Någon som jobbar på BMW verkstad?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har för mig att jag läste om någon här på forumet som jobbar eller som har jobbat på BMW verkstad. Kanske kan de skriva några rader om sina erfarenheter från verkligheten.

Pratar man med kundmottagare och säljare bagatelliserar de ofta kända konstruktionsfel, samtidigt som de ofta blir överdrivna om man läser på bil forum.

Synd det ska vara så svårt att få en nyanserad bild. Funderade ett tag på att köpa en begagnad BMW 3 serie (E46 karossen). Problemet nedan är bara ett exempel som gäller allt från 318 till M3. Förr eller senare lär ju problemet uppstå och har man otur att det sker utanför garantitiden blir det dyrt.

http://forums.m3cutters.co.uk/showthread.php?t=21572
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
varför ingen pratar om alla fel som är på BMW tror jag beror på två saker:
1, prestige. folk som äger BMW älskar märket och vill därför inte prata om det negativa
2, pengar. folk som äger BMW badar i stålar (nästan) och därför är reparationer inga problem
 

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Ort
där det luktar
Hoj
no focking bike
Köp en E39:a för fasiken (5-serien t.o.m 2003).....världens bästa bil, även om den har några år på nacken!
Det enda felet på den bilen under en 7-årsperiod var en styrenhet till bakdörren som gick sönder. Styrenheten var dyr som satan men utslaget på 7 år var det inte så farligt.
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
varför ingen pratar om alla fel som är på BMW tror jag beror på två saker:
1, prestige. folk som äger BMW älskar märket och vill därför inte prata om det negativa
2, pengar. folk som äger BMW badar i stålar (nästan) och därför är reparationer inga problem


Nja jag har ägt bmw och jag gillar inte just bmw så mycket (älskar japanare) men jag kan inte komma på något som fel med bilen gick i alla väder och har aldrig haft problem med den..

Tror nog ingen nämner fel eftersom det kanske inte finns så mycket fel på dom?? Men jag vet inte jag kanske bara hade tur min bil hade gått 34000 mil bara de säger en hel del. :tummenupp
 

Malmros82

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -04 stulen, 690 SMC såld...
Jobbat som plåtslagare på BMW i Göteborg i nästan tre år nu.
Vi har ca 40 till 60 bilar in i veckan och haft två eller tre fall (som jag känner till) med sprickor på e46 under min tid. Bilarna i fråga har vart coupeer med större motorer, 330 eller M3.

Hade en 323 coupe på 19000 mil med m-chassi som pressades hårt dagligen i två år trots fjuttmotor, utan sprickbildning.
Kanske bara tur men TROR inte att det är särskilt vanligt problem.

Å andra sidan så tror jag inte många ägare känner till problemet heller.
Är ganska svårt att upptäcka om det är begynnande sprickor även om man vet var man skall leta...
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Ang. kvalitén fick BMW/Honda ÅF här slå igen när BMW bytte ÅF, för det gick inte att driva en verkstad för bara honda å dom, i jämfördelse, aldrig går sönder tydligen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag övervägde faktiskt även 5 serie av E39 generationen med m-sport paket. Mycket trevliga bilar med fin komfort. Tyckte dock folk värderade dem för högt när det begav sig. Sedan blev man lite nojig när man läste om rosten vilket även gäller E46. Även det kanske är överdrivet, men det förefaller vara ett orsakat av monteringsprocessen från fabriken. Inget ägaren kan påverka med skötsel.

Köp en E39:a för fasiken (5-serien t.o.m 2003).....världens bästa bil, även om den har några år på nacken!
Det enda felet på den bilen under en 7-årsperiod var en styrenhet till bakdörren som gick sönder. Styrenheten var dyr som satan men utslaget på 7 år var det inte så farligt.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Det är nog mig du syftar på, jag jobbar som kundmottagare på BMW i Uddevalla. Detta felet med sprickor i chassit är mig veterligen inte så vanligt, det har förekommit så det är inte ett "okänt" fel men det är inte såpass vanligt att var och varannan bil råkar ut för det.

