Nästan nekad besiktning pga hög mc.

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Låter helt sjukt, du hade väl en förbokad tid så dom vet vad det är för hoj som kommer. Nä det där låter helt fel.
Jodå, hade bokad tid.
Personen i fråga sa någonting om att dom ju inte kan boka av motorcyklar innan dom ser hojarna, den kan ju vara sänkt eller på något annat vis bara anpassad för dvärgar. Och då är det ju inget problem..

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Fick ett äventyr berättat för mig.
En bekant besiktade sin kanske aningen högljudda sporthoj nyligen.
Besiktningsmannen ville mäta buller.
Problem. Den saknar varvräknare. Ljudtrycket skall mätas vid 5500 rpm.
Så det blev en gissning av varvtal och bedömningen att det nog kanske var OK ändå.
Förra besiktningen fick hojen kommentaren att den lät bra.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Fick ett äventyr berättat för mig.
En bekant besiktade sin kanske aningen högljudda sporthoj nyligen.
Besiktningsmannen ville mäta buller.
Problem. Den saknar varvräknare. Ljudtrycket skall mätas vid 5500 rpm.
Så det blev en gissning av varvtal och bedömningen att det nog kanske var OK ändå.
Förra besiktningen fick hojen kommentaren att den lät bra.
När jag besiktade en sporthoj för ca 20 år sedan med slipon så fick jag höra av besiktningsmannen att han måste mäta ljudnivån.
Han plockade fram alla grejer, men han var själv i hallen förutom mig. Så jag frågade om jag skulle gasa och han mätte?
"Nej då gasar du bara för lite" svarade han och gav mig mätaren.
Sen gasade han och frågade mig hur mycket mätaren visade? Han sa innan att 103 db var max på min hoj så jag svarade 103.
"Ja men va bra då' sa han glatt och stängde av hojen. (Det var betydligt mer)

Jag undrar fortfarande om han drev med mig :hihi

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När jag besiktade en sporthoj för ca 20 år sedan med slipon så fick jag höra av besiktningsmannen att han måste mäta ljudnivån.
Han plockade fram alla grejer, men han var själv i hallen förutom mig. Så jag frågade om jag skulle gasa och han mätte?
Sen gasade han och frågade mig hur mycket mätaren visade? Han sa innan att 103 db var max på min hoj så jag svarade 103.

Jag besiktade en ZX-9R som jag hade för en massa år sedan. Det var helsystem och jag ville inte skruva bort allt inför besiktning.

Så testa med en massa diskbollar men fick dom inte att sitta kvar. (som vanligt så står man i garaget kl23 kvällen innan) lyckas hitta ett gammalt stålnät och slangklämma som skruvades på utblåset.

När kommer till besiktning kl7 morgonen efter så tyckte dom inte om min lösning och vägrar att släppa igenom den. Så han sa plocka bort det sen lyssna han och tyckte den lät förmycket. "Men bara för att vi ska kunna skriva en siffra på protokollet så testar vi att mäta den"

Så dom rigga upp sin mätutrustning. Resultatet blev 102.8 db. "Dåså vad är problemet svarade jag" kändes bra att se en sur gammal gubbe som fick släppa igenom den.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Han kan ha fintat bort sig själv.

F ö har ingen besiktningsman någonsin kollat ljudnivån på mina hojar och jag har kanske besiktat någon med originalsystem. Inte vad jag vet iaf.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Provkörningen är väl inte obligatorisk?

Jag fick ett "ej provkörd pga halt väglag" en gång, jag körde både till och från bilprovningen, en annan gång skrev dom inte ens att den inte var provkörd och då var det full sommar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag fick ett "ej provkörd pga halt väglag" en gång, jag körde både till och från bilprovningen, en annan gång skrev dom inte ens att den inte var provkörd och då var det full sommar

Dom vägrar i alla fall att besikta MC större delen av året med hänvisning till att dom inte kan provköra.
Det var bättre förr.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Vi får nog vara glada så länge MC fortfarande är tillåtet på allmän väg och att vi överhuvudtaget har någonstans att besikta dom. Är flera ställen som inte besiktar motorcyklar alls.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Den blev väl obligatorisk för ett par år sedan?

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag var och besiktigade min CRF 450L igår och personen som skulle utföra besiktningen höll nästan på att neka mig pga hög hoj och korta ben.. Ville nästan boka om mig på en annan station.
Nu löste det sig genom jag tog av sadeln och provkörningen utgick från en parkbänk.
Men ändå, ska jag lida för att personalen inte klarar av sitt jobb? Att besiktiga en helt standard motorcykel. Jag har även skickat frågan till Dekra och väntar på svar därifrån.
Jag sökte lite halvhjärtat för jag har för mig jag läst något i något sidospår i någon tråd om något liknande. Men hittar inte det igen..
Någon som varit med om något liknande?
När jag har besiktigat mina höga motorcyklar har den korta testaren löst det genom att hoppa på och av i farten. Jag har varit just nog att lämna toppboxen hemma så att det har varit lättare för honom att slänga högerbenet över sadeln när hojen kommit i rullning.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Läste Dekra... Det räcker för min del. Sämre firma och personal får man leta efter. De nekade min Super seven för högt ljud UTAN mätning. Nää det lät för högt tyckte hon som besikta. Samma tjej som för övrigt höll på att dumpa kopplingen och fara in i porten när hon skulle upp på rampen. Jag fick inte själv köra på den. Jaha fick en 2a på ljudsystemet. Åkte till Opus direkt efter och bad de lyssna. De bara skrattade åt hur löjligt Dekra betedde sig och tog bort tvåan sen godkände bilen. Tack och hej sen efter det besiktar vi alla våra fordon hos Opus! Tjodeloo.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag sa ju det från början, Bilprovningen eller Opus är bäst generellt. 😉

Jag har då aldrig haft problem med dem.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fast, då har ju du bättre koll på hur du hanterar din motorcykel än vad besiktningsman har? @helatråden
Faller inte hela grejen där? :va

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Förarens ansvar att se till att hojen är trafikduglig, ett besiktningsorgan för det anses överflödigt.
Precis. För att sätta sig på en hoj och köra ut i trafiken är redan där ett vansinne. Och att besikta ett sådant fordon är helt sanslöst. Nae, besikta hoj är bara ett sätt för staten att håva in pengar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi borde följa efter världens bästa land 🇫🇮
Förarens ansvar att se till att hojen är trafikduglig, ett besiktningsorgan för det anses överflödigt.
Vi har lite för mycket folk som inte har en aning hur man håller ordning på bilen. Nästa gång du är på besiktningen kan du testa att fråga den om några skräckhistorier.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras