När du köpte din mc, vad tänkte du på egentligen??

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jester skrev:
Hade Kawa som "ung" så med rasad topp och kam, var Kawa uteslutet. Efter ett långt uppehåll blev sjukan för stark. Stövlade in på närmaste hojbutik och frågade vad man får för ca 80 papp. En fräsch VFR sa han.
- Bra på allt. (dvs inte bäst på något...)
- Kul på småvägar
- Snygg
- Funkar med damen på pallen.
- Låter kalas med slipon

Hem och lusläser Bike, MC-nytt och allt annat. De instämmde.

Så blev det och är såååå nöjd.
Fick skallen inbankad av han här ovan... :fatta! :fatta!
Hem och lusläser Bike, MC-nytt och allt annat. De instämmde.

Så blev det och är såååå nöjd! Har beställt Scorpion Slip On nu.

Provköra förresten... nääää, hade inget körkort ju... bara handla! :3freak
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
sandstream skrev:
Du har aldrig funderat på att börja skriva annonstexter åt KGK?
Fan, nu var ju jag sugen på att prova en Busa :D

Och gör du det så kommer du inte att bli besviken, faktum kvarstår ju också att man åker förbannat skönt på den samt att den är ypperlig att skjutsa på. (om det är fler i familjen som vill åka med)
Det är ju inte en touringmoppe för intet :D
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Ville prova nått nytt efter CBR 600...nått med ljud och vrid...så det blev en touringhojj *ler
Nå...den är rätt ok...just nu...men sneglar naturligtvis efter nått annat...ombyte förnöjer ju...
Egentligen skulle man ha minst två...en råtrimmad 600 för banan med det där underbart hysteriska tjutet vid 14000 varv....och sen en mer mullrig sak...och då menar jag inte en glidare...
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tänkte lite logiskt iaf, jag ville ha en SM som var kul att köra, LV-reggad, inte för dyr och som håller. Ville inte bli stående med rasad motor en halv sommar för man inte har pengar att laga den.

Övervägde för & nackdelar med min mek och sen tog jag med honom för att kolla på hoj.

Jag funderade mellan 640, 525 och 625. Ville ha elstart (varför vet jag inte nu, kickar ju jämt ändå:tomten) så då försvann 625an.

Sen ville jag ha en hoj som var lite säkrare i motor eftersom jag inte hade nån buffert över ifall man skulle behöva byta saker i motorn. Då försvann 525an.

Provkörde en 640 & tyckte den var ok om än lite mycket hoj. Så det blev en sån.

Nästa hoj blir antagligen en 525a motard, men då vill jag ha ett par tusen liggande ifall motorn skulle rasa eller dyra saker måste bytas. :banana
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Mina kriterier var:

-Snygg (vilket för mig innebär ett minimum av plast...)
-Smidig och lättkörd (ingen blysläde på 300 pannor eller en sitthjöd på 120 cm....)
-Rapp, skönsjungande och flexig motor (därför går de flesta custom och offroad bort...)
-Tillförlitlighet (därför blev det en sprillans...)
-Vettiga totalkostnader (25 000 i försäkring varje år är ingen hoj värd...och jag vill köra helförsäkrat)
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
TinaTjejen skrev:
1. Liten
2.smidig
3.naken
4. lättkörd
5. helst bara nått år gammal
6.ta körkort på
7. Snygg färg
8. Billig att äga
9. Inte alltför vanlig
10. Helst inte kosta mer än 50 000:-

Var inne på din linje när jag tog körkort. Kollade på ER-5 och CB500. Det blev ändå att jag tog över brorsans skräphoj för att övningsköra på. Tänkte att kraven ändras när jag lärt mig köra.

Kvar inför andra hojköpet var:
2.smidig
3.naken
4. lättkörd
5. helst bara nått år gammal
7. Snygg färg
8. Billig att äga
9. Inte alltför vanlig

=Triumph Bonneville

Tredje hojköpet blev:
2.smidig
3.naken
4. lättkörd
7. Snygg färg

+attityd
+ljudet
+mycket tillbehör
+vrid

=Bulldog med lite trim

Kul att läsa om hur alla tänker (eller inte tänker)! :tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Bonnie skrev:
Hur såg just din kalkyl ut? :va

Jag såg bågen första gången i tidningen när jag var 11 år gammal.