En av anledningarna till att BMWägare inte medger erkänt stora fel osv är just pga prestigen. Jag förstår personligen inte hur BMW kan hamna i topp i kundundersökningarna som görs varje år för jag som sitter i kundmottagningen får nästa dagligen höra hur missnöjda kunder är med att så dyra bilar går sönder. "Ska det inte va bättre kvalitét på en bil som är värd X antal hundra tusen kroner?"

Folk vill helt enkelt inte erkänna att deras dyra bilar pajar och således ger de bilarna höga betyg för att rädda ansiktet eller något. Är det något mer du undrar så hojta till, jag kan inte så jättemkt om plåtbiten för jag jobbar på vanlig verkstad men fråga på så löser vi det mesta.

70% av Södertäljes befolkning kan inte ha fel,BMW måste vara bäst?

Och alla jävla Svennar som åker Volvo...Volvo måste ju då va bäst?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Beställ ut bilprovningens resultat av deras kontrollbesiktningar, det brukar visa på dom trafikfarliga felen i alla fall.

Sen står det ju inget där om dom andra felen, dom skiter väl i att fönsterhissarna har pajjat, ventilationsgallren trillar isär och stolsvärmen (exempel hämtat från andra bilmärken)

Där kan ju M-testerna vara mer utförliga, men dom kostar nog en hel del mer att köpa.

Det jag tror att du kommer att hitta i bilprovningens statistik är att man får byta en del bussningar och eventuellt andra framvagnsdetaljer, det får man ofta på sportiga bilar som körs aktivt, på gubbiga bilar som kärringkörs brukar bilprovningen anmärka på rostiga bromsskivor bak och kärvande handbroms, det är bara normalt.

Sen skulle jag personligen aldrig vilja ha en BMW, men det är säkert utmärkta bilar för dom som gillar dom.
 

ChrisRF

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Örebro
Hoj
Den lil(l)a svarta
Beställ ut bilprovningens resultat av deras kontrollbesiktningar, det brukar visa på dom trafikfarliga felen i alla fall.

Sen står det ju inget där om dom andra felen, dom skiter väl i att fönsterhissarna har pajjat, ventilationsgallren trillar isär och stolsvärmen (exempel hämtat från andra bilmärken)

Där kan ju M-testerna vara mer utförliga, men dom kostar nog en hel del mer att köpa.

Det jag tror att du kommer att hitta i bilprovningens statistik är att man får byta en del bussningar och eventuellt andra framvagnsdetaljer, det får man ofta på sportiga bilar som körs aktivt, på gubbiga bilar som kärringkörs brukar bilprovningen anmärka på rostiga bromsskivor bak och kärvande handbroms, det är bara normalt.

Sen skulle jag personligen aldrig vilja ha en BMW, men det är säkert utmärkta bilar för dom som gillar dom.

Fucking SBP, när jag besiktade min senaste bil (BMW:)) missade de att bromsoken bak satt så löst att de lossnade och orsakade ett rätt rejält oväsen bakifrån ett par mil senare:va
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är nog mig du syftar på, jag jobbar som kundmottagare på BMW i Uddevalla.

Tjing. Du som kan...


Har en 118d -10 som jag lämnade in i höstas (men kände det direkt när jag köpt den (350 mil)) för att nåt va skevt med kopplingen. Bilen "gungade" som en obalanserad tvättmaskin under belastning (med släp inkl. 2 hoj). Fick tillbaka den med beskedet att de inte hittat nåt fel, vilket är jävligt pissig service för jag såg till att en mek provkörde innan och han konstaterade samma sak.

Jag skiter i felet i sig, mest irriterande att de inte tar tag i det.

Frågorna:

1. Eftersom jag lämnat in den tidigare. Kan jag kräva att de står för hyrbil den här gången? Eftersom det enligt mig är ett rent backjobb.

2. Är det ett fel du känner igen? Eller har jag haft otur och fått en måndagskoppling bara?


Supertacksam för svar!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fucking SBP, när jag besiktade min senaste bil (BMW:)) missade de att bromsoken bak satt så löst att de lossnade och orsakade ett rätt rejält oväsen bakifrån ett par mil senare:va

Dom är långt ifrån ofelbara, men jag hävdar ändå att dom har unikt bra insikt i vilka fel en viss bilmodell brukar ha.

Själv brukar man ju hoppas att dom missar felen så att man klarar sig ett år till...
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Tjing. Du som kan...


Har en 118d -10 som jag lämnade in i höstas (men kände det direkt när jag köpt den (350 mil)) för att nåt va skevt med kopplingen. Bilen "gungade" som en obalanserad tvättmaskin under belastning (med släp inkl. 2 hoj). Fick tillbaka den med beskedet att de inte hittat nåt fel, vilket är jävligt pissig service för jag såg till att en mek provkörde innan och han konstaterade samma sak.

Jag skiter i felet i sig, mest irriterande att de inte tar tag i det.

Frågorna:

1. Eftersom jag lämnat in den tidigare. Kan jag kräva att de står för hyrbil den här gången? Eftersom det enligt mig är ett rent backjobb.

2. Är det ett fel du känner igen? Eller har jag haft otur och fått en måndagskoppling bara?


Supertacksam för svar!

Tja.

Vi har haft en handfull 1 och 3 serie diesel som strulat med kopplingen. Problemen har löst sig med byte av koppling/svänghjul på dessa bilar. Det är återigen inget fel som har vart på massvis med bilar men vi har bytt koppling och/eller svänghjul på en handfull och vi har haft kanske 10-15st totalt som klagat.

Det finns ett annat felsymptom som då är att kopplingen hugger vid ivägkörning. Då har det hjälpt att justera upp tomgångsvarvet för att den ska mötas gas bättre och inte kännas som att bilen ska dö.

Det jag kan råda dig till är att få verkstaden att ta ner lådan och kika på koppling och svänghjul, eftersom det är kraftiga vibrationer som du beskriver det så låter det som ett solklart fall av något fel i drivlinan. Jag kan ha fel men det låter som så iaf. Det är ju ändå några timmars jobb så det krävs nog lite tjat innan du kan få verkstaden att göra detta beroende på hur serviceinriktade de är men har mekanikern känt felet känns det bara löjligt att de säger att de inte hittat något.

Många fel är ju tyvärr inte där hela tiden så det är ju en stor anledning till att man ibland inte hittar något för ofta gör man inte det, trots att kunden har problem så kan man tyvärr inte bara byta ut grejer för att kunden hört/sett/känt det nån gång...BMW betalar inte ut nån garantiersättning för såna reparationer. Man kräver att man identifierar felet och utför en testmodul för att komma fram till rätt felorsak...på både gott och ont. Man byter till slut rätt grejer men kunden kan bli lidande om felet inte uppenbarar sig just när kunden är på verkstaden med bilen.

Av erfarenhet så vet jag att det hjälper att klaga på högre ort (platschef, VD, ägare, regionschef på BMW osv osv osv) även fast jag tycker att det är löjligt att det ska vara så.

Ang. hyrbilen så kan du kräva det men där finns det inget i skrift som säger att du har rätt till det, det är mer åf som kan visa god vilja och bevilja detta men det är inget de måste. Även här kan klagomål hjälpa.

Lycka Till.

PS!!! Ska du referera till mitt svar så lämna gärna ute var jag jobbar och vem jag heter osv, inte för att jag tror jag kommer få skit för det men det är bättre att va på den säkra sidan.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
varför ingen pratar om alla fel som är på BMW tror jag beror på två saker:
1, prestige. folk som äger BMW älskar märket och vill därför inte prata om det negativa
2, pengar. folk som äger BMW badar i stålar (nästan) och därför är reparationer inga problem

FEL FEL FEL FEL FEL

Jag tänkte samma sak men BMW ägare är i genomsnitt så snåla så det är löjligt, det funkar inte alls så i verkliga livet. Självklart finns undantag men de är absolut inga spenderare.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tja.

Vi har haft en handfull 1 och 3 serie diesel som strulat med kopplingen. Problemen har löst sig med byte av koppling/svänghjul på dessa bilar. Det är återigen inget fel som har vart på massvis med bilar men vi har bytt koppling och/eller svänghjul på en handfull och vi har haft kanske 10-15st totalt som klagat.

Lycka Till.

PS!!! Ska du referera till mitt svar så lämna gärna ute var jag jobbar och vem jag heter osv, inte för att jag tror jag kommer få skit för det men det är bättre att va på den säkra sidan.


Tack... Jo, problemet är ju att det var "knappt" märkbart vid normal körning, men skittrixigt att köra med 800+ kg släp. Då kändes det som att hela bilen skulle hoppa ur led om man pressade (vilket jag inte gjorde). Mer gas = mer "gung", det enda som funkade var att accelerera långsamt och ta det lugnt. Inte alltid optimalt i korsningar ut på 90-väg osv. I övrigt är bilen underbar, ingen räser, men då hade vi inte köpt en 118d.

Och nej då, lovar att inte referera till det här, gör nog ingen större skillnad heller. Brukar ge mer att peka på att det är vår tredje bil därifrån, och hota med insändare i lokalpressen istället för att bli otrevlig ;).

Jag är mest less på strulet. Tjejen behöver verkligen bilen till vardags och till skillnad från förra gången den var inne så har inte svärmor en bil vi kan låna längre. :(

Hur som, jag är trött... meningarna blir längre och längre, och jag ska duscha och krama kudden nu.
Tack för hjälpen!

Jag tänkte samma sak men BMW ägare är i genomsnitt så snåla så det är löjligt, det funkar inte alls så i verkliga livet. Självklart finns undantag men de är absolut inga spenderare.


Rätt rätt rätt.. Vi åker hitlerpulka och är assnåla. Dryga och otrevliga mot uteliggare är vi också :kulspruta :tomten

Sanningen är nog att BMW är lite som Ducati. Man ursäktar felen med "känslan" när man stänger en dörr. För ingen japs känns som en BMW. För "känslan" när man kör, för vår snikdiesel utan nånting är 3 ggr sportigare än en V50 D5 med sportpaket... osv.

Snålheten är nog mer kostnadsmedvetenhet. Lägger man 300+ på en småbil, eller 450 för en medelstor bil, så förväntar man sig att det ska funka. Å andra sidan vet jag inte vad jag förväntas betala för? Garanti är garanti och service ska ju ingå i 3 år?

Godnatt
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jepp, bra bil! MEN dom rostade på bakluckan, i princip alla bilar gjorde det....


Köp en E39:a för fasiken (5-serien t.o.m 2003).....världens bästa bil, även om den har några år på nacken!
Det enda felet på den bilen under en 7-årsperiod var en styrenhet till bakdörren som gick sönder. Styrenheten var dyr som satan men utslaget på 7 år var det inte så farligt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jobbat som plåtslagare på BMW i Göteborg i nästan tre år nu.
Vi har ca 40 till 60 bilar in i veckan och haft två eller tre fall (som jag känner till) med sprickor på e46 under min tid. Bilarna i fråga har vart coupeer med större motorer, 330 eller M3.

Å andra sidan så tror jag inte många ägare känner till problemet heller.
Är ganska svårt att upptäcka om det är begynnande sprickor även om man vet var man skall leta...

Tack för svaret. Jag föredrar att kommunicera direkt med fotfolket som gör jobbet vare sig det är en mekaniker eller plåtslagare. Ofta får man höra sanningen i vitögat när man talar med dem. Jag tror många ägare är rätt ovetande om det här problemet. Alla sitter inte och läser på om styrkor och svagheter på olika bilmodeller. Förhoppningsvis är det något som besiktningen har lite koll på och kontrollerar, men då kanske det är försent. Tyvärr är jag inte helt övertygad om att en BMW verkstad skulle säga till om det även om bilen har full stämpel i serviceboken. Man slipper nog gärna den kostnaden och hoppas på att garantin hinner löpa ut och ägaren säljer bilen vidare innan han upptäcker eventuella sprickor om det inte är riktigt illa. Jag har förstått att de inte är helt enkelt att se många gånger även om man vet var man ska titta.

