När ska tjejer kunna få respekt? [våldtäkter]

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Bikerbitch skrev:
Men jag tycker ändå att man skall kunna ha möjligehet till att få bära kort kjol med urringad tröja utan att någon skall tafsa på en.. eller?

Jopp, definitivt. Men man kan ju försöka undvika att bli redlöst packad vid de tillfällena.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Bikerbitch skrev:
Men om man nu skulle bli full. Är det okej för en kille att tafsa alternativt ha sex med den tjejen?

Att man blir full av alkohol torde inte vara nån hemlis för någon. I " att se till att inte hamna i knipa" ingår att inte dricka mer än man klarar av. Det är fortfarande inte okej att tafsa, men är kvinnan säker på att hon vet vad hon vill om hon nu är så packad? Hon kanske rentav uppmuntrar killen?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Bikerbitch skrev:
Men om det nu verkligen var så att tjejen ifråga var riktigt berusad och drogad så har man nog ingen chans att säga nej.
Vi ser ju bara hur folk beter sig när dom är fulla. Svårt att prata ordentligt, svårt att fästa blicken, stå stilla osv. man är ju rätt försvarlös då.
Ge fan i att knarka och supa? :fyllisar

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Mattias skrev:
Att man blir full av alkohol torde inte vara nån hemlis för någon. I " att se till att inte hamna i knipa" ingår att inte dricka mer än man klarar av. Det är fortfarande inte okej att tafsa, men är kvinnan säker på att hon vet vad hon vill om hon nu är så packad? Hon kanske rentav uppmuntrar killen?

Om nu en tjej som är riktigt packad o klädd i utmanade kläder uppmuntar killen så borde killen kanske inse att det är fel och låta bli? Man hör ju ofta om fall där tjejen får ta skulden pga sin klädsel eller tillstånd.
Men 6 grabbar och fullt med spermafläckar känns lite läskigt.

Javisst, om jag nu tex är full och uppmuntrar en kille till något så är det ju ingens fel. Då är det ju ingen våldtäkt om båda är med på det. Men då borde jag också ha så mycket medvetande kvar att jag inser vad jag håller på med.
Det är lite diffust, jag förstår att det är svårt att avgöra vem som har rätt.

Våldtäkt behöver ju inte vara när någon tjej är full heller...
Vissa blir överfallna och vissa våldtags fastän dom är i nykter tillstånd.

Men jag tycker vi skall kunna ha den rätten att klä oss hur vi vill samt dricka oss fulla på krogen. Ni killar gör ju sånt. Varför skall inte vi kunna göra det också?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
ething skrev:
En stor eloge till Aftonbladet (den enda jag någonsin kommer att ge dem?) för att de publicerade uppgifter om nämdemän och domare. Det är inte nödvändigtvis lagen det är fel på utan de som tolkar lagen.

I det här fallet är lagen klar och domarna har följt den. Avgörande för utgången i detta mål är bevisningen.
Om en tjej super sig redlös och en kille utnyttjar detta till att tillskansa sig sex i någon form, blir det enligt svensk lagstiftning aldrig att bedöma som våldtäkt. Dock kan det bli fråga om sexuellt tvång. Om tjejen frivilligt förtärt alkohol i sådan mängd at hon blivit redlös och en kille utnyttjar situationen på ett otillbörligt sätt blir detta att straffa som sexuellt tvång.
Problemet i detta fall ligger i vad som anses otillbörligt och av vem. För att en gärningsman skall kunna dömas för brottet krävs att han insett att hans utnyttjande av situationen (berusningen) är otillbörlig. I detta fall har domstolen inte ansett det bevisat att killarna insett att tjejen befann sig i vanmakt, dvs att hon var så berusad att hon inte kunde hantera situationen och säga nej. Därmed är det inte visat att killarna på ett otillbörligt sätt dragit fördel av situationen.
Domarna har följt lagen. De har inte gjort någon konstig tolkning av densamma. Under förutsättning att bevisvärderingen är korrekt finns ingenting att säga om domarnas insats i detta mål.

Jag påstår med detta inte att det är okej att bete sig som de här killarna. Jag anser inte att tjejen får skylla sig själv. Jag anser inte att hennes sexualvanor bör tillmätas någon betydelse i bevishänseende. Jag tycker kort sagt att det är för jävligt att sådant här kan hända och får hända. Men utgången i målet beror på att åklagaren inte fullgjort sin bevisskyldighet. Inget annat. Kanske borde man överväga en förändring av lagstiftningen för att kunna klassa sådana här fall som våldtäkt istället för sexuellt tvång. Man kan dock aldrig rubba på åklagarens bevisskyldighet.