När jag var 18 år köpte jag den och lyckan sitter i än idag.

De andra jag köpt är bara till för att jag ska ha nåt o skriva om på detta forumet.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Mitt hojköp var en ren impuls, efter 10 års drömmande.

Nu är det hög tid att byta upp sig...eller behålla/bevara en klassiker...

Det är frågan..
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
TreoKwak skrev:
Mitt hojköp var en ren impuls, efter 10 års drömmande.

Drömmar är till för att uppfyllas! :tummenupp

Jag drömde en månad innan första hojen. Trist att köpa mc i november och behöva vänta! Dumta att köra med snö och is på vägarna... :fatta!
 

Gerry

Oturen kan man alltid lita på....
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös :(
Jag hade en Suzuki K50 när jag var 13.
Den fungerade i alla lägen, även efter 15-tal varmnypningar på väg till badet.
Efter den blev det en Honda MT5.
Den gick foooort, men den höll inte utan kompisen fick oftast putta hem mig.
(mer gängpaj får man leta efter).

Därför var det klart att det skulle bli en Suzuki.

Eftersom jag ville ha en billig försäkring, var det 600-650cc som gällde.
Då blir det inte många kvar att välja på och jag vet inte hur mycket det beror på att jag lånat brorsans TL1000 tidigare som det blev en SV650.

Jag läste lite om SV'n här på Sporthoj & i Bike-tidningen innan jag köpte en SV650s -04 (över telefon) utan att ens provkört någon.

= Jag är hur nöjd som helst!

Som vanligt är det impulsköp som är de bästa köpen!!
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
1 snygg
2 inte så jävla gammal
3 rolig att köra och sitta bekvämt.
4 det ska vara drag i den.
5 lite meka mycket köra

sen va jag redan från början en hel del såld över utsendet på gixxer från 96 uppåt :drool
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag har et jobb som ar mycket stressigt (Ambulans personal) och jag fann ut at jag inte skal bara drømma om saker men gjøra dom! Efter at hårt pass på mitt arbete ar det den basta avslappning førr mig at ta mc'n på min favorit stracka. En erfarenhet som jag har sett i mitt jobb ar at ingen vet hur morgon dagen blir........
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Bonnie skrev:
Var inne på din linje när jag tog körkort. Kollade på ER-5 och CB500. Det blev ändå att jag tog över brorsans skräphoj för att övningsköra på. Tänkte att kraven ändras när jag lärt mig köra.

Kvar inför andra hojköpet var:
2.smidig
3.naken
4. lättkörd
5. helst bara nått år gammal
7. Snygg färg
8. Billig att äga
9. Inte alltför vanlig

=Triumph Bonneville

Tredje hojköpet blev:
2.smidig
3.naken
4. lättkörd
7. Snygg färg

+attityd
+ljudet
+mycket tillbehör
+vrid

=Bulldog med lite trim

Kul att läsa om hur alla tänker (eller inte tänker)! :tummenupp

Bulle var jag åsså bra sugen på, men den var på tok för klumpig, hög och dyr.
Nästa hoj blir troligtvis en SV 650.
Därför att:
1. Jag har råd att äga/laga den
2. Jag ska se om jag fryser mindre om jag har en hoj med lite kåpa
3. Gott ljud
4. Fortfarande smidig.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Första hojen köptes medans jag fortfarande höll på att ta kortet. "Drömhojen" då var väl en Suzuki SV650 (jo det är sant, jag kände inte behov av något snabbare) men hade en tillfälig släng av arbetslöshet och i princip inga pengar (ta kortet kostar ju lite) och en kompis granne sålde en 400kubikare billigt. Så blev jag ägare till en GSX400E, en ganska klen hoj men det gör att man får maxa destå mer, faktiskt ganska kul att köra så att den är hojen som sätter begränsningen. Kommer nog tyvärr aldrig ha lika kul med en hoj som jag har haft med denna... (är ännu i mina ägor, fasas ut när jag köpt på mig hoj nr 3).

