Har helt missat denna tråden. Oerhört imponerande projekt! Hur har det utvecklats?
Tackar
Jag väntar på lite delar till startmekanismen och smörjsystemet, och I övrigt letar jag efter en lämplig båtvagn eller ett husbilschassi eller motsvarande att montera motorn på. Tyvärr går arbetet långsamt då jag jobbar veckovis på annan ort och således har jag bara helgerna på mig att pyssla med mina olika projekt. Men det rullar på så sakteliga, om jag bara får de resterande delarna och hittar en vagn av något slag kan jag snart börja bygga ihop ett körbart motorpaket kanske optimistiskt men min förhoppning är att kunna försöka mig på en provstart till sommaren
Låter ju bra tycker jag! Om jag har lärt mig nåt om livet så är det att man inte skall stressa när man mekar med ryska stjänmotorer.
Om motorn hamnar i Skåne vill vi gärna se dig elda lite olja på nån tisdagsträff i Lödde.
Hur har det gått för dig med motorn?
Vi var på Pythagoras teknikmuseum igår, och dom sparkade igång en gammal tändkulemotor, en sån vore väldigt mysigt att ha och finköra lite då och då
Hur har det gått för dig med motorn?
Vi var på Pythagoras teknikmuseum igår, och dom sparkade igång en gammal tändkulemotor, en sån vore väldigt mysigt att ha och finköra lite då och då
En sådan - i goda fall uppskuren och möjlig att veva runt - är standardmöblemang i brittiska flygklubbar med anor. Världen över där de varit och koloniserat. Med en stor, klarlackad, av många ädelträlameller uppbyggd propeller över baren.En RR Merlin/Meteor V12a hade ju inte suttit fel heller
Tråkigt, men ibland kommer ju livet emellan Vad är det för delar du saknar?Tämligen stillastående tyvärr... Saknar fortfarande delar till den dessvärre. Har dock kontakt med ett gäng stjärnmotortokar som hjälper mig leta Men tyvärr så är motorn ganska låg prio just nu, det har varit lite kämpigt på sistone av diverse olika anledningar. Börjar så smått komma på banan igen, men har inte kunnat ta tag i alla mina olika hobbyprojekt ännu. Förhoppningsvis kan jag börja påta i det här framåt semestern, då borde det ha börjat lugna ner sig lite
Tändkulemotorer är asballt, det vill jag definitivt ha en någon gång En RR Merlin/Meteor V12a hade ju inte suttit fel heller så många projekt, så lite tid och pengar...
Ganska tvärsäker på att det var en av dom äldre, den hade en patina som få nya motorer fårSäker på att den var gammal? De bygger fortfarande tändkulemotorer där.
Tråkigt, men ibland kommer ju livet emellan Vad är det för delar du saknar?
En RR Meteor går att skaffa om man vill.En sådan - i goda fall uppskuren och möjlig att veva runt - är standardmöblemang i brittiska flygklubbar med anor. Världen över där de varit och koloniserat. Med en stor, klarlackad, av många ädelträlameller uppbyggd propeller över baren.
Vill också ha.
Hur har det gått, har du fått tag på alla delar? Är motorn riggad och klar? Blåser du regelbundet bort grannarnas hundar och altanmöbler?Så är det ju tyvärr...
Väntar fortfarande på delarna som säljaren lovade att skicka i efterhand. Hyser inte direkt större förhoppningar om att få dem från honom längre så därför letar jag på andra håll. Sen har jag inte riktigt brytt mig om att fixa resten av grejerna som behövs runtomkring, eftersom jag ändå inte kan göra något åt själva motorn innan jag får tag i motordelarna. Så jag saknar fortfarande ett vagnschassi eller motsvarande att ställa motorn på och sådär. Jag tar det så sakta, måste reda ut lite annat först bara
Tyvärr inte, den står fortfarande och skäms i väntan på delar. Det visade sig svårare än väntat att hitta... Blev tvungen att prioritera lite andra projekt under tiden, och sen kom det en massa annat mög ivägen som gjorde att jag fick lägga det mesta på is medan jag reder ut lite saker i mitt privatliv så... Ledsen att göra dig besviken, men troligtvis händer det inget än på ett tag om det inte skulle råka dimpa ner en antonovmekaniker med medföljande reservdelslager i knät på mig en vacker dag...Hur har det gått, har du fått tag på alla delar? Är motorn riggad och klar? Blåser du regelbundet bort grannarnas hundar och altanmöbler?
