Must eller Cola?

Must eller Cola

• Antal röstningar
    0

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om jag inte missminner mig, så finns det bara en tillverkare av smakessänsen till julmust.
Tycker att man skall döpa om Nobelpriset till Robertspriset.

Kunde vara skoj att dela ut Alfreds peningar under ett annat namn.
Bara för att must och champis är godare än dynamit.

Såg nu att jag hade rätt.
Kanske.
Står i Wikipedia.
Visst har du rätt. Det är Roberts bryggeri i Örebro som har essensen till all must som tillverkas, du har dessutom ärtt i att Champis och must är godare än dynamit. Champis - grymt underskattad läskeblask.

Zeunerts Julmust > all
I second that!

Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Mustkällare, hur jävla kaxigt hade det inte varit att ha en sådan :D

Att i vit smoking elegant hälla upp lagrad vansinnesmust i ett kristallglas.
Årgångsmust är skiten :tummenupp

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Hade för mig att jag startade en tråd om must. Men att det redan gått 5 år... :confused: Vi är alla snart uppruttnade. :fakta

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hade för mig att jag startade en tråd om must. Men att det redan gått 5 år... :confused: Vi är alla snart uppruttnade. :fakta
Eller i alla fall våra tänder, av allt mustdrickande :crash

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Must till julmaten, pepsi max i groggen! :fakta

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Som ni säkert redan vet går det numera att köpa lagrad Nygårda must på systemet. Provade häromdan men tycker nog bättre om den olagrade (Nygårda är ju för övrigt den godaste musten..). Ska testa igen för att dubbelkolla vilken som är godast, den lagrade borde vara bättre tycker jag, mindre söt är den iaf.

Dricker man Cola under jul och nyår har man inte många rätt...

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
"Varumärket Bjäre ägs sedan 1997 av The Coca-Cola Company"

Tag akt och varning. Köp alltså inte Bjäres Kalle-Anka must. :7peta

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
"Varumärket Bjäre ägs sedan 1997 av The Coca-Cola Company"

Tag akt och varning. Köp alltså inte Bjäres Kalle-Anka must. :7peta
Japp. När det började gå upp för The Coca-Cola Company att de inte skulle kunna ersätta musten med Coca-Cola som svenskarnas juldryck No.1 så var de tvungna att hitta på något annat. Fast det tog ju några år från det att de köpt in varumärket Bjäre tills att en produkt kom ut på marknaden. Framgångarna de haft med sin egen must har väl också varit lite varierande.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Japp. När det började gå upp för The Coca-Cola Company att de inte skulle kunna ersätta musten med Coca-Cola som svenskarnas juldryck No.1 så var de tvungna att hitta på något annat. Fast det tog ju några år från det att de köpt in varumärket Bjäre tills att en produkt kom ut på marknaden. Framgångarna de haft med sin egen must har väl också varit lite varierande.

Om jag inte minns fel så hade de ett test med en annan hemkokt must innan Bjäre med, men mitt minne är lika pålitligt som en polsk prostituerad...

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Cuba Cola! :hihi

Nä till jul finns bara ApotekArnes Julmust vem den där Arne nu är.
Synd bara att jag har så lätt att få huvudvärk av just julmust. Undras vilken ingrediens som är problemet?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Must är såklart godast, men drack man det året runt skulle lite av det magiska antagligen försvinna. Så, Must till jul och cola till övrigt!

Edit: Julgroggen blandas självfallet på must:tummenupp

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Hahaha, vilken ovinklad och objektiv omröstning :D :rofl Roligt är det iaf :tummenupp

Klart att julmust hör julen till men den som är lagrad på whiskyfat gillar jag inte :zpy

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Cuba Cola! :hihi

Nä till jul finns bara ApotekArnes Julmust vem den där Arne nu är.
Synd bara att jag har så lätt att få huvudvärk av just julmust. Undras vilken ingrediens som är problemet?

Det är inte bara det att du låter mustbacken stå ute i snön och således stjälper i dig iskall dryck? Tänker sån där köldinducerad huvudvärk...

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Allt annat än julmust till julen är kriminellt.....

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Wiki;
Försäljningen av julmust i Sverige i juletid får Coca-Colas egen försäljning att minska med runt 50 % i december varje år. Genom åren har man därför försökt utmana julmustförsäljningen på ett flertal olika sätt. Flera gånger har man försökt köpa rättigheterna till det hemliga receptet för att på så vis själva få kontrollen över försäljningen, dock utan resultat. År 1995 sade Coca-Cola upp alla sina avtal med Pripps eftersom Pripps vägrat ge efter för Coca-Colas krav på att sälja mer Coca-Cola under december månad, på bekostnad av bland annat julmusten.

I början av 2000-talet satsade Coca-Cola på stora årliga julkampanjer för att försöka få svenskarna att dricka mer Coca-Cola till julmaten. Till julen 2004 lanserade man en egen julmust under namnet Bjäre julmust i södra Sverige. I motsats till deras Coca-Colakampanj som var av amerikansk typ, var etiketten på flaskan av traditionell svensk formgivning och Coca-Colas namn endast i finstilt. Coca-Cola var nöjd med försäljningen och lanserade drycken i hela Sverige till 2005. Resultaten från försäljningen blev sämre och under 2007 såldes Bjäre-julmusten enbart genom McDonald's. Till julsäsongen 2008 togs produkten bort helt ur sortimentet. Den återkom 2011.

Dåliga potatisar, tvivelaktiga musiker och sell-outs håller till på Bjäre. Jag säger, Bojkott.

ApotekArnes:fakta Coca-kåla :glömdet

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...