Sen den nuvarande ZZR600 köpte jag av en slump. Jagade hojar i lämplig prisklass, den som jagades allra mest var Honda VFR750F. Dom hade en tendens att antingen gå väldigt dyra eller vara vrak men jag såg en som var intressant och som av bilden att dömma var fräsch och till schysst pris. Bara för att göra denna februarisöndag mer givande så bokade jag in möten på två andra hojar, en GSX1100F och så denna ZZR. Efter en titt på VFRen så visade det sig att en bild ljuger mer än 1000 ord, hojen var i riktigt dåligt skick.

Diskuterade ändå endel med ägaren varför klockan började bli sen. Inte så många ljustimmar i februari så vi fick snabbt bege oss iväg om vi överhuvudtaget skulle kunna se hoj i dagsljus. Insåg att vi inte skulle hinna glo på båda hojarna så jag struntade på 1100an helt på det intryck som säljaren gav i telefon. I gengäld var jag ganska skeptisk till ZZRen , Bikes test var inte helt positivt, framförallt på det klen i mellanregister.

När jag körde iväg i det skymmande ljuset på testrundan så var det först också min åsikt, framförallt i jämförelse med VFRen som jag kört någon timme innan. Detta tills jag började titta lite närmare på varvräknarn och konstatera att jag ju inte varvade den i närheten av så mycket som den kunde. Nu när jag började "känna" hojen började jag dra den till femsiffrigt på tvåan till fyran och helt plötsligt var hojen skitkul att köra. Hojen var också i helt underbart skick, i princip helt rep och skadefri. Bad att få fundera några dar men egentligen hade jag redan bestämt mig när jag kom fram. Lyckades inte pruta så mycket som jag tänkt men vad gjorde det när försäkringen kostade 3000-4000 spänn mindre än vad jag budgeterat för gjorde att jag slog till. Har inte ångrat mig även om ett missöde (ej hojens fel utan följd av kedjehaveri) för någon månad sedan tvingade mig till ett motorbyte som jag ännu ej är helt klar med.

Vad jag lärde mig? Lita inte för mycket på hojtidningar utan testa själv och dra dina egna slutsatser om vad du tycker om.

Vad som kommer? Behöver investera i en ny bil, annars hade hoj nr 3 redan varit inköpt. Men något lär köpas under 2005, troligtvis något sportigare från sena 90-talet eller tidiga 2000-talet. En sen 929a, GSXR750 98->, ZX6 98-> Cbr600 99 -> eller R6a är det jag funderar mest på. Så det lär väl återigen bli något helt annat :).
 

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
*såld*
Tänkte bara att jag ville ha en funktionell hoj som jag själv kan fixa om jag kör sönder den.

(hmm...vilket redan har hänt...)
 
Last edited:

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
pjohan skrev:
Vad jag lärde mig? Lita inte för mycket på hojtidningar utan testa själv och dra dina egna slutsatser om vad du tycker om.

Läste själv nästan varje hojtidning från 90 och framåt. Köpte buntvis på marknader. Fast insåg snabbt att om jag skulle följa deras råd hade det blivit någon liten billig 500 som första hoj och sedan någon "praktisk" lite större mc. :rolleyes:

Köper på känsla med en smula känsla för tillförlitlighet. Blev jävligt irriterad när trajjan fick oljeläck och lyckades aldrig få ordning på baktändningen. :gnissla
 

Cerchak

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ZX7R 97:a
Tänkte? Nä

Inköp av mc: 50.000kr
Halförsäkring: 1.200kr/mån
Försäkringen gällde inte. Straffavgift: 6.000kr
Skinnställ och hjälm m.m: ca 15.000kr
Bakdäck: ca 1.000kr
Körkort: 7.000kr
Ta körkortet igen (fråga inte): ca 1.500kr

Slutsumma (?) = 81.700kr

Körglädjen: Ovärdelig. Så det är fan värt vartenda öre. Men om jag tänkte efter? Tvivlar.

Men planering är inte min starka sida.
 

Cerchak

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ZX7R 97:a
Ah, hade ju inte den påställd bara en månad. Så säg en 6.000kr till för de övriga fem månaderna då.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top