Om man t ex köper en begagnad M3 av sen årsmodell från -05 vill man ju gärna att problemet ska uppenbara sig innan garantin gått ut inte efter.


Det är nog mig du syftar på, jag jobbar som kundmottagare på BMW i Uddevalla. Detta felet med sprickor i chassit är mig veterligen inte så vanligt, det har förekommit så det är inte ett "okänt" fel men det är inte såpass vanligt att var och varannan bil råkar ut för det.

Folk vill helt enkelt inte erkänna att deras dyra bilar pajar och således ger de bilarna höga betyg för att rädda ansiktet eller något. Är det något mer du undrar så hojta till, jag kan inte så jättemkt om plåtbiten för jag jobbar på vanlig verkstad men fråga på så löser vi det mesta.

Det var nog dig jag syftade på efter att ha läst någon annan tråd om BMW frågor på forumet. Tack för att du tog dig tid att svara i tråden. Du har nog rätt i att många ägare blundar för eventuella problem med kvaliteten. Det slår ju tillbaka indirekt på andrahandsvärdet om tillräckligt många uttalar missnöje. På amerikanska och engelska M3 forum har jag läst att folk säljer sina bilar för att de är oroliga för eventuella framtida kostnader. Sprickor i chassit verkar vara en stark anledning samt oro för att t ex SMG pumpen ska lägga av eller någon annan kostsam historia. Personligen tror jag att problemen är något överdrivna. Det är dock ingen tröst om man står där med skägget i brevlådan.

Hur lång garanti har man på t ex sprickor i chassit bak? På de utländska forum kan man läsa 10 år, men det är ju inte säkert att det är likadant här hemma. Brukar det vara några problem att få det åtgärdat när det dyker upp? Det förefaller ju inte vara helt enkelt att få BMW att ta det på goodwill när man läser trådarna som tar upp saken på de utländska forumen.

Beställ ut bilprovningens resultat av deras kontrollbesiktningar, det brukar visa på dom trafikfarliga felen i alla fall.

Där kan ju M-testerna vara mer utförliga, men dom kostar nog en hel del mer att köpa.

Sen skulle jag personligen aldrig vilja ha en BMW, men det är säkert utmärkta bilar för dom som gillar dom.

Jag lät m-testa en bil jag ägde innan garantin gick ut. Hade ingen anledning att tro att något var fel på bilen. Den hade varit helt problemfri. Trots detta visade det sig vara en rätt vettig grej. De hittade en sak som men stor sannolikhet hade blivit en dyr historia längre fram. Hade med drivaxeln att göra. Var bara för återförsäljaren att dra åt en mutter. Blev alltså ingen dyr historia för honom heller. Kan faktiskt rekommendera att boka in en m-test innan betydelsefulla garantier går ut. Det kan nog vara vettigt att åka förbi med ett 30 000 kr köp också. M-test center har utrustning och erfaret folk. Har man inte egna kunskaper bör man söka expertis.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sprickor i bakvagn(s fästen) på 3-serie, e36 & e46, har hänt, ja. Men det är inte direkt vanligt. Och då på motorstarkare exemplar, som knappast gått lungt. (med tillräckliga mängder våld får man slut på allt) Klonkar & smäller det från bakvagnen på tilltänkt objekt vid kraftigt pådrag/avslag skall man nog vara försiktig (är oftast hardyskivan men...), men det är nog inget att oroa sig över i allmänhtet precis.

Kassa bussningar i fram & bakvagn samt skeva bromskivor är väl mer eller mindre vardagsmat på alla bmw's med lite kilometer på mätaren, men det får väl nästans ses som slitdelar. Inte hela världen att byta, även om det kostar en del, men sen är det som nytt igen. :p
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top