Jag beklagar att de här svinpälsarna kom undan rättvisan.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Vad är det som säger att männen inte var fulla och inte begrep att de skulle låta bli?

Sitter man på kvarterskrogen i kortkort och urringat, blir aprak och pladdrar om att man har haft gruppsex kan man nog räkna med trubbel. Raglar man dessutom sen ut och tackar ja till skjuts av "killarna ja' snacka me' därinne" så är man inte bara full, då är man hyfsat korkad också.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Mattias skrev:
Vad är det som säger att männen inte var fulla och inte begrep att de skulle låta bli?

Sitter man på kvarterskrogen i kortkort och urringat, blir aprak och pladdrar om att man har haft gruppsex kan man nog räkna med trubbel. Raglar man dessutom sen ut och tackar ja till skjuts av "killarna ja' snacka me' därinne" så är man inte bara full, då är man hyfsat korkad också.

Ingenting av det du omnämner här skulle av domstolarna betraktas som förmildrande omständigheter. I vart fall inte om de gör sitt jobb.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Mattias skrev:

Hade hon babblat om gruppsex när hon var full eller?
Korkad? Hon kanske inte var vid speciellt mycket medvetande då hon tackade jag. Hon kanske var så naiv att hon trodde att de enbart skulle ge henne skjuts hem. Hon kanske inte trodde att de 6 männen skulle sätta på henne istället?

Diskussionen kan ju bli lång om vad som hände denna tjej.
Men det finns ju faktiskt fler tjejer som råkar illa ut och som sagt inte är påverkade av alkohol. Hursomhelst, det är ruggigt fel och dessa killar/tjejer måste ju ha något fel i huvudet.
Och att vi nästintill får skylla oss själva vad det gäller utmanande kläder samt spritintag så, hur många killar blir sexuellt ofredade/våldtagna av kvinnor när dom är dyngraka och sitter i tighta jeans och uppknäppt skjorta?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ankan skrev:
Ingenting av det du omnämner här skulle av domstolarna betraktas som förmildrande omständigheter. I vart fall inte om de gör sitt jobb.

Det förstår jag. Men vissa borde öva upp sin självbevarelsedrift och förståelse för orsak/verkan.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Mattias skrev:
Det förstår jag. Men vissa borde öva upp sin självbevarelsedrift och förståelse för orsak/verkan.

Håller absolut med, så länge man inte låter det gå så långt att man säger skyll dig själv till de som inte har en så välutvecklad självbevarelsedrift.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag håller med till 100 % om att alla har rätt att klä sig precis som de vill.

Men oavsett om man är berusad eller inte så måste man stå för sina handlingar. Tror någon att det exempelvis skulle gå att stämma en croupier för att han utnyttjat berusade människor genom att spela av dom pengar?

Diversion

Guest
Bikerbitch skrev:
Sluta hyckla om det faktum att vi faktiskt har sex?
Och att vi under ett år kanske har sex med 15 killar. Visst kan man stå för det.
Men det beror ju på om man vill ta konsekvenserna...

Nej nej inte det, du missförstod!

Vad jag menar är att tjejerna vägrar erkänna att dom föredrar skitstövlar framför "trevliga" killar.

På förfesten:

-Åhh! jag vill ha en trevlig, lyhörd etc etc kille... Dom där grobianerna är inte alls min stil.

När krogen stänger:

-Åhhh Bubba! Jag kan knappt vänta! Du är så manlig som kallar mig slyna och förnedrar mig inför dina kompisar...

-Öhhh gurgel!! Bubba, Bubba kär Bubba Klubba...

Det var det hycklandet jag menade.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Diversion skrev:
Nej nej inte det, du missförstod!

Vad jag menar är att tjejerna vägrar erkänna att dom föredrar skitstövlar framför "trevliga" killar.

På förfesten:

-Åhh! jag vill ha en trevlig, lyhörd etc etc kille... Dom där grobianerna är inte alls min stil.

När krogen stänger:

-Åhhh Bubba! Jag kan knappt vänta! Du är så manlig som kallar mig slyna och förnedrar mig inför dina kompisar...

-Öhhh gurgel!! Bubba, Bubba kär Bubba Klubba...

Det var det hycklandet jag menade.

