Någon som kan något om gamla stjärnmotorer?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
om jag inte mins fel, flög det en sån rysk maskin på 100 års dagen på Ljungbyhed för typ 10-15 år sen.
det går ju kontakta flygklubben o höra vad dom vet
klart den ska igång, när du börjar igen o vill ha en kompagnon som vill köpa in sej projektet, hör av dej
hade varit så kul at åka runt på div marknader o blåsa hatten av gubbarna :banana
Finns det en flygklubb där? Trodde bara att det var försvaret och TFHS som höll till där numera. Får kolla med morfar, han kanske vet. Han brukade jobba där.

Ska absolut ha det i åtanke :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tack för tipset, jag ska se om jag kan nysta lite i det :) Jag har en annan ledtråd också i att det ska finnas en snubbe i danmark som kör en sån här motor som ren showmotor, har tänkt att jag ska försöka höra av mig till honom och höra ifall han kanske kan vara behjälplig med kunskap och/eller delar. Men just nu är det (fortfarande) mest orken och tiden som tryter, har annat som brådskar desto mer...

Edit: Kan ju passa på att flika in att egentligen så stör det mig inte sådär jättemycket att motorn inte är startklar om jag ska vara ärlig. Det är inte så att jag har någon direkt brådska att få igång den, jag har inget behov av att kunna köra den i tid och otid, det är aldrig så att jag tänkt "Fan, nu till helgen skulle jag verkligen behöva dra igång den för att göra detta och detta". Den fyller en rätt bra funktion redan nu, nämligen att den förgyller min vardag varje gång jag ser den. Jag går ut i verkstan, får syn på stjärnan och tänker "Fan vad ball den är, tänk att jag har en sån". Visst, det hade såklart varit ännu fräckare om den gick att starta någon gång ibland. Men ärligt talat vetefan när jag skulle få tillfälle att göra det egentligen, tror det blir halvpopulärt att veva igång den här i grannskapet med grannar och kreatur inpå knuten... :näsblod Just nu är jag rätt nöjd med att den ger mig en liten humörboost då och då, gudarna ska veta att jag behöver så många såna jag kan få just nu...
Om du vill så kan jag ju försöka gräva lite åt dig? Jag är ju trots allt gammal flygare, och vi hade tom en AN-2a stod parkerad på flygklubben ett tag. Extra spännande var det den gången det kom en front under en bilbingo på klubben, och blåste iväg AN-2n så att den nästan landade på några bilar :näsblod

Och nej, jag kräver inte att du ska starta den i helgen i så fall ;) Dra ett PM om du vill att jag ska gräva lite, det kan ju om inte annat vara bra med lite kontaktuppgifter åt vem jag gräver :rolleyes:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du vill så kan jag ju försöka gräva lite åt dig? Jag är ju trots allt gammal flygare, och vi hade tom en AN-2a stod parkerad på flygklubben ett tag. Extra spännande var det den gången det kom en front under en bilbingo på klubben, och blåste iväg AN-2n så att den nästan landade på några bilar :näsblod

Och nej, jag kräver inte att du ska starta den i helgen i så fall ;) Dra ett PM om du vill att jag ska gräva lite, det kan ju om inte annat vara bra med lite kontaktuppgifter åt vem jag gräver :rolleyes:
Om du har lust så får du jättegärna kolla, om du har någon kontakt eller så :)
Oh fy fan, sånt där med plötsliga vindar som lyfter iväg flygmaskiner är skapligt läskigt ja :näsblod Kommer osökt att tänka på denna:

Jag gör så :tummenupp

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det står två såna där 8km hemifrån, kan ta nån bild på lördag. Hittade en artikel om snubben som äger dom

Förmodligen har han också några kontakter på de där iom att ett är i flygvärdigt tillstånd.

Översiktsbild

Odensala bilskrot till höger är inte hans, den är dessutom under avveckling.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Finns det en flygklubb där? Trodde bara att det var försvaret och TFHS som höll till där numera. Får kolla med morfar, han kanske vet. Han brukade jobba där.

Ska absolut ha det i åtanke :tummenupp
det möjligt det inte finns någon flygklub där långre det som sagt många år sen jag var där. men det borde ändå gå att hitta någon som vet något

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det står två såna där 8km hemifrån, kan ta nån bild på lördag. Hittade en artikel om snubben som äger dom

Förmodligen har han också några kontakter på de där iom att ett är i flygvärdigt tillstånd.

Översiktsbild

Odensala bilskrot till höger är inte hans, den är dessutom under avveckling.
Skön gubbe som tänkte ta planet och dra till donken :rofl

Får kanske se om det går att få tag i honom, tack för tipset :)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det finns ju två svenska AN-2, SE-KYU och SE-KYV. Den första har inte varit luftvärdig på 8 år och den andra avregistrerades 2007. KYU har en registrerad ägare, på Bunge på Gotland, den andra hittade jag inga ägaruppgifter på. Det kanske kan vara en start att leta delar och/eller dokumentation?

Sen har det ju flugits ett antal med utländska registreringar i Sverige också, men dom är ju svårare att hitta info om, annat än i forum mm.
SE-KCE är luftvärdig och flygs aktivt. Den bor i Kattleberg mellan Kungälv och Trollhättan. Facebookgrupp här: https://www.facebook.com/groups/364699890247551/?ref=share

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Här är en stjärnmotor min far har byggt från stora klumpar av olika metaller. Den är lite smidigare än din.
Fan så fränt, du får hälsa far din att jag är duktigt imponerad! :tummenupp Och ja, något lite kanske :hihi

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning