Mugello MGP:GRAN PREMIO D'ITALIA TIM

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
DÅ handlar det alltså om motorcyklarna som sådana och inte att se bra racing.
Kan det inte vara en kombination? Ett tag sedan jag såg, men GSXR 750 Cup hade riktigt tät racing och omväxlande tättrio - men det var inte intressant ändå. Likaså MotoGP som har de phätaste hojarna, men ofta är rena sömnpillret som racing?
Bra racing OCH intressanta hojar är viktigt, sedan så får det gärna vara lite affischnamn också, förare med personlighet. Inte bara gul förare kom före röd förare.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom som sysslar med Moto2 själva beskriver det inte bara som succe. Dom säger sig ha stora problem just nu som dom inte förstår sig på. Oförklarliga krascher, oförklarliga vobbel, farliga hojar tex. Dom är oroliga för att alvarliga olyckor kan komma att ske för orsaker dom inte förstår sig på. Chassina är inte färdigutvecklade för denna nivån av racing som jag förstått det av dom och Suters slirkoppling får ta mycket kritik för att vara dålig och ge chatter till chassiet. Elias sa väl något om att man fick hjärnskakning av den kopplingen så mycket det kom chatter från den.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
DÅ handlar det alltså om motorcyklarna som sådana och inte att se bra racing.
Nu är ju inte körstilen direkt identisk i 125gp och moto2.Jag tycker att underhållningsvärdet är betydligt större i moto2 där man ofta får se rätt yvig körning med sladd in i kurvorna.Även om det är åtta förare inom en halvsekund i 125 och väldigt tät racing så ser det väldigt lamt ut(personlig åsikt).

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Tror inte Stoner är en framtida världsmästare för han är för ojämn, för lynnig. Han är blixtrande snabb när allt är bra men går det emot så rasar han mer än vad tex Rossi, Lorenzo, Pedrosa gör.

Sen när blev Pederosa jämn??? kan det inte vara så att Ducatis tekniska expriment biter förarna i röven...... blir förvånand när folk här påstår att Stoner är slut när det antagligen teamet som inte levererar:va

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Förvisso...men för MIG när Rossi är med...så spelar det ingen roll för jag irrar runt som en osalig ande tills han är i mål.

Nu slipper jag förstås stå i klädkammaren när det blir för nervöst. :rodnar :brinnerup

Enkel lösning.

Kolla på gamla dammiga deltävlingar från förra året, eller ladda ner dom första racen från iår, så kan du kolla på stentråkig racing (fast med en kille du tycker om :rolleyes:) varje kväll, 7 dagar i veckan :fakta

Jag tycker självklart att det är synd att Rossi är skadad, men spänningsmässigt gör det tyvärr ingen skillnad. Spännande MotoGP-race har varit lätträknade de sista åren..

/ Jens

Dom som sysslar med Moto2 själva beskriver det inte bara som succe. Dom säger sig ha stora problem just nu som dom inte förstår sig på. Oförklarliga krascher, oförklarliga vobbel, farliga hojar tex. Dom är oroliga för att alvarliga olyckor kan komma att ske för orsaker dom inte förstår sig på. Chassina är inte färdigutvecklade för denna nivån av racing som jag förstått det av dom och Suters slirkoppling får ta mycket kritik för att vara dålig och ge chatter till chassiet. Elias sa väl något om att man fick hjärnskakning av den kopplingen så mycket det kom chatter från den.

Det är kanske det som gör att det är succé hos oss tittare. Det syns att förarna kämpar som djur för att få det att gå som det gör. Inte som i motoGP, där kommentatorerna ropar högt för att någon är lite "ur spår" i en böj...

/ Jens

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Självklart är det inte så enkelt som att det bara är motorcyklarna som sådana som avgör.
Jag gillar de flesta klasser som körs av olika anledningar och Moto2 har sin tjusning precis som 125 har en annan. Moto2 är kul att titta på men det är ju väldigt mycket high chaparal över det och det kommer suddas ut med tiden när hojar och team blir bättre och mer injusterade - precis som det är i de redan etablerade klasserna.

Sen när blev Pederosa jämn??? kan det inte vara så att Ducatis tekniska expriment biter förarna i röven...... blir förvånand när folk här påstår att Stoner är slut när det antagligen teamet som inte levererar:va
Pedrosa är väl jämn. Börjar träningarna ganska svalt för att succesivt jobba sig uppåt och alltid vara snabb på kvalet. I racen är han med i gruppen som leder eller så tar han starten och vinner eller blir omkörd mot slutet. Stoner är betydligt mer hit and miss, krasch ibland, briljant vinst nästa gång för att den tredje sura över att han har en fis på tvären och det skyller han på Randi de Puniet eller någon annan förare som råkar varit i närheten av honom på banan.

