Någon som testat dessa larm?

MAD BOY skrev:
Observera att larmet utlöser på ljud och inte tillt, vilket gör det viktigt av placering. Jag placerade mitt larm under min cuts vilket ger en ganska bra resonanslåda om ngn knackar lite på kåporna.

Humm, det låter som att larmet kommer tjuvlarma så fort det åker förbi en V8'a eller något annat brölande? :va Och snor man hojen försiktigt så kommer ingen märka det?

Mycket snyggt schema! :tummenupp
 
Hej
Fick detta svar när jag skrev till Helmertz om vilket som var bäst lämpat till min hoj:

Boxer! kostar 995:- kr st + moms = 1244 + frakt.

Godkännande? Kolla med ditt försäkringsbolag, de flesta ger rabatter ändå. Speciellt om de kommer från oss!

Mvh
Tommy
HELLMERTZ ELEKTRONIK AB
Rödklintgatan 2,
218 21 TYGELSJÖ Sweden
Tel: +46 40 466355
www.hellmertz.se

Ingen som funderar på Boxern eller är det priset ni fastnat för eftersom denna är lite dyrare? Knappast kan väl detta vara sämre - ngn som vet ex Mad Boy som verkar ha koll på larm?//R
 
rocketer skrev:
Hej
Fick detta svar när jag skrev till Helmertz om vilket som var bäst lämpat till min hoj:

Boxer! kostar 995:- kr st + moms = 1244 + frakt.

Godkännande? Kolla med ditt försäkringsbolag, de flesta ger rabatter ändå. Speciellt om de kommer från oss!

Mvh
Tommy
HELLMERTZ ELEKTRONIK AB
Rödklintgatan 2,
218 21 TYGELSJÖ Sweden
Tel: +46 40 466355
www.hellmertz.se

Ingen som funderar på Boxern eller är det priset ni fastnat för eftersom denna är lite dyrare? Knappast kan väl detta vara sämre - ngn som vet ex Mad Boy som verkar ha koll på larm?//R



Nä! Problemt är bara att de larm som försäkringsbolagen godkänner kostar 3ggr så mycket om inte mer. Anledningen till att jag monterat larmet e som MalmöBiker säger... Att ha möjligheten att jogga ut i kallingarna med baseballträt i högsta hugg..
Sen är d ju så att folk i din omgivning vet att du har larm, och passar sig.. Men jag håller med dig,, Du kan kanske tjänar en slant eller två om du har ett godkänt larm.. Som sagt var, d e ju du som väljer!!!!

Jag tycker iallafall att detta larmet är helt OK. Och om en V8 vrålar förbi har du ställt Cykeln alldeles för nära vägen.... (känsligheten går att ställa genom att kapa sladden som i installationsguiden)


Ne, nu e de helg :fyllisar

Å jag drog en repa med biken i dag!!!!! :yoparty


Ps.. Jag kopplade alldrig in Stoppkretsen, känns som jag klarar mig utan och med orginalstartspärren.. OBS OBS!! Har ni en hoj med orginal startspärr kan ni ej instalera startfunktionen..
 
Last edited:
MAD BOY skrev:
Nä! Problemt är bara att de larm som försäkringsbolagen godkänner kostar 3ggr så mycket om inte mer. Anledningen till att jag monterat larmet e som MalmöBiker säger... Att ha möjligheten att jogga ut i kallingarna med baseballträt i högsta hugg..
Sen är d ju så att folk i din omgivning vet att du har larm, och passar sig.. Men jag håller med dig,, Du kan kanske tjänar en slant eller två om du har ett godkänt larm.. Som sagt var, d e ju du som väljer!!!!

Jag tycker iallafall att detta larmet är helt OK. Och om en V8 vrålar förbi har du ställt Cykeln alldeles för nära vägen.... (känsligheten går att ställa genom att kapa sladden som i installationsguiden)


Ne, nu e de helg :fyllisar

Å jag drog en repa med biken i dag!!!!! :yoparty

Hmmm - ok - inte riktigt så jag menade :va . Tänkte närmare på om just detta mclarm Boxer som är specifikt för mc kan ha fördelar som att det är mindre och enklare att installera eftersom en bil har mera plats att gömma det på osv eller är det bara ett annat larm med likadana funktioner, storlek osv med annat pris?//R
 
MAD BOY skrev:
Jag tycker iallafall att detta larmet är helt OK. Och om en V8 vrålar förbi har du ställt Cykeln alldeles för nära vägen.... (känsligheten går att ställa genom att kapa sladden som i installationsguiden)


Ps.. Jag kopplade alldrig in Stoppkretsen, känns som jag klarar mig utan och med orginalstartspärren.. OBS OBS!! Har ni en hoj med orginal startspärr kan ni ej instalera startfunktionen..

känsligheten kanske man kan lägga en potentiometer på eller är de bruten kabel eller hel?

Godkänt larm ska vara installerat av fackman har jag fått höra:rolleyes:

r6 startspärr orginal?
 
Mr Helmut skrev:
känsligheten kanske man kan lägga en potentiometer på eller är de bruten kabel eller hel?

Godkänt larm ska vara installerat av fackman har jag fått höra:rolleyes:

r6 startspärr orginal?


är det en senare modell så är det garanterat en orginalstartspärr. Och skall det vara instalerat av en fackman så tycker jag att du själv kan kalla dig för en.. Ganska lullig regel.

Jag har instalerat en jv.. massa larm å inte har ngn brytt sig tidigare.. Har även instalerat Helmertz startspärrar på marinsidan ca en 300 400 st. Hadde då även en lärling med mig som ej var utbildad och instalerade i sitt namn.. Så jag tror inte försäkringsnbolagen lägger ngn större efterforskning i det..

Sedan är det ungefär samma installatons-schema för samtliga larm, då vissa funktioner kanske skiljer sig som tilt, start ljud utlösare finns.

kan bara säga att detta larm va jävligt billigt samt att det var enkelt att instalera . och vill du desutom bara ha basicfunktionerna så tar det nog inte mer en 2 timmar att instalera. Vill du dock ha en fackman så är du välkommen att höra av dig.
 
MAD BOY skrev:
Ps.. Jag kopplade alldrig in Stoppkretsen, känns som jag klarar mig utan och med orginalstartspärren.. OBS OBS!! Har ni en hoj med orginal startspärr kan ni ej instalera startfunktionen..

Jag har ju startspärr Immobilizer, då kan jag hoppa över o koppla in Orange, Pink, Grey & Blue? Är det det du menar? Då kan jag inte starta eller stänga av hojen via fjärren, utan har då enbart tjutet med blinekrs inkopplat?

eller har jag fått det om bakfoten?

//Fabbe
 
Muggen skrev:
Jag har ju startspärr Immobilizer, då kan jag hoppa över o koppla in Orange, Pink, Grey & Blue? Är det det du menar? Då kan jag inte starta eller stänga av hojen via fjärren, utan har då enbart tjutet med blinekrs inkopplat?

eller har jag fått det om bakfoten?

//Fabbe

Egentligen om man har startspärr på cykeln varför kan man inte använda sig av den i larmet också?

blir ju inte så mycket menning med larmet om det är som du tror... kanske ska koppla in allt, funkar de så funkar de:rolleyes:
 
Mr Helmut skrev:
Egentligen om man har startspärr på cykeln varför kan man inte använda sig av den i larmet också?

blir ju inte så mycket menning med larmet om det är som du tror... kanske ska koppla in allt, funkar de så funkar de:rolleyes:

Jag förstår inte riktigt varför det inte skulle gå att använda båda samtidigt, men för att starta bågen så måste jag ha tändningen igång, o då är det enl mig i princip onödigt då jag redan sitter på hojen o undrar vad jag skall med en fjärr till för o starta hojen?

Prova du o berätta sen, jag är ändå bara ute efter att det ska tuta om nån rör hojen :tummenupp
 
Muggen skrev:
Jag förstår inte riktigt varför det inte skulle gå att använda båda samtidigt, men för att starta bågen så måste jag ha tändningen igång, o då är det enl mig i princip onödigt då jag redan sitter på hojen o undrar vad jag skall med en fjärr till för o starta hojen?

Prova du o berätta sen, jag är ändå bara ute efter att det ska tuta om nån rör hojen :tummenupp

du går på med en kabal till tändning och en till startmotorn så du kan starta den även utan nyckel som jag fattat de, men starspärr å de där fattar jag inte varför de inte skulle gå ihop me org
 
Mr Helmut skrev:
du går på med en kabal till tändning och en till startmotorn så du kan starta den även utan nyckel som jag fattat de, men starspärr å de där fattar jag inte varför de inte skulle gå ihop me org

Berätta hur det går, sen kopplar jag in det :tuttar :hihi

iof borde det gå att koppla in med rosa & grå för o kontrollera bränslepumpen tex.
 
Har testat larmet nu och det tuta nått jävulskt. Men nu till frågan, vart skall man placera larmet för bästa känslighet eller vad man skall säga. Jag kan leda iväg, sätta mig på bågen utan problem, utan att larmet skulle gå av.

Kan man kapa grön o dra den någon annanstans ifall det nu är själva kabeln som är känslig? Tror inte det är kabeln som känner av? :va
 
Muggen skrev:
Har testat larmet nu och det tuta nått jävulskt. Men nu till frågan, vart skall man placera larmet för bästa känslighet eller vad man skall säga. Jag kan leda iväg, sätta mig på bågen utan problem, utan att larmet skulle gå av.

Kan man kapa grön o dra den någon annanstans ifall det nu är själva kabeln som är känslig? Tror inte det är kabeln som känner av? :va

bra att de låter i alla fall.

den andra killen som hade monterat hade väll den under cutsen för han tyckte det var ett ställe där de tog upp ljud bra.

funderar på att ta signalen från sirenen till ett relä så man får orginal tutan att tjuta också :rolleyes:
 
MAD BOY skrev:
Observera att larmet utlöser på ljud och inte tillt, vilket gör det viktigt av placering. Jag placerade mitt larm under min cuts vilket ger en ganska bra resonanslåda om ngn knackar lite på kåporna. Sirenen bör oxå placerars på ett ställe där den har det ganska fritt. Vill man spara in på livslängden så placera den där vatten inte tränger in i den samt så att kondens kan rinna ur membranet...

Här kommer det lite mer förenklade schemat. Är det ngt jag glömt så säg bra till så löser vi det..
my.php


Lycka till med installationerna!!! :banana
Lite oroligt för det där med ingen tillt funktion, eller går det att lägga till. Annars kan det ju bli som för Muggen, att det går å leda iväg den tyst.
Hur funkar då Boxer larmet? Är tillt eller ljudutlösare på det?
 
Viffer skrev:
Lite oroligt för det där med ingen tillt funktion, eller går det att lägga till. Annars kan det ju bli som för Muggen, att det går å leda iväg den tyst.
Hur funkar då Boxer larmet? Är tillt eller ljudutlösare på det?

jo de är ju inge bra men om man har skivbromslås ska dom ju bära i väg den tyst

men undra hur kännsligt de är:rolleyes:

har inte fått komma in i garaget på 2 veckor nu så jag lider av funderingar
 
Mr Helmut skrev:
jo de är ju inge bra men om man har skivbromslås ska dom ju bära i väg den tyst

men undra hur kännsligt de är:rolleyes:

har inte fått komma in i garaget på 2 veckor nu så jag lider av funderingar

med larmet i cutsen kan man dunka till (tomma) tanken hårt med fintertopparna så känner det av,
- slå på framskärmen, inget händer.
- släng en skruvmejsel så hårt du bara kan i golvet precis bredvid, inget händer.
- Vrid gashantaget till ful gas, släpp o låt fjädra tillbaka, inget händer.
Dock måste jag säga att ummerplåten var ett känsligt ställe.

Av det drar jag slutsatsen att tjuven kan eliminera skivlåset och sedan rulla iväg hojen.
 
Last edited:
Muggen skrev:
med larmet i cutsen kan man dunka till (tomma) tanken hårt med fintertopparna så känner det av, slå på framskärmen, inget händer. Eller släng en skruvmejsel så hårt du bara kan i golvet precis bredvid, inget händer. Nummerplåten var ett väldigt känsligt ställe dock.

Av det drar jag slutsatsen att tjuven kan eliminera skivlåset och sedan rulla iväg hojen.

då verkar vi köpt ett riktigt "skit" bra larm:pannkyss

hur ska du göra?
 
Mr Helmut skrev:
då verkar vi köpt ett riktigt "skit" bra larm:pannkyss

hur ska du göra?

Hehe, jag edita lite där..
Jag hoppas på att gröna kabeln är av nån viktig funktion, så man förhoppningsvis skulle kunna koppla in nån tilt sensor på den :va
 
Muggen skrev:
Hehe, jag edita lite där..
Jag hoppas på att gröna kabeln är av nån viktig funktion, så man förhoppningsvis skulle kunna koppla in nån tilt sensor på den :va

Trist om det ska va sådär. :confused:

Är det någon här som provat något larm från denna tillverkaren?

Sola-larm
http://www.sola-larm.com/motorcyclealarms.html

Det billigast för 45£ ~ 600kr

SLA-807 - £45

* UK’s best selling motorcycle / scooter alarm.
* 12v alarm.
* Easy DIY installation.
* Two encrypted remote control key fobs.
* Integral shock sensor and tilt switch.
* Hazard light flash on arming and disarming.
* Violation memory LED and audible notification.
* Loud built in siren.
* Panic facility via remote controls.
* Audible arm / disarm chirp.
* Selectable ignition sensing.
* Negative trigger input for additional devices.
* Current consumption less than 5mA.
* DIY instructions and telephone support.

Finns fler ännu bättre, lite dyrare.. :gnissla

Ola
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top