Någon som vet? - om studier

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Någon som vet vart man kan hitta studenter på utvalda högskolor och inom utvalda program på nätet. Vore kul och få tag på nån som pluggar där man själv kanske planerar plugga och ställa lite frågor osv. Fast det lär ju inte finnas nå ställe på nätet där folk samlas på detta vis, utan är mer utspridda efter intresseområde. Trots detta kanske någon vet "ah, där brukar chalmerister idla".

Främst intresserad av vart man ska plugga:

Uppsala, Lund, Sthlm, Gbg, eller utomlands (vill inte hamna på liten ort)?

Samt vad:

Ekonomi eller juridik ?? Finns en del tänkbara ämnen men dessa står nog i fokus.

Kanske någon här som pluggat på något av dessa ställen, även om inte samma ämnen vore kul och höra lite.. Allt annat vettigt inom ämnet är välkommet.

KIRE

Guest
Framtidsutsikterna som ekonom är nog inte dom bästa. Möjligen om du
kommer ut från Handels med toppbetyg isåfall. När det gäller juridik
är konkurrensen stenhård. Är du inte bäst och har kontakter så får du
inget jobb alls eller något skitjobb. Har en kompis som nyligen kom ut från uppsala. Han hade 19.5 från gymnasiet och 2.0 i högskoleprov samt VG
i snitt från juristkandidat. Ganska smart/duktig kille alltså.
Han har sökt ca 200 jobb och nu 6 månader senare fick han på en liten ort
och 20k i ingångslön. Skit alltså. Men visst kan Juridik situationen ändras tills du är klar. Ekonom kommer dock inom överskådlig framtid suga!!

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
KIRE skrev:
Framtidsutsikterna som ekonom är nog inte dom bästa. Möjligen om du
kommer ut från Handels med toppbetyg isåfall. När det gäller juridik
är konkurrensen stenhård. Är du inte bäst och har kontakter så får du
inget jobb alls eller något skitjobb. Har en kompis som nyligen kom ut från uppsala. Han hade 19.5 från gymnasiet och 2.0 i högskoleprov samt VG
i snitt från juristkandidat. Ganska smart/duktig kille alltså.
Han har sökt ca 200 jobb och nu 6 månader senare fick han på en liten ort
och 20k i ingångslön. Skit alltså. Men visst kan Juridik situationen ändras tills du är klar. Ekonom kommer dock inom överskådlig framtid suga!!

Ja fast så har ekonomer högre ingångslön statistiskt och topnivån ligger även högre. Sveriges mest välbetalda jurister tjänar 15 mille, och mest betalda ekonomer (barnevik osv ) ... tjaa ett antal hundra miljoner så visst tjänar väl ekonomer mer? Att det var så svårt hitta jobb som jurist visste jag inte.. låter konstigt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
http://www.studera.nu är faktiskt en bra sida, har haft en del nytta av den själv.

Uppsala och Lund erbjuder ett betydligt bättre studentliv jämfört med Stockholm och Göteborg.

Anna_B

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
-
Jag avslutar min sista termin på juristlinjen på SU nu. Det beror på lite vad du är ute efter för jobb som jurist. Skall du bli åklagare, domare eller liknande kan du rikta in dig på enorm betygshets och MASSOR av pluggande, samt en massa grejer vid sidan om som du måste läsa/jobba för att skaffa extra poäng som krävs för att få sitta ting, Alltså-högsta betyg i allt räcker inte (kanske på nån liten tingsrätt i nån byhåla). Men jag håller inte med som ovan att allt är kört om du inte har högsta betyg i allt, om man nu vill bli nåt annat ex advokat. En del byråer kräver ting, andra vill ha färska studenter som inte blivit "färgade" genom sin tingtjänstgöring ex Peter Althins byrå. Det finns jobb att få om man visar framfötterna och ligger i.

Ang vilken ort å plugga på så kan jag säga att i Sthlm e det väldigt lite studentliv, vill du ha massor runt om så välj hellre Lund eller nåt. Uppsala har en annorlunda utbildning- de riktar in sig mkt på grupparbete osv, vilken en del studenter tycker e jobbigt för det blir för mkt. Sen har ju Uppsala 20p tentor varje termin, vi i Sthlm har efter varje kurs.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
KIRE skrev:
Framtidsutsikterna som ekonom är nog inte dom bästa.

framtidsutsikterna är väl väldigt ljusa, det är just nu det ser väldigt segt ut...

sen beror det naturligtvis på vilken inriktning du väljer, t.ex. redovisningsekonom ser det(vad jag hört) ganska så ok ut för ganska snart för att senare bli bättre.

jag själv pluggar på stockholms universitet och läser ekonomlinjen.

//andreas

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag pluggade i Linköping, bra studentliv och bra universitet, många linjer och inriktningar har startat där. Sveriges 5:e största stad och ca 20 000 studenter, efter några år har man tröttnat på studentlivet och då bor man hellre i Gbg, Sthlm, Malmö kan jag tänka mig..

/F

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Anna_B skrev:
Jag avslutar min sista termin på juristlinjen på SU nu. Det beror på lite vad du är ute efter för jobb som jurist. Skall du bli åklagare, domare eller liknande kan du rikta in dig på enorm betygshets och MASSOR av pluggande, samt en massa grejer vid sidan om som du måste läsa/jobba för att skaffa extra poäng som krävs för att få sitta ting, Alltså-högsta betyg i allt räcker inte (kanske på nån liten tingsrätt i nån byhåla). Men jag håller inte med som ovan att allt är kört om du inte har högsta betyg i allt, om man nu vill bli nåt annat ex advokat. En del byråer kräver ting, andra vill ha färska studenter som inte blivit "färgade" genom sin tingtjänstgöring ex Peter Althins byrå. Det finns jobb att få om man visar framfötterna och ligger i.

Ang vilken ort å plugga på så kan jag säga att i Sthlm e det väldigt lite studentliv, vill du ha massor runt om så välj hellre Lund eller nåt. Uppsala har en annorlunda utbildning- de riktar in sig mkt på grupparbete osv, vilken en del studenter tycker e jobbigt för det blir för mkt. Sen har ju Uppsala 20p tentor varje termin, vi i Sthlm har efter varje kurs.

Ah nu har vi hittat både en jurist och ekonom på SU ... Bor ju i sthlm men som ni säger är inte studentlivet det bästa. Ska man plugga ekonomi i sthlm så är ju handels att föredra. Det där med uppsala är mycket svårt att bedöma om vad man tycker då jag inte pluggat på högskola tidigare. Lund är klart intressant men sen finns ju frågan om ska det bli ekonomi eller juridik ? Tror också det skulle krävas rätt mycket för att få mig ansöka till gbg men alternativet finns.

Hur är det på SU då? UU, LU osv verkar ju vara städer byggda runt universiteten medan SU uppstått bara för man måste ha universitet i huvudstaden (vart ju högskola i tiotals år), så propagera lite för SU om ni verkligen tycker det är bra.

Sen du som lästa EKONOMI, hur kommer det sig att du 'nöjde dig' med SU, varför inte tenta upp något ämne och börja på handels?

Hur kommer det sig att ni bestämde er för just Stockholm?

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tyvärr inte...
Jag pluggade ett år i Uppsala innan jag lessnade på (i alla fall på den utbildningen) undermålig undervisningskvalitet och bytte till Linköpings tekniska högskola. Som andra har skrivit så är ju utelivet i Uppsla bra... Hur jurist/ekonomi-studierna är kan jag inte ge någon förstahandsinformation om, men en god vän till mig har läst på jursitlinjen i Uppsala sen -00 och han funderar på att flytta ner till skåneland istället. Hursomhelst så lycka till med valet och kom ihåg att det alltid går att byta utbildning om du känner att du har valt fel.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Villee skrev:
Sen du som lästa EKONOMI, hur kommer det sig att du 'nöjde dig' med SU, varför inte tenta upp något ämne och börja på handels?

Hur kommer det sig att ni bestämde er för just Stockholm?

Det måste vara jag?

ehm, ekonomutbildningen på SU har ändå ganska hög standard om man ser till Equis osv. så utbildningen i sig är det inget fel på.

Jag valde att gå på su pga av att klimatet skiljer sig lite mellan handels och su vad jag erfarit av andras utsagor. jag har själv inte undersökt förhållandena mer än att jag går på su och har en vän som går på handels.

*stockholm låg bra tillhands då jag av ren bekvämlighet inte orkar flytta
*jag är inte ute efter studentliv utan utbildning

ja, jag vet inte, jag var bekväm i mitt val och person helt enkelt!

tq

åker gubbhoj
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
r1100s
Linköping är ju inte så långt från stockholm, om nu det är en fördel :va

Annars är det ganska bra studentliv här och dom flesta utbildningar verkar ha bra kvalitet.

Anna_B

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
-
Varför jag valde SU? Jo, jag säger väl som ekonomen: Hade ingen lust att flytta från Sthlm, sen bryr jag mig inte så mkt om studentlivet runt omkring.
Jag kan inte propagera för Sthlm då jag inte tycker utbildningen varit särskilt bra. Det har varit en mossig utbildning och man har ingen vidare bra kontakt med lärarna. Varför går jag kvar i SThlm då blir kanske följdfrågan? När man väl gått klart hela utbildningen känns det inte som om man vill byta ort med tanke på familj mm.

