Nästan nekad besiktning pga hög mc.

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Jag var och besiktigade min CRF 450L igår och personen som skulle utföra besiktningen höll nästan på att neka mig pga hög hoj och korta ben.. Ville nästan boka om mig på en annan station.
Nu löste det sig genom jag tog av sadeln och provkörningen utgick från en parkbänk.
Men ändå, ska jag lida för att personalen inte klarar av sitt jobb? Att besiktiga en helt standard motorcykel. Jag har även skickat frågan till Dekra och väntar på svar därifrån.
Jag sökte lite halvhjärtat för jag har för mig jag läst något i något sidospår i någon tråd om något liknande. Men hittar inte det igen..
Någon som varit med om något liknande?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag var och besiktigade min CRF 450L igår och personen som skulle utföra besiktningen höll nästan på att neka mig pga hög hoj och korta ben.. Ville nästan boka om mig på en annan station.
Nu löste det sig genom jag tog av sadeln och provkörningen utgick från en parkbänk.
Men ändå, ska jag lida för att personalen inte klarar av sitt jobb? Att besiktiga en helt standard motorcykel. Jag har även skickat frågan till Dekra och väntar på svar därifrån.
Jag sökte lite halvhjärtat för jag har för mig jag läst något i något sidospår i någon tråd om något liknande. Men hittar inte det igen..
Någon som varit med om något liknande?
Låter helt sjukt, du hade väl en förbokad tid så dom vet vad det är för hoj som kommer. Nä det där låter helt fel.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag besiktigade en DR800 och besiktningstjejen var nog aningen högre om hon lade sig ner och toppade nog ut på 150cm stående.
Hon bad mig gunga hojen framåt o bromsa för både handbroms och fotbroms.
Någon körning gjordes inte.
Tack för det för 600SEK.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag besiktade en Tenere för 2 år sen, en kortväxt Peruan gav mig instruktioner att hålla i hojen när han klättrade upp på den, OCH att vara beredd att ta emot när han kom tillbaka. Allt det här hände dessutom runt hörnet ( jag fick köra ut ut hallen ) för att han skulle slippa bli mobbad av kollegorna.

När jag besiktade en GoldWing så vågade inte killen köra pga korta ben, han fick hämta en kollega. Stor station i Högdalen så ovanligt nog fanns fler som hade rätt att besikta mc. Annars hade de avbokat mig helt enkelt
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vilket skämt.
Största anledningen till deras provkörning är väl för att testa bromsarna.

Att säga att kunden får omboka när det är deras testpersoner/utrustning som inte håller måttet är riktigt skruvat.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men om man bokar och får en bokningsbekräftelse så borde de ha svårt att neka besiktning.
Jag skulle leva rövare :)
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Oh, det är halt. Vi kan inte besiktiga".

"Oh, det kan vara halt. Vi kan inte besiktiga."

"Oh, dom har inte sopat vägarna ännu. Vi kan inte besiktiga."

Och nu detta. Vilken jävla lekstuga.



"Yes. Den har dubbdäck. Ja, dom är spetsiga. Heter OT-dubb, faktiskt. Jag har några tusen kvar. Absolut, det är lagligt på gatan. Inte på tävling, men i vanlig trafik går bra. Ungefär 300 bak. Lite färre fram.
Något mer du undrar över?
Jag sitter här så länge ..."

*Iminadrömmarmenendagendag*
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tycker det vittnar om dålig självkännedom. Skulle inte falla mig in att satsa på ett sånt jobb. Visst finns det tricks, men inte utan risk. Vem står för den? Det är inte bara höjd. Glidare är ju en ergonomisk mardröm med framflyttat, meterbreda styren, aphäng eller ditåt, soffor breda nog för ett gruppfoto hos viktväktarna osv. Det finns skäl att jag väljer att köpa de hojar jag gör och får ändå anpassa för funktion, komfort och slippa värk.
En vinge hade jag nog inte bangat köra, men jag har bara provsuttit. Låg tyngdpunkt, i princip självbalanserande och inte sitter väl styre och fotreglage särskilt illa till. Råkat på flera med mina modesta mått med vinge.
Jobba på ett ställe där det kan komma in precis vad som helst? Betalande kunder med lagkrav på att besikta.. De har inte bara rätt, utan skyldighet att besikta sitt fordon. Att rekrytera lämplig personal är inte kundens ansvar.

Släpper ni iväg någon som uppenbart inte har möjlighet att köra på ett normalt sätt utan skriftligt ansvarsåtagande?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En gång på 80-talet vägrade jag släppa iväg en besiktningsman på min GL1000.
Han skulle köra i träskor.
Bytte till gummistövlar med stålhätta.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Ja, ska jag behöva åka land och rike runt för att hitta en besiktningstekniker med snäppet längre ben än en tax.. Ta ledigt från jobbet och åka till nästa station för att upptäcka att dom kanske inte besiktigar för att det regnar, eller att det är kallt eller dom inte tycker om min Honda.. Eller?
FY FAN säger jag bara!
Ska bli intressant att se om Dekra svarar på min fråga jag skickade.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
🤣 Jag har inget svar, bara en följdfråga.
Vad händer med helfordonsgodkännandet när man modifierar sin hoj så att muppar ska kunna köra dom?
Redan när du monterade lös sadeln så borde du ju ha frångått helfordonsgodkännandet.
Jag tror faktiskt inte det, jag läste någon gång att förarergonomin är undantaget detta. Man får alltså byta fotpinnar, styre och sadel för att anpassa maskinen till sig.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Därför jag bara använder Bilprovningen eller Opus 👍
Pyttsan samma muppar där ofta - provkör vid tjänlig väderlek härhemma (sol) kan inte starta om du har kick det får du göra åt dom och som Ething fått blankt papper med endurodubbat utan vare sig provkörning eller värre koll på belysning ens
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tror faktiskt inte det, jag läste någon gång att förarergonomin är undantaget detta. Man får alltså byta fotpinnar, styre och sadel för att anpassa maskinen till sig.

Nej.

Skall man se strikt på helfordonsgodkännandet så får du inte byta sådana komponenter som du själv vill. Tyskland ser strikt på lagarna, och kräver dokumentation på varje liten pinal som byts ut.
Det skall vara utrustning som är tillverkad, avsedd och utprovad för just den hojen det sitter på.

Man kan välja mellan att "skriva in" förändringen i hojens registreringshandlingar.
Detta görs på besiktningsstation där en speciellt utbildad besiktningsman - en "Gutachter" går igenom dokumentationen för produkten och bedömer om förändringen är lämplig och tillåtlig.

Eller också har man med sig ALL relevant dokumentation som följer med produkten ut på färden och visar upp när man blir stoppad och kontrollerad. Det handlar om ABE - typ "Allmänt Användnings Tillstånd" där tillverkaren av produkten intygar och tar ansvar för produkten i just precis den applikationen som det handlar om.
Därför krävs också ett synligt godkännandenummer på ersättningsdelen som kan matchas mot dokumentet man har med sig

Om delarna inte är införda i registreringshandlingarna tar kontrollen ute på vägen mycket längre tid eftersom allt måste kollas och dubbelkollas.

Anala Tyskar? Kan man tycka.
Men faktum är att det enda dom gör är att följa lagen som den är skriven.
Och, det är en EU-lag, så den gäller lika för alla. Sverige bara råkar skita i den.

Men det lär ändra sig. Fram till dess gäller: spara varje kartong, alla papper och all text som följer med något tillbehör du handlar, och köp ingen begagnad hoj utan att få med ALLA originaldelar.

Det kan komma ett lappkast när som helst i framtiden...
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ja, ska jag behöva åka land och rike runt för att hitta en besiktningstekniker med snäppet längre ben än en tax.. Ta ledigt från jobbet och åka till nästa station för att upptäcka att dom kanske inte besiktigar för att det regnar, eller att det är kallt eller dom inte tycker om min Honda.. Eller?
FY FAN säger jag bara!
Ska bli intressant att se om Dekra svarar på min fråga jag skickade.
Om dom inte svarar tycker jag du ska ringa varje dag tills du får prata med någon.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top