Nästan nekad besiktning pga hög mc.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, och så köper folk det billigaste de kan komma över och driver på utvecklingen i den riktningen.
Ja, det är en del av det. Men det är inte så att dyrare alternativ är bättre, i dessa hänseenden åtminstone, och som sagt, alternativ är det dåligt med.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vi borde följa efter världens bästa land 🇫🇮
Förarens ansvar att se till att hojen är trafikduglig, ett besiktningsorgan för det anses överflödigt.

Oj, då är det nog verkligen illa ställt för mänskligheten, om Finland är världens bästa land....
Ytterst deprimerande betyg för världsordningen. :(

Ei saa besiktning och vägskatt för mc & traktorer är dock positivt, och medför heller egentligen inte några nackdelar.
Jag tycker att man kan utöka egenansvar till samtliga privata fordon och även fastigheter, men utvecklingen går ju inte däråt direkt.

Vi har lite för mycket folk som inte har en aning hur man håller ordning på bilen. Nästa gång du är på besiktningen kan du testa att fråga den om några skräckhistorier.

Ja, så brukar det ju låta, oftast utan bevisföring, alternativt högst anekdotisk sådan.
Men det faller ju lite när de som röstar om regelverk, och som i denna tråden ofta de som ansvarar för kontrollen över att dessa följt, lika ofta faller under kategorin "inte en aning"....

Skall man filosofera vidare, så;
Är det verkligen så illa tex i de amerikanska delstater som inte har besiktning? Oftast när det är på tapeten så gäller det ju klimatmål, inte säkerhet.
Dessutom så fungerar det ju bra här med de fordon som inte har besiktningskrav. Mc, traktor, båtar...

Det är klart att idag har vi (kanske än mer i Sverige än i Finland?) gött upp ett par förlorade generationer som fått inprintat från barnsben att inte ta eget ansvar, allting är någon annans fel, etc. Jag vill mena att man gör det problemet värre snarare än bättre genom att flytta ansvaret från individ till regelverk. På sikt.

Många kör ju modernish bil med serviceavtal idag. De riktiga problemfallen kör ju redan obesiktat, oförsäkrat och drogpåverkat, oberoende regelverk.

Sen är det självklart att det kommer en topp på trafikodugliga fordon, och därmed också olyckor relaterade till dessa om man skulle ta bort besiktningskraven. Men jag tror att det skulle balansera sig tillbaks ner sedan.

Tittar man sedan på statistiken över dödsfall, så är det ju de facto väldigt få som stryker med i trafiken, även om det är ledsamt när det händer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag minns hur vissa kunde köra med sina mopeder när jag var i den åldern, pimpelgas, obefintliga bromsar, glapp överallt.

Jag har köpt gamla crosshojar som körts som stugmoppar av vuxna idioter. Glapp överallt slutkörd fjädring, blankslitna däck. Ibland även utan bromsar.

Bilar och motorcyklar i Filippinerna är ofta likadana som ovan, sällan någon frambroms på motorcyklar, trasiga lysen är väldigt vanliga trots att de kör i mörker. Där har dom en årlig kontroll av avgaserna men inget mer. Avgastestet går till så att dom petar in en sond i avgasröret och tar ett fotografi.
Motorn ska vara avstängd för firmorna som testar vill inte få sina sensorer förstörda så att de måste bytas ut.

För min egen del är jag rent anal när det gäller funktionen hos mina tvåhjulingar men dessvärre har jag sett att det är ganska uppenbart att majoriteten av världen är inte som mig i det fallet så jag tror nog det är bra att vi har en bilprovning även om jag betraktar den som meningslös på mina just egna motorcyklar.

Mina bilar är jag ganska nöjd med få kontrollerade regelbundet, det är inte alltid så lätt att märka på bilen när bromsrör börjat rosta, eller hjulupphängningar blivit glappa.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Inte bara olyckor blir ju följden med ingen bilprovning. Att äga en bil kommer definitivt bli dyrare då de test bilprovningen utför ofta avslöjar begynnande fel. Sen när det gäller köpa en begagnad bil blir det mer grisen i säcken där med.

Jag bodde i Mexiko där de bara har kontroll av utsläpp(Ska de kolla iallafall men Mexico...🙄🌵) och köpa en beggad bil är rena lotteriet. Jag brukade ta med en mek som jag litade på för att granska den.

Så ja, bilprovning av bilar och lastbilar är bra och bör inte tas bort. Det sparar oss alla pengar och bekymmer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte bara olyckor blir ju följden med ingen bilprovning. Att äga en bil kommer definitivt bli dyrare då de test bilprovningen utför ofta avslöjar begynnande fel. Sen när det gäller köpa en begagnad bil blir det mer grisen i säcken där med.

Jag bodde i Mexiko där de bara har kontroll av utsläpp(Ska de kolla iallafall men Mexico...🙄🌵) och köpa en beggad bil är rena lotteriet. Jag brukade ta med en mek som jag litade på för att granska den.

Så ja, bilprovning av bilar och lastbilar är bra och bör inte tas bort. Det sparar oss alla pengar och bekymmer.
Jag har kört i Mexiko, och när jag började bromsa i den lånade bilen small det till som fan i vänster frambroms. Fan vet vad det var eftersom att jag aldrig kollade men jösses vad jag inte litade på den bilen efter det.
 
Last edited:

Hivmannen

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2021
Hoj
Honda cb600 hornet -99 Honda CB750 Sevenfifty -95
Ser att flera här klagar på att den som besiktar inte vill besikta för att personen i fråga känner att den inte kan köra fordonet på ett säkert sätt.

Menar ni då att det är bättre att personen chansar och det ändå är så jävla smart när det händer en olycka och er cykel blir skrotad?

Är för för fan mycket bättre att man blir vägrad och får åka nån annanstans.

Helt rätt bedömning av den som besiktar att säga ifrån om den känner att det finns risk för skada antingen på sig själv eller på fordonet i fråga.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ser att flera här klagar på att den som besiktar inte vill besikta för att personen i fråga känner att den inte kan köra fordonet på ett säkert sätt.

Menar ni då att det är bättre att personen chansar och det ändå är så jävla smart när det händer en olycka och er cykel blir skrotad?

Är för för fan mycket bättre att man blir vägrad och får åka nån annanstans.

Helt rätt bedömning av den som besiktar att säga ifrån om den känner att det finns risk för skada antingen på sig själv eller på fordonet i fråga.
Nej, man bör reda upp det, som är grundläggande för sitt arbete, utveckla sin kompetens, eller vara arbetslös.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte bara olyckor blir ju följden med ingen bilprovning. Att äga en bil kommer definitivt bli dyrare då de test bilprovningen utför ofta avslöjar begynnande fel. Sen när det gäller köpa en begagnad bil blir det mer grisen i säcken där med.
Nåja, det lär ju vara billigare för den som håller ordning.
Då betalar de som pallrar och egen inkompetens blir dyrt. Kanske stimulerande.

Själv tycker jag att frihet från statligt översitteri gärna får kosta en del.
Det är ju ingenting som hindrar den som vill att betala för att någon kunnig ska inspektera dennes fordon, bara för att det inte är lagkrav på att göra det.
 
Last edited:

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Det är ju ingenting som hindrar den som vill att betala för att någon kunnig ska inspektera dennes fordon, bara för att det inte är lagkrav på att göra det.
Nä, men om man tycker det blivit dyrt (vilket man väl gör) med 680 spänn för en framtvingad besiktning idag så kommer det framtida priset för en sådan hypotetiskt frivillig fordonskontroll definitivt att vara avskräckande för 99.9% av fordonsägarna.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Ser att flera här klagar på att den som besiktar inte vill besikta för att personen i fråga känner att den inte kan köra fordonet på ett säkert sätt.

Menar ni då att det är bättre att personen chansar och det ändå är så jävla smart när det händer en olycka och er cykel blir skrotad?

Är för för fan mycket bättre att man blir vägrad och får åka nån annanstans.

Helt rätt bedömning av den som besiktar att säga ifrån om den känner att det finns risk för skada antingen på sig själv eller på fordonet i fråga.
Dom ska erbjuda besiktning för alla mc, eller inte alls. Och inte bara lite godtyckligt bestämma på plats om dom känner för det eller inte.
Beställer jag en påtvingad tjänst hos ett företag som marknadsför sig med dylika tjänster så räknar jag med att få tjänsten utförd. Fast det kanske bara är jag det..
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nä, men om man tycker det blivit dyrt (vilket man väl gör) med 680 spänn för en framtvingad besiktning idag så kommer det framtida priset för en sådan hypotetiskt frivillig fordonskontroll definitivt att vara avskräckande för 99.9% av fordonsägarna.
Ja.
Problemet?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är tacksam för att de hittade en liten läcka på en bromsslang på min gamla Super Ténéré. Eftersom jag precis hade skaffat den reagerade jag inte på känslan i bromshandtaget.
Jag är människa och har en del brister. Ibland är det bra att få hjälp att hantera dem.
Hade jag bokat tid för besiktning och blivit nekad hade jag blivit skogstokig.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Att det kommer att köra tonvis med obesiktigade bilar på gatorna, och din kommentar att "man kan ju besiktiga själv om man vill" inte kommer att påverka detta faktum. Alltså, jag håller med om att man kan besiktiga själv om man vill, men förstår inte vad detta påpekanda skulle tillföra i sammanhanget "besiktning inte längre är lagstagad".
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Att det kommer att köra tonvis med obesiktigade bilar på gatorna, och din kommentar att "man kan ju besiktiga själv om man vill" inte kommer att påverka detta faktum. Alltså, jag håller med om att man kan besiktiga själv om man vill, men förstår inte vad detta påpekanda skulle tillföra i sammanhanget "besiktning inte längre är lagstagad".
Det var ett svar till den som själv tyckte att det var trevligt att få sitt eget fordon inspekterat tidsvis.

Att fler ej inspekterade rullar på vägarna är ju som sagt självklart.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tycker att man får en fingervisning om hur illa det kan bli att slopa besiktning på motorcyklar genom att söka på "besiktningsbefriad", "besiktad för sista gången" och liknande fraser på Blocket.
Alla människor klarar inte av frihet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tycker att man får en fingervisning om hur illa det kan bli att slopa besiktning på motorcyklar genom att söka på "besiktningsbefriad", "besiktad för sista gången" och liknande fraser på Blocket.
Alla människor klarar inte av frihet.
Hur många kilometer per år rullar de du hänvisar till sammanlagt?
Jag är övertygad att problemet är jäkligt mycket mindre än vad många tror, och också väldigt litet sett till mängden resurser som sätts på det.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur många kilometer per år rullar de du hänvisar till sammanlagt?
Jag är övertygad att problemet är jäkligt mycket mindre än vad många tror, och också väldigt litet sett till mängden resurser som sätts på det.
Det är oklart hur långt de rullar. En del behöver få förgasare justerade/rengjorda och några har eventuellt elfel som behöver åtgärdas.
Som jag ser det är problemet främst attityden som syns på det här sättet. Det är inte "Nu är det mitt ansvar så jag måste skärpa mig" utan snarare "nu jävlar är det fritt fram".
Släpper man samma frihet för samtliga motorcyklar tror jag att risken för suboptimalt säkerhetstänk ökar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är oklart hur långt de rullar. En del behöver få förgasare justerade/rengjorda och några har eventuellt elfel som behöver åtgärdas.
Som jag ser det är problemet främst attityden som syns på det här sättet. Det är inte "Nu är det mitt ansvar så jag måste skärpa mig" utan snarare "nu jävlar är det fritt fram".
Släpper man samma frihet för samtliga motorcyklar tror jag att risken för suboptimalt säkerhetstänk ökar.

Fast vad gäller de fordonen så handlar det ju sällan om att ägaren gläds åt att slippa laga bromsarna. Där handlar det väl mer om ägare som är tacksamma för att de kan byta motor och liknande förändringar.
Där tror jag att det oftast handlar om ägare som faktiskt är intresserade av sina fordon och vill att de ska fungera bra.

Jag är mer rädd för pundare och white trash som kör 90-talsbilar i uselt skick.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top