Någon som jobbar på BMW verkstad?

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Sprickorna drabbade mej veterligen bara de tidiga årsmodellerna av coupén. Som sagt inget vanligt fel så risken att bli drabbad är minimal.
 

ChrisRF

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Örebro
Hoj
Den lil(l)a svarta
Jag vill hellre kalla det för bristande underhåll:tummenupp

Haha, där fick jag så jag teg:gnissla
Jag gjorde en liten mental note-to-self efter det där, om att dubbelkolla så att sådana där halvviktiga saker (såsom bromsok) var åtdragna med adekvat moment:glömdet
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Det var nog dig jag syftade på efter att ha läst någon annan tråd om BMW frågor på forumet. Tack för att du tog dig tid att svara i tråden. Du har nog rätt i att många ägare blundar för eventuella problem med kvaliteten. Det slår ju tillbaka indirekt på andrahandsvärdet om tillräckligt många uttalar missnöje. På amerikanska och engelska M3 forum har jag läst att folk säljer sina bilar för att de är oroliga för eventuella framtida kostnader. Sprickor i chassit verkar vara en stark anledning samt oro för att t ex SMG pumpen ska lägga av eller någon annan kostsam historia. Personligen tror jag att problemen är något överdrivna. Det är dock ingen tröst om man står där med skägget i brevlådan.

Hur lång garanti har man på t ex sprickor i chassit bak? På de utländska forum kan man läsa 10 år, men det är ju inte säkert att det är likadant här hemma. Brukar det vara några problem att få det åtgärdat när det dyker upp? Det förefaller ju inte vara helt enkelt att få BMW att ta det på goodwill när man läser trådarna som tar upp saken på de utländska forumen.

Om jag inte missminner mig så går detta på rostskyddsgarantin, jag har något svagt minne om att jag läst detta nånstans. Jag ska nog låta det vara väldigt osagt dock i och med att jag kommer ihåg så dåligt, sen så jobbar jag inte med plåtbiten heller så därför är jag inte så jätteinsatt tyvärr.
Felen är iaf väldigt överdrivna, precis som om du läser på Autopower och får veta att "ALLA" 540 har problem med bultarna till oljepumpen osv osv osv. Två mekar här på jobbet som tillsammans har 50+ års erfarenhet har inte stött på detta på en enda bil. Jag säger inte att det aldrig hänt men det är absolut inte vanligt som de flesta påstår att det är och det är likadant med många "kända fel" som de påstår sig ha råkat ut för på Autopower.

"Jävla Svennar" Va? :va

Du förstår vart jag vill komma, vad har det med saken att halva eller hela södertäljer kör BMW?
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Du förstår vart jag vill komma, vad har det med saken att halva eller hela södertäljer kör BMW?


Så, eftersom någon i tråden skriver ett inlägg som inte har med ämnet att göra är det okej att skriva ett uttryck bestående av en svordom och ett folk? Hade det varit okej oberoende av vilket folkslag som hade nämnts?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har framfört önskemål till en moderator att rensa lite i tråden. Var det så svårt att hålla sig till ämnet? Vill ni diskutera stereotyper och uppfattningar runt det kan ni väl starta en egen tråd i OT2 delen.

Tack för ordet.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har framfört önskemål till en moderator att rensa lite i tråden. Var det så svårt att hålla sig till ämnet? Vill ni diskutera stereotyper och uppfattningar runt det kan ni väl starta en egen tråd i OT2 delen.

Tack för ordet.

Men du har ju fått svar och nu återstår det ju bara att sabba tråden.
Det är ju det sista roliga man har på jobbet.

Strunta i konstruktionsfel, du behåller ju inte bilen längre än ett par år ändå. Köp det du vill ha och tycker verkar ballt. Synd på Audin, men hade du avsett att behålla den så hade du ju fått pröjsa.
Förändring är förbättring :tummenupp
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag har framfört önskemål till en moderator att rensa lite i tråden. Var det så svårt att hålla sig till ämnet? Vill ni diskutera stereotyper och uppfattningar runt det kan ni väl starta en egen tråd i OT2 delen.

Tack för ordet.

Ordnat :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Strunta i konstruktionsfel, du behåller ju inte bilen längre än ett par år ändå.

Vi får se vad som händer. Jag kan acceptera vissa konstruktionsfel, men inte vad som helst. Om t ex sprickor i chassit innebär att man måste göra dyra ingrepp efter garantitider som kanske rent av överstiger värdet på bilen då tittar jag gärna efter något annat. Alfan hade jag i t ex 8 år. Sannolikt kommer jag nog att göra mig av med Audin. Tyvärr är jag inte särskilt imponerad över verkstäderna VAG tillhandahåller. Även de icke auktoriserade. Inga namn nämnda. Ett antal tusen lappar som jag lagt ut hade jag lika gärna kunnat elda för kråkorna. Skulle faktiskt kunna tänka mig en Alfa igen om det vara vore för förtroendet jag hade för verkstaden i fråga jag anlitade.


Tack så mycket.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Så, eftersom någon i tråden skriver ett inlägg som inte har med ämnet att göra är det okej att skriva ett uttryck bestående av en svordom och ett folk? Hade det varit okej oberoende av vilket folkslag som hade nämnts?

Detta var syftat till snubben som skrev inlägget, varken mot dig eller någon annan så du behöver inte känna dig träffad. Håll dig gärna utanför då.
 

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
FEL FEL FEL FEL FEL

Jag tänkte samma sak men BMW ägare är i genomsnitt så snåla så det är löjligt, det funkar inte alls så i verkliga livet. Självklart finns undantag men de är absolut inga spenderare.

Alldeles korrekt, iaf de som har nyare modeller. Talar av liknande erfarenheter som du :)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Vi får se vad som händer. Jag kan acceptera vissa konstruktionsfel, men inte vad som helst. Om t ex sprickor i chassit innebär att man måste göra dyra ingrepp efter garantitider som kanske rent av överstiger värdet på bilen då tittar jag gärna efter något annat. Alfan hade jag i t ex 8 år. Sannolikt kommer jag nog att göra mig av med Audin. Tyvärr är jag inte särskilt imponerad över verkstäderna VAG tillhandahåller. Även de icke auktoriserade. Inga namn nämnda. Ett antal tusen lappar som jag lagt ut hade jag lika gärna kunnat elda för kråkorna. Skulle faktiskt kunna tänka mig en Alfa igen om det vara vore för förtroendet jag hade för verkstaden i fråga jag anlitade.



Tack så mycket.

just chassiefelen på E46 karossen brukar väl vara ett länkagefäste i bakvagnen som sitter fast i golvet som slits loss från golvet då det bara är svetsat i golvet utan några större förstärkningar just -98-01 i speciellt på M3 -01 som felet brukar upstå.

detta fel lagar BMW utanför garantitiden. (GOODWILL) , att laga felet själv me MIG/MAG-svets tar bara nån timme om man har tillgång till billyft.:D

bra motorer för övrigt. , dock så brukar ju lambdsond + luftmassemätaren paja/jävlas vid 20 25k. mil.

styrleder i framvagn (speciellt på sänkta bilar) o silentbussningarna i bakvagn är väl enda kända slitpunkterna på både E36-E46.

kolla så mätarhuset har samma chassieserienr. som karossen för att inte åka på en "skruvad" mätare.


mvh.T

Felen är iaf väldigt överdrivna, precis som om du läser på Autopower och får veta att "ALLA" 540 har problem med bultarna till oljepumpen osv osv osv. Två mekar här på jobbet som tillsammans har 50+ års erfarenhet har inte stött på detta på en enda bil.

jag kollade det på min 540 IA -93.a genom att skruva bort oljetråget o då saknades faktiskt en bult + att jag hittade en M6 bult i tråget .:va


mvh.T

Sprickorna drabbade mej veterligen bara de tidiga årsmodellerna av coupén. Som sagt inget vanligt fel så risken att bli drabbad är minimal.

-98-01 var drabbade men även 4dörrars Sedan.

mvh.T
 
Last edited:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Alldeles korrekt, iaf de som har nyare modeller. Talar av liknande erfarenheter som du :)

Jo exakt, visst jag köper att det svider att en såpass dyr bil ska gå sönder men tror man att en bil, bara för den kostar en halv mille, aldrig kommer så sönder har man tvärfel. Det bästa är när de refererar till "Volvon" de hade ALDRIG paja. Suck :huvet

jag kollade det på min 540 IA -93.a genom att skruva bort oljetråget o då saknades faktiskt en bult + att jag hittade en M6 bult i tråget .:va


mvh.T

Som sagt, det förekommer men det är inte alls så vanligt som folk påstår. Det är ett fåtal procent som haft problem med detta. Skönt att det inte blev ras för din del iaf, ibland ska man ha flyt :)
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En Volvo 240 pajjar aldrig! Sådetså...

Om jag någon gång säljer min Civic så blir det nog en BMW med hyfsat kul motor för att få uppleva bakhjulsdriften igen. Det är det enda jag saknar...
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Som sagt, det förekommer men det är inte alls så vanligt som folk påstår. Det är ett fåtal procent som haft problem med detta. Skönt att det inte blev ras för din del iaf, ibland ska man ha flyt :)

jo det blir ju lite knasigt om pumpen lossnar o kamkedjan ramlar loss.:tummenupp

sålde skiten när plastkulorna i ventilpaketet i lådan jävlades för mycket men helt klart en rolig bil. , hade det varit en 6 växlad manuell låda så hade ju jag haft kvar den lätt!

BMW är ju dock väldigt prisvärda numera.

mvh.T
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Hade en e39 (01) för ett antal år sedan och var mycket nöjd med den. Jag tänkte lista dom fel jag råkade ut för eftersom du verkar efterfråga erfarenheter från verkligeheten.