Vad är det du saknar? Är det bara delar, eller saknas det info också?Tyvärr inte, den står fortfarande och skäms i väntan på delar. Det visade sig svårare än väntat att hitta... Blev tvungen att prioritera lite andra projekt under tiden, och sen kom det en massa annat mög ivägen som gjorde att jag fick lägga det mesta på is medan jag reder ut lite saker i mitt privatliv så... Ledsen att göra dig besviken, men troligtvis händer det inget än på ett tag om det inte skulle råka dimpa ner en antonovmekaniker med medföljande reservdelslager i knät på mig en vacker dag...
Rent principiellt säljer jag väldigt sällan grejer då jag helt enkelt inte orkar med strulpellar till köpare. Haft med alldeles för många såna att göra, och när ork och tid är begränsad rent allmänt så är inte försäljning av mer eller mindre prioriterade projekt mitt huvudfokus. Det som inte kostar pengar där det står får stå tills jag antingen orkar ta itu med det, eller tills jag orkar/blir tvungen att sälja av det.Du har inte haft i tanke att sälja av lite ”grejer”?
Finns säkert dom med ”lite” mer ”tid”????som är hungriga?
Om jag minns rätt (det var ett tag sen jag över huvud taget kikade på att göra något med projektet så detaljminnet är lite sådär) så är det några detaljer till smörjsystemet, delar av startanordningen, nån detalj på förgasaren, lite sånt. Och jag fick aldrig någon dokumentation eller manualer av säljaren, så sånt saknas också. Och utan det var det svårt att veta exakt vad som saknas... Säljarens förmåga att kommunicera på engelska var lite sisådär, så jag fick halvt gissa vad han menade saknades och så tänkte jag att jag skulle kunna bilda mig en mer ordentlig uppfattning om det med motor och manualer framför mig. Men ja, det sket sig ju...Vad är det du saknar? Är det bara delar, eller saknas det info också?
Det finns ju två svenska AN-2, SE-KYU och SE-KYV. Den första har inte varit luftvärdig på 8 år och den andra avregistrerades 2007. KYU har en registrerad ägare, på Bunge på Gotland, den andra hittade jag inga ägaruppgifter på. Det kanske kan vara en start att leta delar och/eller dokumentation?Om jag minns rätt (det var ett tag sen jag över huvud taget kikade på att göra något med projektet så detaljminnet är lite sådär) så är det några detaljer till smörjsystemet, delar av startanordningen, nån detalj på förgasaren, lite sånt. Och jag fick aldrig någon dokumentation eller manualer av säljaren, så sånt saknas också.
Tack för tipset, jag ska se om jag kan nysta lite i det Jag har en annan ledtråd också i att det ska finnas en snubbe i danmark som kör en sån här motor som ren showmotor, har tänkt att jag ska försöka höra av mig till honom och höra ifall han kanske kan vara behjälplig med kunskap och/eller delar. Men just nu är det (fortfarande) mest orken och tiden som tryter, har annat som brådskar desto mer...Det finns ju två svenska AN-2, SE-KYU och SE-KYV. Den första har inte varit luftvärdig på 8 år och den andra avregistrerades 2007. KYU har en registrerad ägare, på Bunge på Gotland, den andra hittade jag inga ägaruppgifter på. Det kanske kan vara en start att leta delar och/eller dokumentation?
Sen har det ju flugits ett antal med utländska registreringar i Sverige också, men dom är ju svårare att hitta info om, annat än i forum mm.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |