Nå´n som kör FZR 1000 runt årsmod -90

Jsson

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Hayabusa -02
Har nyss köpt en själv och funderar om nå´n har bra/dåliga erfarenheter av just en sån hoj. :)
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Jag har haft min sen -96 och måste säga att det är mycket hoj för pengarna. det har blivit lite mekning med åren bla bytt drev i växellådan,packboxar i framgaffel o lite annat men annars inga stora grejer.

Min är lite preppad 145.7 på bakhjulet :tummenupp
Inga bakhjulsproblem här.
Drar inge mycke olja förutom på bana då går det lite,man får ju jobba lite för att hålla R1:eek:rna bakom sig :yoparty
 
Last edited:

Jsson

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Hayabusa -02
det där att den drar lite olja..... är det ett allmänt känt fenomen med hojen? Har märkt att min vill ha lite olja den med. Speciellt om man kört väldigt hårt.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jsson skrev:
det där att den drar lite olja..... är det ett allmänt känt fenomen med hojen? Har märkt att min vill ha lite olja den med. Speciellt om man kört väldigt hårt.

Enligt de tester Bike har gjort så var det just det som drog ner betyget.
För säkerhets skull har vi alltid med oss olja. Vid hård körning och speciellt om man kör på bakhjulet (ja, det händer) får man nog räkna med att det går åt mer, bensinförbrukningen ligger runt 0,70 vid hård körning, vi kör runt
15 mil/gång.
 

Jsson

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Hayabusa -02
menar du att det går åt mer olja när man trycker upp hojen på bakhjulet? eller är är det bensin du syftar på? :cool:
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jsson skrev:
menar du att det går åt mer olja när man trycker upp hojen på bakhjulet? eller är är det bensin du syftar på? :cool:

Jag vet inte om denna modellen har en förmåga att pumpa ur sig olja via vevhusventilationen när man slangar, en del hojar har det hysset för sig, då blir det kladdigt i luftburken om inte annat och nivån sjunker ju med.
Men då skla man nog kunna åka en bit på bakhjulet med.
 

Jsson

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Hayabusa -02
Ja än så länge så blir det bara ettan på slangen, har inte vågat peta i tvåan än. Men det där är nog nåt jag ska ta och kolla upp, för jag har märkt att vevhusvent slangen kan droppa lite ibland efter att man lekt lite på bakhjulet.

Silwer skrev:
Jag vet inte om denna modellen har en förmåga att pumpa ur sig olja via vevhusventilationen när man slangar, en del hojar har det hysset för sig, då blir det kladdigt i luftburken om inte annat och nivån sjunker ju med.
Men då skla man nog kunna åka en bit på bakhjulet med.
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Sök på teknikforumet, frågan om oljeförbrukning på FZR och andra Yamma 1000 cc har diskuterats där!

Jag tycker det är en kanonhoj om man ser till vad man får för pengarna! :tummenupp
Jag har en -91:a, helt orginal förutom slipon. Snart 7 000 mil och den går som en klocka. Visst drar den lite olja, men inget som jag tycker är onormalt...
Som folk redan nämnt, den är lite tyngre än dagens 1000 cc räsrar, men om man inte måste vara värst och klarar man sig med något lite mer åt sporttouringhållet så är den super!
Försäkringen är ju riktigt skaplig också! :banana Ytterligare en anledning, åtminstone för mig!

Vilken årsmodell har du på din? Det skiljer ju en del mellan 89-90 och 91-93.
Motorn är i princip samma, men t.ex. framgaffeln är ju USD på de nyare.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tofast4Hjo skrev:
Det enda som skiljer Thunderace är väl att den är lättare, väger den inte 184 kilo??..
Nja, det är en annan hoj, men motorn är den samma, ram och fjädring,bromsar you name it är inte samma.
Den är lättare förstås men 198kg tror jag var torrvikten på dem.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top