Så utan överdrifter eller underdrifter följer mina erfarenheter.

Det typfel som dök upp till slut var rost på bakluckan.

Vid ett tillfälle var det stötdämparna fram som gav sig, eller om det bara var en av dom, minns inte riktigt. Stötdämparen hade i alla fall fryst sönder eller något liknande.

Eftersom alla dämpare skulle bytas så sved det lite i lädret.

På samma sätt gick topplockspackningen pga. kyla vilket också tydligen var ett vanligt fel. Det här var det fel jag blev mest irriterad på eftersom det både är dyrt och ett känt konstruktionsfel. Visst vill man som konsument att producenten skall stå för, eller i alla fall subventionera, reparationer av det här slaget.

Bytte bromsskivor på servicen och dom var slagna redan ur fabrik. Det var visst så att någon underleverantör inte lät dom svalna tillräckligt någonstans i tillverkningsprocessen och då blev det så ibland. Detta byttes såklart utan kostnad även om dom knappt trodde mig först.

Krängningshämmaren bak byttes men det kategoriseras mer som service & underhåll än att det var något fel på den.

Till sist så fick den något problem med luftmassemätaren och blev svårstartad som varm.

Varför kände jag mig nöjd med bilen trots listan ovan? Inte är det prestige i alla fall. Snarare är det för att jag tycker att bilen var kanon att köra.

Reparationerna sköttes klanderfritt så när som på bromsskivorna men där hade jag ändå förståelse för att dom inte testar att dom nya bromsskivorna var bra.

Till sist hade/har jag grundinsikten att alla bilar går sönder oavsett vilket emblem som sitter på huven. En BMW rostar lika lätt som en Volvo. En BMW reagerar på fukt och efterföljande kyla på samma sätt som en Opel.

Däremot är en BMW mycket roligare att köra och har en drivlina som har oändligt mycket mer "känsla" än t.ex. Volvo eller Opel. Till sist finns det inte så många märken som erbjuder kombinationen rak 6-cyl och bakhjulsdrift :nicka

I ovanstående ligger inte prestige eller en överfylld plånbok men väl anledningen till att märket går bra i "nöjd kund" mätningar.

- BMW säljer körglädje och kunderna upplever körglädje.

Trots eventuella fel och brister på hårdvaran så får kunderna det de förväntar sig och är därmed nöjda med sitt köp. Så tror jag att det är i alla fall.
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag kör en gammal E36 -98 323TiA.
Den har nog levt ett hårt liv och har lite rostangrepp, men maskinellt är den helt lysande.
2.5l pigg sexa och automat som går köra under 0.8 tycker jag är väl godkänt.
Det enda jag reagerar på är lite oljud (låter som lagerljud) från bakvagnen som uppkommer främst i högre farter och mer när jag svänger åt höger.
Trodde ett tag på hjullager, men kanske bör kolla upp hardy + silentblock innan?
Någon som har en åsikt i detta?

EDIT: Jag har en uppsättning tokfräscha, odubbade vinterhjul på plåt till 1-serien, om någon jagar...
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
När vi ändå är inne på BMW E39:
Jag behöver byta bil, och ett av alternativen jag ser framför mig är 525 TDS, '97:a eller senare. Ligger lite lågt med pengar, och skulle realistiskt sett i så fall skaffa en som har gått 15-18 k mil.
Har någon av er erfarenhet av kända grejer som "brukar" kunna dyka upp i den vevan eller strax senare på den här modellen?
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
När vi ändå är inne på BMW E39:
Jag behöver byta bil, och ett av alternativen jag ser framför mig är 525 TDS, '97:a eller senare. Ligger lite lågt med pengar, och skulle realistiskt sett i så fall skaffa en som har gått 15-18 k mil.
Har någon av er erfarenhet av kända grejer som "brukar" kunna dyka upp i den vevan eller strax senare på den här modellen?

Finns inga sådana så du måste sänka dina krav en hel del. Dvs Öka på milen till minst 20000.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Kan vara läge att hellre kolla på vad som är servat, bytt och gjort mer än att stirra sig blind på milen.
Hade en kul kväll hos en mkt högt uppsatt herre i Alpinaklubben, som hade några 750, en M3 E36, en Alpina B10 Biturbo, mm, mm. (fick köra också :D)
Hans alla bilar var i stort sett de bästa som fanns att finna i Europa enligt honom. Efter att ha sett, kört och åkt så tror jag inte att han överdrev.
Men han går endast efter skötsel, service och vad som är gjort.
Hans M3 som gått 16.000 om jag inte minns fel klassas fortfarande tydligen som en av Europas finaste.
Så hellre en E39 som gått 20.000 men som servats och fått slitdetaljer utbytta än en som gått 15.000 och behandlats som en oönskad svärson.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top