Angående om det är Stoner/Ducati som felar så är det såklart en kombination men jag tror inte Stoner är en framtida världsmästare pga. han verkar för lättstörd. Går inte allt hans väg blir han grumpy och skyller ifrån sig.
Rossi och Lorenzo kör på och levererar. Det är skillnaden.

Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Det är kanske det som gör att det är succé hos oss tittare. Det syns att förarna kämpar som djur för att få det att gå som det gör. Inte som i motoGP, där kommentatorerna ropar högt för att någon är lite "ur spår" i en böj...

/ Jens

Då skulle du göra i brallan av upphetsning om det hade varit ER6:eek:r dom körde?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Då skulle du göra i brallan av upphetsning om det hade varit ER6:eek:r dom körde?

ER6or är stabilare än du tror.

Men säg såhär: Att du måste ha ER6-chassi omodifierat men fri motortrimning och 1000cc. Det vore spännande racing som jag skulle gilla att titta på... Men knappast något framgångsrikt koncept och framförallt inget jag skulle vilja ställa upp i.

Glömde jag säga att elektroniska hjälpmedel vore förbjudet i denna klass. Jag kallar den ER6 Evo Cup..

/ Jens

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
ER6or är stabilare än du tror.

Men säg såhär: Att du måste ha ER6-chassi omodifierat men fri motortrimning och 1000cc. Det vore spännande racing som jag skulle gilla att titta på... Men knappast något framgångsrikt koncept och framförallt inget jag skulle vilja ställa upp i.

Glömde jag säga att elektroniska hjälpmedel vore förbjudet i denna klass. Jag kallar den ER6 Evo Cup..

/ Jens

Jens, jag har provat ER6 på bana och dom är inte stabilare än vad jag tror. Dom har väghållning som en huggorm och bromsar som en getost ifrån hälsingland(dom kanske är stabila jämfört med din tysen). ;)

När jag tittar på MotoGP/supportklasser vill jag se den värsta tekniken med dom värsta förarna, inte några smått upphottade CBR 600:eek:r.

När jag vill se gathojar rejsa tittar jag den andra helgen på SBK/SS och tycker det är grymt underhållande(dock är SS lite avslaget i år).

Nu kryper dom två olika tävlingsklasserna varandra närmre och närmre med oroväckande hastighet.

/Pär

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jens, jag har provat ER6 på bana och dom är inte stabilare än vad jag tror. Dom har väghållning som en huggorm och bromsar som en getost ifrån hälsingland(dom kanske är stabila jämfört med din tysen). ;)

När jag tittar på MotoGP/supportklasser vill jag se den värsta tekniken med dom värsta förarna, inte några smått upphottade CBR 600:eek:r.

När jag vill se gathojar rejsa tittar jag den andra helgen på SBK/SS och tycker det är grymt underhållande(dock är SS lite avslaget i år).

Nu kryper dom två olika tävlingsklasserna varandra närmre och närmre med oroväckande hastighet.

/Pär

ER6an är asstabil ;)

Jag håller med om att det skall vara prototypracing på allvar, men det är ju för dyrt. Svara nu inte bara att lösningen är tvitakt, för dom måste locka det kommersiella samtidigt.. Det är en riktigt svår balansgång i dagens ekonomi...

/ Jens

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Busaberg och FireSalle summerar rätt bra hur jag känner. Det spelar ingen roll hur tät racing det är. 125 och 250 må vara hur extrema protoryper som helst med hur bra förare som helst, min puls ökar inte en procent. När MotoGP kör däremot blir jag nervös även om jag skiter i vem som vinner och hur tråkigt racet än blir.

Det kanske har något med kombinationen av motorcykel och körstil att göra och alla är vi olika :)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ER6an är asstabil ;)

Jag håller med om att det skall vara prototypracing på allvar, men det är ju för dyrt. Svara nu inte bara att lösningen är tvitakt, för dom måste locka det kommersiella samtidigt.. Det är en riktigt svår balansgång i dagens ekonomi...

/ Jens

det är ju där skon klämmer, ekonomin.
för eg så borde ju inte marknaden ha ett skit med prototypracing att göra,
så fort dom började ta hänsyn till marknaden blev det sämre.
Har inget emot fyrtakt och tycker det borde vara öppet för wankel, tvåtakt och fans hemmabyggda lösningar.
Motogp gräver sin grav nu men inget varar för evigt och ur askan kommer säkert nått bra.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Förutom Vale själv tror jag att Lorenzo är den som är mest missnöjd med Vales skada. Jorge vet med sig att han kan slå Vale i år. Nu får han inte chansen att göra det riktigt fair and square. Det stör honom garanterat alldeles överjävligt mycket.

Precis min poäng, fast bättre formulerat av dig. :tummenupp

För övrigt tror jag inte ett ögonblick på att detta skulle vara slutet för Rossi. Han kommer att göra allt för att gå med flaggan i topp. Han kommer tillbaka och han kommer att vinna igen.

Medhåll!

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Stoner är betydligt mer hit and miss, krasch ibland, briljant vinst nästa gång för att den tredje sura över att han har en fis på tvären och det skyller han på Randi de Puniet eller någon annan förare som råkar varit i närheten av honom på banan.

Angående om det är Stoner/Ducati som felar så är det såklart en kombination men jag tror inte Stoner är en framtida världsmästare pga. han verkar för lättstörd. Går inte allt hans väg blir han grumpy och skyller ifrån sig.

Klockren analys. Den ställer jag upp 100 procent på.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nu måste reglerna skrivas om, så att inga race körs förrän Rossi är tillbaka. :rossifucko

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Klockren analys. Den ställer jag upp 100 procent på.

Värt att notera: Casey Stoner tog hem en VM-titel 2007. Han var då helt ny på Ducati och helt överlägsen sin bättre meriterade team-kamrat.
Stoners sämsta placering var 6:a (ingen miss/crash alls), 14 pallplatser varav 10 vinster.

Sur, grumpen och ojämn :va

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Stoner är betydligt mer hit and miss, krasch ibland, briljant vinst nästa gång för att den tredje sura över att han har en fis på tvären och det skyller han på Randi de Puniet eller någon annan förare som råkar varit i närheten av honom på banan.

Jag tror ändå materialet har en stor betydelse, det kanske är lättare att "köra på och leverera" när man har den snabbaste hojen?

Stoner 2006: 6-5-2-5-4-DNF-DNF-4-4-DNF-DNS-6-8-6-DNF-DNF-DNF
Stoner 2007: 1-5-1-1-3-4-1-1-2-5-1-1-1-3-6-1-1-2

Kan det bli tydligare?

Angående hur grumpy Stoner är så har du säkert en nära relation till honom, så det vågar jag inte ge mig in på. Jag tycker att det är intressantare när förarna beskriver sina problem. Rossi kör ju sitt vanliga "it was a great battle" oavsett om han vinner med en hundradel eller 20 sekunder.

;)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Värt att notera: Casey Stoner tog hem en VM-titel 2007. Han var då helt ny på Ducati och helt överlägsen sin bättre meriterade team-kamrat.
Stoners sämsta placering var 6:a (ingen miss/crash alls), 14 pallplatser varav 10 vinster.

Sur, grumpen och ojämn :va
Sedan 2007 har ju Stoner varit just ojämn, gnällig och grumpy. Han är ju den förare som överlägset flest gånger antingen talar om hur fel andra förare kört eller åkt och viftat, sparkat och gestikulerat mot andra förare antingen på banan eller i depån.
Visst kan man säga att han är öppen och ärlig men han är samtidigt snabb att skylla saker på andra som agerar på ett sätt som inte passar honom.

Jag tror ändå materialet har en stor betydelse, det kanske är lättare att "köra på och leverera" när man har den snabbaste hojen?

Stoner 2006: 6-5-2-5-4-DNF-DNF-4-4-DNF-DNS-6-8-6-DNF-DNF-DNF
Stoner 2007: 1-5-1-1-3-4-1-1-2-5-1-1-1-3-6-1-1-2

Kan det bli tydligare?

Angående hur grumpy Stoner är så har du säkert en nära relation till honom, så det vågar jag inte ge mig in på. Jag tycker att det är intressantare när förarna beskriver sina problem. Rossi kör ju sitt vanliga "it was a great battle" oavsett om han vinner med en hundradel eller 20 sekunder.

;)
Visst hjälper det att ha den bästa hojen men föraren är j också en del i hur hojen agerar. Det är ju inte enbart slump och tur att Rossi oftast sitter på en hoj som är bland de bästa hojarna i fältet.
Stoner har ju en förmåga att krascha lite nu och då. DNF-5-DNF-4 i år är förvisso ganska jämnt men inget du vinner VM på. ;)

Last edited:
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping