligt.:rolleyes:
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Om Rossi försvinner från Gp blir det nog en hel del publik mindre framöver, vilket inte är bra, själv har jag tyckt att han bara har hållt på med en massa fjanteri, men så tänker man efter lite :va
Om han inte finns där då finns det ju bara en massa tråkmånsar med där och det drar ju inte mer publik, det behövs publikfrieri :)

Å andra sidan tror jag INTE att han försvinner ännu, han kommer köra Ducati och dessutom vinna en sista säsong Moto GP, innan han lägger av!
Det är vad jag tror :)

( Edwards trolig ersättare)
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Nu kommer Lorenzo vinna titeln i år och alla kommer klaga på att "han fick inte fajt nog", "han förtjänar inte titeln".

Bla bla bla

Oavsett om folk gnäller om "värdighet" osv, så tror jag att Lorenzo själv kommer tycka att segern känns aningen tom, om han vinner titeln. Han missar ju chansen att "bevisa sig".
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Det skulle va lite kul om det här eländet öppnade upp för Capirossi att ta sin 100:e pallplats. Känns inte så jättetroligt kanske, men han ser juh stark ut på WUP'en.

Skulle dessutom va hejdlöst kul att höra Rossis kommentar om Sete fick ta över, som någon nämnde ovan.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Valentino Rossi

Kan detta vara slutet på Rossi´s era ? till och med kanske slutet på hans karriär inom tvåhjulingsbranschen?

Lorenzo lär segla hem årets titel utan problem - han hade nog vunnit även med Rossi kvar, och det lär bli svårt för FIAT YAMAHA att inte böja sig för den NYA STORA MÄSTAREN som dessutom har framtiden för sig - till skillnad från Rossi som rimmligtvis bör närma sig slutet av karriären.
I ett sådant läge tror jag inte en sekund på att Rossi är beredd att fortsätta i samma stall ett eller flera år till - hans "värde" i förhandlingar om olika krav bör minska i samma takt som Lorenzo´s "värde" stiger - i vart fall i det stallet.
Återstår väl egentligen, i mina ögon, två alternativ - Ducati eller avslut av karriären för, ärligt talat - inte lär han gå till Honda......de vill ju dessutom ha Stoner och inte vill han väl harva runt och skämma ut sig på en Suzuki eller nått annat......

Så.....frågan är om han är tillräkligt motiverad för att komma tillbaka ? är Ducati beredda att vika sig för alla krav Rossi kan tänkas ställa för att vara beredd att göra en sådan sattsning - det är nog där frågan ligger egentligen för de ekonomiska föruttsättningarna lär nog säkert kunna lösas då kombinationen Rossi-Ducati måste ha ett enormt PR-värde.
Alternativt väljer han då att lägga hjälmen på hyllan - fast jag vill hellre se honom på den röda ett par år......


Hur ser du uppställningen ut nästa år ?

Marlboro Ducati : Rossi - Hayden

Fiat Yamaha : Lorenzo - Spies

Repsol Honda : Stoner - Dovizioso


....och Pedrosa blir arbetslös då hans krav om att få åka som förstaförare i ett prioriterat, konkurenskraftigt stall helt enkelt inte kan mötas........
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Skadan är tyvärr så illa att Rossi inte kommer igen till de nästankommande racen, hur mkt han än vill så funkar nog inte det med en sån fraktur.
Spies tar Rossis plats och hans plats tar Wataru Yoshikawa eller Norihiko Fujiwara.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Nu kommer Lorenzo vinna titeln i år och alla kommer klaga på att "han fick inte fajt nog", "han förtjänar inte titeln".

Bla bla bla


jag skulle desutom lagttill komihåg var ni läste det först:tummenupp
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Nu kommer Lorenzo vinna titeln i år och alla kommer klaga på att "han fick inte fajt nog", "han förtjänar inte titeln".

Bla bla bla

nej,han är ju inte bäst,han är näst bäst och det ser faktiskt ut som hans år i år trots konkurrans från rossi.en värdig vinnare är när hela startfältet är samlat ,men förtjänar titeln ändå
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det finns en filmsnutt på motoGP: s hemsida ur några vinklar och när man betraktar den så får vi och Rossi vara glada att det "bara" slutade i en benfraktur.
Edit: Enligt färsk uppgift från "Viasat motor" sker kraschen i ca 200 km/h.

Här kommer en fråga från en okunnig men det ser nästan ut som om han highsidar på vägen in i kurvan? Går de på mellangas på vägen in där eller gör han något galet i inbromsningen så att bakhjulet inte har tillräckligt fäste och därför ställer till det?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Här kommer en fråga från en okunnig men det ser nästan ut som om han highsidar på vägen in i kurvan? Går de på mellangas på vägen in där eller gör han något galet i inbromsningen så att bakhjulet inte har tillräckligt fäste och därför ställer till det?

Enligt Burgess så gick han på mer gas än han gjort tidigare just där och från lägre varv vilket resulterade i högre vrid än normalt i den kurvan. Dessutom hade han inte laddat så mycket det varvet så vänster sida av däcket hade kylts ned mer än normalt. Det gick i 171 km/h.

:)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Trots att Rossi låg på sjukan hade han mer fans än någon annan förare på läktarna! Det visar vem som är konungen! :)

Racet var faktiskt rätt underhållande! Hatten av för Pedrosa som levererade många duktigt snabba varvtider! Hade gärna sett lite mer fight mellan Dovi och Lorenzo de sista varven! Synd att Dovi inte hängde med riktigt!

Men det roligaste var absolut fighten om 4e-platsen! Randy körning var kanske inte helt professionell men helt klart rolig att se på!

Synd att Kallio klotade ur! Någon som vet vad som hände? Rätt var det var fick man bara höra att han var av banan och sedan fick man se honom i sin stol i depån...

Det har snackats mycket om MotoGP's död här nu... Jag säger bara: Tillbaka med tusenkubikarna och skippa TC! Jag vill se körningar i stil med melandris ställ ut ur sista kurvan på Philip Island!

[YOUTUBE-ID]QJRjQSSumb8[/YOUTUBE-ID]
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Trots att Rossi låg på sjukan hade han mer fans än någon annan förare på läktarna! Det visar vem som är konungen! :)
[/YOUTUBE-ID]

Dom sålde tydligen slut på Rossi-prylar som tröjor och kepsar på lördagen. Var nog fler än vanligt som hade Rossikläder på sig i helgen. Normalt sett står han för kanske 90% av publiken. :)

Var nog ett historiskt race då detta nog var första gången på 14 år som Rossi missar ett race?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Dom sålde tydligen slut på Rossi-prylar som tröjor och kepsar på lördagen. Var nog fler än vanligt som hade Rossikläder på sig i helgen. Normalt sett står han för kanske 90% av publiken. :)

Var nog ett historiskt race då detta nog var första gången på 14 år som Rossi missar ett race?

ja oktober -95 va senast han fick stå över tror jag, imponerande.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Rossi är inte borta, och jag tror han går till Ducati och vinner minst en titel till. Rpssi ska man aldrig räkna bort.
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top