Så...skall du plugga juridik-välj inte Sthlm, det är mitt tips.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har själv bara pluggat på Mitthögskolans orter själv. Både Östersund, Sundsvall och Härnösand är trevliga studentstäder och trivsamma städer över huvud taget, men det är definitivt inget för den som vill leva storstadslivet.

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Yo! När jag valde skola hade jag sett för mycket amerikansk college-film. När jag började på Chalmers så trodde jag att det mer skulle vara som i filmerna, du vet, en jävla massa partyn och brudar överallt och såna grejer. Dessutom var jag nog indoktrinerad av mina föräldrars generation där Chalmerister hade status hos brudarna. Jag hade FEL. Visst fan är det en massa partaj och många jävligt trevliga sådana, men fan, förutom Kemi och ett par andra linjer är det mest massa gubbar. OK, man kan ju inte bara välja utbildning bara m.a.p könsfördelning men det är en grej att väga in. För om du går på Chalmers el. KTH el liknande så är det en jävla massa plugga som skall göras och då är det fan trevligt med lite kvinnlig fägring också.

Hur som helst, om du tänker ta själva utbildningen på allvar, så tycker jag Chalmers erbjuder en bra men krävande utbildning. Om du är intresserad av ett mer "tätt" studentliv tycker jag du skall välja nån annan stad än Göteborg el. Stockholm. Där är studentlivet för utspritt.

/Förgöraren :yoparty

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Förgöraren skrev:
Om du är intresserad av ett mer "tätt" studentliv tycker jag du skall välja nån annan stad än Göteborg el. Stockholm.

skulle nog utan erfarenhet kunna föreslå: Linköping(iof varit där och festat, mkt UNGA studenter), Lund och Kalmar...

sen finns det väl norröver om man gillar snö ( :kocko ) typ Luleå kanske?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
d1ce skrev:
skulle nog utan erfarenhet kunna föreslå: Linköping(iof varit där och festat, mkt UNGA studenter), Lund och Kalmar...

sen finns det väl norröver om man gillar snö ( :kocko ) typ Luleå kanske?

Mm, vill nog hålla mig till större städer, Linköping skulle kunna vara alternativ men vad jag hört så har de bland de bästa tekniska program, men jag är samvetare.. just nu lockar:

1. Handels
2. LU a)ek b)jur
3. UU a)ek b)jur
4. SU a)jur b)ek
5. GU a)jur b)ek

I den ordning och som ytterligare val utomlands fast det kräver nästan ett år till förberedelser. Grejen e bara att man är inte helt hundra på att man kommer in på handels och sen blire lite trassligt flytta te skåne, och frågan är om de ska vara ek eller jur för inte heller det e helt bestämt. Det enda jag inte riktigt har koll på hur de olika programmen/uni skiljer sig från varandra. :va

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Villee skrev:
..

1. Handels
2. LU a)ek b)jur
3. UU a)ek b)jur
4. SU a)jur b)ek
5. GU a)jur b)ek

..

Om du vill bli ekonom förstår jag inte varför SU hamnar så långt ner i listan... SU är Equis Aquierd , en speciell classifisering(STAVNING!!) som endast 3 universitet(eller om det var 2?? :rolleyes: ) har i sverige(SU + handels, kanske Lund) och ca 60 i världen. Det är en form av kvalitéts stämpel kan man säga som intygar att utbildningen är bra utbildningen, samt att det är ett samarbete utbildningar och länder emellan.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
d1ce skrev:
Om du vill bli ekonom förstår jag inte varför SU hamnar så långt ner i listan... SU är Equis Aquierd , en speciell classifisering(STAVNING!!) som endast 3 universitet(eller om det var 2?? :rolleyes: ) har i sverige(SU + handels, kanske Lund) och ca 60 i världen. Det är en form av kvalitéts stämpel kan man säga som intygar att utbildningen är bra utbildningen, samt att det är ett samarbete utbildningar och länder emellan.

Skulle tro att handels har, du säger att SU har och vet att Lund har, tror inte Uppsala har det, men deras ekonomprogram har ju sitt "internationella program" som kan vara något. Lund och Uppsala får poäng för att vara studentstäder också. Fast Handels sägs ju vara Sveriges bästa ekonomutbildning om man står ut folket och därmed hamnar det på top även om det är i sthlm.

Vad mer betyder EQUIS än att EU säger det ska vara kvalitetsstämpel? Vad finns det för möjligheter till utbyte på SU?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept