Mugello MGP:GRAN PREMIO D'ITALIA TIM

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu kan jag inte rookie-reglerna exakt men marknadsavdelningen på Yamaha vill nog hellre se Spisen som ersättare.
Marknadsavdelningen bestämmer inte det. Spies kan inte ersätta Rossi.

Sant, men att räkna ut en kille med hans meriter för framtiden är djärvt.
Det må vara djärvt men jag tror ändå inte Stoner har den sista mentala pusselbiten för att vinna igen.
 
Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Sitter Stoner på rätt grejjer så tar han hem det. När han kom tillbaks förra året vann han två av tre race, det han inte vann var han tvåa i. Men i år har han en ny cykel som inte funkar lika bra, och därför kan han inte vara lika snabb. Sen angående att han klagar, syftar ni på Laguna Seca 08 då eller? Kan inte komma ihåg att han säger så överdrivet mkt i media.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
det är ju där skon klämmer, ekonomin.
för eg så borde ju inte marknaden ha ett skit med prototypracing att göra,
så fort dom började ta hänsyn till marknaden blev det sämre.
Har inget emot fyrtakt och tycker det borde vara öppet för wankel, tvåtakt och fans hemmabyggda lösningar.
Motogp gräver sin grav nu men inget varar för evigt och ur askan kommer säkert nått bra.


..du har fullständigt rätt.....


..beträffande vad som skulle vara tillåtet/inte tillåtet så anser jag att ( förutom ett allmänt säkerhetsreglement) så skulle man köra efter free for all i princip - och det man reglerar skulle vara mängden ENERGI som får förbrukas, så länge den kommer från komersiellt gångbara bränslen. Må det sen handla om bensin, diesel, etanol, el eller vad man nu kan hitta på. Räkna om energimängderna så att vi har ett rättvist tal emellan de olika bränslena så att säga - och bestäm en total mängd energi för hela säsongen och ett maximalt flöde för att hitta en övre gräns för prestandan

Vill man ha olika klasser kan man sedan hitta på tex 3 olika reglement för däcken - bredder och mängder, och 3 olika nivåer för energiförbrukningen/flödet.

..och aldrig någonsin skall man tala om hur mkt pengar det får kosta......spara gärna resurser i form av energi, motorer eller däck men lämna ekonomin utanför......

Hoppas verkligen det kommer något bättre ur askan så småningom.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Uppdatering från Yamaha om Rossi:

Dr. Roberto Buzzi, head of Trauma at the CTO Careggi (Centro Traumatologico Ortopedico) in Florence, Italy, made the following statement about Valentino Rossi today:

"Today Valentino underwent another small operation to close the wound, which is looking good. We closed it with 15 stitches and our overall medical judgement is positive. We used a short general anaesthetic and when he woke up he was in good shape. The healing process of the injury is going well and as expected in Valentino's condition."
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nu kan jag inte rookie-reglerna exakt men marknadsavdelningen på Yamaha vill nog hellre se Spisen som ersättare.

Det är inte helt omöjligt att man plockar upp nån av Yamaha's testförare (Yoshikawa eller Fujiwara) som får årka runt på en hoj och samla lite data under tävlingshelgerna.

Bäst för Yamaha (om man ser till team mästerskapet som annars ser förlorat ut om Rossi missar 6-7 race) så kanske dte vore bäst att lyfta upp Spies. Men som du säger så kanske "rookieregeln" förhindrar detta. Även oklart hur avtalet ser ut mellan Yamaha och Tech3 när det gäller detta.

Ska bli intressant att se hur dom tänker...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De har nog betydligt mer att säga till om än vad vi tror...
Fast det handlar mest om hur man tolkar reglerna. Fabriksteamen kan inte ha förare som är rookies. Rookie räknas man som om man har kört färre än nio race, Spies har kört sju race nu och räknas som rookie och kan således inte signas till FIAT Yamaha.
Dock är regeln något luddig gällande att ha rookies som ersättningsförare för en skadad förare och det är en evnetuellt liberal tolkning av detta som kan ge Spies en chans att köra.
Sedan är det också en fråga om vad Yamaha tjänar på att flytta Spies i det långa loppet. Med Spies och Houseworths historia är det knappast troligt att Spies hoppar in och kör under Burgess för ett par race och det är knappast troligt att Houseworth går in och styr med Burgess och killarna.

Det som däremot är klart är att Yamaha inte kommer ersätta Rossi förrän till Barcelona.

Regeln om rookies är formulerad enligt följande.

1.11.11 Riders who enter the Championship for the first time (Rookies) must be entered by a non factory team.

A non contracted rider (test rider) cannot become a contracted
rider during the same season. Waiver may be granted by the Race
Direction.
C. Definition of a “contracted rider” and a “Rookie” rider.
A contracted rider is a rider designated by the team according
article 1.11.1
A “Rookie” is a rider nominated by a participating team for
participation in the entire season, who has not participated in nine
or more events in the same class in any previous season.
For the purpose of this clause, the 500cc class and the MotoGP
class are considered to be the same.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Räknas inte Suzuki som fabriksteam eftersom Bautista kör där?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
På så vis.Jag tänkte att man kanske fick dispens om fabriksteamet presterar sämre än alla satellitteam i klassen.
Den hette faktiskt så i regelboken ifrån början men då hotade Rizzuki att dra sig ur, så den formulerades om till nuvarande text.

Nu gråter de bara över varför ingen vill leasa deras lägre spec:ade icke fabrikare och race:a med, så de kan få några att köra ifrån. Kawsaki, kom tillbaka - allt är förlåtet!
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Nu gråter de bara över varför ingen vill leasa deras lägre spec:ade icke fabrikare och race:a med, så de kan få några att köra ifrån. Kawsaki, kom tillbaka - allt är förlåtet!

Suzuki ville dessutom ha dubbelt så mycket i leasingen för sin satelithoj än vad Honda tar för sina.
 

MC Doktorn

Guest
Garanterat en allvarligare skada som kommer ge bestående men.
Frakturen var öppen satt ganska långt ner (Leden involverad?) och av högenergi typ.

Kanske slutet för världsmästaren :död
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Garanterat en allvarligare skada som kommer ge bestående men.
Frakturen var öppen satt ganska långt ner (Leden involverad?) och av högenergi typ.

Kanske slutet för världsmästaren :död

Om det blir någon fortsättning beror väl mest på hans vilja att rejsa?

Doohan tävlade framgångsrikt med så kraftigt skadat högerben att han - till en början - behövde hjälp med att ta sig på och av hojen. Bakbromsen sköttes med tummen, typ snöskotergas.
Riktigt bra blev benet aldrig, han haltar än idag.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top