Någon rookie som undrar nåt så fråga mig.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
SuckaRobbe skrev:
jag och älgen sitter här o funderar om man får köra utan körkort på bana?
Eller de e så att älgen blev av med lappen idag och han e säkert utan de ett bra tag. :va

men har ändå funderat på att börja åka på bana

Om man tar licens får man det, annars inte.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
SuckaRobbe skrev:
jag och älgen sitter här o funderar om man får köra utan körkort på bana?
Eller de e så att älgen blev av med lappen idag och han e säkert utan de ett bra tag. :va

men har ändå funderat på att börja åka på bana


Räknas som inhägnat område så där behövs inget körkort. Licens behövs däremot för att få köra på bana när man inte kör på nån gatåkningsgrupp.

Jag har hört att Rossi och Jimmy Lindström inte heller har haft körkort för mc.. Men köra hoj på bana får dom och kan! :)
 

Älgen

hellre rik än vacker
Gick med
5 Nov 2004
Ort
åland
Hoj
gsxr1000-04
Axxexs skrev:
Räknas som inhägnat område så där behövs inget körkort. Licens behövs däremot för att få köra på bana när man inte kör på nån gatåkningsgrupp.

Jag har hört att Rossi och Jimmy Lindström inte heller har haft körkort för mc.. Men köra hoj på bana får dom och kan! :)

ja de var ju meningen att ja skulle till gotland ring nu i maj så de där låter toppen.
var tar man licens då för att köra på svenska tävlingar

bor på åland :banana
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
SuckaRobbe skrev:
jag och älgen sitter här o funderar om man får köra utan körkort på bana?
Eller de e så att älgen blev av med lappen idag och han e säkert utan de ett bra tag. :va

men har ändå funderat på att börja åka på bana

Har älgen rr-licens är det inga problem att åka bana utan körkort, på rr-träningar och bandagar där det finns grupper för rr-hojar alltså. Däremot går det inte på vanliga gatåkningar eftersom körkort krävs.

Finns flera duktiga rr-förare som inte har mc-kort. Om jag inte minns fel är Jimmy Lindström en av dem...
 

Älgen

hellre rik än vacker
Gick med
5 Nov 2004
Ort
åland
Hoj
gsxr1000-04
erik skrev:
Har älgen rr-licens är det inga problem att åka bana utan körkort, på rr-träningar och bandagar där det finns grupper för rr-hojar alltså. Däremot går det inte på vanliga gatåkningar eftersom körkort krävs.

Finns flera duktiga rr-förare som inte har mc-kort. Om jag inte minns fel är Jimmy Lindström en av dem...

nej de har ja inte vet inte häller var man skaffar ett. de skulle ju vara kul o testa köra lite på bana. för här på Åland e de inte kul o kör på gatan längre folk e som galna. höll på att bli prejad av en volvo för ett tag sen. så nu känns de mer lockande att köra på banan :yoparty
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
The Editor skrev:
Kan man convertera vilken gathoj som hälst för t.ex R600?

tänker mest på Suzuki GS500E -97, då det är den hoj jag själv har..

Lär tyvärr inte räcka långt..
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Jag har en fråga. Vad skall jag ha för däckstryck?
 

Öjje

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Askersund
Hoj
Ingen...
Tja Medin!

Jag kör 1,9 både fram och bak, det verkar funka! Förresten så får du väl försöka ta rygg på mig på Sviestad på tisdag. Ska dit om det inte spöregnar?

Vi ses och hoppas att du är återställd i kroppen tills dess! Mvh Öjje! :tungan
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Öjje skrev:
Tja Medin!

Jag kör 1,9 både fram och bak, det verkar funka! Förresten så får du väl försöka ta rygg på mig på Sviestad på tisdag. Ska dit om det inte spöregnar?

Vi ses och hoppas att du är återställd i kroppen tills dess! Mvh Öjje! :tungan

Jag kommer, om det inte spöregnar :tummenupp
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Många ideer om däckstryck - kör på det som är rätt i stället ;)

För Rennsport / SuperCorsa är det 2.1 fram och 1.9-2.0 bak
För nya Racetek är det 2.1 fram och 1.8-1.9 bak.

Regndäck har det varit lite mer spridda åsikter om men traditionellt har 2.5 både fram och bak funkat bra. Dock rekommenderar Metzeler 2.2-2.3 fram och 2.1 bak för deras nya regn (tror jag, har inte lappen framför mig.)
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Don Quixote skrev:
Många ideer om däckstryck - kör på det som är rätt i stället ;)

För Rennsport / SuperCorsa är det 2.1 fram och 1.9-2.0 bak
För nya Racetek är det 2.1 fram och 1.8-1.9 bak.

Regndäck har det varit lite mer spridda åsikter om men traditionellt har 2.5 både fram och bak funkat bra. Dock rekommenderar Metzeler 2.2-2.3 fram och 2.1 bak för deras nya regn (tror jag, har inte lappen framför mig.)

Ok. Tack Don
 

Där Väste

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
KXF 450 -07, CR 250 -03, RM 250 -06, SXV 550 -07, KTM 660 -05, R1 -05, CBR900 -93
Mellan tummen och pekfingret hur mycket lägger en "bottenförare" i Rookie 600/1000 ner per säsong?
Vad kostar det cirka ungefär att "dra igång" hoj,transport,tält,verktyg osv?Bara så att man får ett hum om man ska köra roadracing eller supermotard...Hörde av en att han la ner ca 700 000 tusen per år!!! låter ju sjukt mycket.

Hade.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
vadsbo skrev:
Mellan tummen och pekfingret hur mycket lägger en "bottenförare" i Rookie 600/1000 ner per säsong?
Vad kostar det cirka ungefär att "dra igång" hoj,transport,tält,verktyg osv?Bara så att man får ett hum om man ska köra roadracing eller supermotard...Hörde av en att han la ner ca 700 000 tusen per år!!! låter ju sjukt mycket.

Hade.

Att skaffa racebuss, tält, verktyg m.m är ju samma oavsett om du åker motard eller rr. Priset på hoj är helt beroende av vad du tänkt dig men för 50k får du en vettig hoj vare sig du ska åka motard eller rr.

Dom svenska förare som lägger 700 000 på en säsong är lätträknade, men det är inget problem att bränna pengar bara någon vänlig själ fyller på med nya...
 

Daiwan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Piteå
Hoj
Honda CRF450X -08 Yamaha R1 -02
Kedjeskydd

Mrlind skrev:
Jag svarar gärna på frågar om hur man börjar rejsa och dylikt, mvh

alex

Har du nåt tips om var man får tag i en hajfena, alltså det undre skyddet för kedja och drev? Eller måste man tillverka ett själv?
/dd
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Daiwan skrev:
Har du nåt tips om var man får tag i en hajfena, alltså det undre skyddet för kedja och drev? Eller måste man tillverka ett själv?
/dd

Tillverka själv billigt eller köp från mc-firma. s-racing, kk med flera har. Tror även att yamaha har en orginal till r:6, kanske finns till suzuki med.
 

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Don Quixote skrev:
För Rennsport / SuperCorsa är det 2.1 fram och 1.9-2.0 bak
För nya Racetek är det 2.1 fram och 1.8-1.9 bak.

Gäller detta vid kalla eller varma däck?
 

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
gixxer-rules skrev:
ALLTID KALLA DÄCK!!!! :4skrika

// Mathias

SKRIK INTE!!!!! :4skrika :)

Kalla däck kan ju vara +5 C eller +25 C, blir det då någon märkbar tryckskillnad vid varmt däck? Eller om man mäter mellan träningspassen då har man väl sällan "kalla" däck? :va

Skit det samma jag märker nog ingen skillnad, visserligen med 1.25 bak på Falken senast så blev cykeln ganska orolig, j#@&a smygpunka....
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top