När börjar säsongen för er?

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Tog körkortet förra sommaren så detta blir den första våren för mig. Med det började jag undra när det är lämpligt att starta igång säsongen. Jag bor i Stockholm och har nyligen börjat se hojåkare på vägarna igen. Så, när börjar säsongen för er?
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Generellt börjar den alltid senare än jag vill. Ännu mer så i år när det ska skvätta på snö titt som tätt, även här nere i småland. Men, så snart snö, is och salt och grus är borta från landsvägarna så är det bara en fråga om hur mycket man är ok med att frysa. :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Börjar 15 juni och slutar 15 augusti.
Iaf glassdagarsäsongen
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Kör året runt men den "riktiga" säsongen börjar väl nu i Skåne skulle jag säga. Avrostningarna har börjat rulla på iallafall.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Med min nya hoj kör jag året runt såfort det är över 3-4c varmt. Men med handen på hjärtat så börjar jag bli kräsen nu och kör ofta inte under 7-8c varmt och torrt. Vid kallt klimat kan det vara lurigt i skuggpartier / mitt i skogen med is etc så jag vill vara säker på att vägarna är isfria.

Tycker man kan åka riktigt bekvämt runt 12-15c om man har rätt utrustning så man inte fryser.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hoj körning sker året runt för min del... Olika hojar för olika ändamål..
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
För några år sedan hade jag premiär i Februari då det var sol o varmt i södra Sverige. Hade hoppats på påskhelgen men det verkar va lite hit o dit med vädret. Vill gärna ha runt +10 minst.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
När termometern visar +15 och uppåt då jäklar är det läge att köra hoj, skönast är det när det är runt 20 grader.
 

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag har bokat service i slutet av april här i Stockholm, dock är hojen i Jönköping så jag behöver köra hem den därifrån. Vad tror ni, överlever man 7-8 grader på sträckan Jkpg-Sthlm? Hojen är helt naken så det är jag som får äta all vind.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag har bokat service i slutet av april här i Stockholm, dock är hojen i Jönköping så jag behöver köra hem den därifrån. Vad tror ni, överlever man 7-8 grader på sträckan Jkpg-Sthlm? Hojen är helt naken så det är jag som får äta all vind.
Har du bra kläder och fint väder ska det väl gå med några stopp.
Viktigt att ha vindtäta kläder.
Finns handtagsvärme på hojen underlättar det.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Förr höjde försäkringsbolagen premien 1 april. Om man ställde på hojen 31 mars så slapp man den höjningen. Många gjorde så. TSV hade ingen app för av- och påställning. Inget internet, inte ens mobiltelefoner. Avställning skedde med halva regbeviset och ett frimärke. Iofs påställning också. Men då fick man betala försäkring för de dagarna man väntade på nytt regbevis och skattemärket. Alternativet var att åka in till Norr Mälarstrand och betalade 50 spänn för ett tillfälligt skattemärke och skattekredit. Sen ringde man försäkringsbolaget.
Buss till tunnelbanan i Farsta sedan gå från T-centralen (13stationer) sen samma resa hem. Allt fixat på 2,5-3 timmar beroende på kön hos TSV. Hojåkare, raggare och folk som ska ställa på sommarbilen.
Sen var det inte säkert att det gick att åka hoj pga väglaget (ordet klimatförändringar kanske fanns redan då men ingen hade hört det). Något år kunde april vara drägligt, ibland kunde det komma 10 cm blötsnö som låg några dar. Ishalka andra kvällar när man skulle hem. Ordet bågekåt fanns och användes. Snittåldern bland hojåkare var nog runt 25. Jag gissar. En polare hade en farsa som åkte hoj. Det tyckte vi var rätt kul och ovanligt. Gubben var säkert 45 bast. De hade varsin z1000. Asså -77a eller -78a.
Jo mycket är enklare idag. Min ena hoj är påställd året runt och jag kör året runt. Inte varje dag. Helst 5 grader och mestadels torra vägar. Tidigare vintrar har jag åkt oavsett väder. I alla fall sedan 2017 då jag åkte japansk custom. Januari i år åkte jag inte alls. Skitvinter. Bara TDMen igång, Kawan är inne och blir ompysslad.
Jag lånade pengar av banken för att köpa en DR500 1981. Behövde en vinterhoj och den var bäst i Bikes test. Banken var tveksam. Två motorcyklar? Ja.
Omgivningen, släkt och jobbarkompisar, sa gång på gång; du ju ju bara köra en i taget. Såå kul skämt. Här på sporthoj har alla minst två hojar. Jag har 4,5. Har inte plats för fler. Fast jag letar efter en till som jag faktiskt måste ha. Dumt men, ja några förstår.
Att priserna går upp under pandemin och under lågkonjuktur med höga el- mat- bensin och boendekostnader är tydligen helt i sin ordning. Det får jag hacka i mig. Reallönesänkningar drabbar ju bara knegare.

De objekten jag har sett har sålts trots att jag tyckt att de varit för dyra.

Nåja. Jag fick 5-6 mil på TDMen idag. Inte det sämsta :)

En gammal bild från februari då jag åkte ut till Handen för att hälla i lite vårluft.


E5E15E7E-764B-4CF0-9C19-05CB66AE591A.jpeg


En vintersväng med Kawan, Dyvik norr om Åkersberga.

3842117B-BE2F-4514-BB97-5825E3A08003.jpeg

DR600an i Västberga
E433B418-53C1-4B0D-8564-687DA1E424DD.jpeg

TDMen på Reeperbahn
1BF4D2E6-8A2D-42D6-9087-50A5E1893FE9.jpeg
Detta var exakt fyra år sedan. Åkte hemifrån 5 april på det som skulle bli en tusenmilatripp. Vände vid Gibraltar sund. Istället för att åka hem så åkte jag till Rom.
Ja, apropå när säsongen börjar. 5 april var det varmt hela vägen ner till Odense. Samma dag i år, dvs igår, var det 2 grader och snö kvar efter att ha snöat lite härom dagen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kör året runt - men säsongsstart är det ju ändå. På vintern kör jag mest till jobbet, sällan nöjestur. Så när jag efter en vinter i tjockkläder och allt kan ta en vårtur i solen, ja då är det säsongsstart! Lika pirrigt och gött varje år!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
För mig beror det på hur vädret är, jobbet, och livet i övrigt. Förra året var jag så sugen på min nya RS660 så jag körde i Januari,Februari och Mars bjöd också på fina turer! I år har slutspurten på mitt husbygge och jobbet gjort att jag inte ens är sugen på att ta ut hojen på påskafton. För då ska jag måla gargegolvet och sedan ska alla "Hästarna" få flytta in, så kanske nästa helg om solen skiner och jag inte behöver jobba...
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top