Vi borde följa efter världens bästa land
Förarens ansvar att se till att hojen är trafikduglig, ett besiktningsorgan för det anses överflödigt.
Oj, då är det nog verkligen illa ställt för mänskligheten, om Finland är världens bästa land....
Ytterst deprimerande betyg för världsordningen.
Ei saa besiktning och vägskatt för mc & traktorer är dock positivt, och medför heller egentligen inte några nackdelar.
Jag tycker att man kan utöka egenansvar till samtliga privata fordon och även fastigheter, men utvecklingen går ju inte däråt direkt.
Vi har lite för mycket folk som inte har en aning hur man håller ordning på bilen. Nästa gång du är på besiktningen kan du testa att fråga den om några skräckhistorier.
Ja, så brukar det ju låta, oftast utan bevisföring, alternativt högst anekdotisk sådan.
Men det faller ju lite när de som röstar om regelverk, och som i denna tråden ofta de som ansvarar för kontrollen över att dessa följt, lika ofta faller under kategorin "inte en aning"....
Skall man filosofera vidare, så;
Är det verkligen så illa tex i de amerikanska delstater som inte har besiktning? Oftast när det är på tapeten så gäller det ju klimatmål, inte säkerhet.
Dessutom så fungerar det ju bra här med de fordon som inte har besiktningskrav. Mc, traktor, båtar...
Det är klart att idag har vi (kanske än mer i Sverige än i Finland?) gött upp ett par förlorade generationer som fått inprintat från barnsben att inte ta eget ansvar, allting är någon annans fel, etc. Jag vill mena att man gör det problemet värre snarare än bättre genom att flytta ansvaret från individ till regelverk. På sikt.
Många kör ju modernish bil med serviceavtal idag. De riktiga problemfallen kör ju redan obesiktat, oförsäkrat och drogpåverkat, oberoende regelverk.
Sen är det självklart att det kommer en topp på trafikodugliga fordon, och därmed också olyckor relaterade till dessa om man skulle ta bort besiktningskraven. Men jag tror att det skulle balansera sig tillbaks ner sedan.
Tittar man sedan på statistiken över dödsfall, så är det ju de facto väldigt få som stryker med i trafiken, även om det är ledsamt när det händer.