Någon som vill skriva ett motinlägg i SvD?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ni som kontrar skatten med att ni har svindyra försäkringar, gör om gör rätt...

Försäkringarna baseras på fordonstypen, hur fordonen används och skaderisken för fordonen.

Det är således vi själva som har dragit på oss orimliga försäkringskostnader, med våran körstil och våra olyckor.

Harley Davidsson har en märkesförsäkring som är lägre än bilförsäkringen för en GTI bil, just för att skade/stöldrisken är betydligt MINDRE än för GTI bilar.
(varför stjäls så få krom-pråmar? Är tjuvjävlarna rädda att av misstag sno hojen av en HA medlem och således bli jagad land och rike runt?)

Det är inte många nyttokilometrar per år på en MC, det kan jag hålla med om, men jag kör ToR jobbet ungefär 3 gånger så ofta på tio liter i hojen, soppan jag spar in på att åka hoj till och från jobbet går åt till att nöjesåka helt i onödan.

Nu är ju inte vi MC förare utan bil heller, vi betalar ju oftast både bilskatt och mc skatt, vi betalar både bil och MC försäkringar, en del helförsäkrar bilen för att den tvingas stå ute medans hojen står i garaget, vi kanske t.o.m har en släpvagn eller extra skåpbil för att frakta våran MC till banor runt om i landet, således slipper vi inte billigt undan, och det argumentet faller.

Men vi är inga änglar på vägen, vi bryter lagar, vi bullar och framförallt åker vi omkull och skadar oss och kostar staten en massa pengar.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Lucius skrev:
2439345
Visst kan man likna en MC med en leksak - precis som din sommarbåt! Den du kör med som en galning hela sommaren – fort som attan och dessutom ofta med dryga 2 i promille. Miljöhänsyn med en gammal hederlig 2 taktssnurra som spyr ut avgaser och tangerar 109 dB? Dessutom skall det köras bil fram och tillbaka till båten med mat och dricka och båten skall underhållas under vintern och att ta bussen till marinan är väl inte att tänka på?!

........

Stora motorcyklar drar mer bensin, helt korrekt, precis som din bil gör när du kopplar din släpkärra till den – därav skatten på den! Och hux flux har du 6 hjul som sliter på vägen, drar mer bensin och dessutom skapar en massa omkörningar av just dig och ditt ekipage.

Vänta nu… Var det DÄRFÖR alla tycktes köra om som svin??
[/B]

Båten var bra som exempel men formulera på annat sätt.
Inte snyggt att skriva "precis som din sommarbåt! Den du kör med som en galning hela sommaren – " osv. Du berättar hur han kör, precis det som inte vi gillar. Varför skulle han ha en båt öht?
Resten är bra! :tummenupp

Verniax skrev:
2440939
Blev jag för djup nu?
Nepp...
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
GuW skrev:
2443035 Ni som kontrar skatten med att ni har svindyra försäkringar, gör om gör rätt...

Försäkringarna baseras på fordonstypen, hur fordonen används och skaderisken för fordonen.

Det är således vi själva som har dragit på oss orimliga försäkringskostnader, med våran körstil och våra olyckor.

Harley Davidsson har en märkesförsäkring som är lägre än bilförsäkringen för en GTI bil, just för att skade/stöldrisken är betydligt MINDRE än för GTI bilar.
(varför stjäls så få krom-pråmar? Är tjuvjävlarna rädda att av misstag sno hojen av en HA medlem och således bli jagad land och rike runt?)

Det är inte många nyttokilometrar per år på en MC, det kan jag hålla med om, men jag kör ToR jobbet ungefär 3 gånger så ofta på tio liter i hojen, soppan jag spar in på att åka hoj till och från jobbet går åt till att nöjesåka helt i onödan.

Nu är ju inte vi MC förare utan bil heller, vi betalar ju oftast både bilskatt och mc skatt, vi betalar både bil och MC försäkringar, en del helförsäkrar bilen för att den tvingas stå ute medans hojen står i garaget, vi kanske t.o.m har en släpvagn eller extra skåpbil för att frakta våran MC till banor runt om i landet, således slipper vi inte billigt undan, och det argumentet faller.

Men vi är inga änglar på vägen, vi bryter lagar, vi bullar och framförallt åker vi omkull och skadar oss och kostar staten en massa pengar.

Generellt helt rätt och klart och tydligt beskrivet, känns logiskt.

Men... Det här är faktiskt lite intressant.
Jag som 40+ i stockholmsförort med hoj & bilkort sen jag var 16 resp 18 ser en helt annorlunda försäkringsbild och ett helt annat resonemang.

Har TH som bolag och en 7-sitsig Ford Windstar 3.0 V6 från -96 som familjesläde. Den är helförsäkrad och jag har glatt pyntat med autogiro utan att tänka nämnvärt på det. Sen när jag började kika på hoj igen och tänkte försäkring så noterade jag att den lilla autogiroposten på bilen var 846:-/månad, alltså 10.152 dineros per år... Ouch!

Visst, jag har inte shoppat runt efter billigast eftersom jag alltid har suttit på TH med mina fordon och är skadefri. Sen är bilen importerad från tyskland så jag är första svenska ägaren och den blev besiktigad av TH (med beröm på skicket) innan jag fick ta mer än trafik på den.

Kikar jag på en mildare sporthoj från 95-96 hel/hel så hamnar jag runt hälften av vad jag pyntar för bilen... Hur fn kan stöld/skaderisken vara lägre på 130 hk sporthoj än för ett 10 år gammalt 7-sitsigt 2 tons blysänke med barnstolar?

Visst jag är äldre, har haft kortet längre men det skiter väl Agda-mitt-i-vänstersvängen eller coola Bertil som vill räjsa stulen hoj i...
Hur jag än vrider och vänder på det så borde hojen på alla sätt och vis vara dyrare än bilen (även om bilen är sjukt dyr inser jag nu)...

Den som på ett logiskt sätt kan förklara det förhållandet mellan försäkringskostnader för mig är duktig...
/Danne
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
DmS skrev:
Den som på ett logiskt sätt kan förklara det förhållandet mellan försäkringskostnader för mig är duktig...
/Danne
Det finns ingen logik. Men, antagligen tänker dom väl att din stora tunga Windstar åsamkar, vid en olycka, mer skada på övriga bilister/fordon/trafikanter/träd/skyltar etc. än din hoj, därav den högre premien.

Jag skulle få ungefär lika mycket i trafik på en 740 GL från 88 som jag hade i halvförsäkring på min gamla Kawa ZX-6R från 95. Speciellt.

Logik eller tärning?

Ödit: Det som är riktigt jävla märkligt är dock att importerade fordon får per automatik högre premie. Jaha, varför då? Kollade på en Polo 1.3 från 1997, import. Den var dyrare i försäkring än en likadan svensksåld. Allvarligt? Det rörde sig endast i detta fall om halvförsäkring.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
hållundan skrev:
2443772 Det finns ingen logik. Men, antagligen tänker dom väl att din stora tunga Windstar åsamkar mer skada på övriga bilister/fordon/trafikanter/träd/skyltar etc. än din hoj, därav den högre premien.

Jag skulle få ungefär lika mycket i trafik på en 740 GL från 88 som jag hade i halvförsäkring på min gamla Kawa ZX-6R från 95. Speciellt.

Logik eller tärning?

Tärning!

Monstret jag har kostar mig ca 4000/år i halvförsäkring hos Folksam. If ville ha ungefär 14 000 mer per år för samma hoj och försäkring.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top