Jaha, ledsen att jag missförstod.
Men nu skall vi icke dra alla damer över en o samma kam..
Låt oss gnälla på att ni bara går hem o slätar över smala, storbystade flickor ;)

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Bikerbitch skrev:
Och det kommer inte förändras på år o dar sålänge vården inte fungerar överhuvudtaget. Åkeshovsmordet. Mordet på den 5 åriga flickan på dagis.
Pengar pengar pengar. Vart finns dom? I fickan på ministrarna som tjänar multum? Eller i fickorna på alla nya VD som får tillträde och skyhöga löner direkt? Men hey, varför inte ta o slänga lite iväg lite pengabidrag till SkandiaLivs direktörer som vill renovera sina lägenheter i Sthlm?
Stanna kvar i EU och skänk pengar och massa bidrag till olika länder.
Höj skatten och de förbannande SLkorten, stäng ner sjukhus och varsla folk. Höj skatten.
Vem ger oss pengar när det går åt helvete?

vården? vem har sagt att domhära männen behöver vård? dom är väl inte sjuka, snarare bara rent jävla dumma i huvet? såna som inte behöver vård ska inte konsumera vård. :fakta

skandia livs toppar var väl inte dom mest sympatiska, men vad har det med nedskärningar i vården att göra? man måste hålla isär offentlig och privat sektor.

och att skänka pengar till andra länder är väl både rätt och fel. sida-pengarna är ju inte kända för att användas särskilt effektivt. fast använda pengarna effektivt är väl inget som stockholms stad känner till heller (köpa skatteskrapan, bra idé! :rolleyes: ) men skänka pengar till andra län, vad är det då? är DET verkligen en bra idé?

ÄR NORRLAND INTE LÖNSAMT SKA NORRLAND INTE FINNAS!

och jag tänker ha på mig min fina kjol precis så mycket jag vill. spelar ju ingen roll vad jag har på mig, jag är ju livrädd ändå. :gnissla

dessutom hoppas jag att Mattias ska rädda mig.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
anja skrev:
vården? vem har sagt att domhära männen behöver vård? dom är väl inte sjuka, snarare bara rent jävla dumma i huvet? såna som inte behöver vård ska inte konsumera vård. :fakta

skandia livs toppar var väl inte dom mest sympatiska, men vad har det med nedskärningar i vården att göra? man måste hålla isär offentlig och privat sektor.

och att skänka pengar till andra länder är väl både rätt och fel. sida-pengarna är ju inte kända för att användas särskilt effektivt. fast använda pengarna effektivt är väl inget som stockholms stad känner till heller (köpa skatteskrapan, bra idé! :rolleyes: ) men skänka pengar till andra län, vad är det då? är DET verkligen en bra idé?

och jag tänker ha på mig min fina kjol precis så mycket jag vill. spelar ju ingen roll vad jag har på mig, jag är ju livrädd ändå. :gnissla

dessutom hoppas jag att Mattias ska rädda mig.

De behöver vård. Psykvård av något slag. Fast det kanske är bättre att de fortsätter härja runt?

Skandia Livs höjdare får pengar att renovera sina lägenheter. Vården får ingenting. Vart skall pengarna gå egentligen? Varför inte prioritera?

Klart du skall ha på dig din fina kjol. Det tänker jag också ha.
Fast livrädd vägrar jag att vara..
Rädda dig ifrån alla snuskiga gubbar eller?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
anja skrev:
fast använda pengarna effektivt är väl inget som stockholms stad känner till heller (köpa skatteskrapan, bra idé! :rolleyes: ) men skänka pengar till andra län, vad är det då? är DET verkligen en bra idé?

:felämne
Men eftersom du tog upp det kan du få en kommentar:

Det är Norrland som får fjollträsks ekonomi att snurra runt, inte tvärtom. Har du någon aning om hur mycket pengar som Norrländsk vattenkraft och skog genererar? Att resurserna försvinner iväg till Stockholm har med centraliseringspolitik att göra och inget annat.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
berggren_martin skrev:
:felämne
Men eftersom du tog upp det kan du få en kommentar:

Det är Norrland som får fjollträsks ekonomi att snurra runt, inte tvärtom. Har du någon aning om hur mycket pengar som Norrländsk vattenkraft och skog genererar? Att resurserna försvinner iväg till Stockholm har med centraliseringspolitik att göra och inget annat.

säger du ja, som bor i norrland. :hihi

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...