Förr höjde försäkringsbolagen premien 1 april. Om man ställde på hojen 31 mars så slapp man den höjningen. Många gjorde så. TSV hade ingen app för av- och påställning. Inget internet, inte ens mobiltelefoner. Avställning skedde med halva regbeviset och ett frimärke. Iofs påställning också. Men då fick man betala försäkring för de dagarna man väntade på nytt regbevis och skattemärket. Alternativet var att åka in till Norr Mälarstrand och betalade 50 spänn för ett tillfälligt skattemärke och skattekredit. Sen ringde man försäkringsbolaget.
Buss till tunnelbanan i Farsta sedan gå från T-centralen (13stationer) sen samma resa hem. Allt fixat på 2,5-3 timmar beroende på kön hos TSV. Hojåkare, raggare och folk som ska ställa på sommarbilen.
Sen var det inte säkert att det gick att åka hoj pga väglaget (ordet klimatförändringar kanske fanns redan då men ingen hade hört det). Något år kunde april vara drägligt, ibland kunde det komma 10 cm blötsnö som låg några dar. Ishalka andra kvällar när man skulle hem. Ordet bågekåt fanns och användes. Snittåldern bland hojåkare var nog runt 25. Jag gissar. En polare hade en farsa som åkte hoj. Det tyckte vi var rätt kul och ovanligt. Gubben var säkert 45 bast. De hade varsin z1000. Asså -77a eller -78a.
Jo mycket är enklare idag. Min ena hoj är påställd året runt och jag kör året runt. Inte varje dag. Helst 5 grader och mestadels torra vägar. Tidigare vintrar har jag åkt oavsett väder. I alla fall sedan 2017 då jag åkte japansk custom. Januari i år åkte jag inte alls. Skitvinter. Bara TDMen igång, Kawan är inne och blir ompysslad.
Jag lånade pengar av banken för att köpa en DR500 1981. Behövde en vinterhoj och den var bäst i Bikes test. Banken var tveksam. Två motorcyklar? Ja.
Omgivningen, släkt och jobbarkompisar, sa gång på gång; du ju ju bara köra en i taget. Såå kul skämt. Här på sporthoj har alla minst två hojar. Jag har 4,5. Har inte plats för fler. Fast jag letar efter en till som jag faktiskt måste ha. Dumt men, ja några förstår.
Att priserna går upp under pandemin
och under lågkonjuktur med höga el- mat- bensin och boendekostnader är tydligen helt i sin ordning. Det får jag hacka i mig. Reallönesänkningar drabbar ju bara knegare.
De objekten jag har sett har sålts trots att jag tyckt att de varit för dyra.
Nåja. Jag fick 5-6 mil på TDMen idag. Inte det sämsta
En gammal bild från februari då jag åkte ut till Handen för att hälla i lite vårluft.
En vintersväng med Kawan, Dyvik norr om Åkersberga.
DR600an i Västberga
TDMen på Reeperbahn
Detta var exakt fyra år sedan. Åkte hemifrån 5 april på det som skulle bli en tusenmilatripp. Vände vid Gibraltar sund. Istället för att åka hem så åkte jag till Rom.
Ja, apropå när säsongen börjar. 5 april var det varmt hela vägen ner till Odense. Samma dag i år, dvs igår, var det 2 grader och snö kvar efter att ha snöat lite härom dagen.