Ni som kontrar skatten med att ni har svindyra försäkringar, gör om gör rätt...
Försäkringarna baseras på fordonstypen, hur fordonen används och skaderisken för fordonen.
Det är således vi själva som har dragit på oss orimliga försäkringskostnader, med våran körstil och våra olyckor.
Harley Davidsson har en märkesförsäkring som är lägre än bilförsäkringen för en GTI bil, just för att skade/stöldrisken är betydligt MINDRE än för GTI bilar.
(varför stjäls så få krom-pråmar? Är tjuvjävlarna rädda att av misstag sno hojen av en HA medlem och således bli jagad land och rike runt?)
Det är inte många nyttokilometrar per år på en MC, det kan jag hålla med om, men jag kör ToR jobbet ungefär 3 gånger så ofta på tio liter i hojen, soppan jag spar in på att åka hoj till och från jobbet går åt till att nöjesåka helt i onödan.
Nu är ju inte vi MC förare utan bil heller, vi betalar ju oftast både bilskatt och mc skatt, vi betalar både bil och MC försäkringar, en del helförsäkrar bilen för att den tvingas stå ute medans hojen står i garaget, vi kanske t.o.m har en släpvagn eller extra skåpbil för att frakta våran MC till banor runt om i landet, således slipper vi inte billigt undan, och det argumentet faller.
Men vi är inga änglar på vägen, vi bryter lagar, vi bullar och framförallt åker vi omkull och skadar oss och kostar staten en massa pengar.
Försäkringarna baseras på fordonstypen, hur fordonen används och skaderisken för fordonen.
Det är således vi själva som har dragit på oss orimliga försäkringskostnader, med våran körstil och våra olyckor.
Harley Davidsson har en märkesförsäkring som är lägre än bilförsäkringen för en GTI bil, just för att skade/stöldrisken är betydligt MINDRE än för GTI bilar.
(varför stjäls så få krom-pråmar? Är tjuvjävlarna rädda att av misstag sno hojen av en HA medlem och således bli jagad land och rike runt?)
Det är inte många nyttokilometrar per år på en MC, det kan jag hålla med om, men jag kör ToR jobbet ungefär 3 gånger så ofta på tio liter i hojen, soppan jag spar in på att åka hoj till och från jobbet går åt till att nöjesåka helt i onödan.
Nu är ju inte vi MC förare utan bil heller, vi betalar ju oftast både bilskatt och mc skatt, vi betalar både bil och MC försäkringar, en del helförsäkrar bilen för att den tvingas stå ute medans hojen står i garaget, vi kanske t.o.m har en släpvagn eller extra skåpbil för att frakta våran MC till banor runt om i landet, således slipper vi inte billigt undan, och det argumentet faller.
Men vi är inga änglar på vägen, vi bryter lagar, vi bullar och framförallt åker vi omkull och skadar oss och kostar staten en massa pengar.