Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Ort
- Sydöst
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det här handlar inte om hojar, så mod får gärna flytta om det anses off topic.
Hur som helst!
jag har blivit erbjuden att köpa en Shvetsov ASh 62 motor (sitter bland annat i Antonov AN-2) för vad som i princip är metallskrotvärdet plus frakt, så nu tänkte jag höra om det är någon som kan något om såna här motorer och som kan komma med lite bra tips åt mig?
Motorn i fråga ska vara helt komplett sånär som på tankar, reglage, instrument, avgas och sådär, i övrigt som den var, tagen rakt ur en skrotad AN-2.
Jag hyser ingen förhoppning om att få maskinen luftvärdig, men jag tror definitivt att den kan fås att fungera och kan då eventuellt tjäna som exempelvis stationär uppvisningsmotor! Har en liten vild dröm om att eventuellt bygga en Hotrod i stil med Brutus: https://www.topgear.com/car-news/more-bmw-brutus
Men det får bli senare. Först och främst ska jag ju få hem och få igång motorn!
Tyvärr är jag ingen flygmekaniker, men jag är skapligt teknisk och händig av mig. Min erfarenhetsbank grundar sig på att meka med mina bilar och motorcyklar samt att jag har lite baskunskaper inom svetsning, svarvning, fräsning, gjutning och smide med mera.
Så ja, jag söker helt enkelt erfarenheter som sträcker sig bortom mina egna! Om någon vet någonting om motortypen, vad man ska tänka på, hur man ska gå till väga för att vårda och sköta den och så vidare. Är det någon som vet något eller känner någon som gör det? Kanske någon som har erfarenhet av stationära flygmotorer för uppvisningsbruk? Min första målsättning är helt enkelt att fixa fram reglade, mätare och så vidare och sätta motorn i ett stativ så att man kan starta den. Sen får vi se vad den hamnar i i slutändan Men ja, jag behöver nog lite hjälp med den tekniska "få igång" biten då jag inte vet hur man handhar en sån här motor rent praktiskt...
Ha det!
Hur som helst!
jag har blivit erbjuden att köpa en Shvetsov ASh 62 motor (sitter bland annat i Antonov AN-2) för vad som i princip är metallskrotvärdet plus frakt, så nu tänkte jag höra om det är någon som kan något om såna här motorer och som kan komma med lite bra tips åt mig?
Motorn i fråga ska vara helt komplett sånär som på tankar, reglage, instrument, avgas och sådär, i övrigt som den var, tagen rakt ur en skrotad AN-2.
Jag hyser ingen förhoppning om att få maskinen luftvärdig, men jag tror definitivt att den kan fås att fungera och kan då eventuellt tjäna som exempelvis stationär uppvisningsmotor! Har en liten vild dröm om att eventuellt bygga en Hotrod i stil med Brutus: https://www.topgear.com/car-news/more-bmw-brutus
Men det får bli senare. Först och främst ska jag ju få hem och få igång motorn!
Tyvärr är jag ingen flygmekaniker, men jag är skapligt teknisk och händig av mig. Min erfarenhetsbank grundar sig på att meka med mina bilar och motorcyklar samt att jag har lite baskunskaper inom svetsning, svarvning, fräsning, gjutning och smide med mera.
Så ja, jag söker helt enkelt erfarenheter som sträcker sig bortom mina egna! Om någon vet någonting om motortypen, vad man ska tänka på, hur man ska gå till väga för att vårda och sköta den och så vidare. Är det någon som vet något eller känner någon som gör det? Kanske någon som har erfarenhet av stationära flygmotorer för uppvisningsbruk? Min första målsättning är helt enkelt att fixa fram reglade, mätare och så vidare och sätta motorn i ett stativ så att man kan starta den. Sen får vi se vad den hamnar i i slutändan Men ja, jag behöver nog lite hjälp med den tekniska "få igång" biten då jag inte vet hur man handhar en sån här motor rent praktiskt...
Ha det!
Last edited: